چری را میتوان قدیمیترین خودروساز چینی دانست که پا به بازار خودروی ایران گذاشته است. اولین خودروی چینی که وارد ایران شد، چری ویانا بود که در ابتدا با نام A15 معرفی شد.
چری در خود کشور چین هم از بزرگان خودروساز محسوب میشود که علاوه بر تولید خودرو، خط مونتاژ برندهای بزرگی مانند لندروور و جگوار را نیز دارد. برند امویام که تعداد زیادی از محصولاتش در بازار ایران رخ نمایی میکند، نیز از زیرمجموعههای چری است.
اولین سدان لوکسی که چری تولید کرد، با نام آریزو ۵ معرفی شد که به دلیل مشخصات متفاوتش بسیار مورد توجه قرار گرفت. بعد از آن چری فیسلیفت این خودرو را با نام چری آریزو ۶ معرفی کرد و در ادامه دو کراساوور موفق تیگو ۵ و تیگو ۷ را نیز به بازار خودروی ایران وارد کرد که تقریباً همگی از موفقترین خودروهای چینی در ایران هستند. دلایل موفقیت چری آریزو ۵ چه بود؟ در ادامه به تعدادی از این دلایل میپردازیم.
دلیل اول: طراحی جذاب
چری آریزو ۵ در میان سدانهایی که از کشور چین وارد ایران شدند، زیباترین طراحی ظاهری را داشت. این خودرو در عین حفظ نکات کلاس خودروهای لوکس، یک خودروی اسپرت نیز به نظر میآید. وجود خطوط حجم دهنده و تیز بر روی بدنه و کاپوت، حس تهاجمی این خودرو را بیشتر کرده است.
طراحی خوب چراغهای آریزو، به خصوص در قسمت عقب، شباهت این خودرو را با محصولات کرهای و به خصوص هیوندای سوناتا بیشتر کرده است. در مجموع در مقایسه با دیگر تولیدات چینی که همزمان با چری وارد بازار شد، آریزو ۵ یک استثنا بود.
دلیل دوم: کابین دلچسب
کابین خوب، راحت، و جادار چری، دومین نکته مثبت این خودرو است که برای مخاطب ایرانی که به دنبال سدانی خانوادگی است، یک گزینهمناسب محسوب میشود.
طراحی داخل کابین حالت اسپرت خودرو را بیشتر نشان میدهد. چیدمان ادوات مختلف بر روی کنسول، و پشت فرمان، نسبت به دیگر چینیهای بازار، هوشمندانه است.
از طرف دیگر متریال به کار رفته در کابین هم با وجودی که به نظر خشک میآید اما نسبت به دیگر خودروهای چینی، کیفیتی بسیار بهتر دارد. در کنار اینها ارگونومی خوب صندلیها با روکش چرمی و دوخت قرمز هم از زیباییهای داخل کابین چری آریزو ۵ است.
دلیل سوم: پیشرانه خوب
پیشرانه ۱.۵ لیتری این خودرو هم در نسخه توربو و هم استاندارد استفاده شده است. این پیشرانه در نسخه استاندارد با قدرت ۱۱۶ اسببخار و گشتاور ۱۴۱ نیوتنمتر خیلی طرفداران این خودرو را راضی نکرد. اما پیشرانه توربو با قدرت ۱۴۵ اسببخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر توانست پیشرانهای در حد چری آریزو ۵ باشد.
آریزو توربو با شتاب ۹.۵ ثانیه نسبت به مدل استاندارد که شتابی معادل ۱۵ ثانیه داشت، خودروی تند و تیز تر است.
دلیل چهارم: آپشنهای رفاهی
برای خودرویی در این بازه قیمتی، وجود آپشنهای لوکس، یک ویژگی بسیار خوب است. البته این بحث آپشنهای رنگارنگ در خودروهای چینی خیلی عجیب نیست و کمپانیهای چینی با قرار دادن آپشنهای گوناگون خریداران را برای خرید خودروهایشان تشویق میکنند. چری آریزو ۵ هم در قسمت گوناگونی آپشنها خوب به نظر میآید و هم در بحث عملکرد این آپشنها موفق بوده است.
دلیل پنجم: بازار خرید و فروش خوب
خودروهای چینی به بازار خرید و فروش نه چندان خوب مشهورند. اما واقعیت این است که وقتی یک خودرو عملکرد خوبی دارد، صرف نظر از نام و برند، بازار خوبی هم خواهد داشت.
بررسی بازار خرید و فروش آریزو ۵ چری، نشان میدهد که این خودرو در این قسمت هم موفق عمل کرده است. البته باید توجه داشت که نسخهٔ اتومات و توربوی آریزو ۵ بازار بسیار بهتری نسبت به نمونه دندهای آن دارد.
دلیل ششم: قیمت خوب نسبت به رقبا
در بازه قیمتی که چری آریزو ۵ ارائه شده، تعداد خودروهایی که با این کیفیت و آپشنها باشند زیاد نیست که همین امر باعث بیشتر دیده شدن آریزو ۵ است. با بالا رفتن قیمت دلار، و در نتیجه آن بالا رفتن قیمت خودروهای وارداتی، چری آریزو ۵ از قیمت ۸۰ میلیون تومان به یکباره به قیمت ۳۰۰ میلیون تومان رسید.
در این قیمت به جز سدانهای چینی مانند جک J4، بسترن B30 و برلیانس H330 خودروهای تولید داخل مانند پژو ۲۰۷ صندوقدار و دنا پلاس توربو اتومات را داریم که چری آریزو ۵ میتواند با همهٔ آنها رقابت کرده و احتمالاً پیروز این رقابت باشد.
دلیل هفتم: شرکت وارد کننده مدیرانخودرو یک شرکت خوشنام در زمینه واردات خودرو است که سابقهٔدرخشانی هم دارد. خدمات پس از فروش بسیار خوب این شرکت در کنار امکاناتی مانند ۵ سال گارانتی و دو سال سرویس دورهای رایگان، از جمله مواردی است که خریداران را به سمت چری آریزو ۵ و دیگر محصولات چری که مدیران خودرو وارد کرده است، کشاند.