راههای رفع ایراد کولر خودرو :
روش عیب یابی سیستم کولر:
مشکل: هوای خروجی از کانال های کولر به اندازه کافی خنک نیست.
علت ها:
۱- دریچه ورودی هوای خارج خودرو باز است.
روش اصلاح: دریچه را ببندید.
۲- تسمه کمپرسور خوب سفت نیست و لغزش دارد.
روش اصلاح: یا تسمه را تعویض کنید و یا اگر سالم است آنرا به اندازه کافی سفت کنید.
۳- شیر آب رادیاتور بخاری باز است.
روش اصلاح: شیر آب بخاری را ببندید و در صورتی که در خودرو شیری به این منظور پیش بینی نشده شیلنگ آب بخاری را با پوسته موتور یکسره کنید.
۴- دریچه بخاری باز است.
روش اصلاح: دریچه بخاری را ببندید.
۵- پره های کندانسور توسط ذرات ریز مسدود گشته.
روش اصلاح: کندانسور را با فشار هوا تغییر کنید.
۶- مایع مبرد (گاز مبرد) در محلی از کولر به بیرون نشت کرده.
روش اصلاح، سیستم را از نظر نشتی چک کنید و نشتی را بر طرف کنید.
۷- خشک کن بر عکس نصب شده
روش اصلاح: خشک کن را باز کرده و به نحو صحیح مونتاژ کنید.
۸- خشک کن مسدود است.
روش اصلاح: خشک کن تعویض گردد.
۹- اواپراتور مسدود است.
روش اصلاح: محل گرفتگی اواپراتور را تمیز کنید.
۱۰- سطح اواپراتور یخ زده است.
روش اصلاح: ترموستات را کنترل کنید.
مشکل: هوای خروجی از اواپراتور دارای طعم و بوی خاصی است.
علت ها:
۱- ذرات ریزی در لابه لای پره های اواپراتور جمع شده اند.
روش اصلاح: داخل پره های اواپراتور را تمیز کنید.
۲- لوله تخلیه آب زیر اواپراتور مسدود است.
روش اصلاح: لوله تخلیه آب اواپراتور را تمیز کنید.
۳- جلبک هایی در لابه لای پره های اواپراتور رشد کرده اند.
روش اصلاح: پره های اواپراتور را با مواد هیدروفیلیک شتسشو دهید.
مشکل: سیستم کولر سر و صدا و ارتعاش زیادی دارد.
علت ها:
۱- تسمه کمپرسور شل شده و یا اینکه کمپرسور در محل خود محکم نصب نشده است.
روش اصلاح: تسمه کمپرسور را سفت کرده و یا پیچ های اتصال کمپرسور را در جای خود محکم کنید.
۲- داخل سیکل کولر کمی هوا وجود دارد.
روش اصلاح: گاز کولر را توسط دستگاه ریکاوری تخلیه و مجدداً شارژ نمایید.
مشکل: کمپرسور روشن نمی شود و یا به سرعت قطع و وصل می شود.
علت ها:
۱- رله کنترل آمپر خراب است.
روش اصلاح: رله مربوطه را چک کنید.
۲- ترموستات خراب است.
روش اصلاح: ترموستات را کنترل و در صورت امکان تنظیم کنید.
۳- سوئیچ فشار خراب است.
روش اصلاح: سوئیچ فشار و کانکتور برق آن را چک کنید.
۴- فیوز اصلی کولر سوخته است.
روش اصلاح: فیوز را تعویض کنید.
۵-تسمه کمپرسور شل می باشد.
روش اصلاح: تسمه را به اندازه مناسب سفت کنید.
۶- کمپرسور مشکل داخلی دارد.
روش اصلاح کمپرسور را تعبیر و یا تعویض کنید.
۷- ولتاژ باتری خودرو خیلی کم است.
روش اصلاح:باتری را مجدداً شارژ و یا تعویض نمایید.
۸- کلاچ کمپرسور خراب است.
روش اصلاح: کلاچ را تعویض کنید.
۹- سطح درگیری کلاچ آغشته به روغن شده است.
روش اصلاح: سطح درگیری کلاچ را تمیز کرده و یا کلاچ را تعویض کنید.
۱۰- فاصله بین پولی کمپرسور و صفحه کلاچ زیاد است.
روش اصلاح: فاصله محرک کلاچ تا پولی را تنظیم کنید.
۱۱- بعضی یا یکی از رله های سه تایی خراب است.
روش اصلاح: رله خراب را از رله سه تایی جدا کرده تعویض کنید.
مشکل: فشار در شیر شارژ فشار پایین خیلی بالا است.
علت ها:
۱- کمپرسور مشکل داخلی دارد.
روش اصلاح: کمپرسور تعمیر و یا تعویض شود.
۲- اتصال حس کننده شیر انبساط به لوله خروجی اواپراتور به درستی برقرار نیست.
روش اصلاح: اتصال تعمیر شود.
۳- خمیر حباب شیر انبساط کنده شده است.
روش اصلاح: خمیر تعویض گردد.
۴- تنظیم شیر انبساط به هم خورده و بیش از حد باز است.
روش اصلاح: شیر انبساط تعویض گردد.
مشکل: فشار در شیر شارژ فشار پایین خیلی پایین است.
علت ها:
۱- میزان شارژ کافی نیست.
روش اصلاح: سیستم را مجدداً شارژ کنید.
۲- خشک کن (درایر) مسدود است.
روش اصلاح: درایر تعویض گردد.
۳- شیر انبساط مسدود است.
روش اصلاح: شیر انبساط تعویض گردد.
۴- ترموستات خراب است.
روش اصلاح: ترموستات را چک کنید.
۵- لوله ها یخ زده اند.
روش اصلاح: لوله ها را تمیز کرده و یا جایگزین کنید.
مشکل: فشار در شیر شارژ فشار بالا خیلی بالا است.
علت ها:
۱- خنک کاری کندانسور ضعیف است.
روش اصلاح: کندانسور را کنترل کرده و پره های آن را با فشار هوا تمیز کنید.
۲- فن کمکی کندانسور خراب است.
روش اصلاح: فن کندانسور تعمیر و یا تعویض شود.
۳- شارژ گاز بیش از اندازه است.
روش اصلاح: شارژ گاز تخلیه و مجدداً شارژ شود.
۴- داخل لوله ها هوا وارد شده است.
روش اصلاح: شارژ گاز تخلیه و مجدداً شارژ شود.
مشکل: فشار در شیر شارژ فشار بالا خیلی پایین است.
علت ها:
۱- میزان شارژ گاز کافی نیست.
روش اصلاح: سیستم را از نظر نشتی چک کنید و پس از رفع عیب، آنرا مجدداً شارژ کنید.
۲- کمپرسور یا کلاچ آن مشکل داخلی دارد.
روش اصلاح: کمپرسور تعمیر و یا تعویض گردد.
مشکل: در حین عملکرد کولر دمای آب رادیاتور به صورت غیر طبیعی بالا می باشد.
علت ها:
۱- مدار دور تند درست تنظیم نشده است.
روش اصلاح: پیچ تنظیم مدار تند را تنظیم کنید.
۲- رله مربوط به فن کندانسور خراب است.
روش اصلاح: رله مربوط را تعویض و یا تنظیم کنید.
۳- فن کندانسور سوخته است.
روش اصلاح: فن کندانسور را تعمیر و یا تعویض کنید.
۴- درپوش رادیاتور خودرو درست آب بندی نشده است.
روش اصلاح: درپوش رادیاتور را تعمیر و یا تعویض کنید.
۵- فن رادیاتور کار نمی کند
روش اصلاح: فن رادیاتور و سنسور کنترل دمای آب رادیاتور را کنترل کنید.
۶- عقربه دمای آب رادیاتور روی داشبورد، دما را درست نشان نمی دهد.
روش اصلاح: عقربه مربوطه و یا سنسور کنترل عقربه مربوطه را کنترل و در صورت اشکال تعمیر و یا تعویض کنید.
مشکل: کمپرسور کولر به طور دائم کار می کند و به صورت متناوب قطع و وصل نمی شود.
علت:
ترموستات اواپراتور تنظیم نشده و یا تنظیم آن به هم خورده است.
روش اصلاح: ترموستات را تعمیر و یا تعوض کنید.
456 Comments
سلام برلیانس اچ ۲۳۰ دارم کمپرسوربدنه ترک خورده ایا با جوشکاری مشکل کولر ماشین من حل میشه یا اینکه یک کمپرسور بخرم
کمپرسور تحت فشار بالایی کار میکنه و بهنظر نمیرسه که بشه با جوشکاری مشکل رو برطرف کرد.
به هر حال باید یک متخصص از کمپرسور بازدید کنه.
سلام
من یه ماشین پراید مدل۹۲ دارم. کولر ماشین یه مشکلی داره اونم این هست که وقتی تو جاده و در حال مسافرت هستم.وقتی کولر رو روشن میکنم بعد از گذشت حدودا نیم ساعت باد کولر ماشن کم شده به طوریکه دور تند کولر با دور کند هیچ فرقی نداره و باد بسیار کمی رو میزنه. خواستم ببینم مشکل از کجاست؟؟
ممنون
به احتمال زیاد مشکل از دمنده داخل کابین و یا کلید تنظیم سرعت باد (معروف به کلید فن بخاری) است.
سلام من یه ۴۰۵ slx دارم دکمه کولرشA/C چراغ سبز ش روشن نمیشه.
سلام خسته نباشید
من ساکن چابهار هستم و ماشین فلوئنس ۲۰۱۲ منطقه دارم حدود یک ماه و ده روز پیش متوجه شدم که کولر ماشینم خراب است، تعمیر کار به من گفت نشتی دارد و نشتی را در بست های لوله کولر دانست و نشتی آن را گرفت و با کپسول آبی سر قرمزی گاز آن را شارژ کرد ، قصد مسافرت به خراسان را کردم اما متأسفانه در ایرانشهر متوجه شدم کولر ماشین سرد نمیکند، در گناباد آن را برای تعمیر بردم، گفتند کمپرسور کولر بنده مشکل دارد و کاسه نمد آن خراب است، با بدبختی کاسه نمد آن را پیدا کردم و کمپرسور را نیز تعمیر کردم، اما در گناباد گفتند که کپسول سر قرمز مخصوص یخچال و کامیونهای یخچال دار است و برای ماشین مناسب نیست و خطرناک است، بنابراین اینبار بعد از تزریق روغن آن را با کپسول سر آبی گاز کردند، اما الان هم متوجه شدم که کولر ماشین در حالت ایستاده سرد نمیکند و بعد از حرکت با افزایش کار موتور ماشین ،کولر سردتر میکند، متاسفانه به نظر میرسد که دریچه های وسطی ماشین هم مسدود است و زیاد هوایی از آن خارج نمیشود، حالا سوال بنده از شما بزرگواران این است که آیا تعمیر کار گناباد درست گفته؟ چرا ماشین در حالت سکون و بی حرکتی سرد نمیکند؟برای برطرف شدن این مشکل چه باید کرد؟ برای رفع انسداد دریچه های وسطی چه کنم؟ ماشین منطقه ای است و حق خروج از چابهار غیر از شعاع سی متری آن را ندارد، و خروج یک ماهه آن را هم استفاده کرده ام
ممنونم از راهنمایی های ارزشمندتان
سلام من ماشینم تیباست مشکلم اینه که وقتی کولر میگیرم اب از مخزن اب رادتاتور بیرون میریزه زیاد و دیگه اینکه درب رادیات و مخزنو گفتن عوض کن انجام دادم مشکلم حل نشد لطفا راهنمایی کنید
با سلام پرشیا مدل ۹۶ دارم که بعد از زدن کولر و تیک تیک زیر داشبورد فن دور تند کار میکند تا اینجای کار مشکلی نیست اما سوال اینکه چرا این دور تند کار کردن فن فقط برای ۵الی ۶ ثانیه اتفاق می افتاد و با از کار افتادن دور تند دوباره تیک زیر داشبورد و دوباره دور تند یعنی اینکه این عمل خیلی کوتاه و پشت سر هم اتفاق میافتد،یک سمند مدل ۸۹ داشتم که کولر را که میزدم دور تند فن و بعد از چند دقیقه کار کردن دور فن ها کند میشد یعنی بعد از بالا آمدن آمپر آب دور فن ها تند میشد،اما الان این پرشیا انگار که خودزنی میکند و پشت سرهم دور تند را خاموش و روشن میکند که این عمل با قط شدن کمپرسور همراه است،ممنون از راهنمایی شما
سلام. ساندرو استپوی اتومات دارم. کولرش با یک کمی اضافه کردن گاز شروع به قطع و وصل کرد و گاز و کم کردیم درست شد و الان صداش زیاد شده . دلیلش چیه؟
با عرض سلام و خسته نباشیذپد
کمپرسور کولر تندر به زوزه شدید افتاد که تشخیص تعویض کمپرسور دادندپس از تعویض کمپرسور تا دو هفته خوب خنک میکرد بعد بادش گرم شد .دوباره با کمی سرویس گاز خنک کنندگیش بیشتر شد .دوباره بعد از دو هفته باد گرم زد.اینبار متخصص گاز رو خلی کرد و نشتی یابی کرد ولی نشتی پیدا نکرد .بعد گاز سرویس کرد که دیگه اصلا خنک نمیکرد تا ۳ بار گاز رو خالی کرد و دوباره گاز سرویس کرد .که اخر هم شانسی ماشین خنک شد. لان بعد از دو هفته خنکیش کم شده
زمانی که ۳ بار گاز سرویس میکرد عقربه فشار کم و زیاد نمیشد
ممنون
سلام من وقتی میخوام کولر رو باز کنم کمپرسورم تق تق میکنه و ماشین میلرزه صداش هم به اتاق میاد هم بیرون علتش چیه یه جا بردم گفت از بی اس ام هس باید عوض بشه
مشکل منم همینه..راهی پیدا کردی؟
سلام من ماشینم ۴۰۵ تیوفایو هست موقعی که کولر میزنم چراغ چک روشن میشه و ماشین سه کار میکنه هرجا میبرم عیبشو نمیفهمن یا میگن سوزنه یا میگن کامپیوتر ماشینه موندم واقعا
یه پژو ۴۰۵ مدل ۸۵ دارم
کولر قطع و وصل میشه. در حین حرکت باد سرد و خوبی داره اما بعد از مثلا ده دقیقه باد گرم میزنه دوباره بعد نیم ساعت رانندگی خوب میشه. یعنی بدون هیچ دلیلی این کار و میکنه. در طول مسیر یکساعته یک ربع باد یخ میزنه ۴۵ دقیقه بادش گرمه یعنی داغه
کلید سه کار کولر روی درایر و عوض کردم. میزان گاز رو شارژ شده و خوبه. سه تا رله فن جلو رو عوض کردم. یه رله زیر ای سی یو هست هست اونم عوض کردم.
بازم نشد.
ماشینوبردم باطری سازی و بعد از کلی بررسی گفت ای سی یو دستور خاموش کردن کولر رو بعد یه مدت کار کردن میده- یعنی ای سی یو فکر میکنه ماشین داغ کرده(درصورتی که آمپر روی یک چهارم هست) و کمپرسور و از مدار خارج میکنه. یه سیم کشید از زیر پای شاگرد تا کلید سه کاره و اونو دستور ای سی یو رو به قول خودش دور زد و ظاهرا درست شد.
بنظرتون اشکال از چیه؟ کاری که باطری ساز کرد درسته یا اشکال داره؟
سلامماشین منم سمند ۸۳ همین مشکلو دارم ..چیکار کنم ۰۹۱۲۱۸۳۳۶۱۰لطفا به من بگید چیکار کردید ..تشکر
سلام. ماشین بردم پیش یه کولر ساز معروف در تهران بسادگی مشکل و برطرف کرد. یه رله زیر پای چپ شاگرد تقریبا وسط کنسول میانی داره اونو عوض کرد درست شد.
سلام زیر داشبورد سمت راننده یه فیش سفید هست، اتصالی داره و لق شده
سلام وقت بخیر. چراغ ac کولر ماشینم(۴۰۵ مدل ۸۱) اتصالی داره و مدام کولر روشن خاموش میکنه علتش چیه؟
سلام ماشین من پراید ۸۳ کولرشم خوبه ولی ترموستات قطع و وصل نمیکنه و یکسره کار میکنه و باعث میشه تو ترافیک ماشین داغ شه از کولر ساز سوال کردم گفت اگه ترموستات عوض بشه گاز کولرت خالی میشه
سلام خسته نباشید،ماشین من سمند ای اف سون کولر خنک نمیکرد فک کردم گازش خالی شده بردم شارژ کنم تست کرد گاز داشت ولی کمپرسور زیر بار نمیرفت با ی سیم ک ی سرش ب قطب مثبت وصل بود و یسر دیگه ب سیم کمپروسر تستش کرد سالم بود کمپروسور و گفت از سی سی ان ماشین و کار من نیست الان موندم چیکار کنم و اینکه واقعا مشکل از همونه٫ممنون میشم جواب بدید
سلام دوست عزیز
من ۲۰۶ تیپ دو دارم
کولر که روشن میکنم یک ساعتی اوکی کار میکنه بعدش دو دریچه سمت راننده کمکم بادش کم میشه همینطور میاد پایین پایین ولی قطع قطع نمیشه ولی دو دریچه سمت شاگرد مشکلی نداره.بعدش که چند دقیقه فن خالی کار کرد دوباره کمکم درست میشه
سلام دوست عزیز به احتمال زیاد ترموستات قطع نمیشه و اواپراتور یخ میزنه ببر کولر سازی و ترموستات رو عوض کن
سایت مفید و پرکاربردی هست
با سلام
۲۰۷ مدل ۹۷ دارم کولر که روشن میکنم تا ۱ ساعت اول کولر خیلی عالی کار میکنه بعد از این مدت شروع میکنه به باد گرم دادن و باید خاومش کنم تا یه ساعت بعد که اوکی بشه ممنون میشم راهنمایم کنید 🙏🏻
داداش مشکل منم هس، راهی پیدا کردی؟
آخه ماشینی که ۳ سال کار کرده چطور به همین راحتی اواپراتور آسیب میبینه؟ و باید تعویض بشه ؟
اون هم با این همه دردسر ، کل داشبورد باید باز شه ، و تازه اواپراتور اصلیش هم نیست و به این راحتیا گیر نمیاد .
سلام
امروز تیبا ۲صفر از نمایندگی تحویل گرفتم
اواپراتور (قطعه پلاستیکی زیر پای شاگرد)هنگام گرفتن کولر صدای غیرعادی داره که نمیشه تحملش کنی
یعنی باید کل داشبوردش بازبشه
باسلام
تندر ۹۰ من مدل ۱۳۹۴ هستش ، دیروز وقتی کولر رو روشن کردم احساس کردم صدای خروج گاز از زیر داشبورد میاد و یه بویی شبیه بوی گله و گوسفند توی ماشین پخش شد ، ماشین رو بردم گاز کولر رو چک کنن ، گفتن اواپراتور یا همون رادیاتور سرد و گرم داخل کابین خراب شده ، بنظرشما چکار کنم
آیا راهی داره بدون باز کردن داشبورد تعمیرش کرد و آیا لوله ها آسیب میبینه یا اینکه ممکنه مهره ها یا اورینگش مشکل پیدا کرده باشه؟
سلام مشکل من کمپرسور هفت سوپاپ است که بعدازدوساعت کار قفل میشود کلاج میسوزد تست شده از هر لحاظ درجه فشار ورودی گاز ۳۰ درجه است نصب شده روی کمباین ممنون میشم اگه تونستید زود جواب بدید منتظرم
سلام
من تیبا دارم
متاسفانه در فصل گرما ب مشکل میخورم موقع کولر روشن کردن
وقتی کولر روشن نیست همه چی خوبه ولی کولر روشن میکنم بعد یکساعت وقتی ی مقدار آمپر آب بالا میره ماشین شروع میکنه ب ریپ زدم و خاموش شدن بعد کولر رو خاموش میکنم ریپ زدن بعد از چند دقیقه وب میشود
تا الان چند جا بردم یا پمپ بنزین عوض کردم یا سنسور انژکتور شستم یا وایر ماشین رو عوض کردم ولی درست نشد اگه کسب اطلاع داره راهنمایی کنه ممنون میشم
منم دقیقا همین مشکلو دارم
پرتاب کولر طی مسافت طولانی در جاده خارج از شهر به مرور کم میشود اما برو دت ان بسیارخوب است… علت کم شدن پرتاب چه میتونه باشه. متشکرم