روزگاری انتظار می رفت گریت وال نویدبخش ترین برند بومی چین باشد اما این روزها در مورد آینده این شرکت تردیدهایی در انظار عمومی شکل گرفته است. در عوض چشم امید اکنون به شرکت خودروسازی چانگان دوخته شده است.
بر اساس گزارش «مؤسسه تحقیقات خودروی گازگو» که معتبرترین منبع صنعت خودروی چین به حساب می آید، در ۴ ماهه اول سال ۲۰۱۴ وضعیت صنعت خودروی چین باثبات بوده و نسبت به ۴ ماهه اول سال ۲۰۱۳ رشد ۱۰ درصدی را حفظ کرده است. برندهای داخلی چین هم در این ۴ ماهه ۷.۶ درصد رشد نشان دادند به غیر از گریت وال که ۳ ماه از ۴ ماه را نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افت مواجه بود. گریت وال در ۴ ماه اول سال ۲۰۱۴ فقط ۲۰۳ هزار و ۳۰۰ دستگاه خودرو فروخت.
این عملکرد ضعیف باعث شد که در ۴ ماه اول سال نزدیک به ۲۰ درصد از ارزش هر سهم این خودروساز کاهش پیدا کند. به بیان دیگر این شرکت در ۴ ماه اول سال ۱۶.۸ میلیارد یوان (۲.۱۷ میلیارد دلار) زیان را متحمل شد. به عقیده تحلیل گران مؤسسه گازگو دلیل افت گریت وال نداشتن برنامه توسعه پایدار مشخص و واضح است. در ضمن قابلیت های مراکز تحقیق و توسعه این شرکت در مقایسه با رقبا پایین تر است.
در مقایسه، شرکت خودروسازی چانگان که پیش از ورود به بازار خودرو، تاریخچه ی تولید ادوات نظامی را در پیشینه خود دارد، نشانه های امیدوارکننده تری نسبت به گریت وال از خود نشان داده است.
فروش چانگان در ۴ ماه اول سال ۲۰۱۴ از ۲۴۵ هزار و ۲۱۹ دستگاه گذشت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۷.۹ درصد رشد نشان داده است.
از آن جایی که پرفروش ترین خودروساز چین یعنی سائیک اکثر محصولاتش حاصل جوینت ونچر است به همین دلیل چانگان رسماً مقام اول برند بومی چین شده است.