شما چه مقدار درباره این سوخت اطلاعات دارید . آیا از معایب و مزایای این سوخت هیچ گونه اطلاعی دارید . آیا باورهای مردمی درباره تاثیرات منفی این سوخت بر روی موتور خودرو سندیت دارد یا تنها ساخته زهن افرادیست که بدون هیچ گونه اطلاعات علمی و فنی این مبحث را سر زبان ها انداخته اند . واقعیت ماجرا از چه قرار است؟ گاز طبیعی بهتر است یا بنزین؟ کدامیک راندمان بالاتری دارد و کدامیک آسیب کمتری به موتور اتومبیل میرساند؟
گاز طبیعی چیست؟
گاز طبیعی یا متان، سبک ترین هیدروکربن موجود در زمین است. فرمول شیمیایی این گاز CH۴ است بدین معنا که هر ملکول متان از ۱ اتم کربن و چهار اتم هیدروژن تشکیل شده است
CNG چیست !
گاز طبیعی فشرده است که در درجه حرارت معمولی و در فشار ۲۰۰ تا ۲۵۰ بار نگهداری میشود .
گاز طبیعی به سه حالت فوق می تواند در خودرو ها مورد استفاده قرار گیرد
الف) فشرده CNG : COMPRESSED NATURAL GAS
ب) مایع LPG : LIQUID PETROLEUM GAS
ج) جذب شده ANG : ABSORBED NATURAL GAS
انواع خودرو های گاز سوز
DEDICATED به خودرو هایی اطلاق میشود که فقط از یک سوخت استفاده میکنند.
BI_FUEL به خودرو هایی که امکان استفاده از دو سوخت بنزین و گاز را دارا میباشند اطلاق میشود.
DUAL_FUEL به خودرو هایی اطلاق میشود که از دو سوخت گازوئیل و گاز طبیعی به طور ترکیبی استفاده میکنند.
اثرات عمده تبدیل سوخت به CNG
گاز CNG ، گازی به مراتب تمیزتر نسبت به سوخت بنزین از نظرآلاینده های خروجی اگـزوز بـوده است. مقایسه سالمتر بودن گاز CNG نسبت به بنزین از این دیدگاه حائز اهمیت است که بواسطه حوادث مرگبار به وجود آمده ناشی ازآلودگی، جان انسانهای زیادی گرفته شده که میتوان به عنوان نمونه از حادثه دره میور بلژیک در سال ۱۹۳۰ نام برد که در یک روز ۴۰ نفر بواسطه آلودگی ناشی از مه شدید که این شهر را در بر گرفته بود جان خود را از دست داده و یا در سال ۱۹۵۲ در شهر لندن تجمع آلودگی های واقع شده بر روی شهر لندن باعث از دست رفتن جان ۴۰۰۰ نفر گردید اشاره نمود ، از این قبیل نمونه ها بار ها در کشور خودمان و به خصوص در کلان شهر تهران اتفاق افتاده . شاید در این وصعت اعداد و ارقامی نبوده ولی باز قابل تأمل هست . همین عوامل باعث شد تا توجه جهانی نسبت به سمت حفاظت محیط زیست و مسائل ناشی از آن جلب شود.
مقایسه از نظر اقتصادی
کشور ما در آینده نزدیک دیگر یک کشور نفت خیز نبوده، اما میزان ذخایر گاز طبیعی در کشور حدود ۳۳٫۶ تریلیون متر مکعب بوده که برای مصرف حدود ۳۱۰ ساله جمعیت کنونیه کشور کافی است و از این نظر مقام اول ذخایر گازی دنیا را دارا بوده و چون این گاز به راحتی قابل پمپاژ کردن است، خیلی سریع در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد و احتیاج به هزینه حمل و نقل بالایی ندارد.
وجود شبکه عظیم خط لوله گاز طبیعی در اقصی نقاط ایران . این گاز را در همه جای کشور در دسترس قرار داده .
همچنین مقایسه قیمت های میانگین CNG و بنزین در بازارهای جهانی نشان می دهد که قیمت جهانی گاز یک پنجم قیمت جهانی بنزین با ارزش حجمیه مساوی میباشد و این موضوع به وضوح نشان دهنده ارزانی سوخت CNG نسبت به سوخت بنزین میباشد.
البته باید به این نکته توجه داشت که استفاده از سوخت CNG به جای بنزین نیاز به سرمایه گذاری اولیه بیشتری داشته و هزینه ساخت یک ایستگاه سوختگیری CNG حدود ۸ برابر هزینه ایجاد یک جایگاه سوختگیری بنزین بوده . ولی در حال حاضر با بهره برداری از ۸ جایگاه جدید، عرضه سوخت CNG در ۲۰۱۱ جایگاه و با استفاده از ۱۱۶۳۲ نازل سوخت صورت می گیرد. هم اکنون ظرفیت نصب شده سوخت رسانی CNG به خودروهای دوگانه سوز ۲ میلیون و ۱۸۲ هزار و ۶۵۲ مترمکعب استاندارد در هر ساعت است. مطابق با برنامه های سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور قرار بر این است که در تا پایان سال جاری ( ۱۳۹۲ ) تعداد جایگاههای عرضه CNG به ۲۵۰۰ باب برسد.
لازم به ذکر است که انجمن جهانی خودروهای گازسوز در گزارش خود ایران را به عنوان دارنده بزرگترین ناوگان خودروهای گازسوز در جهان در سال ۲۰۱۱ معرفی کرد.
مقایسه از نظر فنی و موتوری
سوخت CNG نسبت به سایر سوختهای هیدروکربنی دارای پائین ترین نسبت کربن به هیدروژن (۱ اتم کربن در مقابل ۴ اتم هیدروژن) است. لذا سوختن آن کربن کمتری بر جای گذاشته و در خودروهای گازسوز بعلت کاهش قابل ملاحظه این رسوبات ( کربن ) , در منطقه احتراق ، ورودی سوپاپها ، سرپیستونها و شیارهای رینگها ، امکان گریپاژ کردن قطعات بمراتب کاهش یافته و همچنین به علت کاهش قابل ملاحظه رسوبات کربن و آلاینده های خروجی ، روغن موتور و فیلتر آن نسبت به سوخت بنزین تمیزتر باقی مانده و زمان تعویض آنها و در نتیجه هزینه عملیاتی موتور گاز سوز نیز کاهش می یابد که تمامیه موارد ذکر شده نشان دهنده افزایش عمر مفید خودرو در هنگام استفاده از سوخت CNG نسبت به سوخت بنزین و همچنین LPG میباشد .
در این بین شاید هنوز افرادی باشند که با وجود شواهد بالا , باز هم مهر خشک کار کردن را بر پیشانیه موتور های گاز سوز بزنند . ما برای رد این حرف دلیلی واضح تر و قابل لمس تر می آوریم
زمانی که موتور اتومبیل شما سرد است، بنزین بر روی دیواره سیلندرها تقطیر میشود و به پایین یعنی به سمت کارتل روغن سرازیر میشود. این مقدار اگر چه بسیار نا چیز و غیر قابل اندازه گیری است ولی در دراز مدت باعث خراب شدن روغن و از بین رفتن خاصیت روانکاری روغن میشود در حالی که گاز طبیعی حتی در دمای ۱۰ درجه زیر صفر هم تقطیر نمیشود و حتی اگر در مجاورت روغن قرار گیرد باعث خراب شدن آن نخواهد شد. پس این نیز دلیل دیگری است که نشان میدهد کارکرد خشک موتورهای گاز سوز بیشتر یک ذهنیت اشتباه است چرا که تایید میکند روغن موتور اتومبیلهای گاز سوز دیرتر خراب میشود.
مقایسه از نظر پیمایش خودرو
برای به کارگیری گاز طبیعی به عنوان سوخت خودرو باید آن را در جایگاه های سوختگیری با فشار ۲۰۰ تا ۲۲۰ بار متراکم نموده که در چنین فشاری دانسیته انرژی حجمی گاز طبیعی یک سوم بنزین بوده و در نتیجه یک خودرو تجهیز شده به سوخت گاز طبیعی فشرده با حجم مخزن گاز معادل با حجم مخزن بنزین , سه برابر یک خودرو بنزینی برای همان مسافت نیاز به مراجعه به جایگاه سوختگیری دارد و میتوان نتیجه گرفت که برد عملیاتی خودروها با سوخت بنزین به مراتب بیشتر از خودروی با سوخت گاز طبیعی فشرده شده می باشد.
۱- گاز طبیعی سوختی با احتراق بهینه،پاکیزه و تمیز است که این امر سبب افزایش عمر موتور و کاهش تعمیرات آن می گردد. برای مثال تعویض شمع در موتورهای بنزینی تا ۳۲,۰۰۰ کیلومتر انجام میشود که در خودرو های گاز سوز تا ۱۲۰,۰۰۰ کیلومتر دوام دارد.
۲- این سوخت قابل انتقال و مکش از مخزن اتومبیل نمی باشد واحتمال سرقت سوخت کاهش می یابد.کما اینکه در صورت بالا رفتن قیمت سوخت معضل سرقت سوخت نیز اضافه می گردد.
۳- زمان سوخت گیری سریع بین ۴ تا ۵ دقیقه و با احتساب زمان قبل از اتصال نازل , میانگین فعلی کشور ۳۰ دقیقه بوده که این عدد نمیتواند رسمیت داشته باشد . زیرا این زمان به عوال زیادی بستگی دارد که کمترین زمان ۵ دقیقه و بیشترین آن میتواند حدود ۲ ساعت وقت بگیرد .
۴- در صورت احتراق گاز طبیعی (CNG) ،گاز منو اکسید کربن در حدود ۷۰درصد و مواد آلاینده گازی غیر متانی ۸۹ درصد واکسید نیتروژن ۸۷ درصد کمتر می شود.
۵- از نظر ایمنی،گاز طبیعی ایمن تر است.زیرا گاز طبیعی برخلاف بنزین در زمان وقوع حوادث وتصادفات در هوا نشر وپراکنده می گردد.اما حوضچه های بنزین بر روی زمین ایجاد خطر آتش سوزی می کنند.
از طرفی کپسولهای ذخیره گاز مورد استفاده بسیار مستحکم تراز باک های سوخت بنزینی می باشند.
طراحی این کپسولها منوط به اجرای شدیدترین آزمونهای ایمنی نظیر حرارت وفشارهای بسیار زیاد،تیر اندازی وبرخوردهای شدید است.
این مخازن که بهترین نوع آن در کشور خودمان , ایران تولید میشود تست های جامع تر دیگری را قبل و بعد تولید گزرانده تا به دست مصرف کننده ها برسد که ما به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد
۲٫۱٫ هیدرو تست،
۲٫۲٫ تست آلتراسونیک،
۲٫۳٫ تست cycling،
۲٫۴٫ تست burst،
۲٫۵٫ تست سختی،
۲٫۶٫ تست ضخامت،
۲٫۷٫ تست AE،
۲٫۸٫ تست نشتی
و همچنین تستهای کنترل کیفی طراحی، تولید، و سریالی کپسولهای گاز CNG همراه با تستهای تعیین خواص مکانیکی مواد اولیه مورد استفاده مطابق استانداردهای معتبر از جمله ANSI , ISO , ASME , ASTM و در کنار آنها تستهای خواص مکانیکی که برای ارزیابی خواص حد استحکام الاستیک کامپوزیتهای پایه پلیمری جهت استفاده درمحاسبات ضروری می باشد شامل مدول الاستیسیته به روش خمش، تنش تخریب و مدول الاستیسیته به هنگام کشش و چگالی نمونه های پیچش می باشد
رانندگی در ارتفاعات بلند : در ارتفاعات ،هوا رقیق تر شده وموتور با ترکیب سوخت غنی تری(نسبت بیشتری از سوخت به هوا) کار می کند. از رو قدرت موتور به دلیل کاهش تنفس موتور و تأمین اکسیژن کمتر ونیز جریان غنی تر وشدیدتر سوخت افت می کند. دراین حالت، چون موتور گاز سوز بعلت اینکه گاز در حدود ۱۲ درصد حجم ورودی را تشکیل داده وبا کاهش چگالی هوا براثر رقیق تر شدن آن ، حجم سوخت نیز پایین می آید و توان موتور نیز ۱۲ تا۱۴ درصد افت می کند. لذا در صورت دوگانه سوز بودن وسیله نقلیه بهتر است در ارتفاعات از سوخت بنزین استفاده گردد.
عوامل مؤثر بر بازده سوخت CNG: مقادیر ارزش حرارتی خالص بنزین،گازوئیل ،LPG و CNG به ترتیب ۴۴،۴۵،۴۳،۴۶ است.
بنابراین تفاوت زیادی وجود ندارد و لیکن مقادیر ارزش حرارتی نیز به میزان زیادی بستگی به ترکیب سوخت دارد مخصوص برای LPG و CNG.
راندمان موتور،تابعی از عوامل موتور است که مهمترین آن ضریب تراکم موتور است. سوخت دیزل(گازوئیل)در یک موتور احتراقی تراکمی دارای ضریب تراکم ۱۴ به ۱ است. ودارای بالاترین راندمان ۴۰ درصد به عنوان حد بالائی بازده است.
بالاترین بازده بعدی برای سوخت CNG است که با ضریب تراکم ۱۲ به ۱ دارای راندمان حدود ۳۵ درصد است .
موتورهای بنزینی وسوخت LPG دارای ضریب تراکم بیشینه ۹ به ۱ دارای راندمانی در حدود ۳۰ درصد هستند . مقادیر راندمان های مذکور حدود بالائی آنها بوده در بار کامل می باشند.
در بسیاری از کشورها CNG دارای بهترین ارزش و آنگاه گازوئیل و بعد LNG و در نهایت بنزین است. چنانچه یک موتور بنزینی به سوخت CNG تبدیل شده باشد به بالاترین بازده فوق الذکر دست نخواهد یافت. زیرا ضریب تراکم در سطح مورد نیاز برای سوخت بنزین ثابت باقی می ماند.
بنابراین دستیابی به بالاترین راندمان فقط درخودروهای OEM (خودروهای با موتورهای اصلی سوخت CNG) امکان پذیر است.
مسائل ایمنی در خصوص سوخت های گازی
عموماً خطر آتش سوزی در شرایط عادی کارکرد در واقع بسیار کم است. گاز CNG از هوا سبکتر است و در فضا پراکنده می شود. بخار LPG از هوا سنگین تر است و به تشکیل حوضچه در نزدیکی زمین تمایل دارد.
آیا یک موتور گازسوز داغ تر از یک موتور بنزینی است
موتورهای گاز سوز که از عملکرد بنزینی تبدیل به موتورگاز سوز شده اند دارای اگزوزهائی با درجه حرارت بیشتر می باشند. (موتور آنها داغ تر از موتورهای یگانه سوز بنزینی است) .
دلایل : در موتورهای بنزینی ، تأخیر بنزین تأثیر خنک کننده ای در سیستم مکش سوخت و سیلندرها دارد.این امر در مورد گاز اتفاق نمی افتد.از طرفی یک مخلوط گازی تمایل به احتراق آهسته تری نسبت به بنزین دارد وممکن است به هنگام عبور و خروج از سوپاپها باز هم در حال سوختن باشد.
205 Comments
بخش جالب قضیه خصوصا در مورد ایرانی ها اینه که وقتی راجع به موضوعی اطلاعات تئوریک و فنی ندارن دست آویزشون برای خیال پردازی میشه ادعای تجربه …
من خودم مکانیکم … من راننده تاکسیم … من طبق تجربه ام با ۳ تا ماشین میگم و غیره !
شما اگه واقعا مکانیک هم باشی دلیل نمیشه چون قصه تخیلی تعریف میکنی واقعیت علمی و فنی هم پشتش باشه
۹۰ درصد مکانیکهای ایران اساسا سواد اولیه در خصوص موتور و طرز کار و اتاق احتراق و گشتاور صحیح بستن پیچها ندارن .
تجزیه تحلیل متالوژی و مکانیک سیالات پیشکش .
همین قشر مکانیک که هنوز اکثریتشون اعتقاد شدید به ترموستات تابستانی و زمستانی با دمای متفاوت دارن … همین طرز فکر رو راجع به فیلر سوپاپها در فصول مختلف دارن و غیره باندازه کافی گویای این هست که صرفا آچار اونم اکثرا آچارهای معیوب و ناقص دستشونه و از اصول کار موتور درونسوز کوچکترین اطلاعی ندارن که حالا صحیح باشه یا غلط .
قشر بعدی رانندگان تاکسی هستن که مجدد خیال میکنن اگر مثلا روزی ۱۲ ساعت پشت فرمون باشی میشی مهندس مکانیک با گرایش پیشرانه ! و البته آزمایشگاه موتور سیار … ایکاش باندازه ۱۰ ساعت در سال رانندگی صحیح ( چه از نظر مقررات چه تکنیکهای رانندگی ) بلد بودن . تحلیل فنی مجدد پیشکش
اگر هم توضیح علمی و فنی بدی چون حضرات در حد درک و اطلاعاتشون نیست میره جزو تجربه پایین و بعلت عدم همخوانی با تخیل حضرات میشه قضیه غلط بخاطر عدم تطبیق تئوری با تجربه فرضی اینا
واقعیت اینه کسی میتونه در مورد نحوه کار موتور … طریقه انتشار جبهه شعله ..محدودیتهای اتاق احتراق … مواد جانبی حاصل از احتراق … ترکیب شیمیایی این مواد … تاثیر یونی و الکتریکال این مواد در برخورد با فلزات درگیر … متالوژی و خواص مختلف فلزات و خیلی موارد دیگه صاحب نظر باشه که در این زمینه هم تحصیلات آکادمیک داشته هم واقعا در زمینه اصول طراحی پیشرانه ( که یکی از گرایشات بسیار تخصصی رشته مکانیکه و بهمین دلیل هم هنوز که هنوزه بعد از گذشت بیش از یک قرن از ارائه سیکل اتو و حدود یک قرن از ارائه سیکل دیزل مجموع کشورهای دارای تکنولوژی طراحی ..تست و توسعه موتور درونسوز در کل دنیا باندازه انگشتان دو دست نمیشه . بقیه موتوراشون رو یا تحت لیسانس یا مستقیم از این چند کشور تامین میکنن از طراحی تا ساخت تا بهینه سازی) اطلاعات قوی تئوریک و سالها تجربه عملی و آزمایشگاهی در این فیلد داره و لاغیر .
کسی خیال میکنه بازو بست قطعات این موتورها یا روزی چند ساعت استفاده ازشون به معنی تجربه در خصوص موتور احتراق داخلیه یا نمیدونه سیکل احتراق داخلی چیه یا نمیدونه اصول ساخت موتور یعنی چی یا نمیدونه تجربه به چی میگن .
شمای مکانیک یا راننده ۱۵۰ سال تجربه در حوزه کاری خودت داشته باشی ( میشه هم سن ابداع موتور سیکل اتو ) با کل این تجربیات محاسبات وزن و تنش و متالوژی مورد نیاز برای ساخت یدونه لنگ متحرک میل لنگ یا سیت یدونه سوپاپ رو نمیتونی انجام بدی .
اجرا و عیب یابی و بهینه سازی پیشکش .
بهتون بگن فشار اعمالی روی هر سوپاپ یک موتور رو در حال کار حساب کنید نه میدونید چطور محاسبه میشه نه میدونید برای ساخت یه قطعه ساده مثل همین سوپاپ باید از چه تکنیکها و موادی استفاده کرد و چطور روی دمای کاری نگهشون داشت.
اینا رو من باب این گفتم که ؛ اونی که موتور طراحی کرده ، ساخته ، کار میکنه ، گارانتی شده و طبق جدول سرویس دوره ایش دوام میاره و استهلاکش توی رنج تعریف شده اش هست اونم نه یه موتور و دو موتور در مقیاس میلیون دستگاه و هر دستگاه هزاران ساعت کارکرد حتما ده ها هزار پارامتر دخیل در کار موتور درونسوز رو میشناخته ، محاسبه کرده ، تست و بهینه سازی و غیره انجام داده بعدا تحت استانداردهای اجباری سیستم موارد فنی ، ایمنی ، آلاینده عملی و تجربی مربوطه رو پاس کرده که حالا شمای بی خبر از تمام این موارد پول دادی یدونه اش رو خریدی یا پول میگیری چند وقت یه بار قطعات مصرفیش رو تحت عنوان تعمیرات اونم اکثرا اشتباه تعویض میکنی .
شما حداکثر انتظاری که ازتون میره اینه که موتور رو تحت شرایط تعریف شده استاندارد سازنده اش نگهداری و استفاده و سرویس کنید .
موقع تعویض قطعات و عیب یابی هم پروسه های استاندارد سازنده رو رعایت کنید که وقت و هزینه و زندگی مردم رو مبتنی بر اطلاعات غلطی که بهش میگید تجربه هدر ندین ! بعدم که عیب یابی و تعمیراتتون غلط از آب در اومد هزار مدل بهانه برای توجیه اشتباهتون تحویل مردم ندین.
مکانیکی که ۱۰ تا پیچ میدی دستش ۲ تا دونه اش رو طبق گشتاور نمیبنده یا شل میبنده کلی مشکل ایجاد میکنه یا اونقدر سفت میبنده که قطعات آسیب میبینن و بعضا پیچ میبره یا ابزارهاش اونقدر مستعمل و مستهلکه که پیچ ها رو کچل میکنه …بجای تز دادن در خصوص تاثیر سوخت بر اجزای سرسیلندر بهتره بره اصول اولیه باز و بست پیچ و ابزارهای مورد نیاز و طرز کار ترکمتر و دفترچه تعمیراتی خودروهای مختلف رو جور کنه و تمرین کنه حداقل در کار تعمیراتیش بتونه ادعای انجام صحیح داشته باشه .
تجزیه تحلیل عملکرد موتور با سوختهای مختلف و سازگاری و عدم سازگاریش رو بسپارید دست اونایی که کارشون اینه و اونا هم اساسا پشت فرمون و داخل یه سری گاراژ پر از روغن کار طراحی و ساخت و تست رو انجام نمیدن.
در ایران بیش از ۱۰ ساله ۴ موتور پایه گازسوز با رعایت تمام اصول موتورهای گازسوز از پایه طراحی اجرا و عملیاتی موفق شدن ( شامل دو مدل ef7 … یک مدل ef4 و یک مدل ohvg2 … موتورهای با ضریب تراکم بالا جهت بهره برداری از پتانسیل حداکثری سیستمهای گازسوز و با لحاظ کردن قابلیت کار محدود با بنزین جهت حفظ حالت دوگانه سوز موتور برای شرایط عمومی مصرف کننده ) .
حداقل ۵ مدل موتور هم مورد بهینه سازی و تغییرات جهت تطبیق اجزای مربوطه ( یعنی مکانیزم سوپاپها … تنها بخشی که از نظر استهلاک بین موتور بنزین سوز و گازسوز فرق میکنه و نیاز به سخت کاری داره … اونم مربوط میشه به سوپاپهای قدیمی دوران بنزین های سرب دار بنزین بدون سرب خاصیت روانکاری نداره … اون سالهای اول که با کلی تاخیر بنزینهای داخلی بدون سرب شد همین توجیهات بی اساس آبدوغ خیاری رو برای بنزین بدون سرب ارائه میکردن تا جاییکه هنوز در ایران خیلیا از قبل تولید مکمل بنزین دارن کاسبی میکنن و محلولهای اکثر بی خاصیت یا بعضا مخرب رو به خلق الله قالب میکنن) قرار گرفتن .
سیستمهای سوخترسانی و احتراق اختصاصی برای کارکرد با سی ان جی هم روی تمام این موتورها نزدیک ۲۰ ساله که اجرایی شدن .
اینکه توی ذهن شمای نوعی اینطور تعریف شده گاز از بنزین دمای شعله بیشتری داره ( اگر اینطور بود قدرت موتور مبنای روی حالت گازسوز باید بیشتر میشد نسبت به بنزین … الفبای ترمودینامیکه که راندمان و توان یک موتور درونسوز کاملا وابسته به دمای اتاق احتراقه و نمیشه دمای اتاق احتراق بالا بره ولی نیروی خروجی پایین بیاد !!! ) یا خیال میکنید گاز خشکه بنزین نرمه یا چربه ( مربوط میشه به اینکه شمای نوعی در جریان نیستی نسبت بنزین موجود در اتاق احتراق از نظر حجمی یک ده هزارم حجم کل اتاق احتراقه و یک قسمت در ده هزار اینقدر کوچیکه که بود و نبودش حتی اگر روغن موتور خالص بود تاثیری بر هیچ چیز نداشت … میزان چربی و روانسازی فرضی حاصل از بخارات روغن محفظه کارتل صدها بار بیشتر از کل بنزین تزریقی برای احتراقه … این چربی و بخارات هم صرفنظر از اینکه سوخت موتور گازوئله ، الکله ، بنزینه یا گاز همیشه وجود داره و برای حفظ استانداردهای آلایندگی تمامش به اتاق احتراق باید برگرده و بسوزه … بگذریم از اینکه مکانیزم مقاومت در برابر سایش و دفع گرما چه در سوپاپها چه در اجزای متحرک محفظه احتراق یعنی سیلندر و پیستون و رینگ کمپرسی اول مبتنی بر روانکاری سوخت و روغن و غیره در نظر گرفته نمیشه و متالوژی بر مبنای روانساز انتخاب نمیشه ، این اجزا همه سخت کاری ها و خنک سازی های خاص خودشون رو دارن ) اینا تماما نظرات افراد بدون اطلاعات پایه در خصوص مواردیه که خیال میکنن چون باهاشون کار میکنن از طرز کار و موارد پشت پرده هم اطلاع دارن که بهیچوجه اینطور نیست .
چون همه شما قلب دارید و دهه ها داشته مثل ساعت کار میکرده یا نمیکرده به این معنی نیست شما متخصص قلب و عروق هم هستید یا میدونید قلب چطور کار میکنه و چطور باید مداوا بشه.
اگر موتور شما واشر سرسیلندر سوزونده و بجای گشتن دنبال عامل اصلی مشکل ( که عدم رعایت دستورالعمل سازنده و مواد مصرفی و سرویسهای دوره ای و صحت عملکرد اجزای خنک کننده بوده ) تشریف میبرید پیش یکی از همین حضرات تعویض کار کاملا بی اطلاع از همه چیز ( خیلی وقتها واشر سیلندر بخاطر بی اطلاعی همین مکانیکها از طریقه باز بست صحیح موتور و گشتاورهای مربوطه که نتیجه اش تاب برداشتن سرسیلندر یا عدم آب بندی صحیح موتوره و این موتور دیگه مدام واشرهای بعدی رو خواهد سوزاند ! ) مثل ۹۰ درصد اطلاعات عمومی و فنی که مردم ایران دارن متاسفانه اینجا هم مرجع اطلاعاتی همین قشر بیسواد میشن که نظریه میدن گاز باعث خوردگی واشر شده ! یا دمای بالاش واشر کمتر از ۲ میل ضخامت رو سوزونده ولی تاج پیستون بالای ۸۰ میلیمتر قطر تحت این دما معلوم نیست چرا ذوب نشده یا تغییر شکل نداده ؟
حالا این گاز خورنده کدوم مواد اسیدی یا قلیائی رو داره که فقط روی لبه واشر اونم بین دو تا سیلندر یا سیلندر و کانال آبرسانی عمل خورندگی رو بصورت خطی انجام داده ! معلوم نیست .
این مشکل اصلا شباهتی به فرار گاز از محفظه احتراق بدلیل افزایش دمای سیستم خنک کننده معیوب یا عدم فشار یکنواخت روی اجزای محفظه احتراق بدلیل تاب برداشتن سرسیلندر یا متعادل نبودن گشتاور پیچها نداره !
دلیلش صرفا گازه ! موتورای بنزین سوز هیچوقت واشر نمیسوزونن!
در مورد موتورهای بلوک تر تمام آلومینیومی ( موتورهایی که بوش سیلندرهاشون فقط با بستهای پایین و اتصال واشر سرسیلندر از بالا مهار شدن ) مثل xu7 و عدم مقاومت ذاتی این موتورها نسبت به اضافه دما حتی برای زمان کم و حساسیتشون به نوع محلول خنک کننده ، حساسیت بیشترشون وقتی طبق دستورالعمل تعمیر و بسته نشن مشکلات دومینو وار بسیار بیشتر میشه . ربطی به برند و سوخت مصرفی نداره . از همون برند tu5 با اینکه از نظر ابعاد کوچکتر و از نظر توان قوی تر و از نظر تنش گرمایی و دمای کاری بسیار بالاتر از xu7 هست چون بلوکش چدنیه نسبت به اضافه دما بسیار مقاوم تره و سابقه آسیب های اینفرمیش بسیار کمتره .
اینا رو تماما فاکتور میگیریم یه نظریه تخیلی در خصوص ارتباط تخریب کننده گاز با موتور ( بصورت کلی ) و با فلان موتور ( به صورت خاص ) میدیم بیرون ، قبلشم با یه معرفی اجمالی که من مکانیکم یا راننده تاکسیم یا نمیدوم ۵ تا ماشین داشتم و فامیلامونم دارن همه با گاز مشکل خوردگی پیدا کردن یه نظریه مزخرف بی پایه و اساس رو همه جا پخش میکنیم ، چون اکثریت نادان به یه اعتقادی برسن برای بقیه جاهل ها همین میشه سند این داستان بصورت خود تقویت شونده و خود محقق کننده همینطور جلو میره بعدم سند اثبات ادعاشون این میشه که از هرکی بپرسی بهت همین رو میگه !
از این حضرات چند تا سوال ساده راجع به راندمان سیستم خنک کننده و محاسبات سیالاتش که در دسترس فیزیکی همه اشون هم هست بپرسی چپ چپ نگاهت میکنن ( تازه اگر بفهمن واقعا چی گفتی )
بپرسی انرژی گرمایی حاصل از سوختن ۱ کیلوگرم بنزین چقدره ، چند کیلو هوا لازم داره ، حجمش چقدر میشه ، چند درصد این گرما در موتورشون تبدیل به کار میشه ، چند درصدش از چه طرق دیگه به محیط منتقل میشه هیچ توضیحی نمیتونن بدن ( اینا الفبای اولیه اصول کار موتوره )
ولی از داخل موتور بسته و مواد شیمیایی اون تو و دمای نقاط مختلف اتاق احتراق و رابطه اشون با سوخت مصرفی و خشکی سوخت ! توضیح جامع دارن چیزی که حتی بلد باشن هم بدون ابزار آزمایشگاهی و هزاران ساعت تست فنی دقیق قابل اندازه گیری و تجزیه تحلیل توسط متخصصین امر نیست .
اگر کسی خیال میکنه با سوزوندن گاز میتونه دمای شعله رو فقط ۲۰۰ درجه از معادل بنزینش بالاتر ببره این ۲۰۰ درجه ( در مقیاس بالای ۱۰۰۰ درجه موتورای درونسوز ۲۰۰ درجه افزایش چیز زیادی نیست) میتونه تا ۱۰ درصد راندمان ترمودینامیکی موتور رو بالا ببره که مطمئن باشید گذشته از حداقل یک جایزه نوبل تا چند میلیارد دلار از طرف خودروسازان سطح دنیا براتون درآمد ایجاد میکنه !
سالانه صدها میلیارد دلار داره خرج تحقیق و توسعه موتورای درونسوز برای افزایش متوسط ۱ درصدی راندمانشون میشه و با این روند موفق نیستن ( فرضا طی ۴۰ سال گذشته یه موتور اتو باید به راندمان گرمایی ۴۰ درصد بالاتر از موتورای اتوی آخر قرن ۱۹ میرسید که معجزه محسوب میشد ! موتورای اتو طی ۴۰ سال گذشته راندمانشون از رنج حدود ۲۰ درصد با کلی هزینه و تکنولوژی و غیره و ذلک هنوز به ۳۰ درصد نرسیده یعنی متوسط هر ۴ سال نتونستن ۱ درصد افزایش راندمان داشته باشن و بخش بزرگی از همین کمتر از ۱۰ درصد بخاطر سیستمهای کنترل الکترونیکی و افزایش اکتان و به تبعش قابلیت تراکم بالاتر بدون بروز پدیده ناکینگ و افزایش دمای متوسط اجزا به مدد متالوژی های جدید موتور بوده … شما با هر سوختی بتونی دمای پیک اتاق احتراق رو ۲۰۰ درجه ببری بالا تاثیرش بیشتر از ۴۰ سال کارهای تحقیقاتی و هزینه ای هست که روی موتورای اتو انجام شده )
عامل اصلی این بی فرهنگی تکنولوژیکی و سالها از کل دنیا عقب موندن بر میگرده به همین مدعیان تجربی مروج نظریات بی پایه و اساس و نسخه پیچی هاشون .
وای که مثل من چه دل پری داری و با اینکه اصلا امیدی به بهتر شدن افکار حضرات ندارم ولی حرف دلمو زدی و سبک شدم با اجازه برای چند نفر بفرستم با ذکر منبع.
اوووخ خنکشدمم یه نفری پیدا شد دودوتا چهار کنه حرف بزنه
اونایی که اسمشونو میزارن مکانیک(تجربی)سعی کنن خواهشنا به تعویض کاریشون برسن،نظر علمی مختص اونیه که علم داره سواد داره تحصیلات دانشگاهی داره ،هزار سال هم اچار دستتون بگیرید نمیتونید نظریه علمی بدید🙂🙂🙂
سلام.یک هفته هست پراید ۸۵ دوگانه خریدم به قیمت ۱۹.۶۰۰.اول بگید قیمتش گرون خریدم یانه؟ بعدش با گاز که میرم انگار بهتره تا بنزین….هزینه ماهیانه گاز چقدر میشه برام؟ هرروز حدود ۱۵۰تا۲۰۰کیلومتر میرم؟؟؟خواهشا همین الان زود جوابمو بدین .تشکر
باسلام به نظرمن ماشین گازسوزفقط موتورef7پایه گازسوزهم قدرت خوبی داره هم سرعت وشتاب وهم عمربالای موترباگازسی انجی ماتوفامیل چنداتسمندپایه گازسوزef7داریم ازمدل نود تامدل نودوپنج من خودم یه مدل سمندای اف سون نودوسه دارم باکپسول بزرگ همه ش باگازمیره تاحالاراسه بیست سال یه کارمند ماشین دویده یعنی بالای سیصدوپنجاه هزارتاآخ نگفته وروغن همیشه تمیزعوض میشه روپنج هزارتابجزلوازم مصرفی تاحالاخرج موتوری نداشته باتشکر
با سلام ، اگه دقت کرده باشین ۹۹درصد پراید های دوگانه سوز با گاز خوب کار کردن و صاحبان آن از سوخت گاز کاملا راضی هستن ، ولی خودروی پژو ۴۰۵و یا هر خودرویی که موتور xu7 روش هست با گاز به نتیجه نرسیده و حدودا ۹۰درصد اعلام نارضایتی کردن ، پس هر موتوری واسه کار با سوخت گاز نیست ، خودروهایی که معمولا همه اعلام رضایت کردن ، پراید و سمندef7 هست ، با این تفاسیر نمیشه قطعا گفت خودروی گاز سوز به درد نمیخوره ، ضمن اینکه موتور xu7 یا همون موتور پژو۴۰۵ بسیار بیکیفیت درست میشه و بسیار زیاد دیدم و شنیدم که حتی پژو بنزینی هم به وفور واشر سوزونده و خریدن هر خودرویی که موتور xu7 روش هست میشه گفت یه جور حماقت چون معلومه که بعد یه مدت استفاده قرار چه بلایی سرش بیاد ، خودم ef7 دوگانه دارم و از اولش دست خودم بوده و تا حالا که ۱۰۰هزار تا کار کرده بسیار عالی انجام وظیفه کرده و میتونم بگم ۹۰هزار تاشو با گاز رفتم ، نتیجه اینکه اگه قرار خودروی گاز سوز بخرین اصلا سمت ۴۰۵ و موتورهای xu7 نرین ، اینو هم میدونین که در کشور ایتالیا ، هند ، ترکیه ، برزیل و … به وفور از خودروی گاز سوز استفاده میشه ، به درود
ماشین من ۴۰۵ صفر دوگانه کارخانه جدیدا وقتی تو بنزین روشن میشه میره اتوماتیک روی گاز خاموش میشه چراغ گاز روشن میشه میره رو گاز خاموش میشه
من ماشینم تیبا ۹۲ هستش گاز سوزش کردم روغن کم می کنه رو بنزین کم نمی کنه بردم تعمیر اساسی کردم باز درست نشده روغنم ۱۰ .۴۰ همون روغن خودش و میریزم روعن خوب چه خاکی لطفا راهنمایی با تشکر
پراید نود صفر از کارخونه در اوردم یه سال بعد گاز کردم تا الان ۴۰۰۰۰۰ باهاش روندم هم سر بالایی هم سر کار رفتم هم مسافرت هم تو ترافیک هم مسافر کشی کردم هم اداره رفتم هر روزم ۲۰۰._۳۰۰تا کار کرد داره رو گاز روشن میکنم رو گاز خاموش میکنم کونشو گاییدم ولییییییییییی خودم هر چهار ماه تو خونه براش فیلر ۲۵ ۲۵ذدود و هوا میزارم هر کی سوار ماشین بشه میگه ماشین روشن نیست یه ذره صدا تو موتورش نیست نه لرزش نه تکون بدون رنگ خلاصه عالی از ماشینای صفر صد پله جلو تره الان ۷ساله رو گاز کار میکنه بدون ایراد تو هر شرایطم بگی فشار روش هست رو پراید خوب جواب میده البته ژگولاتورم فناوران هست که عده معدودی میتونن تنظیمش کنن اونم خودم تنظیم میکنم با ۸تومن گاز که میزنم ۳۲۰تا تو جاده و ۲۹۰تا توی شهر راه میرم هر کی هم هر سوالی در باره پراید مشکلات پراید گاز پراید هر ایرادی داره میتونم کمکش کنم تعریف از خود نباشه از سر پراید میرم تو از کونش میام بیرون ۰۹۱۴۳۶۳۲۷۸۹توی تلگرام پیام بدین در خدمتتدن هستم یا علی مدد
آقا من ی پژو ۴۰۵ مدل ۸۸ دارم اوایل که با گاز رانندگی میکردم موتور ماشین نابود شد خوردگی شدید سوپاپ پیستون ها تعویض واشر سرسیلندر رو که دیگه نگو کف تراشی سرسیلندر واقعا به این نتیجه رسیدم بی خیال گاز بشم چون هر چی که با گاز زدن صرفه جویی میکردم از اون ور باید خرج تعمیرات ماشین میکردم حالا جالبه باجناقم پراید داره اکثرا گاز استفاده میکنه یک دهم مشکلات ماشین من (سوختن واشر سرسیلندر )براش پیش نیومده.باید بررسی بشه و آلیاژ خوروهای گاز سوز تغییر کنه
سلام دوست عزیز مشکل شما بالا بودن دمای موتور هست و کلا همه ماشین های پژو فقط معمولی که از ترموستات ۸۵ استفاده میکنن استفاده از این ترموستات اشتباه شرکت پژو فرانسه این ترموستات رو در دمای زیر ۱۰ درجه سانتی گراد تایید کرد نه واسه شرایط آب و هوای ایران خودرو سازهای ما برای فروش بیشتر قطعات و به دروغ گفتن ترموستات ۸۵ بهترین دما برای پژو هست در ایران دمای بالاتر از ۷۵ مساوی با نابودی موتور مخصوصا سرسیلندر در ایران باید از ترموستات ۷۲ استفاده کرد و نباید دمای موتور از ۷۵ درجه بالاتر برود.لطفا به موضوع دقت کنید (در شرایط آب و هوای ایران)(اگر دمای موتور زیر ۶۰ درجه باشد سایدگی در قسمت میل لنگ و یاتاقان ها و پیستون ها و میل بادامک به وجود میاد و مصرف سوخت بالا. حالا اگر دمای موتور بالاتر از ۷۵ باشد فرسایش کلی موتور و خوردگی قطعات سرسیلندر و زنگ خوردگی تمام نقاطی که در تماس با آب هستن رسوب کرده و در نتیجه به واشر زدن میرسد) پس همیشه دمای موتور را بین ۷۰ تا ۷۵ درجه نگهدارید من این کارو کردم الان ۴ ساله ماشینم بی عیب و نقص داره کار میکنه در ضمن ماشینم دوگانه هست
سلام به همگی من تا پنج سال پیش پراید دوکانه کارخونه والان هم ۴۰۵دوگانه دستی دارم به نظر من به گفته بعضی از دوستان باید تو سربالایی و یا سرنشین زیاد از بنزین استفاده کنید ودر مورد داغ کردن به نظرمن ربطی به بنزین یا گاز نداره راننده باید همیشه امپر ماشینو نگاه کنه وبراش عادت بشه من خودم هم با پراید و هم پژو شده شیلنگ زیر رادیات سوراخ شده ویه قطره اب تو ماشین نمونده چون امپرو نیگا میکنم هیچ وقت الحمدلله واشر نسوخته وسریع خنکش کردم راننده باید یه خورده فنی بلد باشه تا ماشین خرج رو دستش نزاره
موفق باشید
من یک پژوپارس دوگانه کارخانه مدل۹۰دارم که روی گازرگلاتوران سوت می کشه علت ان چیست
سلام
ممنون از اطلاع رسانی خوبتون
به تازگی خودرو دوگانه سوز خریداری کردم
هنگام تعویض حالت بنزین به گاز متوجه شدم که تفاوت بسیار ناچیزی در کارکرد خودرو دارد
و بهتر است با توجه به مقاله مفیدتون از این به بعد از گاز طبیعی استفاده کنم.
۱۱ سال هست پژوپارس دوگانه دستی دارم . چهاربارواشرسوزونده ویکبارتعویض سرسیلندر .اما تجربه من : عامل خرابی سرسیلندر وواشر سوزی درپژو من ۲ چیز بوده که توصیه می کنم صاحبان پژو انجام بدن . اول اینکه ازضد یخ استاندارد استفاده کنید ( متاسفانه بسیاری ازضدیخ های موجود بعد ازیکی دوماه تبدیل به اسید شده وباعث خوردگی درموتوربخصوص سرسیلندرمیشه علامتش هم جمع شدن گل زیردرب رادیاتورهست) . ضدیخ پژو ازروغن مهمتره . ضدیخ کاسپین محصول فومن شیمی خوبه
دومی هم بالا رفتن دمای آب تا ۹۷ درجه وهمچنین بالارفتن فشار آب درمدارخنک کاری که برای رفع اون می تونید برنامه ecu را اصطلاحا ریمپ( remap ) کنید تا دمای آب از۸۷درجه ویا ۹۰ درجه بیشترنشه . وفن زودتر راه بیافته .
ولی خواهشا ضدیخ معتبرواگه یکم بیشترهزینه کنید ضدیخ (پایه آلی) ازبازارتهیه کنید .من چوبشو خوردم که میگم . درپناه حق
باسلام. کارشناس محترم بیسوادی که ازگازتعریف میکنی،عزیزمن اگه همه پولی که صرف پمپهای گازشده وقطعات ماشینهای دوگانه سوز،صرف ماشینهای هیربیدی وبرقی میکردن به نظرت بهترنبود
علیکم السلام
عذرخواهم ولی فکر نمیکنید با توجه به وفور منابع گازی در مملکت ما و ارزان درامدن خودروهای گاز سوز بویژه ef7 از ۱۰ سال پیش تاکنون بهترین کار انجام شده
ضمنا درسته بگیم کارشناس محترم بیسواد !!!!
چرا عادت داریم برای بیان نظرات خودمون از الفاظ بی ادبانه استفاده کنیم ، غیر از اینکه فکر کنیم فقط ما می فهمیم و بقیه ….. قضاوت با هم وطنان
یاعلی
تیبا دوگانه سوز دستی ۹۳ از همون ماه های اول دوگانه شده تا امروز که اذر ۹۷ هست همش با گاز کار کرده ،از جنوب بارها تهران رفتم دو بار هم دور تا دور شمال کشور ،مسافرت زیاد باهاش رفتم همش هم با گاز .
اتوبان قزوین تا سرعت ۱۶۰ تا با گاز رفتم ،داخل شهر روزانه سر کار رفتن برگشتنم همش رو گاز چه ترافیک باشه چه نه که اکثرا هم هست .
خلاصه این ماشین همش رو گاز کار کرده ،
تو این مدت هم حساب کردم خیلی به صرفهتر بوده نسبت به بنزین .
چند حرف دارم با کسانی که تحت تاثیر عده ای میکانیک و بعضی از راننده تاکسی ها قرار میگیرند و عیب جویی میکنند از سیستم گاز .
راننده تاکسی که مشخصاً هرچی ماشینه گاز سوز کمتر باشه به نفعشان هست چرا که راحتر سوختگیری میکنند و به کارشون میرسند یعنی هر چند ماشین های دوگانه کمتر باشن کمتر تو صف می ایستد ،
این مورد رو که گفتم تجربه دارم که میگم .اگر به ضررشون بود تا حالا هیچ کدومشون خودرو دوگانه نداشتند .
در مورد پژو ،پژو چه گاز سوز باشه چه نه در حالت عادی اکثریت سرسیلندر میسوزنند اونم به دلیل فرمول ساخت آلیاژ بد سرسیلندرشون هست که ایران نمیتونه مثال فرانسه بزنه .
در مورد روانکاری و خنک کاری بنزین ،یکی نیست بگه مگه بنزین روغن هست این رو کی گفته نمیدونم .
چیزی که مشخص است سوخت گاز نسبت به بنزین تمیز تر میسوزه به زبان عامیانه دوده نداره مثل بنزین .
ما میایم طبق گفته های بعضی از افراد مخالف که بدون هیچ اصول منطقی و علمی بحث میکنند ،فرض رو بر این میگیریم که میزان اکسیده شدن محفظه انفجار سیلندر در زمان گاز بیشتر از بنزین بوده ،اگر یک خودرو در بدترین حالت ممکن بعد از سه الی پنج سال کار کردن موتور مشکل بهم بزند قطعاً در این چند سال برگشتی هزینه میزان سوخت مصرفی گاز نسبت به بنزین به حسابتون آنقدر بوده ،که اگر موتور در بیشترین حالت هزینه ناشی از مصرف سوخت خراب بشه اون رو به راحتی تعمیر کنید .
در آخر ما یادمون رفته برای چی ماشین های گاز سوز روی کار اومدن برای کمتر شدن میزان آلایندگی ناشی از سوخت خودرو .
پس بجای اینکه به فکر خراب شدن چهار تکه استهلاکی فلزی باشید ،به فکر تنفس و سلامتی خودتون باشید .
سلامLGPگاز متان نیست بلکه گاز پروپان است و نباید باCNGمقایسه شود بلکه گاز متان مایع علامت انLNGمی باشد
سلام دوستان گل
من کارشناس ارشد مکانیک
خواهشا خودروی سی ان جی نخرید ال پی جی واقعا فوق العادست خودروی سی ان جی اصلا به صرفه تنیست ی باک پر حدودا ۲۰۰ کیلومتر میره
ال پی جی ۸۰۰ تا ۹۰۰ کیلومتر
خسارتی که خوردروی سی ان جی به ماشین وارد میکنه با این وضعیت گرانی قطعه شما بنزین هم بزنی واقعا به صرفه تره
فقط ال پی جی
من هشت ساله پراید ال پی جی دارم خیلی راضیم البته هشتصد کیلومتر نمیرم معمولا” سه سیلندر گاز میزنم تو شهری ۴۵۰ کیلومتر بیرون شهری تا نزدیک به ۶۰۰ کیلومتر میرم البته اگه تنظیم باشه هر کدوم تا صد کیلومتر میبره یه تجربه دیگه از ال پی جی هر چقدر فشار هوا تو سوختگیری کمتر خارج بشه با سرعت کمتر سوختگیری میشه ولی مصرف کمتر و مسافت بیشتری میشه باهاش طی کرد در مجموع از مصرف ال پی جی خیلی راضیم.
من میگم دوگانه سوز نخرید خودم پژو ۴۰۵دوگانه دارمآمپرش همیشخ وسط بود الان هم سیلندرش ترکیده کلی خرج برداشته گاز ماشینو اذیت میکنه
سلام خدا قوت
یه پراید ۸۵ دوگانه کارخونه دارم از اول دست خودمه موتورش رو هم پارسال صفر کردم همچی نو نو اینو میزارم روی گاز پدپد میکنه میزنم روی بنزین موتور یه میزون صاف کارمیکنه به عبارتی میزنه تو اگزوز
تنظیم گاز دادم درست نشد،رگلاتور تعویض کردم نشد، کپسول دادم شستشو نشد??
کسی میدونه از چیه؟
تقریبا بعد از تعمیر هم فرمونش گیج میزنه سر پیچها میخاد واژگون بشه پشتش یه سمت میره انگار جلو یه سمت اصلا هم تصادف نداره
تلگرام:۰۹۲۲۴۰۳۱۲۱۹
سلام. پراید دوگانه مدل ۸۸ دارم. سال ۸۸ تحویل گرفتم و بعد دو ماه گازسوز دستی کردم. از اول هم دست خودمه. ۴۰۰.۰۰۰ کیلومتر باهاش راه رفتم. روزانه ۱۰۰ الی ۱۵۰ کیلومتر رانندگی دارم. از ۴۰۰.۰۰۰ کارکرد میتونم بگم راحت ۳۰۰.۰۰۰ تا با گاز بوده. عالی عالیه. ماشین ضعیف میشه رو گاز ولی قابل قبوله. باهاش کنار اومدم. سربالایی ها و مواقع ۵ سرنشین کامل و گرم کردن ماشین میزنم رو بنزین. از روز اول روغن توتال ۵۰۰۰ فلزی اورجینال خارجی ریختم رو ۶۰۰۰ تا عوض کردم. هر بار فیلتر روغن و هوا رو عوض کردم. حدود ۷۰% بنزینی که تا بحال زدم سوپر بوده و نهایتا یورو. خیلی کم بنزین معمولی زدم. تا حالا به موتورش دست نزدم. الانم میخوام بفروشمش سمند EF7 دوگانه بگیرم.
سلام
من یه سمند معمولی دوگانه سوز کارخانه دارو از صفری دست خودمه ۱۰ ساله دارمش
فقط هم زیر پامه نه برای کارکردن صبح شرکت غروب منزل
تا حالا سه بار واشر سرسیلندر سوزونده و سه بار هم خوردگی کف سر سیلندر که مجبور به جوشکاری و تراشکاری شدم هر دفعه هم حدود یک میلیون هزینه
همین الان ماشین زیر تعیمیره و بار سومشه که دیگه خسته شدم و قصد فروش دارم
درخصوص داغ کردن بیش از بنزین که بدیهیست و نیازی به توضیح ندارد
علت خوردگی سر سیلندر نیز به داغ کردن محصولات احتراق سوخت گاز دارد
که خوردگی آلومینیوم در دماهای بالا و مجاورت با آب بیشتر است
از من میشنوید اگه ماشن برا زیر پاتونه دوگانه نخرید ولی اگه برای کاره و توجیه اینهمه تعمیر رو داره میل خودتون ولی نظر من اینه که لونم نخرید و مشکلات سوخت گاز رو بجاتن نخرید
سلام خداقوت
من مکانیک خودرو خوندم بنظر من شما سیستم خنک کاریت رو چک کن!《عیب از سیستم خنک کاریه که دمای موتور بالا میره و باعث سوختن واشر میشه!
حالا عیب یا از رله فنته یا خود موتور فن یا ترموستات یا ترک در سرسیلندر یا وجود هوا در سیستم یا نشتی ریز در رادیاتور و شلنگ هاو اتصالات و بقیه عیب و ایراد ها》
سلام به همه دوستان . بنده نه مکانیک هستم و نه راننده تاکسی
تقریبا تمام نظرات رو مطالعه کردم
با تعجب باید بگم که حرف تمامی دوستان درست هست اما چطور!!!!!
اصولا گاز هم خوبه هم بد اما برای چه کسانی؟
بدور از کینه و طرفداری از وسیله نقلیه خاصی اول تعریف خوب بودن رو بکنیم: دوستان، خوب بودن با توجه به شرایط زندگی هر شخصی متفاوت هست. دوست عزیزی که راننده تاکسی هست یا اقایی که برای کار مجبور هست مصافت های زیادی رو در یک مسیر کم ترافیک طی که اینجا نظراتشون رو به هم تحمیل میکنند که اصلا درست نیست. حرف هر دو صحیح هست ولی شرایط زندگیشون متفاوته و برای همین نظرات همو رد میکنن.
برای اینکه معیار یکسانی برای تمامی اقشار محترم جامعه داشته باشیم، خوب بودن رو با معیار “کیفیت” و “هزینه” تر جمه می کنم
-اقا وقتی مسافت طولانی میخوای رانندگی کنی و بعضا هوا هم خنکه و سر بالایی کمی داری از گاز استفاده کنی خوبه ( داخل پرانتز برای دوستانی که الان میخوان تیکه بندازن حالا همه شرایطی که گفتی شاید جور نشه عرض کنم که شما بزن رو بنزین همون موقع)
– اگه کارت تو شهر هست که فشار زیاد رو ماشین میاری تک سوز بگیر ( بله خداییش تک سوز فقط یک درصد هم که شده بهتره از نظر کیفیت، اصلا بهتر نباشه مساوی که هست)
در کل :
– کار با فشار بالا با خودرو بنزین بهتره
– کار با فشار کم گاز بهتره ( البته نری یه کله گاز بزنی و خصیص بازی در بیاری، هرزگاهی هم معض رضای خدا یکم با بنزین برو مخصوصا ب گفته دوستان در سربالایی ها، گرمای زیاد، و نرسیده به خونه)
ببخشید زیاد صحبت کردم