شما چه مقدار درباره این سوخت اطلاعات دارید . آیا از معایب و مزایای این سوخت هیچ گونه اطلاعی دارید . آیا باورهای مردمی درباره تاثیرات منفی این سوخت بر روی موتور خودرو سندیت دارد یا تنها ساخته زهن افرادیست که بدون هیچ گونه اطلاعات علمی و فنی این مبحث را سر زبان ها انداخته اند . واقعیت ماجرا از چه قرار است؟ گاز طبیعی بهتر است یا بنزین؟ کدامیک راندمان بالاتری دارد و کدامیک آسیب کمتری به موتور اتومبیل میرساند؟
گاز طبیعی چیست؟
گاز طبیعی یا متان، سبک ترین هیدروکربن موجود در زمین است. فرمول شیمیایی این گاز CH۴ است بدین معنا که هر ملکول متان از ۱ اتم کربن و چهار اتم هیدروژن تشکیل شده است
CNG چیست !
گاز طبیعی فشرده است که در درجه حرارت معمولی و در فشار ۲۰۰ تا ۲۵۰ بار نگهداری میشود .
گاز طبیعی به سه حالت فوق می تواند در خودرو ها مورد استفاده قرار گیرد
الف) فشرده CNG : COMPRESSED NATURAL GAS
ب) مایع LPG : LIQUID PETROLEUM GAS
ج) جذب شده ANG : ABSORBED NATURAL GAS
انواع خودرو های گاز سوز
DEDICATED به خودرو هایی اطلاق میشود که فقط از یک سوخت استفاده میکنند.
BI_FUEL به خودرو هایی که امکان استفاده از دو سوخت بنزین و گاز را دارا میباشند اطلاق میشود.
DUAL_FUEL به خودرو هایی اطلاق میشود که از دو سوخت گازوئیل و گاز طبیعی به طور ترکیبی استفاده میکنند.
اثرات عمده تبدیل سوخت به CNG
گاز CNG ، گازی به مراتب تمیزتر نسبت به سوخت بنزین از نظرآلاینده های خروجی اگـزوز بـوده است. مقایسه سالمتر بودن گاز CNG نسبت به بنزین از این دیدگاه حائز اهمیت است که بواسطه حوادث مرگبار به وجود آمده ناشی ازآلودگی، جان انسانهای زیادی گرفته شده که میتوان به عنوان نمونه از حادثه دره میور بلژیک در سال ۱۹۳۰ نام برد که در یک روز ۴۰ نفر بواسطه آلودگی ناشی از مه شدید که این شهر را در بر گرفته بود جان خود را از دست داده و یا در سال ۱۹۵۲ در شهر لندن تجمع آلودگی های واقع شده بر روی شهر لندن باعث از دست رفتن جان ۴۰۰۰ نفر گردید اشاره نمود ، از این قبیل نمونه ها بار ها در کشور خودمان و به خصوص در کلان شهر تهران اتفاق افتاده . شاید در این وصعت اعداد و ارقامی نبوده ولی باز قابل تأمل هست . همین عوامل باعث شد تا توجه جهانی نسبت به سمت حفاظت محیط زیست و مسائل ناشی از آن جلب شود.
مقایسه از نظر اقتصادی
کشور ما در آینده نزدیک دیگر یک کشور نفت خیز نبوده، اما میزان ذخایر گاز طبیعی در کشور حدود ۳۳٫۶ تریلیون متر مکعب بوده که برای مصرف حدود ۳۱۰ ساله جمعیت کنونیه کشور کافی است و از این نظر مقام اول ذخایر گازی دنیا را دارا بوده و چون این گاز به راحتی قابل پمپاژ کردن است، خیلی سریع در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد و احتیاج به هزینه حمل و نقل بالایی ندارد.
وجود شبکه عظیم خط لوله گاز طبیعی در اقصی نقاط ایران . این گاز را در همه جای کشور در دسترس قرار داده .
همچنین مقایسه قیمت های میانگین CNG و بنزین در بازارهای جهانی نشان می دهد که قیمت جهانی گاز یک پنجم قیمت جهانی بنزین با ارزش حجمیه مساوی میباشد و این موضوع به وضوح نشان دهنده ارزانی سوخت CNG نسبت به سوخت بنزین میباشد.
البته باید به این نکته توجه داشت که استفاده از سوخت CNG به جای بنزین نیاز به سرمایه گذاری اولیه بیشتری داشته و هزینه ساخت یک ایستگاه سوختگیری CNG حدود ۸ برابر هزینه ایجاد یک جایگاه سوختگیری بنزین بوده . ولی در حال حاضر با بهره برداری از ۸ جایگاه جدید، عرضه سوخت CNG در ۲۰۱۱ جایگاه و با استفاده از ۱۱۶۳۲ نازل سوخت صورت می گیرد. هم اکنون ظرفیت نصب شده سوخت رسانی CNG به خودروهای دوگانه سوز ۲ میلیون و ۱۸۲ هزار و ۶۵۲ مترمکعب استاندارد در هر ساعت است. مطابق با برنامه های سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور قرار بر این است که در تا پایان سال جاری ( ۱۳۹۲ ) تعداد جایگاههای عرضه CNG به ۲۵۰۰ باب برسد.
لازم به ذکر است که انجمن جهانی خودروهای گازسوز در گزارش خود ایران را به عنوان دارنده بزرگترین ناوگان خودروهای گازسوز در جهان در سال ۲۰۱۱ معرفی کرد.
مقایسه از نظر فنی و موتوری
سوخت CNG نسبت به سایر سوختهای هیدروکربنی دارای پائین ترین نسبت کربن به هیدروژن (۱ اتم کربن در مقابل ۴ اتم هیدروژن) است. لذا سوختن آن کربن کمتری بر جای گذاشته و در خودروهای گازسوز بعلت کاهش قابل ملاحظه این رسوبات ( کربن ) , در منطقه احتراق ، ورودی سوپاپها ، سرپیستونها و شیارهای رینگها ، امکان گریپاژ کردن قطعات بمراتب کاهش یافته و همچنین به علت کاهش قابل ملاحظه رسوبات کربن و آلاینده های خروجی ، روغن موتور و فیلتر آن نسبت به سوخت بنزین تمیزتر باقی مانده و زمان تعویض آنها و در نتیجه هزینه عملیاتی موتور گاز سوز نیز کاهش می یابد که تمامیه موارد ذکر شده نشان دهنده افزایش عمر مفید خودرو در هنگام استفاده از سوخت CNG نسبت به سوخت بنزین و همچنین LPG میباشد .
در این بین شاید هنوز افرادی باشند که با وجود شواهد بالا , باز هم مهر خشک کار کردن را بر پیشانیه موتور های گاز سوز بزنند . ما برای رد این حرف دلیلی واضح تر و قابل لمس تر می آوریم
زمانی که موتور اتومبیل شما سرد است، بنزین بر روی دیواره سیلندرها تقطیر میشود و به پایین یعنی به سمت کارتل روغن سرازیر میشود. این مقدار اگر چه بسیار نا چیز و غیر قابل اندازه گیری است ولی در دراز مدت باعث خراب شدن روغن و از بین رفتن خاصیت روانکاری روغن میشود در حالی که گاز طبیعی حتی در دمای ۱۰ درجه زیر صفر هم تقطیر نمیشود و حتی اگر در مجاورت روغن قرار گیرد باعث خراب شدن آن نخواهد شد. پس این نیز دلیل دیگری است که نشان میدهد کارکرد خشک موتورهای گاز سوز بیشتر یک ذهنیت اشتباه است چرا که تایید میکند روغن موتور اتومبیلهای گاز سوز دیرتر خراب میشود.
مقایسه از نظر پیمایش خودرو
برای به کارگیری گاز طبیعی به عنوان سوخت خودرو باید آن را در جایگاه های سوختگیری با فشار ۲۰۰ تا ۲۲۰ بار متراکم نموده که در چنین فشاری دانسیته انرژی حجمی گاز طبیعی یک سوم بنزین بوده و در نتیجه یک خودرو تجهیز شده به سوخت گاز طبیعی فشرده با حجم مخزن گاز معادل با حجم مخزن بنزین , سه برابر یک خودرو بنزینی برای همان مسافت نیاز به مراجعه به جایگاه سوختگیری دارد و میتوان نتیجه گرفت که برد عملیاتی خودروها با سوخت بنزین به مراتب بیشتر از خودروی با سوخت گاز طبیعی فشرده شده می باشد.
۱- گاز طبیعی سوختی با احتراق بهینه،پاکیزه و تمیز است که این امر سبب افزایش عمر موتور و کاهش تعمیرات آن می گردد. برای مثال تعویض شمع در موتورهای بنزینی تا ۳۲,۰۰۰ کیلومتر انجام میشود که در خودرو های گاز سوز تا ۱۲۰,۰۰۰ کیلومتر دوام دارد.
۲- این سوخت قابل انتقال و مکش از مخزن اتومبیل نمی باشد واحتمال سرقت سوخت کاهش می یابد.کما اینکه در صورت بالا رفتن قیمت سوخت معضل سرقت سوخت نیز اضافه می گردد.
۳- زمان سوخت گیری سریع بین ۴ تا ۵ دقیقه و با احتساب زمان قبل از اتصال نازل , میانگین فعلی کشور ۳۰ دقیقه بوده که این عدد نمیتواند رسمیت داشته باشد . زیرا این زمان به عوال زیادی بستگی دارد که کمترین زمان ۵ دقیقه و بیشترین آن میتواند حدود ۲ ساعت وقت بگیرد .
۴- در صورت احتراق گاز طبیعی (CNG) ،گاز منو اکسید کربن در حدود ۷۰درصد و مواد آلاینده گازی غیر متانی ۸۹ درصد واکسید نیتروژن ۸۷ درصد کمتر می شود.
۵- از نظر ایمنی،گاز طبیعی ایمن تر است.زیرا گاز طبیعی برخلاف بنزین در زمان وقوع حوادث وتصادفات در هوا نشر وپراکنده می گردد.اما حوضچه های بنزین بر روی زمین ایجاد خطر آتش سوزی می کنند.
از طرفی کپسولهای ذخیره گاز مورد استفاده بسیار مستحکم تراز باک های سوخت بنزینی می باشند.
طراحی این کپسولها منوط به اجرای شدیدترین آزمونهای ایمنی نظیر حرارت وفشارهای بسیار زیاد،تیر اندازی وبرخوردهای شدید است.
این مخازن که بهترین نوع آن در کشور خودمان , ایران تولید میشود تست های جامع تر دیگری را قبل و بعد تولید گزرانده تا به دست مصرف کننده ها برسد که ما به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد
۲٫۱٫ هیدرو تست،
۲٫۲٫ تست آلتراسونیک،
۲٫۳٫ تست cycling،
۲٫۴٫ تست burst،
۲٫۵٫ تست سختی،
۲٫۶٫ تست ضخامت،
۲٫۷٫ تست AE،
۲٫۸٫ تست نشتی
و همچنین تستهای کنترل کیفی طراحی، تولید، و سریالی کپسولهای گاز CNG همراه با تستهای تعیین خواص مکانیکی مواد اولیه مورد استفاده مطابق استانداردهای معتبر از جمله ANSI , ISO , ASME , ASTM و در کنار آنها تستهای خواص مکانیکی که برای ارزیابی خواص حد استحکام الاستیک کامپوزیتهای پایه پلیمری جهت استفاده درمحاسبات ضروری می باشد شامل مدول الاستیسیته به روش خمش، تنش تخریب و مدول الاستیسیته به هنگام کشش و چگالی نمونه های پیچش می باشد
رانندگی در ارتفاعات بلند : در ارتفاعات ،هوا رقیق تر شده وموتور با ترکیب سوخت غنی تری(نسبت بیشتری از سوخت به هوا) کار می کند. از رو قدرت موتور به دلیل کاهش تنفس موتور و تأمین اکسیژن کمتر ونیز جریان غنی تر وشدیدتر سوخت افت می کند. دراین حالت، چون موتور گاز سوز بعلت اینکه گاز در حدود ۱۲ درصد حجم ورودی را تشکیل داده وبا کاهش چگالی هوا براثر رقیق تر شدن آن ، حجم سوخت نیز پایین می آید و توان موتور نیز ۱۲ تا۱۴ درصد افت می کند. لذا در صورت دوگانه سوز بودن وسیله نقلیه بهتر است در ارتفاعات از سوخت بنزین استفاده گردد.
عوامل مؤثر بر بازده سوخت CNG: مقادیر ارزش حرارتی خالص بنزین،گازوئیل ،LPG و CNG به ترتیب ۴۴،۴۵،۴۳،۴۶ است.
بنابراین تفاوت زیادی وجود ندارد و لیکن مقادیر ارزش حرارتی نیز به میزان زیادی بستگی به ترکیب سوخت دارد مخصوص برای LPG و CNG.
راندمان موتور،تابعی از عوامل موتور است که مهمترین آن ضریب تراکم موتور است. سوخت دیزل(گازوئیل)در یک موتور احتراقی تراکمی دارای ضریب تراکم ۱۴ به ۱ است. ودارای بالاترین راندمان ۴۰ درصد به عنوان حد بالائی بازده است.
بالاترین بازده بعدی برای سوخت CNG است که با ضریب تراکم ۱۲ به ۱ دارای راندمان حدود ۳۵ درصد است .
موتورهای بنزینی وسوخت LPG دارای ضریب تراکم بیشینه ۹ به ۱ دارای راندمانی در حدود ۳۰ درصد هستند . مقادیر راندمان های مذکور حدود بالائی آنها بوده در بار کامل می باشند.
در بسیاری از کشورها CNG دارای بهترین ارزش و آنگاه گازوئیل و بعد LNG و در نهایت بنزین است. چنانچه یک موتور بنزینی به سوخت CNG تبدیل شده باشد به بالاترین بازده فوق الذکر دست نخواهد یافت. زیرا ضریب تراکم در سطح مورد نیاز برای سوخت بنزین ثابت باقی می ماند.
بنابراین دستیابی به بالاترین راندمان فقط درخودروهای OEM (خودروهای با موتورهای اصلی سوخت CNG) امکان پذیر است.
مسائل ایمنی در خصوص سوخت های گازی
عموماً خطر آتش سوزی در شرایط عادی کارکرد در واقع بسیار کم است. گاز CNG از هوا سبکتر است و در فضا پراکنده می شود. بخار LPG از هوا سنگین تر است و به تشکیل حوضچه در نزدیکی زمین تمایل دارد.
آیا یک موتور گازسوز داغ تر از یک موتور بنزینی است
موتورهای گاز سوز که از عملکرد بنزینی تبدیل به موتورگاز سوز شده اند دارای اگزوزهائی با درجه حرارت بیشتر می باشند. (موتور آنها داغ تر از موتورهای یگانه سوز بنزینی است) .
دلایل : در موتورهای بنزینی ، تأخیر بنزین تأثیر خنک کننده ای در سیستم مکش سوخت و سیلندرها دارد.این امر در مورد گاز اتفاق نمی افتد.از طرفی یک مخلوط گازی تمایل به احتراق آهسته تری نسبت به بنزین دارد وممکن است به هنگام عبور و خروج از سوپاپها باز هم در حال سوختن باشد.
205 Comments
این مطلب به صورت کاملا علمی و دقیق نشان داد که گاز cngاز بنزین به صرفه تر و در خیلی موارد سالم تر است
حالا بازم بعضیا روی باور بی اساس خودشون پا فشاری می کنن
قابل توجه دوستانی که میگن گاز باعث خشک شدن موتور میشه وموتور روان کار نمیکنه و از این جور حرفا
اگه قراره بنزین موتور(سیلندر)رو روان کنه پس کار روغن موتور چیه دقیقا?????
بنده ۵ ساله که خودروی دو گانه سوز دارم واقعا ازش راضی هستم فقط تو صف گاز موندن یه مقدار اذیتم میکنه،ولی تا حالا نشده به خاطر گاز سوز بودن ماشینم قطعاتش خراب بشه ،از نظر اقتصادی خیلی برام با صرفه تر از بنزینه من مخالف دوستانی هستم که میگن گاز برای خودرو مثل سم میمونه، روزانه با ماشینم ۱۰۰ کیلومتر حرکت میکنم و واقعا هم ازش راضی هستم،اگر بخوام با ماشین حساب این چند سال رو محاسبه کنم از نظر اقتصادی یه مبلغ چشمگیری میشه،کشور ما دارای منابع گازی عظیمی است به خاطر همینه که CNG تو کشور ما قابل استفاده شده میشه،اگر ما منابع گازی نداشتیم اون موقع میتونستیم بگیم بنزین اقتصادی تره.
به هر حال من از خودروی گاز سوز خیلی راضی هستم و همیشه دونبال خودروهای گاز سوز هستم.
باسلام
حدود ۶ ساله که سمند ال ایکس دو گانه دارم بدون اغراق باید بگم ضرر گاز به موتور وسایر قطعات بدلیل گرمای زیاد خیلی بیشتره وهزینه تگهداریشم چند برابر در دراز مدت وصندوق عقب هم فاقد جای مناسبه .دیگه به هیچ وجه دوگانه نمیگیرم
باسلام میخواستم بپرسم چراماشین راباآب سردمیکنیم وباگازسردنمیکنیم علتش درچیه ممنون
سلام بالاترین دومای نهان تبخیر در مایعات مختص آب می باشد و آب برای بخار شدن به دمای بیشتری نیاز دارد به همین دلیل آب بهترین خنک کننده می باشد در ضمن آب در همه جا موجود است.
منظورتون رادیاتور ماشینه؟
چون اب تنها مایعی هستش که ظرفیت گرمایی بالایی داره تا حالا مایعی به ظرفیت گرمایی اب کشف نشده حالا ظرفیت گرمایی به زبون ساده یعنی مقدار گرمایی مشخص که ما به مایعی مثلا اب میدم تا دماش بالا بره وقتی میگیم ظرفیت گرمایی اب بالاست یعنی حرارت زیادی باید به اب بدیم تا جوش بیاد حالا با استفاده از این قانون در رادیات ماشین ها از اب استفاده میکنند تا ماشین زود جوش نیاره بخاطر این ویژگی اب و بهتر از این در جهان نیست
با سلام
خرید خودروهای دوگانه سوز رو جدی بگیرید،روزی میشه که ارزش یک خودروی دوگانه دوبرابر یک خودروی بنزینی میشه،بر خلاف ذهنیا اکثر مردم یک خودروی با پایه گاز سوز بهتر از خودروی بنزینی عمل میکنه،در سالهای اینده اختلاف بین قیمت بنزین و گاز باعث میشه مردم هجوم بیارن به سمت خودروی گاز سوز،این واقعیت رو باید قبول کرد که دنیا داره به سمت تموم شدن نفت میره و البته گاز سوز کرده خودرو در شرکتهای تولید کننده خودرو رو به افزایش هست.
اخرش پراید دوگانه یا یه گانه بخرررررررررم؟
سلام، گاز سی ان جی یه سم مهلک واسه خودروهاست لطفا دست از تبلیغات الکی بردارید، بنزین سوخت اصلی موتور خودرو هست که من شخصا ۷ساله پژو ۴۰۵ ال پی جی دارم و شاید تو این ۷ سال فقط یکبار واشر سرسیلندر عوض کردم حدود ۲۰۰ هزار تا کار کرده پارسال واشر عوض کردم مکانیک از سلامتی موتور تعجب کرده بود، ماشین من روی بنزین ۱۷۵ کیلومتر سرعت میره ولی روی گاز ال پی جی دقیقا ۲۰۰ تا میره، اینایی که میگن سی ان جی بهتره، کمی با واقعیت های موجود منصف باشند، سه چهارم خودروهای گاز دیگر کشورها ال پی جی هستش برید یه تحقیق مختصر بکنید به جای واکس زدن به تبلیغات صاحبان سی ان جی!!!! من حتی کولر م رو زمان استارت زدن هم فعاله،مثل ساعت کار میکنه، با یه باک ۱۲۰ لیتری ۱۰۰۰ کیلومتر میرم ۳۶۰۰۰ هزار تومن، ۷ ساله استفاده میکنم بدون کوچکترین مشکل حادی، از مصرف کننده ها بپرسید، حقیقت رو متوجه میشوید، نه آقازاده های پشت مافیای سی ان جی!!!!!
دوگانه تونستی بخر مخصوصا دوگانه مارخانه
سلام.در جواب یکی از دوستان که گفته پلنگ صورتی هم بجای پمپ بنزین تو پمپ گاز بوده ، فکر کنم دوستمون اشتباه متوجه شده انگلیسی پمپ بنزین میشه gaz stationکه بنده خدا فکر کرده پمپ گازه.خخخخ
سلام. من میخوام پژو ۴۰۵ بخرم مدل ۹۵ .
مونده ام که دوگانه سوز بگیرم یا بنزین . آگه میشه راهنمایی کنید که با اختلاف قیمتی ۲ میلیون ماشین گازسوز نسبت به بنزینی برای مصرف خانواده کدام بهتر و صرفه اقتصادی بیشتری داره؟
به نظرم دوگانه بخرید
در خودرو های cng فابریک آیا ECU گاز بر مصرف بنزین تاثیر دارد (منظورمدرحالت خرابی ECUگازهست
سلام ۴۰۵سال۹۳دارم دوگانه دستی ولی درسرعت بالای ۲۰ کیلومتربه محض خلاص کردن هوای ورودی زیادمیشه وخاموش میشه لطفا راهنمایی کنیدممنون میشم
با سلام
لوله ی مکش هوای موتور که از بغل فن جلو به سمت موتور میره رو در بیارید و وسط موتور رهاش کنید
فشار بادی که از فن به موتور کمپرس میشه باعت خاموش شدم خودروتون رو حالت گازه
البته در حالت بنزین باعث کم شتاب تر شدن ماشینتون میشه
نسبت به مصرفتون باید تنظیمش کنید
سنسور دور موتور کثیف است و احتمال دوم کثیفی استپر یا موتور پله ای است آن را تمیز کنید مشکل حل می شود. به این حرف که شمع و وایر را تعویض کنید گوش نکنید.
سلام من وانت ۹۱ دوگانه کارخانه دارم الحمدالله تا بحال که با گاز کار کردم هیچ مشکلی ندارم اونم تو جاده های دودانگه شمال فقط سر بالا با شیب ۲۰% با دنده سه سر گاز میرم خودم نمیدونم چرا انقدر خوب میره بنزین هم خوبه ولی گاز فوقعلاده بصرفه است خداراشکر با گاز راضیم ولی یه مشکلی که دارم سالی یه بار کوئل عوض میکنم
یه سوال داشتم از دوستان.ایا گازسوز کردن سمندیورو۴ باموتورxu7 مشکل ساز نمیشه البته گاز مایع.آخه یه عده میگن ماشین یورو۴رو نمیشه گازسوز دستی کرد وبا تعویض سوخت سنسور های اکسیژن ویروسی میشن و همین موضوع باعث افزایش مصرف سوخت و بوی بنزین خام هنگام استفاده از بنزین از اگزوز ماشین میشه.۷
باسلام
باتشکر از مطلب تون قابل توجه اینکه LPG گاز پایه نفتی مایع است و محصول پلایش نفت است
گاز طبیعی مایع LNG صحیح است Liquttred NATURAL GAS
توصیه به دوستان دارای اتومبیل گاز سوز برای رادمان بهترموتور و افزایش عمر آن بهتر است در هوای سرد خودرو را با بنزین روشن نکنید و وقتی که موتور گرم شد روی گاز بروید همچنین سعی شود در موقع خاموش کردن نیز خودرو روی گاز نباشد . در طول مسیر اگر در شهر رانندگی می کنید هر ۴۰ دقیقه رانندگی با گاز حدود ۱۰ دقیقه با بنزین رانندگی کنید همچنین در جاده ها پس از طی مسافت حدود ۱۵۰ کیلومتر با گاز تقریبا ۱۰ کیلومتر با بنزین بروید سپس به حالت گاز برگردید.اینکار باعث خنک شدن موتور در هنگام استفاده از گاز می شود
پس چرا گاز اینقد مزایا داره اما کشورهایی اروپایی متوجه نیستن و از بنزین استفاده میکنند
چون ما روی نفتو گاز نشستیم , و برای اونها گاز سوخت گرونی محسوب میشه.
کی گفته کشور های اروپایی از گاز استفاده نمیکنن!؟ استفاده از گاز در کشور های اروپایی و آمریکایی پیشینه ای بسیار قدیمی تر نسبت به کشور ما داره که با یه سرچ کوچیک میتونید متوجه اون بشید. ضمنا خودم شخصا در کارتون های قدیمی مانند پلنگ صورتی و میگ میگ که قدمتی ۴۰-۵۰ ساله دارند دیدم هر جا سوخت گیری رو نشون دادن توی پمپ گاز بوده نه پمپ بنزین که این امر نشون دهنده جا افتادن قدمت استفاده از گاز داره
احسنت چون تو کارتون میگمیگ و پلنگ صورتی بوده حتما خوبه؟ماشین پلنگ صورتی ۴۰۵ بود یا پراید؟
اون که تو کارتون ها نوشته gas یعنی گاز نیست بلکه آمریکایی ها به بنزین ، gas می گن که مخفف gasoline هست
سلام…داداش…منظورش از Gas بنزینه…نه گاز! Gas Station میشه پمپ بنزین!!
چون توو اون کشورها گاز هم گرونه و خیلی منطقی نیست وقتی خودشون تولید کننده هستن بیان روی گاز سرمایه گذاری کنن
منابع گازی شرط اوله،کشور ما دارای بزرگترین میدان های گازی است،اگه اونا بخوان گاز بزنن شاید باید بیشتر از پول بنزین پول گاز بدن.
درود بر همه کسانی که مطالبه بنده رو میخونند بنده ماشین پراید صفر تک سوز یورو چهار گرفتم بنزین ۱۰۰ کیلو متر ۹ تا میسوزونه شش ماهه دو گانه سی ان جی کردم خیلی راضیم هیچ مشکلی هم ندارد ماشین عینه ساعت کار میکنه تو شش ماه سی هزار کار گر داشتم زیاد شهرستان میرم میام در کل از گاز راضیم پیشنهاد میکنم ماشینو گاز سوز کنید اصلا هم از بنزین استفاده نمیکنم
من تا حالا از گاز استفاده نکردم . الانم میخواستم ۴۰۵مدل۹۰دوگانه کارخونه وردارم چون میخوام آژانس کار کنم ولی با بعضی از گفته ها دیدم اگه روزی ۱۵هزارتومن بدم ۱۵لیتر بنزین بزنم و صد کیلومتر استفاده کنم و چشمم رو رو اختلاف ۷۰۰۰تومنیش ببندم راحت ترم . چون گاز رو پژو که موتوراشون حساسه زیاد جالب به نظر نمیاد . درباره ال پی جی هم به دوستان بگم اگر بهتر از سی ان جی کار میکنه چون مایع هست احتمال انفجار و آتش سوزی چه تو تصادف چه در حتل سوخت گیری چه در حال استفاده از سیستم صوتی صد برار بیشتره .
ممنون از راهنمایی خوبتان من ماشین پارس مدل۸۹ دارم وقتی گاز را فول میکنم ماشین ریپ میزند دیاگ هم گذاشتم مشکلی نداشته در ظاهر ولی گاز رسانی در حال حرکت بسیار اذار دهنده است
سلام دوستان سال ۸۹ وانت پیکان صفر خریدم نزدیک به یکسال داشتم از زمان صفرش که دستم بود در مواقعی روی گاز میزاشتم فیلتر هوا می ترکند چند بار به گارانتی که بردم دیاگ زد متوجه نشدندایرادش چیه ولی پیش یک میکانیک قدیمی بردم گفت شمع ها دو پلاتینه بهتر جواب میده شمع ها عوض کردم و این عیب برطرف شد هم قدرتش و هم شتابش هم بهتر شده بود خیلی راضی بودم دوستانی که خودرو های دوگانه سوز دارند معمولا پیش میاد اینو درنظر داشته باشید مخصوصا پیکان آردی یا روا که دوگانه دستی هستند شمع دو پلاتینه روی خودرو دوگانه خوب جواب میده و من که راضی بودم ممنونم دوستان عزیزاین یک راهنمایی
سلام من تازه ماشین دوگانه گرفتم میخواستم بدونم سیستم صوتی دارم مشکلی نداره؟؟؟