چندراهی یا منیفولد (Manifold که به اشتباه منیوفیلد تلفظ میشود) قطعهای در پیشرانه وسیلههای نقلیه موتوری است که به دو نوع منیفولد ورودی (Inlet) و خروجی (Outlet) و یا منیفولد هوا و دود دستهبندی میشود. وظیفه منیفولد دود هدایت و خارجکردن دود داغ حاصل از احتراق سوخت در پیشرانه به بیرون است درحالی که وظیفه منیفولد هوا هدایت مخلوط هوا و سوخت به داخل محفظه احتراق است. هرچند وظایف بیان شده بسیار ساده است اما در عین سادگی ظرافت و حساسیت بسیاری در انجام این وظایف وجود دارد.
به گزارش سایت خودرو، منیفولد هوا در دوران پیشرفت پیشرانههای احتراق داخلی در مقایسه با منیفولد دود دستخوش تغییرات بسیار بیشتری شدند. در پیشرانههای قدیمی که به سیستم سوخترسانی کاربراتور مجهز هستند، این منیفولد معمولا از جنس چدن و یا آلیاژ آلومینیوم و با توجه به نوع پیشرانه، اندازه و تعداد کاربراتورها دارای طراحیهای متفاوت هستند.
طراحیهای متفاوت منیفولد آن را قادر میسازد وابسته به نوع پیشرانه،کاربراتورهای سایز مختلف همچنین تعداد متفاوت آنها را روی خود جای دهد. در پیشرانههای انژکتوری اما طراحی منیفولد اندکی متفاوت است. به این صورت که سیستم سوخترسانی بر منیفولد سوار نشده و منیفولد طراحی یکپارچه دارد که در ابتدای ورودی آن پولکی گاز و استپر موتور قرار گرفته است.
محل اتصال کاربراتور با منیفولد و منیفولد با سرسیلندرها در پیشرانههای کاربراتوری و محل اتصال منیفولد با سرسیلندر در پیشرانههای انژکتوری با واشرهای آببندی کاملا پوشیده میشود تا هیچ هوایی به داخل درز نکند. درصورت آسیبدیدگی یا استهلاک این واشرها هوا میتواند از محل آسیبدیده به داخل پیشرانه نفوذ کند.
از آنجایی که وظیفه تنظیم درصد ترکیب سوخت و هوای ورودی برعهده مجموعه سیستم سوخترسانی انژکتور و یا کاربراتور است، ورود هرگونه هوای اضافی خارج از کنترل سیستم سوخترسانی موجب برهم خوردن ترکیب دقیق سوخت و هوا و درنتیجه آن عملکرد بد پیشرانه و افت توان آن خواهد شد. هرچند وقوع این اتفاق بسیار نادر است اما نادر بودن آن موجب گمراهی مالک یا مکانیک خودرو میشود چراکه برهم خوردن تنظیم کاربراتور اولین و خرابی واشر منیفولد آخرین چیزی است که به آن مشکوک میشوند.
منیفولد خروجی (دود)
منیفولد دود نیز همانند منیفولد هوا غالبا از جنس چدن ریختگی است مگر در آن دسته از خودروهای اسپرت که از گونههای کرومی یا سرامیکی استفاده میکنند. منیفولد دود نیز با یک واشر آببندی به سرسیلند و با یک واشر منعطف سربی به ابتدای لوله اگزوز متصل میشود. از آنجایی که پیشرانه روی دسته موتورها نصب شده و در دستاندازها جابهجا میشود، واشر منعطف سربی اتصال همیشگی بین منیفولد و لوله اگزوز را بدون بروز نشتی دود حفظ میکند.
ایرادهای مربوط به منیفولد دود نیز معمولا به خرابی واشرهای آببندی مخصوصا واشر منعطف سربی مربوط میشود. در صورت بروز نشتی اندک در واشر آببندی محل اتصال منیفولد با سرسیلندر یافتن محل آن کار سادهای نخواهد بود. اما بیشترین آمار خرابی مربوط به واشر منعطف سربی است چرا که در مدت زمان طولانی در معرض دود بسیار داغ حاصل از احتراق و جابهجاییهای مداوم پیشرانه قرار دارد.
خراب شدن این واشر با افزایش کاملا محسوس صدای پیشرانه و دودهزدن محل اتصال همراه است. در صورت عدم تعویض این واشر آسیبدیده، شدت آسیبدیدگی تا به آنجایی پیش خواهد رفت که صدای پیشرانه درست همانند آن خواهد بود که گویی هیچ صداخفهکنی بر آن نصب نشده است. همچنین حرارت زیر محفظه کاپوت در رانندگی با سرعت بالا یا در سربالاییها به قدری افزایش خواهد یافت که ممکن است باعث آتش گرفتن نمد صداگیر، تغییر رنگ کاپوت و یا سوختگی سیمکشیها و ادوات داخل کاپوت شود که عواقب آن بسیار خطرناک و هزینهبردار است.
هرچند احتمال آسیبدیدگی شدیدتر منیفولد خروجی مانند ترک یا شکستگی کمتر است اما در واردآمدن ضربه شدید به لوله اگزوز از عقب خودرو در تصادفات و یا ریختن آب سرد بر منیفولد داغ نیز ممکن است. در این صورت تعویض کامل منیفولد تنها راهحل است و باید به سرعت انجام شود چراکه خود منیفولد به کاپوت بسیار نزدیک است و میتواند به سرعت باعث سوختگی نمد و یا رنگ کاپوت شود.
عصرخودرو
42 Comments
با سلام دوست عزیزی که خودروی شما در حالات سردی موتور پس از روشن شدن یک ساعت دور موتور بالا است یعنی در حالت ساسات قرار میگیرد و علت اصلی از خرابی سنسور دمای آب میباشد…و اگر پس از تعویض سنسور دوباره کمی گاز خورد سنسور دور موتور حتما چک شود ولی حالت سردی و رفتن روی ساسات از خرابی سنسور دمای اب میباشد در تمامی ماشینهای انژکتوری….
سلام ایا میشه منیفولد زانتیا رو رویه پرشیاى معمولی نصب کرد؟؟؟
با عرض سلام من دیشب دسته موتور بالا و پاایین سمند سورن رو عوض کردم بعد که ماشین استارت خورد صدای مثل سوراخ شدن اگزوز میاد مخصوص داخل کابین ماشین مشکل چیه
من خودم حدس میزنم قبل از دسته موتور چون موتور ماشین حالت افتادگی داشت راه اگزوز بسته بود و این صدا خیلی کمتر بود ولی حالا بعد از بالا بردن موتور همون دریچه منیفولد ماشین دهنش گشاد شده صدا ناهنجاری میده نظره شما چیه
سلام دوستان ماشین صفر خریدم ۹۷پارس تیوفایوکلای۱۵مشکل ماشین من اینه کاتالیزورومینیفولدسرخ سرخ میشه تا حالا هر نمایندگی بردم نفهمیدن چشه کاتالیزورم عوض کردن سنسوراکسیژنم میگن سالمه راهنمای کنید اگر کسی میدونه این تعمیر کارای ایرانخودرو هیچی سرشون نمیشه راهنمای کنید اگه کسی میدونه ممنون میشم
برق خودرو مشکل داره. باتری سازی مراجعه کنید
سلام ماشین ساینا دارم ۴ماهه تحویل گرفتم در این مدت هر ماه بردم نمایندگی وهر بار قطعه ای تفویض کردن ولی تشخیص ندادن
ماشین تو دنده که فشار میاد یعنی گاز میخوری صدای فرفر یا قل قل میده بیشتر سر بالایی ها این اواخر گفتن احتمالا سنسور اکسیژن باشه عوض کردن خوب نشد حتی ترموستات سنسور گاز راهم تعویض کردن باز حل نشد هر روز هم صداش بیشتر میشه صداش مثل سوختن واشر گلو اگزوز هستش که فرفر میده خواهشمندم راهنمایی بفرمائید ممنونم
مال منم اینطور بود خیلی چیزا عوض کردم درست نشد،مشکل تنظیم نبودن سوخت و هوا بود که بعد ریمپ حل شد
سلام من ال ۹۰دارم حدود ۳ ماه پیش دیسک و صفحه عوض کردم ولی از اون موقع تا حالا زمانی که ماشین سرد هست روشن میکنم دور موتور میره بالا و حدود یکساعتی بالا هست و گاهی نیز تا حد ۱ میاد ولی دوباره بالا میره بعد از یک ساعت که دور موتور زیر یک میاد تنها این مشگل نیست و زمانی که دور موتور بالا هست ماشین لرزش زیاد داره خصوصا وقتی نیم کلاج میگیرم لطفا راهنمایی کنید .
سلام ماشین من هم دقیقا همینطور هست همه کار کردم و درست نشد…. اگه درست شد به منم خبر بده ۰۹۱۷۶۰۰۳۲۳۵
دور موتور ک ربطی ب صفحه نداره مال استوپر موتور یا سنسور دریچه گازه ولی لرزش مال دیکس صفحته ک جنسش خوب نیست
استپ موتورتو باز کن تمیزش کن یهذره روغن هم بریز تو استپ موتورو ببندش
سلام
تویوتا کارینا نقش پیکا بازی میکنه ..اطاق ایمن
حالا دزدی کن جونت کنده شه
تویوتا ..نقش بزقاله را بازی میکنه
خو وانت پیکان است..
سلام اول که ممنونم از سایت مفید شما
پراید تاکسی دوگانه سوز دارم چند وقت پیش تصادف کردم ۴ بار زیر دیاگ بردم نفهمیدن چطورشه ژیگلور عوض کردم و … رو گاز هیچ مشکلی نداره رو بنزین میبرم خاموش میشه اگر امکان داره رهنمایی کنید ممنون میشم
بازم از شما و همه سپاسگذارم
بنده سمند EF7دارم چند وقتی هست که هرموقع استارت میزنم صدای انگشتی موتور بستگی به میزان سردی موتور داره از ۵ثانیه تا ۱۰ثانیه درمیاد وخیلی آزار دهنده است وترسم از اینه که مبادا موتور بسوزونه چون همین امر باعث شد که به روغن سوزی بیافته و موتور رو باز کردم اما این موضل برطرف نشد لطفا اگر امکانش هست راهنماییم کنید ممنون
ماشین شما با فشار روغن فیلر میشه، وقتی ماشین را خاموش میکنی روغن استکانها خالی میشه و برای پر شدن تقریبا چند ثانیه طول میکشه، شما باید علت خالی شدن استکانها را پیدا کنید، یکی از علتها فیلتر روغن بی کیفیت هست، دومین علت استفاده از روغن نادرست هست، متأسفانه هنوز مکانیک هایی هستن که اعتقاد دارن روغن غلیظ مناسبتره، در حالی که هر چه روغن رقیق باشه مقدار گردش و روغن رسانی بیشتر میشه،مصرف کمتر،و فشار به موتور کمتر میرسه،موتور ماشین در کارخانه سازنده با روغن ۵-۳۰ بهترین تست را داده، ولی چون با دمای محیط ۳۵ درجه محاسبه شده، پس شما باید از روغن ۵-۴۰ استفاده کنید ، البته علم مکانیک میگه وقتی میخواهی ۵-۳۰ را جایگزین کنی باید ار روغن ۰-۴۰ استفاده کنید ولی این روغن هم کمیابه و گرون قیمت،
البته این را هم اضافه کنم که ماشین شما سوپاپ یک طرفه هم داره که روغن برنگرده که اون هم باید بازدید بشه، ولی دلیل اصلی که همیشه مشهود بوده استفاده از روغن ۱۰-۴۰ هست. از روغن ۱۰-۴۰ و روغن ۲۰-۵۰ و ۵-۵۰ استفاده نکنید و حرف تعویض روغنی را گوش ندید. مشکل شما ۹۹ درصد حل میشه.
سلام دوست عزیز
چند وقته سوزوکی ویتارا ۲۴۰۰
گاز نمیخوره بردم دیاگ گفتند منیفوله از تعمیرگاه خوبه وقتی خاموش میکنی دوباره که روشن میشه باز چراغ چکش روشن میشه گاز نمیخوره
ممنون اگه راهنمایی کنید
جناب مشکلتون برطرف شد عایا اخه منم این مشکل رو دارم
با سلام.ببخشی بنده یک پژو پارسtu5دارم که الان در حدود دو ماه چند تا سنسور اکسیژن (سنسور بالایی) تعویض کردم..دلیلش رو نتوانستم متوجه بشم.احساس میکنم منیفولد خروجی گاز موتر بیش از حد مجاز داغ میشه..بطوری که وقتی به سیم های رابط سنسور اکسیژن دست میزنم بیش از حد داغ هستن…
بنظر شما مشکل از اگزوز یا منی فولد هست؟
لطفا راهنمایی کنید
امکان داره منی فولد گرفتگی داشته باشه..
سلام خوب هستید منم همین مشکلو دارم آیا مشکلتون حل شد ؟
تشکر مفید بود
سلام علیکم،ماشینم پژو slx هست روی منیفولدش ترک داشت آن را جوش چدن دادم هنوز هوا میدهد آیا مشکلی دارد
سلام من ۴۰۵ مدل ۸۳ دارم دود ماشین بوی بدی میده لطفا راهنمایی کنید
سلام منم ماشینم مشکل شما رو داره،اگر مشکلتون برطرف شد راهنمایی کنید ممنون
سلام از واشر منیفولد تویوتا کارینا بنده روغن بیرون مییاد و موتور بد کار میکنه و شتاب و قدرتش کم شده واز تو اگزوز صدا مییاد دلیلش چیه خواهشا هرکی بلده راهنمایی کنه
یه واشر دیگه را بخرین بعد چسب زدن سر جاش محکم کنین
ای هوار دردمونوبه کی بگیم؟۳روزبه پایان سال۹۴مونده بودیه پارس خریدم.تاهفته پیش۳سیلندرکارمیکرد.
سلام خسته نباشید پراید ۱۳۱ مدل نودو یک دارم امروز سه راه آب پشت منیفول رو عوض کردم یعنی منی فول باز شد و بسته شد و ترموستات عوض کردم بعد یه استارت زدم ماشین یه لحظه روشن بود بعد خاموش شد دیگه روشن نمیشه،استارت میخوره ولی برق و بنزین نمیکشه ،کامپیوترشم تست کردیم سالمه تا پشت رله ها داخل کاپوت هم برق میاد بقیه جاهاش نمیاد،دستگاه دیاگ که میزاریم میگه سوییچ را باز کنید درصورتی ک سوییچ هم بازه کلید سازم اوردم گفتم شاید مشکلش کد پرونده کلید ساز گفت مشکل برقیه نمیدونید مشکلش چیه؟
سلام خدمت شما .من یه پرایدمدل ۸۰دارم که بوی رودمیادداخل کابین وازیت میشم مخصوصا وقتی شیشه پایین باشه دودشم مثل خوام سوزیه پیش۵تاکاربرات ساز بردم درست نشده امکانش هست راهنماییم کنین چکار کنم ممنون میشم دعاتون میکنم
سلام من یک خودرو ۲۰۶ اتومات دارم بعد روی صفحه جلو خودرو پیغام antipollution fultمیده علت چیست باتشکر
یعنی ضد الودگی هوا پر شده به گمانم منظورش کاتالیست هست که پرشده
سلام به جای منیفولد میشه.از هدرز استفاده کرد در خودروهای صفر.و اینکه تاثیر در صدا داره..اگه هدرز استفاده بشه صدای اگزوز و موتر بیشتر میشه یا کمتر
واقعا عالی بود
ممنون، مفید بود