ساندرو که از محصولات مشترک کمپانی فرانسوی رنو و شریک رومانیاییاش داچیاست، در کشورهای دیگر عناوینی همچون رنو داچیا یا داچیا ساندرو را بر دوش میکشد. همچنین به تناسب اسمش و بسته به درصد محبوبیت و شهرت داچیا یا رنو در هریک از این کشورها با آرم داچیا یا رنو خرید و فروش میشود.
این هاچبک پنج در شهری برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ میلادی در نمایشگاه خودروی ژنو معرفی شد و نسل دوم آن نیز در ۲۰۱۲ به بازار آمد. البته این خودرو در ایران از ابتدا با آرم پرطرفدار رنو عرضه شد و شاید همین امر و محبوبیت رنو در کشور موجب استقبال چشمگیر از آن شد.
دلیل دیگر این استقبال را میتوان به پلتفرم مشترک آن با L90 یا تندر نود مربوط دانست. چرا که تندر در ایران به عنوان خودرویی استاندارد و با کیفیت شناخته میشود. این پلتفرم را میتوان در محصولات اقتصادی موفق دیگری از رنو مانند لوگان و کولئوس نیز شاهد بود.
ساندرو نیز مانند هم خانوادههای دیگرش در رده محصولات اقتصادی رنو قرار میگیرد. حقیقتی که در طراحی و اجزای بدنه و کابین مشهود است. اما کمپانی برزیلی رنو در سال ۲۰۱۹ از نسل سوم این خودرو رونمایی و وعده عرضهاش را به ۲۰۲۰ موکول کرد. بسیاری در آن زمان علاقهمند بودند که ببینند این نسل جدید نیز پیرو ذات اقتصادی نسلهای پیشین مانده یا با زبان طراحی جدید رنو همگام شده است.
تحولات رخ داده در چهره این نسل از ساندرو تا حدی ناچیز به شمار میآید که کارشناسان معتقدند آن را میتوان فیسلیفتی از نسل پیشین دانست. البته برخی دیگر معتقدند نمیتوان انتظار تحولاتی بنیادین از یک محصول اقتصادی داشت.
اصلیترین تحول در طراحی ظاهری ساندرو پیروی الایدیهای نمای روبهروی خودرو از زبان طراحی جدید رنو است. اولین بار LEDهای C شکل را در تالیسمان و سپس در کولئوس شاهد بودیم. این فرم طراحی که تبدیل به امضای برند رنو شده، در نسل جدید ساندرو نیز دیده میشود.
پس از LEDها، تغییر طراحی جلوپنجره و سپرها نیز جلب توجه میکند. در واقع جلو پنجره ساندرو در نسلهای قبلی شباهت بیشتری به طراحیهای داچیا داشت. اما در نسل سوم این بخش نیز به سبک طراحی رنو نزدیکتر شده است. این شباهت را در فرم الایدیها و چراغهای عقب نیز شاهدیم. سپر عقب نیز به تبعیت از سپر جلو فرمی اسپرت به خود گرفته است. بنابراین با یک بررسی کلی میتوان گفت ساندرو نسل سه فیسلیفتی سوق یافته به سمت سبک طراحی کمپانی مادرش یعنی رنو است.
تغییرات در طراحی داخلی کابین ساندرو را شبیه به دوقلوی همسانش یعنی استپوی ساخته است. این تغییرات که در راستای ارتقای سطح کیفی نیز گام برداشته کابین ساندرو را اسپرتتر و کاراتر کرده است. قطعات کرومی به کار رفته در بخشهای مختلف و روکشهای چرمی صندلیها از جمله این تغییرات هستند.
ساندرو نسل سه، از یک موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر بهره خواهد برد. این موتور که با یک گیربکس CVT همراه خواهد شد، توان تولید حداکثر ۱۱۶ اسب بخار قدرت را دارد. رنو ادعا کرده که این نسل در نسخه دیزلی با موتور SCE116 دیزلی نیز تولید خواهد شد. همچنین گیربکس CVT ساندرو نسل سه از نسخه XTRONIC تولیدی نیسان است که به تازگی در محصولات رنو مورد استفاده قرار میگیرد. البته این نسل از ساندرو نیز همچنان با گیربکس ۵ سرعته دستی تولید خواهد شد.
ساندرو نسل سه در بخش امکانات رفاهی نیز پیشرفتهای خوبی داشته و با در نظر گرفتن یک نمایشگر ۷ اینچی، اپل کارپلی و اندروید کار در تمامی نسخهها سعی در کسب رضایت بیشتر مشتریان خود از خرید این محصول اقتصادی کرده است. همچنین با تجهیز این نسل در تمامی تیپها به ۴کیسه هوا و سیستمهای ایمنی ESC و HSA ارزش دربرابر خرید یک محصول اقتصادی را افزایش داده است.
گرچه به دلیل اعمال تحریمها در حال حاضر ورود این نسل از ساندروی محبوب ایرانیان به داخل کشور محتمل به نظر نمیرسد اما دیدن تصاویر و بررسی بیشتر آن برای علاقمندان خالی از لطف نیست. تصاویر و بررسیهای بیشتر را در دیوار دنبال کنید.