آلودگی هوا شهر های مختلف ایران معمولا مقصر های زیادی دارد و بیش از هر عاملی خودرو به عنوان اصلی ترین عامل این مساله زیستمحیطی معرفی می شود اما کارشناسان و موسسات استاندارد ایران موتورسیکلتهای بنزینی را اصلیترین عامل آلودگی هوا در ایران می دانند به گونهای که با استناد به گفته مسئولان رسمی این موسسات یک موتورسیکلت فرسوده ۸ برابر خودرو آلایندگی تولید می کند و این رقم برای یک موتورسیکلت نو حدود ۴ برابر یک خودرو صفر کیلومتر در خیابان است .
به گزارش سایت خودرو، اعداد به خوبی گویای وضعیت اسفبار جمعیت میلیونی موتورسیکلتهای در حال تردد در خیابانهای ایران است که علیرغم حجم موتور بسیار کمتر از خودرو ها حجم وحشتناکی از آلایندهها را وارد هوا میکنند . راهکار فرار از این بحران به سادگی در موتورسیکلتهای برقی خلاصه شده است که نه تنها آلایندگی محیط زیست بلکه آلایندگی صوتی که دغدغه دیگر موتورسیکلتهای شهری است را به صفر میرسانند. حدود یک سال از آغاز تلاشهای دولت جدید برای ورود موتورسیکلتها و خودروهای برقی و هیبریدی به ایران میگذرد اما شرکتهای زیادی محصولات مورد نظرشان برای همراهی با خط فکری جدید دولت را اعلام نکردهاند .
یکی از معدو دشرکتهای عرضه کننده موتورسیکلت به بازار ایران که از ابتدا با تفکر محصولات الکتریکی قدم به میدان گذاشته و محصولات متنوعی را برای عرضه به بازار ایران معرفی کرده است جهانرو نام دارد . پیشینه این شرکت نامآشنا در عرصه موتورسیکلت به حدود ۴۰ سال قبل باز میگردد و عمده فعالیتهای این شرکت به عرضه موتورسیکلتهای کاوازاکی در بازار ایران مربوط میشده است . یار قدیمی بازار موتورسیکلت ایران پس از معرفی خودرو الکتریکی تازاری ایتالیا این بار محصولی ویژه برای بازار موتورسیکلت های ایران را در نظر گرفته است که از نیروی پاک الکتریسیته انرژی می گیرد و محصولی از شرکت Volta اسپانیا است .
این موتورسیکلت الکتریکی BCN نام دارد و برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ میلادی خبر ورود آن به بازار برای سال ۲۰۱۲ منتشر شد . BCN در دو مدل اصلی و یک مدل سفارشی به مشتریان ولتا در سراسر جهان ارائه می شود و اصلی ترین مشخصه ان قلب الکتریکی قدرتمند و طراحی بسیار زیبایی است که پیش از شناخت تصور یک موتورسیکلت شهری و مسابقه ای را در ذهن بیننده تداعی می کند .
ولتا BCN از نظر ابعاد بدنه و طراحی در دسته موتورسیکلتهای استاندارد شهری قرار میگیرد و بر خلاف عمده موتورسیکلتهای الکتریکی رایج در بازار از کلاس اسکوتر ها فاصله گرفته است تا طیف جدید از مشتریان زیباپسند را به سمت خود جذب کند . این موتورسیکلت توسط ولتا در دو مدل City و اسپرت به بازار عرضه میشود. هر دو این مدلها از مجموعه باتریهای لیتیوم-پلیمر با ظرفیت ۳ کیلوواتساعت (۷۴ ولت) بهره میبند . این مجموعه با برق ۲۲۰ ولت تنها ۲ ساعت برای شارژ کامل به زمان نیاز دارد . قلب تپنده این موتورسیکلت پیشرانهای الکتریکی از نوع DC Brushed است که از طریق تغییر جریان امکان دوران آرمیچیر را محیا میکند و در نتیجه نیرویی معادل ۳۴ اسببخار برای حرکت این موتورسیکلت ۱۳۵ کیلوگرمی فراهم میشود . با این حال مهمترین مشخصه یک وسیله نقلیه الکتریکی گشتاور است که در مقایسه با موتورهای فسیلی عدد بالاتری را تولید میکند و برای BCN به ۶۷ نیوتونمتر میرسد.
عددی که کشش فوق العادهای را برای این موتورسیکلت اسپرت زیبا نوید میدهد . با این حساب BCN توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت را دارد و با باتریهای فولشارژ توانایی پیمایش مسیری حدود ۷۰ کیلومتر را دارد . همچنین بر اساس اعلام شرکت ولتا باتری های BCN عمری معادل ۱۵۰۰ بار شارژ را دارند که معادل طی مسافت ۱۰۵هزار کیلومتر است تا این موتورسیکلت مجددا نیاز به تعویض باتری پیدا کند .
یکی از اصلیترین تفاوتهای مدل City و اسپرت این موتورسیکلت در ابعاد لاستیک عقب است به گونهای که هر دو مدل در جلو از لاستیکی با ابعاد ۱۱۰/۷۰R17 استفاده میکنند اما لاستیک عقب در مدل City140/70R17 است و در مدل اسپرت این عدد به ۱۵۰/۷۰R17 میرسد که نشاندهنده پنهای بیشتر تایر در مدل اسپرت است . همچنین در حالی که ابعاد دیسکهای ترمز در جلو و عقب مدل City به ترتیب ۲۴۰ و ۲۲۰ میلیمتر است در مدل اسپرت این ابعاد به ۲۹۵ و ۲۴۰ میلیمتر افزایش پیدا میکنند.
با توجه به اینکه BCN هنوز به بازار ایران قدم نگذاشته است به سراغ ترسیم این موتورسیکلت در ذهن شما میرویم جایی که متر ما موتورسیکلت آشنای CG125 هوندا خواهد بود . فاصله بین دو محور در ولتا BCN 1450 میلیمتر است که عددی حدود ۱۵ سانتیمتر بیشتر از هوندا CG را نشان میدهد و فاصله صندلی آن از زمین نیز با رسیدن به عدد ۸۰۵ میلیمتر حدود ۲.۵ سانتیمتر از صندلی هوندا CG بالاتر است .
بخش عضلانی بدنه CBN که بر اساس عادت در موتورسیکلتهای بنزینی به محفظه سوخت اختصاص مییابد به محفظهای خالی برای قرار گیری یک کلاهایمنی کامل تبدیل شده است و همچنین شارژری جهت شارژ تلفن همراه در آن تعبیه شده است تا الکتریسیته با BCN همیشه همراهتان باشد . نمایشگر های دایرهای شکل در جلو سرنشین نیز ضمن نشان دادن سرعت موتورسیکلت در هر لحظه شما را از میزان باقی مانده شارژ آگاه میکنند . سیستم انتقال قدرت در BCN از نوع Direct Drive است به گونهای که بدون هیچگونه دنده یا کلاچ از طریق یک زنجیر رانندگی راحتی برای راکب به ارمغان میاورد . همچنین به دلیل سادگی این سیستم هزینه و سختیهای تعمیرات نیز به واردی اضافه می شوند که در BCN خبری از آنها نیست .