تعریف : سرسیلندر در پوشی است که با بلوک سیلندر تشکیل اطاق احتراق را می دهد و شکل ان تابع ساختمان سیلندر بوده و چنانچه از نوع خنک کننده با اب باشد دارای مجاری اب و در غیر این صورت دارای شیارهای خنک کننده با هوا می باشد سرسیلندر با پیچ و مهره به بلوک سیلندر متصل می شود در کف سرسیلندر به تعداد سیلندر ها گودی وجود دارد بنام اطاق احتراق روی سرسیلندر داخل هر اطاق احتراق سوراخی برای قرار دادن شمع وجود دارد.
متعلقات سرسیلندر
الف : محل بسته شدن شمع در سرسیلندر است و بسته به ساختمان سرسیلندر در سطح جانبی ی فوقانی ان قرار دارد.
ب: در صورت قرار گرفتن سوپاپها در سرسیلندر قطعات تشکیل دهنده مکانیزم سوپاپ ها از قبیل اسبکها و گیتهای سوپاپ و سیت سوپاپ و میل سوپاپ (موتورهای میل سوپاپ رو ) فنرها و غیره که همگی در محلهای مخصوص خود در سرسیلندر بسته می شود.
ج: کانالها و مجاری اب و روغن
د: محل های عبور میل تایپت
ه : مانیفولد ها (لوله های که سوخت ر به داخل سیلندر وارد کرده و پنجه اگزوز که دود و مواد حاصل از احتراق را از سیلندر خارج می کند.
و : محل بستن ترموستات
جنس سرسیلندر
جنس سرسیلندر از الیاژهای اهن (چدن دندانه ریز) یا الیاژهای الومینیوم بدو صورت ریختگی یا تزریقی در داخل قالبهای بخصوص ساخته می شود سرسیلندر معمولا یکپارچه و یا اگر طول موتور زیاد و یا سنگین باشد چند تکه ریخته شده و سپس سطوح لازم را تراشیده و صیقل داده و بشکل مورد نظر در می اورد.
انواع سر سیلندر
سرسیلندر بسته بترتیب و نوع قرار گرفتن سوپاپها بطور کلی به چهار دسته تقسیم می شود
۱- ای هد
I 2- اف هد
F 3- تی هد
T 4- ال هد L
شکل قرار گرفتن سوپاپ در سرسیلندر های ای هد یا خطی یک ردیفه یا دو ردیفه است بعضی سرسیلندرها فاقد محل عبور سوپاپ می باشد مثل تی هد و ال هد.
باز و بستن سرسیلندر
یکی از قطعات که باز و بستن ان بسیار مهم می باشد و باید کمال دقت را در این امر مبذول داشت باز بستن غلظ سرسیلندر باعث ایجاد عیوب از جمله تاب دیدگی و یا سوختن مرتب واشر سیلندر می گردد.
نکات زیر در باز و بستن سرسیلندر بسیار مهم است:
۱- هیچگاه و در هیچ مورد سرسیلندر را در موقعی که موتور گرم است باز نکنید (خیلی مهم)
۲- بست باطری را باز می کنیم (این امر در هر موقعیکه خواستیم گیربکس یا موتور یا قطعات دیگر مانند استارت دینام و غیره را باز کنیم الزامی است)
۳- اب موتور را خالی می کنیم
۴- در صورت باز کردن رادیاتور محوطه عمل وسیعتر می شود
۵- کلیه اتصالات لوله های اب رادیاتور –ترموستات و لوله های بخاری را باز می کنیم
۶- اتصالات الکتریکی از قبیل سیم درجه اب و وایراهای شمع را باز می کنیم
۷- کلیه شمع ها را باز می کنیم
۸- بست گلویی اگزوز را باز کرده و از اتصال خارج می کنیم
۹- کلیه سیم ها و لوله های مربوط به کاربراتور را باز کرده و علامت گذاری می کنیم
۱۰- کاربراتور را باز کرده
۱۱- درب قالپاق سوپاپ را باز می کنیم
۱۲- در صورتیکه اسبک ها و پایه های ان مانع باز کردن پیچ های سرسیلندر باشد انها را نیز باز کرده
۱۳- میل تایپت ها را بر می داریم
۱۴- با اچار بکس مناسب و دسته بکس با کمک رابط و به روشهای زیر پیچها را ابتدا دو رزوه شل و سپس باز می کنیم
۱۵- باید دقت کرد که مقدار گشتاور(مقدار وارد بر پیچ) در سفت کردن مطابق با مقدار کاتالوگ ماشین مورد نظر باشد مقدار گشتاور را باید از کاتالوگ بدست اورد در صورت نداشتن کاتالوگ قبل از باز کردن و شل کردن پیچ های سرسیلندر می توان توسط اچار ترکمتر مقدار گشتاور را بدست اورد بدین منظور اچار ترکمتر را با بکس مناسب بر روی گل پیچ قرارداده و بسمت سفت شدن به دسته ترکمتر به ارامی فشار می اوریم و تا حدی این فشار را ادامه می دهیم تا پیچ در جای خود حرکت نکند این عمل را با پیچهای دیگر تکرار کرده میانگین عدد نشان داده شده توسط ترکمتر محاسبه و بعنوان مقدار گشتاور پیچ های سرسیلندر موتور مورد نظر در موقع سفت کردن پیچها استفاده می کنیم.
عیوب سرسیلندر
سرسیلندر بطور کلی عیوب زیر را پیدا می کند
۱- ترک خوردگی
۲- تاب دیدگی
۳- کربن گرفتن
۴- گشاد کردن گیت سوپاپ , سوختن و خرابی سیت سوپاپ
۱- ترک خوردگی : در صورت یخ زدن شدید اب در سرسیلندر و یا زمانی که در حین تعمیر در اثر بی احتیاطی ضربه شدید به ان وارد اید علاج این امر الف : اگر ترک بسیار مویی و ریز باشد (واندربل و واندرسیل ) را از طریق رادیاتور داخل سیستم خنک کننده پس از برداشتن ترموستات میریزند تا ضمن چرخش اب داخل ترک ها نفوذ کرده و ترک ها را می گیرد ب : تعمیر بوسیله دوختن ج: بوسیله جوش دادن.
۲- تاب دیده گی : علل تاب برداشتن سرسیلندر الف : باز و بستن غلط سرسیلندر ب: در موقع گرم بودن سرسیلندر ان را باز کردن ج : نامیزان بستن پیچهای سرسیلندر د : سوختن واشر سرسیلندر ه: گرم شدن بیش از حد ر علائم تاب دیده گی سرسیلندر : الف : سوختن مرتب واشر سرسیلندر ب: موتور دیر روشن شده و بد کار می کند ج: کمپرس داخل کربراتور و اگزوز و کارتر و رادیاتور می گردد د: گرم کردن زیاد موتور ه: مخلوط شدن اب و روغن ز: اب سوزی (خارج شدن بخار اب از اگزوز) ر : کمی کمپرس ازمایشات تاب دیدگی سرسیلندر : سرسیلندر را پس از باز کردن کاملا شستشو داده و سطح سرسیلندر را با شابر کاملا تمیز کرده و قطعات باقیمانده از واشر و یا ذرات را کاملا پاک می کنیم طریقه ازمایش ۱- بوسیله سنگ مرع و فیلر ۰.۲۰ میلیمتر ۲- ازمایش با خط کش فلزی و فیلر : ۳- ازمایش با پودر سرنج
۳- کربن گرفتن سرسیلندر (اطاق احتراق) : در اثر احتراق مخلوط هوا و بنزین در داخل سیلندر به مرور مقداری دود در اطاق احتراق چمع شده که می تواند کاملا در کار موتور موثر واقع شود این دوده علاوه بر اینکه حجم اطاق احتراق را کوچک ساخته نسبت تراکم را در موتور بالا می برد که خود باعث احتراق زود رس در موتور می شود سرخ شدن کربن در زمان احتراق چه در الکترود های شمع و چه در نقاط گرم دیگر مانند سطح نعلبکی سوپاپها و سطح بالای پیستون باعث ایجاد احتراق های نابه هنگام می گردد.
بنابراین از علائم زیاد شدن کربن در اطاق احتراق می توان انفجار خود سوزی و بالا رفتن کمپرس موتور را نام برد موتورهایی که بعد از بستن سوئیچ جرقه بگردش خود ادامه می دهند چنانچه خودسوزی در اثر گرم بودن بیش از حد الکترودها و یا حرارت بیش از حد سرسیلندر بعلت گرفتگی مجاری اب و یا ضعیف شدن سیستم خنک کننده یا تنظیم نبودن جرقه می تواند در اثر ازدیاد دوده در اطاق احتراق باشد انفجار موتور را اکثرا در هنگام باز بودن دریچه گاز قبل از اینکه موتور زیر بار برود شنیده می شود کارخانجات سازنده موتور معمولا کیلومتر معینی را برای کربن گیری و یا تعمیرات سرسیلندر تعیین می کنند ولی گاهی عیوبی در موتور پیش می اید که فواصل کربن گیری را نزدیکتر می سازد از جمله : روغن سوزی – کم شدن کمپرس موتور – گرفتگی در لوله اگزوز – اشتباه ج انداختن زنجیر دنده میل لنگ و میل سوپاپ – گرفتگی در هواکش کارتر و سرد کار کردن موتور – گرفتگی در هواکش کاربراتور – کار نکردن صافی هواکش – غنی بودن مخلوط بعلت عدم تنظیم درست کاربراتور – اشتباه بودن زمان جرقه – ضعیف بودن جرقه در شمع
واشر سرسیلندر
واشری است از جنس نسوز که مابین بلوک و سرسیلندر قرار گرفته و واشر سر سیلندر عمل اب بندی کمپرس را انجام می دهد کلفتی این واشر در اطراف اطاق احتراق بیشتر است.
جنس واشر سرسیلندر : از ورقه های فلز نرم یا پنبه نسوز و فلز نرم ساخته می شود واشر سرسیلندر انواع مختلف دارد یک لایه که از الیاژ الومینیوم و کرم دو لایه از فلزات نرم و پنبه نسوز سه لایه که از لایه های مسی بخاطر نرمی ان و بهتر شدن عمل اب بندی مقوا یا پنبه نسوز جهت مقاومت در مقابل حرارت زیاد و لایه فولادی جهت مقاومت زیادتر در مقابل فشار و حرارت.
پنبه نسوز یا اسبست یک ماده معدنی است که نقطه ذوب ان ۱۵۵۰ درجه سانتیگراد است یک واشر سرسیلندر یکبار مصرف است و زمانی که بسته شد بعد از باز کردن سرسیلندر دیگر قابل استفاده نخواهد بود لذا قبل از تعویض واشر سرسیلندر حتما سرسیلندر را از لحاظ تاب دیدگی باید ازمایش کرد ضمنا سطح سرسیلندر نباید ناصاف باشد.
عیوب واشر سر سیلندر: واشر سر سیلندر ممکن است بسوزد یا نیم سوز شود علل سوختگی واشر سرسیلندر عبارتند از :
۱- تاب داشتن سرسیلندر
۲- ترکیدن سرسیلندر
۳- شل بودن پیچهای سرسیلندر
۴- گرم کردن بیش از اندازه موتور
۵- نامیزان بستن پیچهای ان
علائم سوختگی واشر سر سیلندر:
۱- خارج شدن اب از اگزوز
۲- گرم کردن موتور
۳- ورود کمپرس در داخل رادیاتور (جوش کاذب)
۴- کمی کشش موتور
۵- قاطی کردن اب و روغن – دیر روشن شدن موتور
توجه : اگر بخار در حالت گرم بودن موتور از اگزوز خارج شود دلیل بر سوختن یا نیم سوز بودن (ترسیدگی) واشر سرسیلندر است.
نکته مهم : در موتورهای که دارای بوش تر هستند در صورتیکه عیبی از عیوب سرسیلندر یا واشر سرسیلندر باشد که فقط در این حالت باز کردن سرسیلندر کافی است باید پس از باز کردن کلیه پیچهای سرسیلندر همه پیچها را بجز دو پیچ سرسیلندر را خارج می کنیم و سپس سرسیلندر ر چند بار به چپ و راست در سر جای خود حرکت داده تا اگر احتمالا بوش پیستون با سیلندر درگیری داشته باشد با این حرکت از درگیری خارج شود چون اگر این عمل را انجام ندهیم و سرسیلندر ر برداریم امکان دارد بوش پیستون مقداری با سرسیلندر به سمت بالا حرکت کرده و باعث خرابی و از اببندی خارج شدن واشر اببندی بوش پیستون بگردد در صورت عدم توجه به این نکته امکان دارد پس از بستن سرسیلندر و روشن کردن موتور اب و روغن مخلوط شده در نتیجه بازکردن موتور و تعویض کلیه واشرها مورد لزوم باشد.
توجه : پس از بستن سرسیلندر و سفت کردن پیچهای سرسیلندر توسط ترکمتر بدون اینکه اب در داخل موتور باشد موتور را روشن کرده و قبل از گرم شدن موتور ان را خاموش می کنیم سپس با اچار ترکمتر سفت بودن پیچها را کنترل می کنیم نکاتی در مورد تعویض واشر سرسیلندر : برای جاگذاری واشر سرسیلندر از هیچ گونه مواد خارجی مانند گریس یا چسب استفاده نمی کنید.
توجه : علامت (TOP) روی واشر سرسیلندر در موقع بستن باید به سمت بالا بوده و در صورت نبودن علامت با منطبق کردن واشر با بلوک می توان به جهت واشر سرسیلندر پی برد در ضمن سمت مسی واشر سر سیلندر بی به سمت پایین و روی بلوک سیلندر قرار بگیرد.
منبع : اتومکانیک به زبان ساده ( مهندس احمد امیر تیموری)
28 Comments
سلام .
من یه پژو ۴۰۵ دارم .امروز واشر سرسیلندر عوض کردم .اما بازم دود سفید کم رنگ خارج میشه. مکانیک میگه ۲ یا ۳ روز صبر کن کم میشه .نظر شما چیه
سر سیلندر پژو پارس رو تازه عوض کردم ولی پیچ ها ی سر سیلندر خوب سفت نمیشه …آیا میشه از اورینگ بوش سیلندر باشه؟؟؟
سلام
برای اون دوستانی که پرسیدهاند چرا باید سیلندر و سرسیلندر از یک جنس باشند؟
باید بگم که هر فلزی ضریب انبساط طولی مشخصی داره و نصبت به تغییرات دمایی به میزان مشخصی تغییر طول پیدا میکنه همین دلیل باعث میشه که جنس سیلندر و سرسیلندر باید یکی باشه کهبا هم منبسط ومنقبض بشن.
مساله دوم دوستانی که سوال کرده بودند که از کجا میشه فهمید چقدر میشه سر سیلندر رو تراش داد و چه پیامد هایی رو به دنبال داره؟
باید بگم که در کف سر سیلندر معمولا خطوطی رو به عنوان علامت قرار میدن که پس از محو شدن سر سیلندر قابل استفاده نیست وبر روی بنزین به علت کم شدن محوطه احتراق گرمای انفجار افزایش وضرب پیستون زیاد شده که هم به رینگ ها و هم به یاتاقان ها آسیب میرساند وموجب گرم شدن سرسیلندر میگردد، البته روی CNG باعث افزایش کشش موتور میگردد. در ضمن با تراش سیت ها میتوان تا حدودی این نقصان را بر طرف کرد.
ایا جوش دادن سیلندر ترک خورده جواب می دهد؟
با سلام سرسیلندر فقط اروپایی من یکی انداختم رو پرشیا اصلا آمپر آب از خط اول بالا نمیره خیلیم راضیم فقط قیمتش یکم بالاس اونم که ارزششو داره
چرا جنس سیلندر با سرسیلندر باید یکی باشه
سلام ۲۰۶ رو چند وقت پیش واشر سرسیلندر سوزوند بردم برای تعمیر پس تعمیر خودرو کوپ میزنم و کشش نداره هر چه گفتن انجام دادم از جمله تعویض فیلتر بنزین سنسور فشار هوا سنسور….ولی باز تقریبا همون مشکل پا برجای و تعمیر کار هرروز سفازشریه قطعه دیگرو میده
بعضی مکانیک ها هم بعضی اوقات این جنس سر سیلندر رو با خود سیلندر متفاوت میزنن چجوریاس کار درست یا غلطیه ؟ چرا
عذر میخوام چرا سر سیلندر باید همجنس خو سیلندر باشه؟
سلام خدمت دوستان عزیز آردی iمدل ۸۴دارم سرسیلندرش باید تعویض بشه مال خودش چدنی الان میخوام از جنس المینیومی بجای سرسیلندر قبلی خودش استفاده کنم حالا یکی میگه بنداز یکیش میگه چون قبلیه چدنی بوده المینیوم روش جواب نمیده لطفا هر کی آگاهی داره یه راهنمایی کنه ممنون میشم هرکس بلده لطفا هرچه زودتر جواب بده ممنون یشم یا علی مدد
خیر دوست گرامی همون چدن بنداز آلومینیوم زود گرم میشه زود هم سرد میشه و عمر کمی داره ولی چدن اینطور نیست دیر تر گرم میشه و کم کم خنک میشه
آیا استاندارد خاصی هست که چقدر میشه بار برداری انجام داد؟ کتاب یا کاتالوگ
سلام علی جان
پیدا کردی به من هم بگو
این جور چیزا افتاده دست مکانیکا و هرچه قدر منفعت داشته باشه تراش می دن
خدمت دوستان عزیزسلام عرض میکنم.سوالی که ذهن بنده رادرگیرکرده اینه که آیا روش خاصی هست که با اون بفهمیم این سیلندریا سرسیلندر تراش خورده اند.باسپاس
از روی خود سرسیلندر(باز شده) مشخصه که چند بار رفته تراشکاری.خط میوفته روش
بیشتر از سه بار نمیشه تراشداد
با سلام
برا تعویض واشر سرسیلندر ۴۰۵
حتما سرسیلندر باید بره تراشکاری
حتی اگه واشرنیم سوز شده باشه
باسلام به نظر شما واشرمسی بهترهست یافابریکش باتوجه به بوش و پیستونی بودن موتور پژو ۴۰۵ که سمت پایینش تواب هست وبراهمینه هست که زود میسوزه لطفا کسی بگه که هردوتاشو بسته یعنی اورجینال ومسی رو
توی ماشین بوش و پیستونی حرف اول آخر روواشراصلی وسرسیلندرسالم که تاجایی امکان تراش نشده باشه یادفعه اول تراش باشه میزنه چون پشت واشرتواب هست البته توماشین جدیدتر این عیب روباواشر فلزی گرفتن وتاحدودزیادی خوبتر شده مثل ال نود رنویا مکان… جدیداً واشریک طرف مسی برا پژوهم اومده که من امتحان نکردم اما اگر مصالح خوب توش کارشده باشه خیلی بهتر اصلی هم هست چون می نرمه پابندی خوبی میکنه البته اگر رادیاتور سالم ودولول باشه ترموستات اصلی باشه وفنها تومدارباشن یعنی رو۸۰دستور بگیرن
با سلام سوختن واشر سرسیلندر درپژو ۴۰۵ به دلیل نوع موتور اون هست که بوش و پیستونی هست چون ازطرف سیلندرنقطه تماس واشر فقط بوشها هستن که آب داخل موتورنرود که بیشتر همین نقطه یعنی گردیهای واشر میسوزند وازدورهم بلوک سیلندر نمیذاره آب بیرون بریزه یعنی کف واشر پژو تواب هست درصورتیکه ماشینهای دارای سیستم برقو خور که تراشکاری میشه سیلندرشون هردو طرف واشرکامل بسته میشه واب فقط از طریق کانالهای آب حرکت داره براهمینه که ماشینهایی مثل پراید پیکان نیسان …خیلی دیرترپژوواشرسرمیسوزونن
سمند فقط اس ای هرچی هزینه کنی اردش داره
بسیار عالی بود. توضیحات خیلی خوب و جالبی بود.
یکی از دلایل خرابی سرسیلندر مربوط به پوسیدگی صورت سرسیلندر که با آب در تماس است می باشد که در این رابطه باید به ضرورت استفاده از مایع پایه (ضدیخ ضدجوش) با نسبت ترکیب مناسب (آب-ضدیخ، ۶۰-۴۰ یا ۵۰-۵۰ و یا . . .) اشاره کرد. البته تعویض کامل مایع خنک کننده و تخلیه کامل آن به منظور اطمینان از کارکرد مناسب مایع نهایتا (حداکثر) هر دوسال یکبار (یا بازه های زمانی کوتاه ترِ مشابه) ضروری است. بخش مهمی از مشکلات سرسیلندر و تخریب واشر سرسیلندر ناشی از استفاده از آب معمولی وعدم استفاده درست از مایع پایه (ضدیخ ضد جوش) می باشد.
همچنین تعویض به موقع ترموستات (فرسودگی و خرابی در طولانی مدت) قبل از خرابی آن که میتواند در صورت گیر کردن در حالت بسته سبب بالا رفتن بیش از حد حرارت شود مهم بوده و بررسی عملکرد صحیح فن های خنک کننده رادیاتور و اطمینان از عملکرد صحیح ترموستات و فن ها در تمام فصول اهمیت دارد.
ممنونم از سایت خوبی که دارید موفق باشید
سلام
لطفا منبع را ذکر کنید که از کدام کتاب برداشتید … فکر کنم از کتاب تکنولوژی مولد قدرت هست ….
منبع : اتومکانیک به زبان ساده ( مهندس احمد امیر تیموری)