دنیای تمول به غیر از زندگی لوکس، مملو از هیجاناتی است که تنها با حساب بانکی پر و پیمان فراهم خواهد شد؛ از نگهداری شیر(!) به عنوان حیوان خانگی گرفته تا سوارشدن بر مجهزترین جتهای شخصی و تفریحاتی اینچنین که تنها با اسکناسهای درشت قابل تجربه است. گویا آدرنالین برای شیوخ عرب و موناکونشینان رنگ و بوی دیگری دارد! ما خودرودوستان با دیدن تصاویر یک بنتلی، لامبو و یا پاگانی به وجد میآییم اما یک مولتی میلیاردر تنها در زمانی به ارضای روحی میرسد که بهترین را تحت سلطه درآورد! گذر از حد و مرزهای عرف، قدم نهادن در دنیایی که به سختی قابل تجربه است و همچنین ارائه کلکسیونی از بهترینها همواره مهمترین هدف سوپربرندهایی همچون لامبورگینی، فراری، پاگانی، بوگاتی و امثالهم بوده است.
به گزارش سایت خودرو، مهندسی خودروسازان اینچنینی با اتکا به بالاترین راندمان هر وسیله، سعی در مهار عطش متمولین سراسر جهان دارند. ارائه خودروهایی با بالاترین امکانات رفاهی و استفاده از بهترین متریالهای ممکن برای تزیین کابین یک خودروی سوپر لوکس، بهرهگیری از یک پیشرانه غولپیکر و سعی در استفاده از بیشترین راندمان در یک خودروی سوپر اسپرت و اقدامات امثالهم، دغدغهای است که همواره گریبانگیر مهندسان و طراحان هر یک از بهترین خودروسازان جهان بوده و البته با پیشرفت و گستردگی تکنولوژی رقابت تنگاتنگ خودروسازان اینچنینی، برترین را در مقیاس بسیار کوچک معلوم میکند. اما در دنیای سوپراسپرتها همانطور که گفته شد، این راندمان پیشرانه و البته قابلیتهای دینامیکی خودرو با قرارگرفتن چهار چرخ خودرو روی خیابان مشهود خواهد بود و به همین خاطر با تولد هر سوپر خودرو، نمایندگان کتاب رکوردهای گینس جهت ثبت اعداد و ارقام جدید در محل تست حضور خواهند داشت. تقریبا تا اواخر دهه ۹۰ میلادی، سریعترین رکوردهای سرعت به حدود ۳۹۰ کیلومتر بر ساعت و بهترین شتابهای صفر تا ۱۰۰ به زیر ۴ ثانیه میرسید. اما پس از انقلابی که بوگاتی با مدل ویرون در زمینه راندمان و اعداد و ارقام خروجی روی جاده داشت، سوپراسپرتسازان درصدد شکست مرزهای آن زمان و ورود به یک کلاس بالاتر، یعنی کلاس هایپرخودروها با شتاب صفر تا ۱۰۰ زیر ۳ ثانیه و حداکثر سرعت نزدیک به ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت بودند. اما در این مطلب با نیم نگاهی به بازار سوپراسپرتها و هایپراسپرتها، ۱۰ خودروی برتر جهان از لحاظ شتاب اولیه صفر تا ۶۰ مایل (صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت) را بررسی خواهیم کرد.
۱. صنعت خودروسازی سوئد تنها با ۲ نام ولوو و کونیخزگ هم به اندازه آلمانیهای کاردرست اعتبار میگیرد! ساخت ایمنترین و سریعترین خودروهای تولیدی جهان توسط این دو برند، به مهندسین خودروی این کشور آنچنان اعتماد به نفس داده که چندی پیش نخستین مگا خودروی جهان تحت عنوان کونیخزگ One:1 را به جهان معرفی کردند. اما پیش از این و در خودروهایی با تیراژ بالاتر، این کونیخزگ اگرا R است که در لیست ما قرار میگیرد. این هایپر اسپرت با بهرهگیری از یک پیشرانه V8
۵ لیتری اتانولسوز، قادر به تولید حداکثر قدرت ۱۱۴۰ اسب بخار است و به لطف جعبه دنده هفتسرعته دوکلاچه، صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت را تنها در ۲.۹ ثانیه شتابگیری میکند.
۲.لامبورگینی همیشه مظهر تواناییهای فنی خشونتبار و شکست حد و مرزهای دینامیکی بوده است و با وجود اینکه تاکنون لامبورگینیهای سریع زیادی از سنتآگاتا خارج شدهاند، به عقیده بسیاری از علاقهمندان برند، هیچیک از محصولات مدرن به اندازه مورسیه لاگو SV سریع و دوستداشتنی نبودهاند! با اضافهشدن پسوند SV به نام هر لامبوی ۱۲ سیلندری، نویدی از قابلیتهای فنی رعدآسا به همراه خواهد بود. همانطور که در مورسیه لاگو SV، پیشرانه V12 سنتی این خودرو که از قدیمالایام روی بسیاری از لامبوها قرار داشت و در گذر زمان و بهتدریج به تکنولوژی کنونی رسید، همانطور که از نام آن (Lp-670-4) پیداست، با حجم ۶.۵ لیتر قادر به تولید ۶۷۰ اسب بخار اسمی و در واقع ۶۶۱ اسب بخار واقعی است که به همراه سیستم چهار چرخ متحرک و ۶۶۰ نیوتنمتر گشتاور، به گفته مجله رود اند ترک، صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت را در تنها ۲.۸ ثانیه شتابگیری میکند.
۳.پس از ثبت رکورد بالاترین سرعت خودروهای تولیدی جهان توسط بوگاتی ویرون با دستیابی به عدد ۴۰۷ کیلومتر بر ساعت، این کمپانی شلبی سوپر کارز آمریکایی بود که به ویرون اجازه تداوم فرمانروایی نداد و تنها با ۴ کیلومتر بر ساعت بیشتر، رکورد قبلی را شکست. اساسسی آئرو در طول تقریبا یک دهه دستخوش تغییرات فنی بسیاری شد تا اینکه نهایتا در سال ۲۰۰۸، نسخه آلتیمیت آئرو تیتی با بهرهگیری از یک پیشرانه ۸سیلندر خورجینی توئین توربو ۶.۳ لیتری و حداکثر قدرت موتور ۱۲۸۷ اسب بخار در ۶۰۷۵ دور بر دقیقه و البته گشتاور غولآسای ۱۵۰۸ نیوتنمتر در ۶۱۵۰ دور بر دقیقه، به گفته بسیاری از منابع صفر تا ۱۰۰ را تنها در ۲.۸ ثانیه رکورد میزند! این در حالی است که در اساسسی در سال گذشته با بهرهگیری از جعبه دنده مدل جدید این خودروساز یعنی Tuatara روی این خودرو، صفر تا ۳۲۰ کیلوتر بر ساعت را تنها در کمتر از ۱۶ ثانیه شتابگیری کرد!
۴.گودزیلای درندهخوی ژاپنی با توجه به تکنولوژی به کار رفته در طراحی آن، این روزها به کابوسی برای سوپر اسپرتهای گرانقیمت چند صد هزار دلاری تبدیل شده است. این نسل از نیسان GT-R که در واقع با کد R35 شناخته میشود اگرچه که همچون نسلهای قدیمی مورد علاقه دریفترهای مطرح دنیا نیست اما در بخش مهندسی خودرو حرفهای زیادی برای گفتن دارد. خودرویی که با بهرهگیری از یک پیشرانه ۶ سیلندر V شکل به حجم ۳.۸ لیتر و سیستم پرخوران توربوهای دوقلو، سوپراسپرتهای ۸، ۱۰ و ۱۲ سیلندر را به چالش میکشد. پیشرانه کوچک و جمعوجور این خودرو در نمونه ۲۰۱۵ قادر به تولید ۵۴۵ اسب بخار قدرت و با بهرهگیری از لانچ کنترل، تایرهای مخصوص با چسبندگی بالا و همچنین جعبه دنده ۶ سرعته دوکلاچه قادر به شتابگیری از صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت تنها در ۲.۹ ثانیه است. آن هم برای خودرویی که کمتر از ۱۰۰ هزار دلار قیمت دارد!
۵.بوگاتی ویرون نخستین خودروی تولیدی دنیا بود که با شتاب صفر تا ۱۰۰ کمتر از ۳ ثانیه به تولید انبوه (البته چندان انبوه هم نه!) رسید. پیشرانه این خودرو تحت مهندسی فولکس واگن آلمان با الحاق دو بلوک V8 به یکدیگر طراحی و تولید شده است تا در نهایت یک نیروگاه W16 با حجم ۸۰۰۰ سیسی خلق کند.
اگرچه که نمونههای اولیه این خودرو تنها ۱۰۰۱ اسب بخار قدرت داشتند اما پس از معرفی نمونه سوپراسپرت، حداکثر قدرت این خودرو به عدد اسمی ۱۲۰۰ واحد رسید که البته ویرون این خروجی غولآسا را مدیون سیستم پرخوران کواد توربو (توربوشارژرهای چهارگانه) است. اگرچه که ویرون ۱۰۰۱ اسبی این رکورد را تنها در ۲.۵ ثانیه ثبت میکرد؛ برخی منابع از شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعتی ۲.۴ ثانیه برای نمونه پرقدرتتر آن یعنی سوپر اسپرت یا گرند اسپرت ویترسه (نمونه رودستر سوپراسپرت) گفتهاند.
۶.بسیاری بر این عقیدهاند که سوپراسپرتها در واقع خودروهایی مسابقهای در پوست شهری هستند؛ اما با نیمنگاهی به محصولی همچون آریل اتم، حتی شمایل و طراحی ظاهر خودرو نیز چندان تفاوتی با اتومبیلهای مسابقهای ندارد. شاهکار طراحی نیکی اسمارت که در واقع در ابتدا به عنوان پروژه دانشجویی این شخص ارائه شده بود، با تیراژ محدود تنها ۱۰۰ دستگاه در سال، در قدرتمندترین نمونه شهری خود با بهرهگیری از یک پیشرانه V8 با حجم نهچندان بالای ۳.۳ لیتر و البته سیستم پرخوران سوپرشارژر، قادر به ارائه ۴۷۵ اسب بخار قدرت و حداکثر گشتاور ۳۹۰ نیوتن متری است که این خروجیها با در نظرگیری وزن خودرو، چیزی در حد ۷۴۸ اسب بخار برای هر تن را به چرخهای اتم منتقل میکند تا این خودرو شتاب صفر تا ۹۶کیلومتر بر ساعت رعدآسای ۲.۳ ثانیه را داشته باشد!
۷.پورشه ۹۱۱ به نوعی خداوندگار خودروهای اسپرت دنیا و سنگ محکی برای تشخیص عیار خودروهای اسپرت دیگر به شمار میرود که البته طی نسلهای مختلف و در طول نیم قرن تولید، رکوردهای بسیاری را از خود بر جای گذاشته است. حتی تواناییهای مدل پایه این خودرو نیز برای لذت رانندگی سریع در شهر و جاده مناسب و کافی است اما زمانی که پسوند توربو و از آن بالاتر توربو S به این سه رقم افسانهای افزوده میشود، وضعیت به کلی متفاوت خواهد بود. در ۹۱۱ توربو اس جدید طبق معمول از پیشرانه ۶ سیلندر تخت باکسر با حجم ۳.۸لیتر استفاده شده که با بهرهگیری از توربوهای دوقلو، قادر به ارائه حداکثر قدرت ۵۶۰ اسب بخار به عنوان پیک خروجی و گشتاور عظیم ۷۰۰ نیوتن متری است. این خروجیها در تکامل با جعبه دنده ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه، سیستم لانچ کنترل مشهور پورشه و در نهایت ختم سیستم انتقال قدرت به چهار چرخ ۹۱۱، تجربه شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۲.۹ ثانیهای را برای راننده فراهم میکند.
۸.تا ۴-۳ سال پیش مکلارن را تنها با اف۱ و رکورد سرعت دهه ۹۰ میلادی این خودرو با بهرهگیری از پیشرانه ۱۲ سیلندر امپاور میشناختیم! خودرویی که هنوز هم عنوان سریعترین اتومبیل تنفس طبیعی جهان را به دوش میکشد و حال نوادگانش در دنیای این روزهای سوپراسپرتسازی عطش حکمرانی دارند. P1، یک سوپراسپرت هیبریدی با بهرهگیری از یک پیشرانه بنزینسوز پرخوران و موتور الکتریکی با باتریهای ۳۲۴ سلولی لیتیوم یون حرکت میکند. پیشرانه ۳.۸ لیتری V8 توئین توربو این خودرو با بوست ۲.۴ بار توربو قادر به تولید ۷۳۷ اسب بخار است که بهتنهایی راندمانی بالاتر از پیشرانه V12 اونتادور دارد! اما قدرت مهیب این خودرو تنها در زمانی هویدا خواهد شد که در کنار موتور الکتریکی ۱۷۶ اسب بخاری، به حداکثر قدرت ۹۱۵ اسب بخار و گشتاور عظیم ۹۷۸ میرسد. P1 با بهرهگیری از جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه، قادر به ثبت رکورد صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۲.۶ ثانیه است.
۹. واپسین خودرو از سری محصولات V12 لامبورگینی باز هم نام یک گاو جنگجوی دیگر یعنی «اونتادور» را یدک میکشد. اونتادور نخستین لامبوی ۱۲ سیلندری است که از پیشرانه V12 سنتی این خودروساز که تابهحال روی ۳۵۰GT، میورا، دیابلو، کونتاش و … قرار گرفته بود بهره نمیبرد. نیروگاه جدید ایتالیاییها با حجم ۶.۵ لیتر و تنفس طبیعی، ۷۰۰ اسب بخار را در زیر پای راست راننده قرار میدهد. سوپراسپرت ۴۰۰ هزار دلاری ایتالیایی که به صورت کاملا دستی در سنت آگاتا به تولید میرسد با بهرهگیری از حداکثر گشتاور ۶۸۹ نیوتنمتری و وزن خالص ۱۵۷۵ کیلوگرمی که منجر به ارائه نسبت ۴۳۲ اسب بخار به ازای هر تن و انتقال این خروجیها به جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه و در نهایت هر دو محور میشود، رکورد صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۲.۸ الی ۲.۹ ثانیهای را بر جای میگذارد.
۱۰.با پیشرفت تکنولوژی خودروهای هیبریدی و پاک، این روزها شاهد طراحی و تولید خودروهای اسپرت زیادی با پیشرانههای دوگانه و دوسوختی و البته خروجیهای اغواگر هستیم که در این لیست و پس از P1، پورشه ۹۱۸ دومین هایپراسپرت هیبرید به شمار میرود. این هایپراسپرت موتور وسط، زاده دست میشائیل ماویر با بهرهگیری از یک پیشرانه ۴.۶ لیتری V8 و ۲ موتور الکتریکی در اکسل جلو و عقب و درنهایت باتریهای ۶.۸ کیلو وات ساعت لیتیوم-یون، ۶۰۸ اسب بخار از پیشرانه بنزینی، ۲۷۹ اسب بخار از موتورهای الکتریکی و در نهایت ۸۸۷ اسب بخار برای مجموع سیستم هیبریدی را به راننده اهدا میکند که با وزن خالص کمتر از ۱.۷ تن به لطف بهرهگیری از ساختار فیبرکربنی، جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه PDK و در نهایت انتقال این خروجیها باز هم به چهار چرخ، شتاب ۹۶ کیلومتر بر ساعت را تنها در ۲.۶ ثانیه (اعلامی کارخانه) به ثبت میرساند. این در حالی است که مجله کار اند درایور این رکورد را برای ۹۱۸ تنها در ۲.۲ ثانیه به ثبت رسانده است!