راههای رفع ایراد کولر خودرو :
روش عیب یابی سیستم کولر:
مشکل: هوای خروجی از کانال های کولر به اندازه کافی خنک نیست.
علت ها:
۱- دریچه ورودی هوای خارج خودرو باز است.
روش اصلاح: دریچه را ببندید.
۲- تسمه کمپرسور خوب سفت نیست و لغزش دارد.
روش اصلاح: یا تسمه را تعویض کنید و یا اگر سالم است آنرا به اندازه کافی سفت کنید.
۳- شیر آب رادیاتور بخاری باز است.
روش اصلاح: شیر آب بخاری را ببندید و در صورتی که در خودرو شیری به این منظور پیش بینی نشده شیلنگ آب بخاری را با پوسته موتور یکسره کنید.
۴- دریچه بخاری باز است.
روش اصلاح: دریچه بخاری را ببندید.
۵- پره های کندانسور توسط ذرات ریز مسدود گشته.
روش اصلاح: کندانسور را با فشار هوا تغییر کنید.
۶- مایع مبرد (گاز مبرد) در محلی از کولر به بیرون نشت کرده.
روش اصلاح، سیستم را از نظر نشتی چک کنید و نشتی را بر طرف کنید.
۷- خشک کن بر عکس نصب شده
روش اصلاح: خشک کن را باز کرده و به نحو صحیح مونتاژ کنید.
۸- خشک کن مسدود است.
روش اصلاح: خشک کن تعویض گردد.
۹- اواپراتور مسدود است.
روش اصلاح: محل گرفتگی اواپراتور را تمیز کنید.
۱۰- سطح اواپراتور یخ زده است.
روش اصلاح: ترموستات را کنترل کنید.
مشکل: هوای خروجی از اواپراتور دارای طعم و بوی خاصی است.
علت ها:
۱- ذرات ریزی در لابه لای پره های اواپراتور جمع شده اند.
روش اصلاح: داخل پره های اواپراتور را تمیز کنید.
۲- لوله تخلیه آب زیر اواپراتور مسدود است.
روش اصلاح: لوله تخلیه آب اواپراتور را تمیز کنید.
۳- جلبک هایی در لابه لای پره های اواپراتور رشد کرده اند.
روش اصلاح: پره های اواپراتور را با مواد هیدروفیلیک شتسشو دهید.
مشکل: سیستم کولر سر و صدا و ارتعاش زیادی دارد.
علت ها:
۱- تسمه کمپرسور شل شده و یا اینکه کمپرسور در محل خود محکم نصب نشده است.
روش اصلاح: تسمه کمپرسور را سفت کرده و یا پیچ های اتصال کمپرسور را در جای خود محکم کنید.
۲- داخل سیکل کولر کمی هوا وجود دارد.
روش اصلاح: گاز کولر را توسط دستگاه ریکاوری تخلیه و مجدداً شارژ نمایید.
مشکل: کمپرسور روشن نمی شود و یا به سرعت قطع و وصل می شود.
علت ها:
۱- رله کنترل آمپر خراب است.
روش اصلاح: رله مربوطه را چک کنید.
۲- ترموستات خراب است.
روش اصلاح: ترموستات را کنترل و در صورت امکان تنظیم کنید.
۳- سوئیچ فشار خراب است.
روش اصلاح: سوئیچ فشار و کانکتور برق آن را چک کنید.
۴- فیوز اصلی کولر سوخته است.
روش اصلاح: فیوز را تعویض کنید.
۵-تسمه کمپرسور شل می باشد.
روش اصلاح: تسمه را به اندازه مناسب سفت کنید.
۶- کمپرسور مشکل داخلی دارد.
روش اصلاح کمپرسور را تعبیر و یا تعویض کنید.
۷- ولتاژ باتری خودرو خیلی کم است.
روش اصلاح:باتری را مجدداً شارژ و یا تعویض نمایید.
۸- کلاچ کمپرسور خراب است.
روش اصلاح: کلاچ را تعویض کنید.
۹- سطح درگیری کلاچ آغشته به روغن شده است.
روش اصلاح: سطح درگیری کلاچ را تمیز کرده و یا کلاچ را تعویض کنید.
۱۰- فاصله بین پولی کمپرسور و صفحه کلاچ زیاد است.
روش اصلاح: فاصله محرک کلاچ تا پولی را تنظیم کنید.
۱۱- بعضی یا یکی از رله های سه تایی خراب است.
روش اصلاح: رله خراب را از رله سه تایی جدا کرده تعویض کنید.
مشکل: فشار در شیر شارژ فشار پایین خیلی بالا است.
علت ها:
۱- کمپرسور مشکل داخلی دارد.
روش اصلاح: کمپرسور تعمیر و یا تعویض شود.
۲- اتصال حس کننده شیر انبساط به لوله خروجی اواپراتور به درستی برقرار نیست.
روش اصلاح: اتصال تعمیر شود.
۳- خمیر حباب شیر انبساط کنده شده است.
روش اصلاح: خمیر تعویض گردد.
۴- تنظیم شیر انبساط به هم خورده و بیش از حد باز است.
روش اصلاح: شیر انبساط تعویض گردد.
مشکل: فشار در شیر شارژ فشار پایین خیلی پایین است.
علت ها:
۱- میزان شارژ کافی نیست.
روش اصلاح: سیستم را مجدداً شارژ کنید.
۲- خشک کن (درایر) مسدود است.
روش اصلاح: درایر تعویض گردد.
۳- شیر انبساط مسدود است.
روش اصلاح: شیر انبساط تعویض گردد.
۴- ترموستات خراب است.
روش اصلاح: ترموستات را چک کنید.
۵- لوله ها یخ زده اند.
روش اصلاح: لوله ها را تمیز کرده و یا جایگزین کنید.
مشکل: فشار در شیر شارژ فشار بالا خیلی بالا است.
علت ها:
۱- خنک کاری کندانسور ضعیف است.
روش اصلاح: کندانسور را کنترل کرده و پره های آن را با فشار هوا تمیز کنید.
۲- فن کمکی کندانسور خراب است.
روش اصلاح: فن کندانسور تعمیر و یا تعویض شود.
۳- شارژ گاز بیش از اندازه است.
روش اصلاح: شارژ گاز تخلیه و مجدداً شارژ شود.
۴- داخل لوله ها هوا وارد شده است.
روش اصلاح: شارژ گاز تخلیه و مجدداً شارژ شود.
مشکل: فشار در شیر شارژ فشار بالا خیلی پایین است.
علت ها:
۱- میزان شارژ گاز کافی نیست.
روش اصلاح: سیستم را از نظر نشتی چک کنید و پس از رفع عیب، آنرا مجدداً شارژ کنید.
۲- کمپرسور یا کلاچ آن مشکل داخلی دارد.
روش اصلاح: کمپرسور تعمیر و یا تعویض گردد.
مشکل: در حین عملکرد کولر دمای آب رادیاتور به صورت غیر طبیعی بالا می باشد.
علت ها:
۱- مدار دور تند درست تنظیم نشده است.
روش اصلاح: پیچ تنظیم مدار تند را تنظیم کنید.
۲- رله مربوط به فن کندانسور خراب است.
روش اصلاح: رله مربوط را تعویض و یا تنظیم کنید.
۳- فن کندانسور سوخته است.
روش اصلاح: فن کندانسور را تعمیر و یا تعویض کنید.
۴- درپوش رادیاتور خودرو درست آب بندی نشده است.
روش اصلاح: درپوش رادیاتور را تعمیر و یا تعویض کنید.
۵- فن رادیاتور کار نمی کند
روش اصلاح: فن رادیاتور و سنسور کنترل دمای آب رادیاتور را کنترل کنید.
۶- عقربه دمای آب رادیاتور روی داشبورد، دما را درست نشان نمی دهد.
روش اصلاح: عقربه مربوطه و یا سنسور کنترل عقربه مربوطه را کنترل و در صورت اشکال تعمیر و یا تعویض کنید.
مشکل: کمپرسور کولر به طور دائم کار می کند و به صورت متناوب قطع و وصل نمی شود.
علت:
ترموستات اواپراتور تنظیم نشده و یا تنظیم آن به هم خورده است.
روش اصلاح: ترموستات را تعمیر و یا تعوض کنید.
456 Comments
سلام ماشین من ۲۰۷ کولر ماشینو ک روشن میکنم تا هوا خنکه کار میکنه هوا ک گرم میشه هوای گرم میده بیرون در حالی ک کمپرسورم زیر باره گازشم فول کردم نرم افزارشم اپدیت کردم ولی دریت تشد ممنون میشم راهنمایی کنین
سلام من ماشینم پرایده از دوروز پیش کلا فن ماشین هوا توی اتاق نمیده تمامی رله فنها تعویض شده و فیوزهاهم چک شده ممنون میشم راهنماییم کنید
سلام. فن تهویه داخل اتاق ماشین سوخته. ببر باطری سازی واست عوض کنه
سلام ماشین من سمند ای اف سون هست
پشت سرهم بلبرینگ کولر و گلاج میسوزونه
مشکل از کجاشه.ست کامل پیستون داخل کمپرسور هم عوض کردم
سلام من سمند ۸۴ دارم، کولر گرفتم بعد از یک دقیقه یه صدایی از دریچه هوای کولر آمد، بعد یه بوی بدی آمد داخل ماشین، چند ثانیه بعد از داخل موتور یه چیزی شبیه دود یا بخار بیرون زد، الان کولر کار میکنه ولی دیگه سرد نمیکنه،
ممنون میشم منو راهنمایی بکنید
سلام پژو ۴۰۵ دارم با روشن شدن کولر صدای درررررررررررر میاد مدام.هوای کولرش گرم میباشد.لطفا راهنمایی کنید
سلام ماشینم تیبا وقتی کولر روشن میکنم تو دنده یک جون ندارن انگاره میخواد خاموش بشه باید گاز بدم تا حرکت کنه بعد هم گوارش خیلی تند تند آف میکنه و باعث کم و زیاد شدن قدرت ماشین میشه
داخل کابین کلید کولرو میزنم وکلید فنو میزنم وکولرو تازه گاز زدم بازم کار نمیکنه راهنماییم بکنین
سلام ماشینم پرایده ۹۵ چندروزیه بادکولر کموزیادمیشه دلیلش چیه ممنونم
باسلام
من تیبا دارم وقتی کولر میگیرم دنده یک بد حرکت میکنه اصلا جون نداره مشکل چیه؟؟؟؟
ماشین من ۲۰۶ هستش کولر که میگیرم خنک و خوبه و کار میکنه ولی بعد از چند دقیقه کلاچ نمی کنه و صدای خیلی زیادی میده ولی در عملکرد کولر تغییر نمیکنه هرجام بردم سر در نیاوردن و هزینه های الکی کردم
سلام.ماشین من هم مثل ماشین شما کولرس یکسره میشه.شما چکارکردی درست شد
سلام ماشینم پژو ۴۰۵ هستش وقتی فن کولرو روشن میکنم فیوز مربوط بهش داغ میکنه که فیوز شماره ۲۱ هستش رله زرد رو عوض کردم بازم درست نشد ممنون میشم راهنماییم کنید
سلام ۴۰۵ مدل ۹۶ دارم وقتی بخاری ماشین خاموشه، حتی کلید چرخش هوای خودرو هم روشنه، یعنی هوای موتور داخل اتاق نمیتونه بیاد- ولی باز هوای گرم میاد داخل اتاق
کولرش هم قبلا خنک میکرد، ولی الان کمتر خنک میکنه، ممکنه به هم مرتبط باشن
با سلام دوستان من ماشین سمند ال ایکس مدل ۹۴ دارم از دیروز کولر خواستم بگیرم دیدم کار نمیکنه یه مسیر ۱۰۰ کیلومتری رفته بودمکه دکمه کولر رو زدم باز کار کرد .همه چیزش خوبه پرتاب باد سرما و…ولی باز امروز هرچی دکمه acمیزنم باز روشن نمیشد که بعد مدتی باز روشن شد و الان که ماشین رو خاموش کردم بعد یه ساعت دوباره خواستم برم بیرون کولر میگیرم باز دکمه ac کار نمیکنه …به نظر شما چی میتونه باشه دوستان .ممنون میشم راهنمایی کنید
بنده تیبا دارم. کولرش واقعا اذیتم کرده و کمپرسور مدام آف میکنه. ولی تو جاده بیرون شهر کولر عالی کار میکنه. گازش هم کم نیست. ولی وقتی سرعت کم میشه و مثلا تو ترافیک هستم کولر آف میکنه و گرم میشه. کسی میتونه راهنماییم کنه مشکلش چی میتونه باشه؟ چندجاهم بردم متوجه نشدن
سلام منم همین
مشکلو با رانا داشتم ایرادش سوپاپ کمپرسور بود سرویسش کردن درست شد
با سلام- ماشین من پارس دوگانه سوز هست.
من از سیم تحریک دور کند فن ها یه سیم کشیدم و توسط یه کلید و رله اونو بدنه میکنم که فن دور کند روشن بشه. (تغذیه رله رو از کلید و برق بعد از سویچ گرفتم که اگه یادم رفت کلید رو خاموش کنم، با بسته شدن سوییچ، فن خاموش بشه). با این روش بعضی وقتها خطای رله فن رو ایسیو میفته.
سوالم اینه که میشه با سیمکشی از کلید سه کاره کولر و گذاشتن کلید برای اتصال پایه ۳ و۴ کلید سه کاره، فن دور تند رو از داخل ماشین روشن کنم؟
سلام دوست عزیز منم همین مشکلو داشتم ولی با نصب کیت تایمر که فابلیت تنظیم تا ۱۵ دقیقه دا داشته باشه بدون اینکه سوییچ روشن باشه بازدن کلید تایم میگیره وفن روشن شده وخاموش میشه . تواین مدت که فن کارمیکنه ماشین خاموشه ولازم نیست شماحضورداشته باشید اصلا ماشینو قفل کنید و تایمرو بزنید و تمام .نتیجه هم خوب بوده.اگه لازم هست من نقشه کار رو براتون میفرستم .موفق باشید
ایمیل من پیام بدیددرخدمتتون هستمhosseini1846@yahoo.com
سلام وقت بخیر کولر ۲۰۶تیپ ۵فقط صبها وقتی میخواییم استارت بزنیم خود به خود روشن میشه مشکلش چی میتونه باشه
سلام
گاز کولر خودرو کم شده بود پیش تعمیرکار کولر ۱مقدار شارژ کردم.. الان وقتی کولر رو روشن میکنم از قسمت لوله ی H لرزش شدید و صدای زیادی به گوش میرسه ک!مشکل از کجاست؟ امکانش هست که فشار گاز زیاد باشه؟
باسلام من امروز گاز کولرماشین ۲۰۶اس دی رو شارژ کرد ، الان هنگام روشن شدن کولر یه خط روغن ریزی داره هم زیر هم بالا معلوم نیس مال کجاشه،ممنونم راهنمایی کنیدبهنام
سلام دوستان ۴۰۵ مدل۹۴دارم بعضی وقتا یکم که ماشینم راه میره کولرو خودم هی خاموش و روشن میکنم که مصرف سوختم کم بشه اما دودفعه شده که کلا دکمهacو فن تهویه اصلا روشن نشده نگرانم کرده لطفا راهنمایی کنین
کولر ماشین ۴۰۵ زیاد آف و کار میکند…
گاهی هم تا چند دقیقه بیشتر آف میکند…
وقتی دور موتور بیش از ۳۵۰۰ میرود مجددا کولر کار میکند….
در هر شرایطی دور موتور را بالا نگه داریم کولر درست کار میکند
سلام
دوو سبلو دارم. با زدن دکمه کولر همزمان فن رادیاتور و فن مخصوص کولر به کار می افتند. این طبیعی است ؟
ممنون میشم جواب بدید
با سلام مجید هستم
بنده خودروی۲۰۶ sd مدل۸۱ دارم بعضی مواقع کمپرسور کولر به ناگاه از کار میافتد و هر چه کلید داخل را خاموش روشن میکنم کمپرسور روی بار نمیاید بعداز حدود یکساعت که ماشین را خاموش میکنم و کولر را میزنم دوباره شروع بکار میکند هیچکس عیبش را تا کنون متوجه نشده بینهایت ممنون میشم اگه راهنماییم کنید
با سلام
شیر فشار سنج روی رسیور یا درایر تعویض شود
فقط با برند سام فر
سنسور اواپراتور را اتصال کوتاه کن
درود
کلید سه کاره ش خرابه عوضش کن