شما چه مقدار درباره این سوخت اطلاعات دارید . آیا از معایب و مزایای این سوخت هیچ گونه اطلاعی دارید . آیا باورهای مردمی درباره تاثیرات منفی این سوخت بر روی موتور خودرو سندیت دارد یا تنها ساخته زهن افرادیست که بدون هیچ گونه اطلاعات علمی و فنی این مبحث را سر زبان ها انداخته اند . واقعیت ماجرا از چه قرار است؟ گاز طبیعی بهتر است یا بنزین؟ کدامیک راندمان بالاتری دارد و کدامیک آسیب کمتری به موتور اتومبیل میرساند؟
گاز طبیعی چیست؟
گاز طبیعی یا متان، سبک ترین هیدروکربن موجود در زمین است. فرمول شیمیایی این گاز CH۴ است بدین معنا که هر ملکول متان از ۱ اتم کربن و چهار اتم هیدروژن تشکیل شده است
CNG چیست !
گاز طبیعی فشرده است که در درجه حرارت معمولی و در فشار ۲۰۰ تا ۲۵۰ بار نگهداری میشود .
گاز طبیعی به سه حالت فوق می تواند در خودرو ها مورد استفاده قرار گیرد
الف) فشرده CNG : COMPRESSED NATURAL GAS
ب) مایع LPG : LIQUID PETROLEUM GAS
ج) جذب شده ANG : ABSORBED NATURAL GAS
انواع خودرو های گاز سوز
DEDICATED به خودرو هایی اطلاق میشود که فقط از یک سوخت استفاده میکنند.
BI_FUEL به خودرو هایی که امکان استفاده از دو سوخت بنزین و گاز را دارا میباشند اطلاق میشود.
DUAL_FUEL به خودرو هایی اطلاق میشود که از دو سوخت گازوئیل و گاز طبیعی به طور ترکیبی استفاده میکنند.
اثرات عمده تبدیل سوخت به CNG
گاز CNG ، گازی به مراتب تمیزتر نسبت به سوخت بنزین از نظرآلاینده های خروجی اگـزوز بـوده است. مقایسه سالمتر بودن گاز CNG نسبت به بنزین از این دیدگاه حائز اهمیت است که بواسطه حوادث مرگبار به وجود آمده ناشی ازآلودگی، جان انسانهای زیادی گرفته شده که میتوان به عنوان نمونه از حادثه دره میور بلژیک در سال ۱۹۳۰ نام برد که در یک روز ۴۰ نفر بواسطه آلودگی ناشی از مه شدید که این شهر را در بر گرفته بود جان خود را از دست داده و یا در سال ۱۹۵۲ در شهر لندن تجمع آلودگی های واقع شده بر روی شهر لندن باعث از دست رفتن جان ۴۰۰۰ نفر گردید اشاره نمود ، از این قبیل نمونه ها بار ها در کشور خودمان و به خصوص در کلان شهر تهران اتفاق افتاده . شاید در این وصعت اعداد و ارقامی نبوده ولی باز قابل تأمل هست . همین عوامل باعث شد تا توجه جهانی نسبت به سمت حفاظت محیط زیست و مسائل ناشی از آن جلب شود.
مقایسه از نظر اقتصادی
کشور ما در آینده نزدیک دیگر یک کشور نفت خیز نبوده، اما میزان ذخایر گاز طبیعی در کشور حدود ۳۳٫۶ تریلیون متر مکعب بوده که برای مصرف حدود ۳۱۰ ساله جمعیت کنونیه کشور کافی است و از این نظر مقام اول ذخایر گازی دنیا را دارا بوده و چون این گاز به راحتی قابل پمپاژ کردن است، خیلی سریع در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد و احتیاج به هزینه حمل و نقل بالایی ندارد.
وجود شبکه عظیم خط لوله گاز طبیعی در اقصی نقاط ایران . این گاز را در همه جای کشور در دسترس قرار داده .
همچنین مقایسه قیمت های میانگین CNG و بنزین در بازارهای جهانی نشان می دهد که قیمت جهانی گاز یک پنجم قیمت جهانی بنزین با ارزش حجمیه مساوی میباشد و این موضوع به وضوح نشان دهنده ارزانی سوخت CNG نسبت به سوخت بنزین میباشد.
البته باید به این نکته توجه داشت که استفاده از سوخت CNG به جای بنزین نیاز به سرمایه گذاری اولیه بیشتری داشته و هزینه ساخت یک ایستگاه سوختگیری CNG حدود ۸ برابر هزینه ایجاد یک جایگاه سوختگیری بنزین بوده . ولی در حال حاضر با بهره برداری از ۸ جایگاه جدید، عرضه سوخت CNG در ۲۰۱۱ جایگاه و با استفاده از ۱۱۶۳۲ نازل سوخت صورت می گیرد. هم اکنون ظرفیت نصب شده سوخت رسانی CNG به خودروهای دوگانه سوز ۲ میلیون و ۱۸۲ هزار و ۶۵۲ مترمکعب استاندارد در هر ساعت است. مطابق با برنامه های سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور قرار بر این است که در تا پایان سال جاری ( ۱۳۹۲ ) تعداد جایگاههای عرضه CNG به ۲۵۰۰ باب برسد.
لازم به ذکر است که انجمن جهانی خودروهای گازسوز در گزارش خود ایران را به عنوان دارنده بزرگترین ناوگان خودروهای گازسوز در جهان در سال ۲۰۱۱ معرفی کرد.
مقایسه از نظر فنی و موتوری
سوخت CNG نسبت به سایر سوختهای هیدروکربنی دارای پائین ترین نسبت کربن به هیدروژن (۱ اتم کربن در مقابل ۴ اتم هیدروژن) است. لذا سوختن آن کربن کمتری بر جای گذاشته و در خودروهای گازسوز بعلت کاهش قابل ملاحظه این رسوبات ( کربن ) , در منطقه احتراق ، ورودی سوپاپها ، سرپیستونها و شیارهای رینگها ، امکان گریپاژ کردن قطعات بمراتب کاهش یافته و همچنین به علت کاهش قابل ملاحظه رسوبات کربن و آلاینده های خروجی ، روغن موتور و فیلتر آن نسبت به سوخت بنزین تمیزتر باقی مانده و زمان تعویض آنها و در نتیجه هزینه عملیاتی موتور گاز سوز نیز کاهش می یابد که تمامیه موارد ذکر شده نشان دهنده افزایش عمر مفید خودرو در هنگام استفاده از سوخت CNG نسبت به سوخت بنزین و همچنین LPG میباشد .
در این بین شاید هنوز افرادی باشند که با وجود شواهد بالا , باز هم مهر خشک کار کردن را بر پیشانیه موتور های گاز سوز بزنند . ما برای رد این حرف دلیلی واضح تر و قابل لمس تر می آوریم
زمانی که موتور اتومبیل شما سرد است، بنزین بر روی دیواره سیلندرها تقطیر میشود و به پایین یعنی به سمت کارتل روغن سرازیر میشود. این مقدار اگر چه بسیار نا چیز و غیر قابل اندازه گیری است ولی در دراز مدت باعث خراب شدن روغن و از بین رفتن خاصیت روانکاری روغن میشود در حالی که گاز طبیعی حتی در دمای ۱۰ درجه زیر صفر هم تقطیر نمیشود و حتی اگر در مجاورت روغن قرار گیرد باعث خراب شدن آن نخواهد شد. پس این نیز دلیل دیگری است که نشان میدهد کارکرد خشک موتورهای گاز سوز بیشتر یک ذهنیت اشتباه است چرا که تایید میکند روغن موتور اتومبیلهای گاز سوز دیرتر خراب میشود.
مقایسه از نظر پیمایش خودرو
برای به کارگیری گاز طبیعی به عنوان سوخت خودرو باید آن را در جایگاه های سوختگیری با فشار ۲۰۰ تا ۲۲۰ بار متراکم نموده که در چنین فشاری دانسیته انرژی حجمی گاز طبیعی یک سوم بنزین بوده و در نتیجه یک خودرو تجهیز شده به سوخت گاز طبیعی فشرده با حجم مخزن گاز معادل با حجم مخزن بنزین , سه برابر یک خودرو بنزینی برای همان مسافت نیاز به مراجعه به جایگاه سوختگیری دارد و میتوان نتیجه گرفت که برد عملیاتی خودروها با سوخت بنزین به مراتب بیشتر از خودروی با سوخت گاز طبیعی فشرده شده می باشد.
۱- گاز طبیعی سوختی با احتراق بهینه،پاکیزه و تمیز است که این امر سبب افزایش عمر موتور و کاهش تعمیرات آن می گردد. برای مثال تعویض شمع در موتورهای بنزینی تا ۳۲,۰۰۰ کیلومتر انجام میشود که در خودرو های گاز سوز تا ۱۲۰,۰۰۰ کیلومتر دوام دارد.
۲- این سوخت قابل انتقال و مکش از مخزن اتومبیل نمی باشد واحتمال سرقت سوخت کاهش می یابد.کما اینکه در صورت بالا رفتن قیمت سوخت معضل سرقت سوخت نیز اضافه می گردد.
۳- زمان سوخت گیری سریع بین ۴ تا ۵ دقیقه و با احتساب زمان قبل از اتصال نازل , میانگین فعلی کشور ۳۰ دقیقه بوده که این عدد نمیتواند رسمیت داشته باشد . زیرا این زمان به عوال زیادی بستگی دارد که کمترین زمان ۵ دقیقه و بیشترین آن میتواند حدود ۲ ساعت وقت بگیرد .
۴- در صورت احتراق گاز طبیعی (CNG) ،گاز منو اکسید کربن در حدود ۷۰درصد و مواد آلاینده گازی غیر متانی ۸۹ درصد واکسید نیتروژن ۸۷ درصد کمتر می شود.
۵- از نظر ایمنی،گاز طبیعی ایمن تر است.زیرا گاز طبیعی برخلاف بنزین در زمان وقوع حوادث وتصادفات در هوا نشر وپراکنده می گردد.اما حوضچه های بنزین بر روی زمین ایجاد خطر آتش سوزی می کنند.
از طرفی کپسولهای ذخیره گاز مورد استفاده بسیار مستحکم تراز باک های سوخت بنزینی می باشند.
طراحی این کپسولها منوط به اجرای شدیدترین آزمونهای ایمنی نظیر حرارت وفشارهای بسیار زیاد،تیر اندازی وبرخوردهای شدید است.
این مخازن که بهترین نوع آن در کشور خودمان , ایران تولید میشود تست های جامع تر دیگری را قبل و بعد تولید گزرانده تا به دست مصرف کننده ها برسد که ما به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد
۲٫۱٫ هیدرو تست،
۲٫۲٫ تست آلتراسونیک،
۲٫۳٫ تست cycling،
۲٫۴٫ تست burst،
۲٫۵٫ تست سختی،
۲٫۶٫ تست ضخامت،
۲٫۷٫ تست AE،
۲٫۸٫ تست نشتی
و همچنین تستهای کنترل کیفی طراحی، تولید، و سریالی کپسولهای گاز CNG همراه با تستهای تعیین خواص مکانیکی مواد اولیه مورد استفاده مطابق استانداردهای معتبر از جمله ANSI , ISO , ASME , ASTM و در کنار آنها تستهای خواص مکانیکی که برای ارزیابی خواص حد استحکام الاستیک کامپوزیتهای پایه پلیمری جهت استفاده درمحاسبات ضروری می باشد شامل مدول الاستیسیته به روش خمش، تنش تخریب و مدول الاستیسیته به هنگام کشش و چگالی نمونه های پیچش می باشد
رانندگی در ارتفاعات بلند : در ارتفاعات ،هوا رقیق تر شده وموتور با ترکیب سوخت غنی تری(نسبت بیشتری از سوخت به هوا) کار می کند. از رو قدرت موتور به دلیل کاهش تنفس موتور و تأمین اکسیژن کمتر ونیز جریان غنی تر وشدیدتر سوخت افت می کند. دراین حالت، چون موتور گاز سوز بعلت اینکه گاز در حدود ۱۲ درصد حجم ورودی را تشکیل داده وبا کاهش چگالی هوا براثر رقیق تر شدن آن ، حجم سوخت نیز پایین می آید و توان موتور نیز ۱۲ تا۱۴ درصد افت می کند. لذا در صورت دوگانه سوز بودن وسیله نقلیه بهتر است در ارتفاعات از سوخت بنزین استفاده گردد.
عوامل مؤثر بر بازده سوخت CNG: مقادیر ارزش حرارتی خالص بنزین،گازوئیل ،LPG و CNG به ترتیب ۴۴،۴۵،۴۳،۴۶ است.
بنابراین تفاوت زیادی وجود ندارد و لیکن مقادیر ارزش حرارتی نیز به میزان زیادی بستگی به ترکیب سوخت دارد مخصوص برای LPG و CNG.
راندمان موتور،تابعی از عوامل موتور است که مهمترین آن ضریب تراکم موتور است. سوخت دیزل(گازوئیل)در یک موتور احتراقی تراکمی دارای ضریب تراکم ۱۴ به ۱ است. ودارای بالاترین راندمان ۴۰ درصد به عنوان حد بالائی بازده است.
بالاترین بازده بعدی برای سوخت CNG است که با ضریب تراکم ۱۲ به ۱ دارای راندمان حدود ۳۵ درصد است .
موتورهای بنزینی وسوخت LPG دارای ضریب تراکم بیشینه ۹ به ۱ دارای راندمانی در حدود ۳۰ درصد هستند . مقادیر راندمان های مذکور حدود بالائی آنها بوده در بار کامل می باشند.
در بسیاری از کشورها CNG دارای بهترین ارزش و آنگاه گازوئیل و بعد LNG و در نهایت بنزین است. چنانچه یک موتور بنزینی به سوخت CNG تبدیل شده باشد به بالاترین بازده فوق الذکر دست نخواهد یافت. زیرا ضریب تراکم در سطح مورد نیاز برای سوخت بنزین ثابت باقی می ماند.
بنابراین دستیابی به بالاترین راندمان فقط درخودروهای OEM (خودروهای با موتورهای اصلی سوخت CNG) امکان پذیر است.
مسائل ایمنی در خصوص سوخت های گازی
عموماً خطر آتش سوزی در شرایط عادی کارکرد در واقع بسیار کم است. گاز CNG از هوا سبکتر است و در فضا پراکنده می شود. بخار LPG از هوا سنگین تر است و به تشکیل حوضچه در نزدیکی زمین تمایل دارد.
آیا یک موتور گازسوز داغ تر از یک موتور بنزینی است
موتورهای گاز سوز که از عملکرد بنزینی تبدیل به موتورگاز سوز شده اند دارای اگزوزهائی با درجه حرارت بیشتر می باشند. (موتور آنها داغ تر از موتورهای یگانه سوز بنزینی است) .
دلایل : در موتورهای بنزینی ، تأخیر بنزین تأثیر خنک کننده ای در سیستم مکش سوخت و سیلندرها دارد.این امر در مورد گاز اتفاق نمی افتد.از طرفی یک مخلوط گازی تمایل به احتراق آهسته تری نسبت به بنزین دارد وممکن است به هنگام عبور و خروج از سوپاپها باز هم در حال سوختن باشد.
205 Comments
سلام دوستان ،منم فکر میکردم گاز ضرر داره برا موتور اما ۴ساله پژو دوگانه گرفتم واقعا هم ازش کار کشیدم ۳۵۰ هزار باهاش رفتم ،فقط یک بارواشر سر سیلندر سوزونده که بازم ارزششو داره الکی پول بابت سوخت بنزین ندید مشکلی پیش نمیاد .
یک پراید دو گانه سوز کارخونه ای دارم. صد و چهل هزار کیلومتر باهاش رفتم. تقریبا همش هم با گاز بوده. هیچگونه مشکل موتوری هم تا حالا نداشته الحمدلله
سلام خواهشا دروغ تحویل مردم ندین همه میدونن که گاز عدد اکتانش از بنزین کمتره و نیاز به موتور مخصوص خودشو داره به این موتور ها با این آلیاژ صدمه میزنه و تو این کشور نیاز به زیر ساخت داره که تازه اگه زیرساختش درست بشه دیگه فایده نداره کل دنیا دارن میرن سمت خودروهای هیبریدی یا برقی
سعید عزیز اکتان بنزین ۸۵ تا ۹۰ ، اکتان بنزین سوپر ۹۵ و اکتان سی ان جی ۱۳۰ هست
در ضمن باتری های لیتیمی موجود در خودرو های برقی بسیار گرون تر و برای محیط زیست مضر تر هستند.
این باتری ها هم مانند مخزن cng وزن بالایی دارن.
با این لگن های که شرکت های ایرانی میسازند ( البته باید بگویم کارگاه نه شرکت. هیچ قسمتشم کار ایران نیست فقط بوقش شاید مثل بهترینش ال نود که بدنش هندی موتورش فرانسوی کجاش ایرانیه نمیدونم) باید گاز سوز کرد حیف بنزین یورو ۱ که بریزی داخلش
بنظرم اگه دوگانه کارگاهی هس حتما lpgکنین چون قدرت ماشین و خوردگی قابل مقایسه نیست چون گازlpg مثل بنزین قبل از سوپاپ اثر خنک کننده داره و موتور زیاد داغ نمیشه و قدرتش هم عالیه و متاسفانه چون برا صادرات هس و پول تو جیب آقازاده ها میره پمپ گازش احداث نمیکنن
آن شا الله هر دو گاز براتون بی خطر باشه
و سفرتان خوش باشه
با سلام و تشکر از نظرات مفید دوستان، لطفا در خصوص دوگانه سوز کردن ال ۹۰ نظرتون و یا اگر تجربه ای دارید اعلام کنید، با تشکر
باسلام.گاز واقعا خوبه من خیلی راضیم..فقط یکم تو سر بالایی ضعیفه که اونم قابل تحمله
سلام.روی سمند ای اف سون ک عالی جواب میده با بنزین فرق نداره صافتر از بنزین کار میکنه الان ۶ ساله بدون مشکل استفاده میکنم
خب باید منطقی بر رسی کنید…وقتی تو یکسال استفاده….از گاز..حدود ۲میلیون تومن پول بنزین میفته جیبت…چ ضرری داره گاز سوز باشه حالا نهایتا دوسالی ۶۰۰تومن بدی سرسیلندر.عوض کنی…ولی یکی هم هستش ک ترددش کمه سالی ۲۰۰تومن بنزین نمیزنه…خب اون بنزینی بخره بهتره…..اما در کل من ی پراید تک داشتم مسافر کشم نبودم ولی ترددم زیاد بود انقد پول بنزین دادم ک نگو……الان الحمدلله ی پژو دوگانه صفر گرفتم راضییم…۳۰۰ کیلومتر ی مخزن گاز منو میبره
سلام خدمت همه دوستان و خوانندگان عزیز
بنظرم حساب بکنی به رانندگی شخص بستگی داره سربالاها ؛داخل شهر که تو ترافیکی؛یا بارت زیاده از گاز استفاده نکن؛ سرعت زیاد هم خوب نیست هرچند وقت یکبار بنزین سوپر بزن.
متاسفانه بعضی ها راننده نیستن بد رانندگی میکنن خرابی ماشینو میزارن پای گاز!
ن میگم گاز خوبه ن میگم بده چون مکانیک نیستم ولی طرز استفاده مهمه
تو خودرو پراید خوب جواب میده وتو پژو چون داغی موتورش از پراید بیشتره یکم باید مراعات کرد
بنظرم چه بخواهیم چه نخواهیم هرکسی ماشین داره درگیر سرسیلندره ویک بار یا دوبار خراب میشن چه با گاز چه با بنزین .بنظرم ارزش ناراحت شدن نداره که بفکرخراب شدنش باشیم.
به هرحال طرز رانندگی طرف و چطور استفاده کردن از گاز خیلی مهمه
با احترام و بدون جسارت به هم وطنای عزیز
با سلام.
کسی از دوستان نیسان پیکاپ گاز سوز کرده؟اگه کسی هست لطف کنه بگه چطوره؟
شما هر ماشینی رو میتونی گاز سوز کنی اگر محدودیت جای مخزن نداشته باشی کارکردشم خوبه مثله نیسان کار میکنه
سلام علیک
۹۰صفر ار کارخانا درش اوردم چهلش تموم نشده بود بردم واسه کارگاه سی ان جی دو گانه اش کردم
مخزن ۱۸ کیلویی روش سوار کردم
مجرد بودم و رفیق بازی زیاد میکردم الان این پست رو مینویسم ۹۶.۱۰.۰۱هستش کلا بهش ۵۰ باک بنزین نزدم نزدیک به ۷ساله دارم از گاز استفاده میکنم
اونم چه استفاده ای
مثلا شده ۲۰۰کیلومتر رو با دنده دو برم یجا
یا شده که تو دنده ۳ تو سربالایی ۱۱۰ تا رو پر کنم
و تو جاده صاف ۱۳۰تا با دنده ۳
تا الان۳۸۹۰۰۰ تا باهاش راه رفتم دو بار گیربکس تعمیر کردم ولی موتور نه
دو هفته پیش یه گیربکس اروپایی انداختم روش
ولی به موتور دست نزدم
۶بار لاستیک عوض کردم ولی موتور کار میکنه
سه بار دیسک صفحه عوض شده ولی موتور کار میکنه
همه ی این حرفا که میگن که بده من هیچی ندیدم
لااقل روی پراید من که جواب میده
دیروز بردم کمپرس ماشینو بسنجم ۱۱۰ تا واسه هر سیلندر بود یعنی هنوز تا دو سه سال هم ماشین قدرت لازم برای بالارفتن از سربالایی و کشش مناسب با ۴تا سرنشین رو داره
اصلا روغن کم نمیکنه
روغن سوزی نداره
اب کم نمیکنه
کمپرس رد نمیکنه(اهل فن ها میدونم چی میگم)
مصرفش با ۹هزار تومن سی ان جی هر کیلو الان ۶۰۰تومنه به نرخ روز
بیرون شهر ۳۳۰کیلومتر
داخل شهر با ترافیک بالا ۲۵۰کیلومتر راه میره
از اوله اول روغن موتور ایرانول ۸۰۰۰بهش ریختم
ولا غیر
خدا چرخه همه ی ماشینا رو بگردونه
یه مطلبم که اینو بگم
هر ماشینی در حدود ۳۰۰۰۰۰کیلومتر تعمیر اساسی میخواد
اونی هم که میگه ماله من نمیخواد و ماشینم سر حاله
یا از ماشین سر در نمیاره
یا راننده نیست
یا اینکه ماشینش کمپرس رینگ هاش کمه نمیدونه و اینطوری با ماشین اخت پیدا کرده میگه ماشین اینه دیگه
یا هم پیر مردی ماشین میرونه
توجه(کمپرس رد کردن )
منوط به کمپرس تراکم است
ممکنه کممرس روغن سالم باشه و ماشین اصلا روغن سوزی نداشته باشه و خوده طرف نفهمه سنجس فقط با دستگاه کمپرس سنج
یا علی مدد
تالگرام بنده جهت راهنمایی در همه جهت
فوق تخصص پراید دارم
Rqmnoo@
به نظر من انتخاب آلیاژ سرسیلندرخودرو دوگانه سوزاز طرف ایران خودرومناسب نیست که سر سیلندرهای آنها خورده می شه و منجر به سوختن واشرسرسیلندروتخریب سرسیلندرو یا تعویض سرسیلندرمیشه
در ادامه
معایب خودروها ی دوگانه سوز می پردازیم:
۱- استهلاک شدید موتور و کاهش طول عمر خودرو
۲- افت توان خروجی موتور به دلیل عدم احتراق کامل و موثر سوخت در سیلندر.
۳- ایجاد آلودگی بیشتر به دلیل کامل نسوختن گاز که منجر به انتشار اکسیدهای نیتروژن می شود.
۴- ضعف خدمات تعمیر و نگهداری و بازدید ادواری خودروهای دوگانه سوز
طرح دوگانه سوز کردن خودروها به دلیل معایب فراوان آن در حداکثر ۱۰ سال محکوم به شکست است . ایران نمی تواند تجربه دیگر کشورها در زمینه صنعتی ، را نادیده بگیرد و از دنیا جلو بزند.
تجربه گاز سوز کردن خودروها در دنیا تجربه شکست خورده ای است . در دنیای امروز حدود ۶۰۰ میلیون خودرو در حال تردد هستند که از این تعداد حدود ۲۰ میلیون خودروی گاز سوز وجود دارد که عمدتاً کامیون می باشند .( محمد حسن شجاعی فرد رئیس انجمن مهندسی خودرو ایران
سلام
بنده زود به زود ماشین عوض میکنم
دوگانه هم زیاد داشتم ،حالا کاری به مسائل علمیش ندارم اما واقعا ماشینهای بنزینی که داشتم مثل پارس و سمند در مقابل دوگانه ها از هر لحاظ بهتر بوده .شما جاگیر دار بودن صندوق عقب
تلف شدن وقت در صفهای طویل گاز
هزینه های تعمیر
تاثیر بر راه رفتن خودرو
قیمت خودرو دوگانه بالاتر
و…
در کل اگر برای زیر پاتونه بنزیتی و اگر برای کاره دوگانه بگیرید
اگر گاز cng برای موتور خودرو مشکل ساز بشه البته به گفته کوچه بازاری ها ،اما باز ارزشش داره به دلیل کمتر شدن آلودگی هوا استفاده کنیم .ما ارزش یک سرسیلندری که میخواد بعد از چند سال خراب بشه رو بیشتر جان انسانها میدونیم .
یه عده میگن چرا دیگر کشورها استفاده نمیکنند ،خب دیگر کشورها منابع گازی بالایی ندارند در اروپا یا بعضی از کشورهای آمریکایی و کشورهای شرقی گاز کشی در خانه ندارند و تمام زندگی با برق است اصلا مفهوم اجاق گاز رو نمیدونند چی هست ،حالا بیان خودروشون گاز سوز کنند !!!
در ایران اما برعکس به قدری حجم گاز و ذخیره سازی مخازن گاز کشور بالا است که صادرات در دیگر کشور ها انجام میشه .و مخازن به گفته خود وزارت تا ۳۰۰ سال دیگه ذخیره گازی دارند .
خودروهای برقی هم فعلا با قیمت های بالای عرضه شدند و امکانات کم پس بهترین راه با این تفاسیر همون گاز cng است .
من سمند مدل ۸۳ دارم ۸ سالم هست که گازسوزش کردم
و کوچکترین مشکلی پیش نیومده واسم. ۲۵۰ هزار تا هم راه رفتم باهاش. فقط باید بدونی از گاز چطور استفاده کرد.تو اتوبان ها و جاهای کم ترافیک و مثلا ۵ کیلومتر مانده برسیم منزل بزنید رو بنزید که اصطلاحا موتور چرب و خنک بشه که زمانی که خاموش میکنید فردا که خواستید روشن کنید بد روشنی نکنه. دوستان. موتور پژو فقط روغن به موقع عوض کردن و ضد یخ هرسال کلا عوض کردن را انجام بدید عمرا کارتون به واشر و باز کردن سرسیلند برسه.این تجربه ۱۳ سال سمند داشتن منه. از سال ۸۳ تا الان که ۹۶ هستیم یک بار هم کارم به تعمیرگاه و واشر و …. نرسیده و با این که گاز سوزم کردم ۸ ساله کو۰کترین مشکلی نداشتم. یا حق
من که حسابی گیج شدم
دو ماهه که ال ایکس دوگانه شرکتی دارم
خوب کار میکنه، بیشتر رو گازه ولی تو مسافرت و سر بالایی و اول و آخر کارکرد روزانش میبرم رو بنزین.
تو اسنپم، زیاد می دوئه ولی عملکردش خوبه. تنها مشکلش اینه که روغن کم میکنه. هنوز علتشو نمیدونم.
بالاخره از این مطالب متوجه نشدم سی ان جی خوبه یا آسیب میزنه به موتور؟ ال پی جی بهتره یا به خطرش نمی ارزه؟
روغن cng و شمع تأثیرش چقدره؟
اصلاً تک باشه بهتره یا دوگانه؟
هنوز که جواب سؤالامو نگرفتم
سلام و عرض ادب
صرفا از گازCNG در شرایط کاری سبک موتور و فصول خنک سال استفاده کنید و
در سایر موارد از
سوخت استاندارد این موتورها (XU7وEF7) “بنزین سوپر(اکتان۹۵)” استفاده کنید.
هنگام استفاده از گازCNG از دورهای بالای موتور(بیش از ۳۵۰۰تا۴۰۰۰ دور) استفاده نکنید. تا حد امکان از مصرف بنزین معمولی(اکتان۸۷) اجتناب کنید و یا در شرایط ناچاری از مخلوط سوپر ومعمولی همزمان استفاده کنید.
ضمنا تعویض به موقع مایع خنک کننده استاندارد حداکثر هر دوسال یکبار ضروری است.
در موتورهای XU7 , EF7(موتورLX یا پژویی) میزان مشخصی از مصرف روغن توسط سازنده اعلام شده و جزء استاندارد طراحی موتورهاست.
برای موتور XU7 تا محدوده ۰.۳ لیتر در هر ۱۰۰۰کیلومتر مجاز است.
برای موتور EF7 تا محدوده ۰.۲ لیتر در هر ۱۰۰۰ کیلومتر مجاز است.
استفاده از بنزین معمولی با اکتان پایین ضمن ایجاد مشکلات متعدد برای موتور احتمال افزایش مصرف روغن موتور را میتونه سبب بشه.
سلام،منم همین مشکلو داشتم،فقط این مشکل با روغن ۵۰ بشکه که ۵هزارتایی هست حل میشه،البته من باهاش ۶۰۰۰تا میرم روغن کم نمیکنه،سر ۵هزار یا ۶هزار عوض میکنم،شماهم اینکارو کن نتیجه میگیری
اول درمورد روغن کم کردن بگم ، اونطوری ک بعضی از مکانیکا بهم گفتن روغن کم کردن تویه ماشین سمند ال ایکس ( ب مقدار کم ) طبیعیه .
درمورد شمع هم بگم ک باید زمانی ک ماشین دوگانه داری شمع و وایرت خوب باشه ( من خدم شمع و وایر ماشین دوگانه (خراب بود) گذاشتم رو ماشین تک مثه بلبل کار میکرد )
در کل و بصورت خلاصه بگم کسی ک مصافتایه طولانی تری میره(مثلن مسافرکش ) از ماشین دوگانه استفاده کنه بصرفشه ولا ماشین تک بهتره و موتور سالمتری داره ( چون ماشینایه ایرانی هیچکدوم oem نیستن غیر ef7 )
من نزدیک به سه ساله که پرایدم رو گاز سوزش کردم ونزدیک به شصت هزار تا این اواخر با گاز سی ان جی رفتم و مشکلی واسم پیش نیومده الحمدالله درصورتی که راحت روزی ۱۸۰ کیلومتر راه میرم فقط مشکل من اینه که بیشتر مواقع که روی گاز است ماشین درجا کار نمیکنه وخاموش میشه دوستان اگه اطلاعی دارن راهنمایی کنن ممنون میشم
اگه اینجوریه که شما میگید، چرا برندهای درجه یک دنیا تمام ماشین های روز و مدرنشونو بنزینی پولید میکنند و گاز سوز نمیکنند؟جرا کشورهای دوسعه یافته دیگه به یمت گازسوز شدن حرکتی نمیکنند، من شنیدم ایران تنها کشوریه که تز استفاده از گاز رو برای ماشینها داده و درجای دیگه ای چنین چیزی وجود نداره
دوست عزیز کشورهای دیگه هم دارن رو این سیستم کار میکنن کافیه یه سرچ نو اینترنت بکنید مثلا جدیدا شرکت بوش آلمان یه سیستم گاز سوز ساخته که رو انواع خودرو کار میکنه ۲۵۰ هزار کیلومتر هم گارانتیش میکنه این یعنی تا آخر عمرش گارانتیه ویدیو اون هم تو یوتیوب هست سوخت گاز مزیت های فراوانی داره از جمله آلودگی کمتر بهتر کار کردن در دمای پایین به دلیل رسوبات کمتر عمر مفید خودرو میره بالا
ما تو خونمون یه سمند تاکسی داریم مدل۹۰ تا الان بیش از ۳۵۰ هزار تا رفته تقریبا بالای ۹۰ درصد هم فقط رو گاز کار کرده مصرفیا شامل تسمه تایم و روغن و شمع و … اصلا زودتر خراب نمیشن مردم کلا حرفای غیر مستند زیاد میزنن توجه نکنید
سلام دوستان عزیز،بنده مشهد هستم…من یه پراید ۱۳۲ مدل ۹۵ بنزینی دارم،چن وقتیه که به سرم زده گازسوزش کنم،منتها سوالم اینه:زمانی که بردم برای گازسوز کردنش مسئول مربوطه بهم گفت که پایه گازسوز کارخونه واست انجام میدم با مخزن ۷۵ تقریبا ۱،۴۰۰،۰۰۰ تومان واست اب میخوره و ۲۵۰کیلومتر با یه باک گاز میره،گفت که ای سی یو جدید میزاره و از این حرفا،میخواستم اگه میشه راهنماییم کنید،زیاد فنی نیستم ممنون میشم از دوستان و مدیر محترم سایت