آنچه از اخبار به دست آمده ازصنعت خودروی اروپا بر می آید حاکی از این است که این صنعت کمربندها را سفت می کند تا برای از دست رفتن ۲۵ هزار شغل مواجه شود.
به گزارش سایت خودرو ، ضربه ویرانگری که شیوع جهانی ویروس کرونا بر پیکر صنعت خودروی اروپا وارد آورد توجه همه را روز ۲۹ مه (۹ خرداد) به خود جلب کرد که خبر از دست رفتن ۳۵ هزار شغل در قطعه سازی و مونتاژ خودرو از فرانسه تا سوئد منتشر شد.
رنو فرانسه از نابود شدن ۱۴,۶۰۰ شغل خبر داد که به کاهش ۲۰ درصد از ظرفیت تولید این کمپانی منجر می شود. اتولیو Autoliv Inc. مستقر در استکهلم که بزرگترین تأمین کننده کمربند ایمنی و کیسه هوا است، و بعد از آن ب ام و خبر از اخراج ۵۰۰۰ کارگر و «زد اف فردریش شافن» کاهش ۱۵,۰۰۰ موقعیت شغلی را اعلام کردند.
لکوتیلده دلبُس، مدیر عامل موقت رنو در باره چابک سازی سخت و تلخ رنو گفت:
«این موقعیت اقتصادی متخاصم به ما محدودیت های مدل کسب و کارمان را نشان
داد، ما بیش از اندازه روی رشد بی سابقه ی بازارهای در حال توسعه و حجم
فروش حساب باز کرده بودیم.»
اقدام های دستپاچه و از سر درماندگی شرکت های اروپایی در مواجه شدن با
ویروس کرونا، در بدترین هنگامه برای سیاست مداران و مدیران ارشد شرکت ها به
وجود آمده است. حکومت ها وادار به تصویب و اجرای کمک ها و امدادهای مالی
بی سابقه ای برای زنده نگه داشتن کسب و کارها و حفظ مشاغل شده اند. کارخانه
ها و شرکت های تولیدی هم وادار به کوچک سازی و چابک سازی برای وفق پذیری
با کاهش شدید تقاضا شده اند. برای مثال از ۱۴,۶۰۰ نفری که رنو در سراسر
دنیا اخراج می کند، ۴,۶۰۰ نفر در خود کارخانه های فرانسه تعدیل می شوند که
حدود ۱۰ درصد از نیروی کار این کمپانی به حساب می آید. هرچند که این تعدیل
نیرو ابتدا اختیاری و داوطلبانه و با بسته های حمایتی از بازنشستگی و
بازخرید پرسنل آغاز می شود. در سطح جهانی هم از ۱۸۰ هزار پرسنل ۱۰ هزار نفر
شغل خود را در رنو از دست می دهند.
از سویی فیات هم از دولت
ایتالیا تقاضای وام ۶.۹ میلیارد دلاری برای حفظ عملیات خود در اروپا کرده
است. فولکس واگن هم با فشار اتحادیه های کارگری در خصوص اخراج نیروی انسانی
رو به رو است. در اسپانیا، نیسان به عنوان شریک تجاری رنو، با خشم مردم
بارسلونا مواجه شده که قرار است کارخانه خود را در آن شهر تعطیل کند.
در آلمان، ب ام و هم در حال مذاکره با اتحادیه های کارگری برای تخصیص مشوق
برای خروج داوطلبانه نیروی کار از این کمپانی است. فعلا که بخشی از
کارکنان آن به مرخصی بدون حقوق رفته اند و برخی از کارکنان پیمانکار هم با
کاهش ساعت کاری مواجهند.
زد اف به عنوان بزرگترین تأمین کنندگان
ترمز و سایر قطعات خودرو ۱۰ درصد از نیروی انسانی جهانی خود را می کاهد که
رقمی بین ۱۲ تا ۱۵ هزار شغل است.