راههای رفع ایراد کولر خودرو :
روش عیب یابی سیستم کولر:
مشکل: هوای خروجی از کانال های کولر به اندازه کافی خنک نیست.
علت ها:
۱- دریچه ورودی هوای خارج خودرو باز است.
روش اصلاح: دریچه را ببندید.
۲- تسمه کمپرسور خوب سفت نیست و لغزش دارد.
روش اصلاح: یا تسمه را تعویض کنید و یا اگر سالم است آنرا به اندازه کافی سفت کنید.
۳- شیر آب رادیاتور بخاری باز است.
روش اصلاح: شیر آب بخاری را ببندید و در صورتی که در خودرو شیری به این منظور پیش بینی نشده شیلنگ آب بخاری را با پوسته موتور یکسره کنید.
۴- دریچه بخاری باز است.
روش اصلاح: دریچه بخاری را ببندید.
۵- پره های کندانسور توسط ذرات ریز مسدود گشته.
روش اصلاح: کندانسور را با فشار هوا تغییر کنید.
۶- مایع مبرد (گاز مبرد) در محلی از کولر به بیرون نشت کرده.
روش اصلاح، سیستم را از نظر نشتی چک کنید و نشتی را بر طرف کنید.
۷- خشک کن بر عکس نصب شده
روش اصلاح: خشک کن را باز کرده و به نحو صحیح مونتاژ کنید.
۸- خشک کن مسدود است.
روش اصلاح: خشک کن تعویض گردد.
۹- اواپراتور مسدود است.
روش اصلاح: محل گرفتگی اواپراتور را تمیز کنید.
۱۰- سطح اواپراتور یخ زده است.
روش اصلاح: ترموستات را کنترل کنید.
مشکل: هوای خروجی از اواپراتور دارای طعم و بوی خاصی است.
علت ها:
۱- ذرات ریزی در لابه لای پره های اواپراتور جمع شده اند.
روش اصلاح: داخل پره های اواپراتور را تمیز کنید.
۲- لوله تخلیه آب زیر اواپراتور مسدود است.
روش اصلاح: لوله تخلیه آب اواپراتور را تمیز کنید.
۳- جلبک هایی در لابه لای پره های اواپراتور رشد کرده اند.
روش اصلاح: پره های اواپراتور را با مواد هیدروفیلیک شتسشو دهید.
مشکل: سیستم کولر سر و صدا و ارتعاش زیادی دارد.
علت ها:
۱- تسمه کمپرسور شل شده و یا اینکه کمپرسور در محل خود محکم نصب نشده است.
روش اصلاح: تسمه کمپرسور را سفت کرده و یا پیچ های اتصال کمپرسور را در جای خود محکم کنید.
۲- داخل سیکل کولر کمی هوا وجود دارد.
روش اصلاح: گاز کولر را توسط دستگاه ریکاوری تخلیه و مجدداً شارژ نمایید.
مشکل: کمپرسور روشن نمی شود و یا به سرعت قطع و وصل می شود.
علت ها:
۱- رله کنترل آمپر خراب است.
روش اصلاح: رله مربوطه را چک کنید.
۲- ترموستات خراب است.
روش اصلاح: ترموستات را کنترل و در صورت امکان تنظیم کنید.
۳- سوئیچ فشار خراب است.
روش اصلاح: سوئیچ فشار و کانکتور برق آن را چک کنید.
۴- فیوز اصلی کولر سوخته است.
روش اصلاح: فیوز را تعویض کنید.
۵-تسمه کمپرسور شل می باشد.
روش اصلاح: تسمه را به اندازه مناسب سفت کنید.
۶- کمپرسور مشکل داخلی دارد.
روش اصلاح کمپرسور را تعبیر و یا تعویض کنید.
۷- ولتاژ باتری خودرو خیلی کم است.
روش اصلاح:باتری را مجدداً شارژ و یا تعویض نمایید.
۸- کلاچ کمپرسور خراب است.
روش اصلاح: کلاچ را تعویض کنید.
۹- سطح درگیری کلاچ آغشته به روغن شده است.
روش اصلاح: سطح درگیری کلاچ را تمیز کرده و یا کلاچ را تعویض کنید.
۱۰- فاصله بین پولی کمپرسور و صفحه کلاچ زیاد است.
روش اصلاح: فاصله محرک کلاچ تا پولی را تنظیم کنید.
۱۱- بعضی یا یکی از رله های سه تایی خراب است.
روش اصلاح: رله خراب را از رله سه تایی جدا کرده تعویض کنید.
مشکل: فشار در شیر شارژ فشار پایین خیلی بالا است.
علت ها:
۱- کمپرسور مشکل داخلی دارد.
روش اصلاح: کمپرسور تعمیر و یا تعویض شود.
۲- اتصال حس کننده شیر انبساط به لوله خروجی اواپراتور به درستی برقرار نیست.
روش اصلاح: اتصال تعمیر شود.
۳- خمیر حباب شیر انبساط کنده شده است.
روش اصلاح: خمیر تعویض گردد.
۴- تنظیم شیر انبساط به هم خورده و بیش از حد باز است.
روش اصلاح: شیر انبساط تعویض گردد.
مشکل: فشار در شیر شارژ فشار پایین خیلی پایین است.
علت ها:
۱- میزان شارژ کافی نیست.
روش اصلاح: سیستم را مجدداً شارژ کنید.
۲- خشک کن (درایر) مسدود است.
روش اصلاح: درایر تعویض گردد.
۳- شیر انبساط مسدود است.
روش اصلاح: شیر انبساط تعویض گردد.
۴- ترموستات خراب است.
روش اصلاح: ترموستات را چک کنید.
۵- لوله ها یخ زده اند.
روش اصلاح: لوله ها را تمیز کرده و یا جایگزین کنید.
مشکل: فشار در شیر شارژ فشار بالا خیلی بالا است.
علت ها:
۱- خنک کاری کندانسور ضعیف است.
روش اصلاح: کندانسور را کنترل کرده و پره های آن را با فشار هوا تمیز کنید.
۲- فن کمکی کندانسور خراب است.
روش اصلاح: فن کندانسور تعمیر و یا تعویض شود.
۳- شارژ گاز بیش از اندازه است.
روش اصلاح: شارژ گاز تخلیه و مجدداً شارژ شود.
۴- داخل لوله ها هوا وارد شده است.
روش اصلاح: شارژ گاز تخلیه و مجدداً شارژ شود.
مشکل: فشار در شیر شارژ فشار بالا خیلی پایین است.
علت ها:
۱- میزان شارژ گاز کافی نیست.
روش اصلاح: سیستم را از نظر نشتی چک کنید و پس از رفع عیب، آنرا مجدداً شارژ کنید.
۲- کمپرسور یا کلاچ آن مشکل داخلی دارد.
روش اصلاح: کمپرسور تعمیر و یا تعویض گردد.
مشکل: در حین عملکرد کولر دمای آب رادیاتور به صورت غیر طبیعی بالا می باشد.
علت ها:
۱- مدار دور تند درست تنظیم نشده است.
روش اصلاح: پیچ تنظیم مدار تند را تنظیم کنید.
۲- رله مربوط به فن کندانسور خراب است.
روش اصلاح: رله مربوط را تعویض و یا تنظیم کنید.
۳- فن کندانسور سوخته است.
روش اصلاح: فن کندانسور را تعمیر و یا تعویض کنید.
۴- درپوش رادیاتور خودرو درست آب بندی نشده است.
روش اصلاح: درپوش رادیاتور را تعمیر و یا تعویض کنید.
۵- فن رادیاتور کار نمی کند
روش اصلاح: فن رادیاتور و سنسور کنترل دمای آب رادیاتور را کنترل کنید.
۶- عقربه دمای آب رادیاتور روی داشبورد، دما را درست نشان نمی دهد.
روش اصلاح: عقربه مربوطه و یا سنسور کنترل عقربه مربوطه را کنترل و در صورت اشکال تعمیر و یا تعویض کنید.
مشکل: کمپرسور کولر به طور دائم کار می کند و به صورت متناوب قطع و وصل نمی شود.
علت:
ترموستات اواپراتور تنظیم نشده و یا تنظیم آن به هم خورده است.
روش اصلاح: ترموستات را تعمیر و یا تعوض کنید.
456 Comments
ماشین زانتیا دارم کولرو که روشن میکنم کار میکنه بعد که ماشینو و خاموش میکنم دوباره روشن میکنم کولر دیگه از کار میفته بعضی وقتا هر کاری میکنم کار نمکنه بعضی وقتا کار میکنه
ماشینم تیبا است asهم کار می کنه و کولر خنکی نمی ده ی کار کنم
سلام وقت به خیر
ماشین النترا دارم وقتی کولر روشن میکنم بعد یک ساعت خنکی وباد ضعیف و ضعیف تر میشه وقتی کولر رو ده دقیقه خاموش میکنم دوباره برمیگرده روال قبل درست کار میکنه و دوباره تکرار میشه با تشکر از شما
سلام.ماشین من پرایده وقتی کولر روشن میکنم درحالت درجا باید کمی خنکه وقتی حرکت میکنم خیلی خوب خنک میکنه اما همینکه بمونم بادش دوباره روبه گرمی میره.چه بکنم؟
خب ابرو بردار😂😂😂
خودت داری میگی ابر جلو بادو گرفته بعد میگی چیکار کنم؟🤣🤣🤣
خدایااااااااا
سلام سمند مدل ۹۶دارم ک کولرش زیاد اف میکنه ترموستات عوض کردم هر کاریش ک بگید کردم گفتن شیر انبساط خرابه، باعث میشه دما بایین بیاد و کولر ان و اف کنه
سلام
سمند ۸۱ دارم تصادف کردم از جلو
وقتی فن از کار افتاد کمپرسور سوپاپ کرد و گاز خالی شد
کارای ظاهری ماشین انجام شد ولی شارژ گاز انجام نشده
کولر روک روشن میکنی صدای زوزه از پشت داشبورد میاد مخصوصا وقتی چراغ ها روشن میشه
سپاس از راهنمایی
سلام وخسته نباشید سمند ال ایکس مدل ۸۳وقتی ماشین سرده کولر کار میکنه وقتی که ماشین گرم میشه کولر مگنت نمیکنه دلیلش چی میتونه باشه
سلام
بنده یک تیبا دارم ک وقتی کولر میخام خاموش کنم ی صدایی از میاد تو اتاق لطفا راهنمایی کنید صدا از چیه
ممنون
سلام .ماشین سمند موقع کولر گرفتن فیوز کنترل میسوزه . لطفاً راهنمایی کنید
سلام من پراید مدل۸۹دارم دیروز کمپرسور درست کردم گاز هم زدم امروز که کولر ماشین گرفتم بعد از چند دقیقه کولر دیگه خنک نمی کنه رفتم سراغ کمپرسور هر گردش قرمز کرده بود سریع کولر رو خاموش کردم میشه راهنمایی کنی ممنون
سلام من کولرکه روشن میکنم بادخنک نمیده بادگرم میده پنکه کولرهم که زیرسپره نمیچرخه
سلام.
من تیبا ۲ دارم و به محض باز کردن سوئیچ فن کولر کار میکنه و ماشین روی کولر هست.وقتی هم روشن میکنم تغییر نمیکن.علت چیه به نظرتون؟ توضیح اینکه هفته پیش موتور رو شستم و دیگه نمیدونم چه تغییری کرده در حین شستشو. ممنون میشم راهنماییم کنید. چون روی اعصابه و تو هوای سرد هم کولر روشنه
سلام من پراید ۱۱۱مدل ۹۴ دارم بعضی وقتا که کولر روشن هست از دریچه های وسط باد نمیاد نگاه کردم دیدم یه تیکه ابر جلوی باد رو میگیره و نمیزاره باد از دریچه های وسط در بیاد چکار باید کنم؟؟؟ ممنون میشم راهنماییم کنید
سعید :
سلام بنده سمند ای اف دارم وقتی ماشین سلو کار میکنه و من کولر میگیرم بلافاصله موتور افت میکنه و دباره به حالت اولش برمیگرده . اگه لطف کنین بفرمایید علت مشگل چی هست ممنون میشم . تشکر
سلام من پژو تیو فایو ۴۰۵ دارم کولرش زیر بار نمیرود بردم تعمیرگاه گفتند برقش ضعیف است یک مقاومت اضافه وصل کردند خوب شد بعد از مدتی باز زیر بار نمیرود ممنون می شوم اگر راهنمایی کنید
سلام به همه ی دوستان من ی سمند ۹۷ ef7دارم .بعد از چند دقیقه که کولر روشن شد کمپرسورمرتب بعد از بیست ثانیه قطع و بعد ۵ ثانیه بعد وصل میشه پیش چند تا برقکار و کولر ساز هم بردم میگه مشکل نداره در ضمن داخل اتاق خنک همست باد گرم نمیاد از دوستان هرکی این مشکل رو داره لطفن راهنمایی کنه
سلام پژو۴۰۵ دارم بعضی وقتها درحال حرکت باد کولر گرم میشه …از راهنمایی شما ممنونم
باسلام بنده یک پراید دارم مدل ۸۹که تازه سرویس کامل کرده ام اندازه پانصد هزارتومان سرویس کامل کرده ام دوروز خوب خنک کرد ولی بعد دوروز برگشت حالت قبل درصورتی که نشتی نداردولی چراغ کولر روشعلین نمی شود بعضی اوقات درشب فقط روشن می شود دلیل چیست
سلام وقت بخیر من رنو فلونس ۲۰۱۷ دارم امروز بیرون بودم کولر ماشینم کار میکرد بعد به منزل رفتم و عصر که از منزل خارج شدم کولرم دیگه کار نمیکرد و باد گرم میداد به چند تعمیرگاه رفتم و همه گفتند که مشکل ارز کمپرسور و قابل تعمیر نیست و باید تعویض بشه البته این نظر رو از روی تجربه و بدون باز کردن کمپرسور دادن و من دوباره شب به منزل امدم و در پارکینگ متوجه روغن ریخته شده شدم که مطمعن هستم که روغن برای کمپرسور کولر من بوده حالا میخواستم باز هم کمپرسور باید تعویض بشه یا باید جای نشای روغن رو پیدا کنم و دوباره روغن بریزم که کولر راه بیوفته یا اصلا ربطی نداره پیشاپش از شما سپاسگذارم
گاهی مشکل از یه رله است که معروفه به رله فن که معمولاً در اطراف ecu قرار داره.
در وافع کمپرسور کار نمیکنه.
میتونید عملکرد کمپرسور رو با نگاه کردن به اون وقتی ماشین روشنه و دکمه AC رو از از داخل زدید بررسی کنید.
سلام وخسته نباشید
در پژو ۴۰۵ مدل ۹۳ کولر چند دقیقه بعداز کار کمپرسور خاموش وکلاچ قطع میشودوکولر هوای گرم میدهد.
برق مستقیم به کلاچ دادم عیب رفع شدوکولر به خوبی کار میکند وکلاچ دیگر ازکار نمی افتد.
رله کلاچ کمپرسور کجاست؟
باتشکر فراوان.
شمسایی
کولر ماشینو ک روشن میکنم تا هوا خنکه کار میکنه هوا که گرم میشه هوای گرم میده بیرون در حالی ک ه کمپرسورم زیر باره گازشم فول کردم