روغن موتور چیست؟
روغن موتور از ترکیب روغن پایه نفتی به اضافه ادتیوها بدست میآید. و ظایف مهم روغن موتور عبارتست از: روانکاری(کاهش دهنده اصطکاک بین قطعات)، کاهش سایش قطعات موتور، شست و شوی داخل موتور و تمیز نگهداشتن قطعات داخل موتور از دوده و ترکیبات حاصل از تجزیه روغن و رسوبات بین قطعات، آببندی کامل بین سیلندر و پیستون، خنک نمودن قطعات داخلی موتور، کارکرد بهینه قطعات،متحرک موتوردر دماهای مختلف و محافظت قطعات موتور در مقابل خوردگی و ضربه گیری.
طبیعی است با توجه به ترکیب گفته شده در خصوص ساختارروغن موتور، کیفیت آن را وابسته به افزودنیهای آن بدانیم و هم اینکه دقت کنیم تشخیص کیفیت مواد افزودنی با دیدن، استنشاق و لمس کردن امکانپذیر نمیباشد. باید به اینکه توجه کنیم روغن موتور در مدت زمان مشخصی از کارکردن خودرو باید تعویض گردد، زیرا مواد افزودنی خواص خود را طی عملکرد از دست میدهند.
نقش مواد افزودنی اصلی به موتور:
۱) مواد افزودنی بالا برنده شاخص گرانروی. به جریان روغن موتور کمک میکند.
۲) مواد ضد اکسیداسیون از اکسیداسیون روغن و درنهایت تشکیل لجن جلوگیری مینماید.
۳) مواد صابونی(پاک کنند) برای پاکیزه نگهداشتن موتور استفاده میشود، چون آلودگیهای مختلف را در حالت معلق نگه میدارد و مانع از نشستن آنها بر روی قطعات موتور میشود
۴) مواد ضد خوردگی
۵) مواد ضد زنگ
۶) مواد ضد کف کردن روغن
۷) مواد کاهش دهنده اصطکاک
طبقه بندی روغن موتور :
۱) از نظر کیفیت
۲) از نظر غلظت
طبقهبندیهای گوناگونی دردنیا متداول است که اغلب تولید کنندگان بر اساس استاندارد یکی از موسسات API , USMS , CCMC محصولات خود را معرفی میکنند. و متداولترین آن طبقهبندی انجمن نفت آمریکاست.
الف) طبـقـهبنـدی انجمـن نفـت آمریکـا (API: American petroleum institute) حرف اول، معرف نوع موتور محل مصرف ( حرف C برای خودروهای دیزلی و حرف S برای برای خودروهای بنزینی) و حرف دوم، نشان دهنده سطح کیفیت روغن خواهد بود. به این مفهوم که حرف A پایینترین سطح کارایی را نشان میدهد و با بالا رفتن حروف سطح کارایی نیز افزایش خواهد یافت. مانند SG , SJ , SL , SM ,… سطوح کارایی بالاتر، نشان از میزان افزودنیهای بیشتر در روغن بوده و در تست آزمایشگاهی و عملکردی، شرایط حادتری را تحمل میکنند. افزودنیهای مختلف، مقاومت روغن را برای شرایط سخت حراری و فشار زیاد موتور بهینه میکنند.
ب) طبقهبندی بر اساس ارتش آمریکا و انگلیس USMS ; United state military یا MIL-L ; Military lubricant و به معنای روغن روان کننده از نظر طبقهبندی نظامی است.
(از بالا به پایین افزایش کیفیت)
MIL-L-2104A
MIL-L-2104B
MIL-L-2104C
MIL-L-2104D و…
MIL-L-212-60C
MIL-L-45199B
MIL-L-46115
MIL-L-46152A
MIL-L-46152B و…
پ) طبقهبندی سازندگان اتومبیل کشورهای بازار مشترک اروپا که مخفف آن به فرانسه (CCMC) نامیده میشود.
CCMC G1
CCMC G2
CCMC G3 و…
البته طبقهبندیهای دیگری نیز وجود دارد که عمومیت ندارند؛ مانند طبقهبندی شرکت فلکس واگن (VW) یا شرکتمان (man).
سطح کیفیت روغن موتور پیشنهادی برای برخی خودروهای سبک:
۱) پیکان(۱۶۰۰-اردی) SE
۲) پژو ۴۰۵ SG
۳) پژو ۲۰۶ SJ
۴) ماکسیما SJ
۵) نیسان پاترولSE
۶) رنو ۵ (سپند)SE
۷) پى کى SF , SG
۸) پرایدSF ,SG
۹) زانتیا SJ
۱۰) رنو SG 21
۱۱) مزدا ۱۶۰۰ SE
۱۲) تویوتا کارینا SC ,SD,SE
۱۳) فولکس(گلف – پاسات)SE
۱۴) اپل(کورسا-استرا)SG
۱۵) دوو(سیلو – ماتیز)SJ
۱۶) بنز(۱۹۸۵ ۰ ۱۹۹۸)SG
۱۷) بنز(۱۹۹۸ به بعد) SJ
نکته: برای تعویض روغن صرفاً به دفترچه راهنمای اتومبیل خود مراجعه و به نکات اشاره شده توجه نمایید. روغنهای توصیه شده توسط شرکتهای سازنده خودرو دارای خواص لازم بوده و نباید افزودنیهای متفرقه موجود در بازار را به آن اضافه نمود. زیرا موجب اختلال در عملکرد و خواصی که در روغن وجود دارد میشوند.
موارد مهم در انتخاب روغن موتور
۱) از روغن فله به هیچ وجه استفاده نکنیم
۲) گرانـروی ان را مد نظـر داشتـه باشیـم (کتابچه اتومبیل)
۳) کیفیت مناسب خـودرو انتخـاب کنیم (کتابچه اتومبیل)
۴) نکته بسیار مهم: همیشه از یک نوع روغن موتور و یک شرکت معتبر استفاده شود چون فرمول شمیایی مواد افزودنی شرکتها متفاوت است و چون در تخلیه روغن کهنه از کاتر مقداری از آن داخل موتور باقی میماند اگر نوع روغن تغییر کند تاثیر نامطلوبی بر روغن (از نظر انجام وظایف) خواهد داشت.
ولی اگر بنا به هر دلیلی خواستیم مارک و نوع روغن را عوض کنیم:
پس از تخلیه روغن قبلی همراه با تعویض فیلتر روغن با استفاده از فشار باد از ناحیه درب قالپاق موجب میشویم تا آخرین ذرات روغن در مجاری نیز به سمت کاتر هدایت شود ؛ پس از بستن پیچ کارتر روغن جدید را داخل موتور میریزیم و پس از مدتی (حداکثر ۱-۲ روز یا مسافتی کمتر از ۱۰۰ کیلومتر) روغن را تخلیه کرده و فیلتر روغن را عوض میکنیم و مجدداً موتور را از روغن جدید پر میکنیم و در تعویضهای عادی صرفاً از همان روغن استفاده میکنیم.
در حالی که موتور گرم است پس از خاموش کردن موتور قبل از آنکه روغن فرصت ته نشین شدن داشته باشد پیچ خلیه روغن را باز میکنیم تا روغن کهنه تخلیه شود.اجازه دهید اخرین قطرات روغن(بعد از چند ساعت) از کارتر چکه کند که در تعویض روغنیها این مدت به چند دقیقه تقلیل یافته که در این خصوص باید بدانیم آنچه در دقایق اول از کارتر خارج میشود روغن مستعمل همراه مقداری آب است ولی آنچه مهم است خروج قطعات تراشیده شده از قطعات و دیگر مواد زاید است که قطره قطره و پس از زمان یاد شده از کارتر بیرون میآید.
چرا روغن موتور باید تعویض شود؟
شاید به دفعات شنیده و یا خوانده باشید که روغن موتور را در ۵۰۰۰ ، ۱۰۰۰۰ کیلومتر و یا بیشتر، باید تعویض نمود. دلیل ذکر این اعداد برای کارکرد روغن چیست و چرا برای روغنهای مختلف متفاوت است. روغن از زمان شروع بکار موتور در معرض اکسیده شدن و تجزیه حرارتی قرار گرفته و روغن پایه آن آلوده شده و از کیفیت آن کاسته میشود وهمچنین مواد افزودنی استاندارد آن نظیر مواد افزودنی پاک کننده نیز، مصرف میشوند. در این حالت خاصیت روانکاری، پاک کننده و جذب ذرات معلق و ناخالصیها، کاهش مییابد.
آیا سیاه شدن روغن موتور نشاندهنده زمان مناسب تعویض روغن است؟
این تصور که سیاه شدن روغن نشانه خراب شدن وعدم کیفیت آن میباشد، صحیح نمیباشد. و دقیقاً برعکس، اگر در دستگاه یا موتور خودرو روغن پس از مدتی تغییر رنگ ندهند و اصطلاحاً سیاه نشود، میباید در اسرع وقت آن را تعویض نمود زیرا، سیاه شدن شدن روغن به علت خاصیت پاک کنندگی دوده ناشی از احتراق و جذب ذرات معلق و ناخالصی روغن موتور میباشد. در غیر این صورت، ذرات ناخالصی و دوده بر روی قطعات متحرک موتور رسوب کرده و باعث جلوگیری از انتقال حرارت، ساییدگی زودرس قطعات، روغن سوزی، کاهش راندمان و توان موتور میشود.
عوامل موثر در مدت زمان کارکرد و تعویض روغن موتور:
۱. شرایط کاری موتور، مانند رانندگی با سرعت بالا، رانندگی با بار بیش از حد استاندارد در جادههایی با شیب زیاد، در جا کارکردن زیا موتور در ترافیکهای سنگین، رانندگی با سرعت بالا در هوای سرد قبل از گرم شدن روغن موتور، خاموش روشن نمودن موتور به دفعات زیاد در هوای سرد و رانندگی در جادههای خاکی و گرد و غبار به مدت طولانی
۲. کیفیت احتراق موتور (تنظیم به موقع موتور و رفع ایرادات برقی و سوخت رسانی)
۳. کیفیت روغن موتور و سوخت مصرفی
۴. کیفیت فیلترهای هوا و روغن و تعویض به موقع آنها
نوع و کیفیت سوخت مصرفی چه تاثیری در تعویض روغن دارد؟
سربی که برای بهسوزی به بنزین اضافه میشد، پس از ورود به روغن موتور باعث اکسیده شدن سریعتر روغن و افت کیفیت روغن میگردید که خوشبختانه در حال حاضر حذف شده است. بنزین با اکتان پایین به دلیل ایجاد احتراق ناقص و اضافه نمودن دوده به روغن میشود که این موضوع نیز با کاهش خاصیت روانکاری روغن میشود. استفاده از بنزینهای سوپر متناسب با تکنولوژی موتور، این مشکل را تا حدودی بر طرف میکند.
آیا نوع روغن در مدت زمان تعویض آن، موثر میباشد؟
با پیشرفت تکنولوژی ساخت موتورها، شرایط کارکرد موتور از لحاظ افزایش دور، نسبت تراکم بالا، دمای احتراق بیشتر، فشار زیادتر به یاتاقانهای ثابت و متحرک بیشتر شده است. لذا در این راستا سازندگان روغن موتور را براین داشته است تا روغنهایی مستناسب با تکنولوژی موتورها یا زمان تعویض بیشتر تولید نمایند. امروزه با توجه به استانداردهای زیست محیطی، تبخیر و کاهش سطح روغن موتور محدود شده است و سرریز روغن به منظور تامین کسری روغن موتور کاهش یافته است.
از آنجا که در بازار انواع روغنها با درجات و کیفیتهای مختلف موجود میباشد، پیشنهاد میشود با رجوع به دستورالعمل کارخانه سازنده خودرو، نسبت به استفاده از روغن توصیه شده و تعویض به موقع آن با توجه به نکات بیان شده، اقدام نمایید.
انتخاب روغن مناسب، تضمین کننده عمر طولانی و راندمان بالای موتور:
برای انتخاب یک روغن موتور خوب، عوامل و پارامترهای مختلفی باید مدنظر قرار گیرد. یک روغن موتور مرغوب، دارای گرانروی مناسب و ضریب اصطکاک بسیار پایین بوده و توانایی روانکاری بخشهای مختلف و قطعات متحرک موتور را داراست. ضمناً روغن موتور علاوه بر سازگاری با ترکیبات پلیمری موجود؛ باید دارای اثرات بازدارندگی خوبی در مقابل زنگ زدگی، خوردگی، اکسیداسیون و سایش باشد.
پایه گرانروی روغن: ویسکوزیته یا گرانروی، مقاوت سیال در مقابل جاری شدن است. از لحاظ گرانروی، روغن به دو بخش تقسیم میشود.
الف: روغنهای تک درجهای Mono Grade (روغنی است که توانایی کار کردن در دمای بالا یا پایین را دارد).
ب: روغنهای چند درجهای یا چهار فصل Multi Grade(این روغنها که به چهار فصل معروف میباشند، توانایی کارکرد در دمای بالا و پایین را توامان دارا هستند و به عنوان مثال به این صورت نمایش داده میشوند که ۲۰w نشاندهنده ویسکوزیته روغن در دمای پایین میباشد و۵۰ ویسکوزیته در دمای بالا است. به عبارت دیگر روغن ۲۰w50 میتواند برای دمای ۱۰۰c- تا بالاتر از 0cا۴۰ مورد استفاده قرار گیرد و برای خودروهایی که بین شهرستانهای سردسیر و گرمسیر تردد میکنند، مناسب است)
امروزه استفاده از روغنهای تک درجهای مانند ۳۰ یا ۴۰، در موتورها توصیه نمیشود
و روغنهای چند درجههای (چهار فصل)، کاربرد بیشتری دارند. اطلاعات ضروری روغن موتور بر اساس اصطلاحات ذیل قابل درک میباشد از اینرو جهت آشنایی بهتر، باید با این مشخصات آشنایی داشته باشیم:
گرانروی یا Viscosity: مقاومت یک سیال در برابر جاری شدن را گویند.
شاخص گرانروی یا Viscosity Indexکه به طور مختصر به صورت VI بیان میشود و نشان دهنده تغییرات گرانروی نسبت به دماست و به صورت بیان میشود شاخص گرانروی بدون بعد است و بالابودن شاخص گرانروی یک مزیت برای روغن به حساب میآید زیرا هرچه شاخص گرانروی یک روغن بالاتر باشد تغییرات ویسکوزیته آن نسبت به دمـا کمتر خواهد بود. برای این منظـور از مـواد بهبود دهنده شاخص گرانروی یا Viscosity index improver که بهطور خلاصه به صورت VII بیان میشود استفاده می گردد.
نقطه اشتعال Flash Point: کمترین درجه حرارتی که در آن دما روغن به حدی بخار شود که مخلوط آن با هوا در اثر آتش زدن یک لحظه آتش بگیرد و خاموش شود نشان دهنده نقطه اشتعال روغن است. هرچه نقطه اشتعال روغن بالاتر باشد بهتر است.
نقطه احتراق: کمترین درجه حرارتی که در آن روغن به حدی بخار شود که مخلوط آن با هوا در اثر آتش زدن آتش گرفته و احتراق ادامه پیدا کند نشان دهنده نقطه احتراق روغن است. هرچه نقطه احتراق روغن بالاتر باشد بهتر است.
نقطه ریزش یا pour point: کمترین دمایی که در آن دما روغن میتواند جاری باشد
نشان دهنده نقطه ریزش روغن میباشد که به صورت PP بیان میگردد. هرچه نقطه ریـزش روغـن پاییـنتر باشد بهتر اسـت. بـرای ایـن منظـور از مـواد پـاییـن آورنـده نقطـه ریـزش یـا Pour point depressant استفاده میشود (PPD)
نقطه ابری شدن یا Cloudy point: دمایی که در آن دما روغن به دلیل تشکیل میکروکریستالها کدر میشود. علت تشکیل میکرو کریستالها پارافین یا واکسی است که در روغن پایه وجود دارد. به عبارت دیگر نقطه ابری شدن معیاری از کیفیت روغن پایه میباشد. از طرف دیگر واکسها یا پارافین موجود در روغن پایه باعث بالارفتن نقطه ریزش pour point میشود.
نقطه آنیلین: کمترین دمایی که در آن دما مخلوطی از حجمهای مساوی روغن و وانیلین محلول شفاف تولید کنید.
چگالی یا دانسیته Density: جرم یک سانتیمتر مکعب از روغن را دانسیته یا چگالی روغن گویند.
حدود معیارهای پذیرش یک روغنموتور مرغوب برای مشخصات اعلام شده بالابر اساس استانداردهای ملی و بینالمللی مشخص میشود.