خوب برای شروع بریم سراغ فراگیرترین و اولین ایراد ۲۰۶ های تیپ ۲ و ۳ ( کلا” موتورهای ۱۴۰۰ ) یعنی مکث اولیه موقع شروع حرکت که اصطلاحا” بهش میگن کپ کردن.
تشریح عیب :
در هنگام شروع به حرکت از حالت ساکن شما به صورتی عادی گاز رو زیاد میکنید و پاتون رو از روی کلاچ بر میدارید ولی ماشین به جای شروع شتابگیری یکدفعه دچار افت شدید گشتاور میشه و دور موتورتون کاملا” می افته و خیلی وقتها هم خاموش میکنه ( که در بعضی موارد مثل حرکت در چهارراه میتونه بسیار خطرناک هم باشه ).
نشانه های اولیه :
به غیر از مکث فوق ( اکثرا” هم به صورت تصادفی ) مشکل خاص دیگه ای رو نمیشه دید…موقع بررسی چه با دستگاه دیاگ و چه بررسی کدهای خطای ای سی یو تقریبا” همه چیز عادیه به غیر از یک مورد : اگر در حالت لایو دیتا بررسی کنید و روی پارامتر تراتل پوزیشن ( زاویه دریچه گاز ) دقیق بشید میبینید که در حالت کار کرد درجا با ۱۴ تا ۱۶% زاویه باز مواجه ایم.
بررسی دلیل بروز عیب :
در پروتکل موترونیک بوش سنسور MAF ( سنسور مذکور اندازه گیر حجم جریان هوای ورودی به موتوره ) وجود نداره.
در موترونیک برای اندازه گیری حجم هوای ورودی به مانیفولد و موتور از سیستم تخمینی استفاده میشه به این صورت که با احتساب میزان زاویه دریچه گاز و دور موتور به صورت حدودی تخمین میزنیم که چه میزان هوا وارد موتور شده.
به همین دلیل سنسور اندازه گیر زاویه دریچه گاز در موترونیک از اهمیت بالائی برخورداره و اکثرا” هم به صورت مدار دوبل ساخته میشه که اگر اندازه گیر اول به هر دلیل خراب شد ( یا مقادیر اندازه گیریش خارج از رنج بود ) سیستم به صورت اورژانسی بتونه به کارش ادامه بده و مدار دوم نقش ناظر مدار اول و همینطور جانشین در زمان مورد نیاز رو بازی میکنه .
اگر سنسور اندازه گیر زاویه دریچه گاز شما به هر دلیل اندازه گیری اشتباه انجام بده و مدار دوم هم نتونه این اشتباه رو تشخیص بده ( یا اینکه کلا” در سیستم موجود نباشه و سیستمتون تک مداره باشه ) در حقیقت حجم هوای ورودی به موتور شما اشتباه تخمین زده شده و این یعنی فاجعه (در سیستمهای بنزینی تفاوت ۱۰% هوای کم یا اضافه و خارج شدن از رنج به معنی خاموش کردن موتور یا سوخت پاشی غلیظه)
مشکل فوق در ۲۰۶ که سنسورش تک مداره است (این به دلیل ضریب ایمنی بالای سیستمه!) به سه دلیل ممکنه بوجود بیاد:
۱- خراب بودن خود سنسور (و به دلیل تک مداره بودن و نداشتن مدار ناظر تقریبا” به این سادگی ها قابل کشف توسط خود سیستم هم نیست !)
۲-آفست اضافی دریچه گاز (یک پیچ تنظیم روی دریچه گاز ۲۰۶ داریم که کارش تنظیم آفست دریچه گازه و باید در حالتی که دریچه کاملا” بسته است این پیچ جلوی حرکت اضافه تر دریچه گاز که نتیجه اش خورده شدن دریچه و سیت دریچه است رو بگیره)
۳-خارج از استاندارد بودن سایز دریچه گاز و عدم توانائی سیستم در بستن کامل دریچه گاز (اگر پولکی دریچه گاز از قطر داخلی سیت بزرگتر باشه دریچه نمیتونه کامل درون سیت بشینه و مقداری زاویه دار می ایسته که اونوقت این زاویه رو سنسور دریچه گاز حس میکنه و سیستم از تنظیم خارج میشه).
در ۹۰% شرایط ۲۰۶ هائی که مشکل مکث و خاموش کردن اولیه رو دارن مشمول ایرادات بند ۲ و ۳ میشن و بند ۱ خیلی کمتر شامل حال ۲۰۶ میشه ( البته نادر نیست….سنسورهای با جنس بد یا سنسورهائی که بالای ۱۰۰ هزار کیلومتر کار کردن معمولا” مشکل اندازه گیری دارن که البته خطاش هم اکثرا” در خود ای سی یو به عنوان یک ایراد ثبت میشه و پیدا کردن این ایراد خیلی ساده تره ).
چگونگی عیب یابی :
در نظر اول با یک بررسی چشمی میشه متوجه این ایراد شد و برای شروع نیازی به دستگاه دیاگ نداریم.
اول باید رزناتور رو از روی ماشین باز کرد ( رزناتور ۲۰۶ یک لوله پلاستیکی نسبتا” نرمه که از فیلتر هوا به ورودی محفظه دریچه گاز با یک بست گرد وصل شده و به همه چیز شباهت داره به غیر از رزناتور!!! ) .
بعد از باز کردن رزناتور مذکور دریچه گاز به صورت کاملا” واضح قابل دیدنه ….
با یک بررسی چشمی سطحی میشه متوجه وضعیت پیچ تنظیم آفست و همینطور وضعیت قرارگیری دریچه گاز درون محفظه شد.
اگر به هر دلیل با بررسی اولیه حس کردید که دریچه کاملا” درون محفظه نخوابیده و با زاویه قرار گرفته اول باید پیچ تنظیم آفست ( محلش بالای محفظه دریچه گاز روی سیم جمع کنه ) رو چند دور شل کنید تا تماس بین زائده سیم جمع کن با پیچ تنظیم آفست از بین بره و دریچه گاز آزاد بتونه بخوابه.
اگر بعد از شل کردن پیچ مذکور دریچه گاز زاویه تقریبا” عمودی به خودش گرفت و کاملا” درون محفظه خوابید مشکل تنظیم افست بوده و رفع شده..در موقعیت فعلی پیچ رو مجددا” سفت کنید تا جائی که تماس مجدد بین زائده سیم جمع کن و نوک پیچ ایجاد بشه ..بعد از این پیچ رو حدود ۴/۱ دور سفت کنید ( در اینحالت حین گردوندن پیچ به وضعیت دریچه گاز دقت کنید ..به محظ تکون خوردنش از درون محفظه و سیت پیچ رو در همین موقعیت ثابت بگذارید و تقریبا” کارتون تموم شده ( فقط باید رزناتور رو دوباره سر جاش ببندید ).
بعد از رفع عیب اصولا” سیستم باید یک بار با دستگاه دیاگ ریست بشه تا نتایج قبلی تست زاویه دریچه گاز از حافظه سیستم پاک بشه و با مقادیر پیش فرض جایگزین بشه ولی اگر دسترسی به دستگاه دیاگ ندارید هم مشکل حادی نیست…بعد از حدود ۱۰ سیکل استارت ( یعنی روشن کردن خودرو…..حدود ۱۲۰ ثانیه کار کردنش و مجددا” خاموش شدن موتور ) سیستم مقادیر جدید رو با مقادیر قبلی تستهاش جایگزین میکنه و همه چیز تموم میشه.
حالا در صورتیکه مشکل افست نداشتیم ( یا افست بعد از تنظیم شدن هم هنوز باعث بسته بودن کامل دریچه نمیشه و مقداری زاویه داریم )
در اینحالت ممکنه نشیمن دریچه گاز درون محفظه خیلی کثیف شده باشه و قطر کلی محفظه نشیمن دریچه رو کم کرده باشه که با تمیز کردنش بوسیله یک حلال مناسب ( مثل بنزین ) همه قطرش به میزان اولیه برمیگرده و مشکل حل میشه ( خیلی کم پیش میاد که اینقدر سیستم کثیف بشه که محل نشست دریچه رو محدود کنه ).
ولی در اکثر موارد این مشکل مربوط به خود دریچه گاز و خارج از استاندارد بودن اندازه این دریچه است ( قطعه ساز داخلی که این دریچه رو ساخته سایزش رو به دلیل رعایت بسیار دقیق تلرانس از اندازه اصلی خودش حدود ۲ میلیمتر بزرگتر در نظر گرفته !!!! )
در این حالت بدون در نظر گرفتن هیچ مورد خاصی اندازه دریچه گاز نشوندهنده این موضوعه که این دریچه برای این محفظه بزرگه.
برای رفع این مشکل باید محفظه دریچه گاز رو از روی پلنوم باز کنید ( بوسیله ۳ تا پیچ بسته شده ) … با آزاد کردن سیم گاز….سوکت استپر موتور و سوکت پتانسیومتر دریچه گاز ( سنسور موقعیت دریچه ) این قسمت رو خارجش کنید و بعد باید دو تا پیچی که دریچه گاز رو روی محور گاز ثابتکردن رو باز کنید.
در اینجا دو تا گزینه دارید …یا باید یک دریچه گاز استاندارد به جای دریچه گازتون ببندید و یا اینکه باید همین دریچه موجود رو بوسیله سوهان به اندازه اصلی خودش برگردونید ( کار تقریبا” ساده ایه..اگر به این دریچه دقت کنید به جای فرم دایره فرم بیضی داره!!! و لبه هاش هم اصلا” صاف نیستن..با سوهان لبه های بالا و پائین رو آنقدر باید صاف کنید که فرم دایره به خودش بگیره…. در موقع سائیدن این دریچه باید حین کار کم کم اندازه دریچه رو با محفظه دریچه گاز کنترل کنید که بیشتر از حد سائیده نشه و دریچه در محل نشیمنش لق نزنه یا دچار نشتی در زمان بسته بودن نشه ).
حالت بعدی که برای این مشکل میتونیم داشته باشیم اینه که تمام موارد بالا بدون مشکل باشن .
در اینحالت مشکل فقط و فقط میتونه از پتانسیومتر دریچه گاز باشه که البته برای اطمینان از این موضوع باید یک دستگاه دیاگ داشته باشیم که ترجیحا” قابلیت لایو دیتا هم داشته باشه.
ایراد پتانسیومتر مذکور به صورت یک خطا در ای سی یو ثبت میشه ولی در صورت ثبت نشدنش هم با اندازه خواندن مقادیر مربوط به درصد باز بودن دریچه گاز توسط لایو دیتا مشکل قابل کشفه.
میزان آفست اولیه ای که برای دریچه گاز ۲۰۶ داریم به صورت استاندارد بین ۴ تا ماکزیمم ۷ درصد باز بودنه ….. اگر مقدار باز بودن اولیه بیش از ۹% به هر دلیلی دیده بشه و دو مورد قبلی هم بدون مشکل باشن ( یا مشکلشون رفع شده باشه ) پتانسیومتر مذکور ایراد داره و باید تعویض بشه . ( اگر پتانسیومتر رو از روی دریچه گاز باز کنیم و بازهم میزان بالای ۹% دیده بشه اطمینان حاصل کنید که این پتانسیومتر ایراد داره ).
• مشکلات امروزی خودروهای جدید اگر مقادیر استاندارد رعایت بشه و آموزش لازم هم در این زمینه موجود باشه بسیار کم و به سادگی هم قابل رفعه …
27 Comments
بابت تعمیر تماس حاصل نماییید
۰۹۰۱۳۳۶۱۰۲۸
سلام و عرض ادب مشتریان محترم
برای رفع ایراد و سوال خود را در مورد عیوب با من تماس بگیرین .سپاس
۰۹۰۱۳۳۶۱۰۲۸
سلام ۲۰۶ مدل ۹۰ وقتی روشن میکنم حالت قطع و وصل برقی دارد ولی وقتی گرم باشه مشکل نداری به نظر شما مشکل از چیست متشکرم
سلام جواب بوی بنزین داخل اتاق خودرو مربوط به واشر دور باک هست که ۲۰۶ مدل ۹۰ من هم همین مشکل را داشت که به سختی توسط یک تنظیم موتور تشخیص و درست شد هزینه چندانی ندارد و عیب از جایی دیگر نیست
با سلام
ماسین ۲۰۶ تیپ ۵ دارم صبخ ها که رو شن می کنم اگر بعد از چند کیلومتر خاموش کنم با کلی گاز روشن میمونه اگه پامو روی ترمز بزارم ماشین خفه شده و کم کم خاموش میشه استپر ماشین عوض کردم.
اتاق ماشین بوی بنزین میده که وقتی حرکت میکنم از بین میره کنیستر هم عوض کردم اما تاثیری نداشت.
لطفا راهنمایی ام کنید
با سپاس از شما
ایراد در سنسور اکسیژن و سنسوره دور موتوره
سلآم من یه ۲۰۶ وی۲۰ مدل۸۶ دآرم ک مشکلش این ک توی بآرندگی وقتی ب آب زیآد میزنی خآموش میش بعدش گآز نمیخوره یه ربع بعد درست میش چرآ؟
سلام من ۲۰۶ تیپ ۳ دارم به صورت رندم یعنی هر ۶_۷ روز یه بار یا ۲۰ روز یه بار معلوم نیست ماشینو میخوام روشن کنم استارت میزنم ماشین روشن میشه همون لحظه دوباره خاموش میشه اگه گازم بدم باز تاثیری نداره باید سر باطریو بردارم دوباره بذارم تا اوکی شه میخواستم بدونم ایراد از چی میتونه باشه ممنون
سلام وقت بخیر ۲۰۶صندوقدار وی ۲۰ رم وقت خاموش میکنم ماشین را بعد از یک دقیقه ماشین خود به خود لامپهای جلو روشن می شود باز درها را باز میکنم خواموش نشود خواهشن راهنمایی کند
با سلام وعرض ادب من خودرو ۲۰۶ تیپ ۵ دارم چند روزی است که بعد از یک یا ۲ ساعت کارکردن چراغ stop و باطری روشن میشه که بعد از چند دقیقه خاموش کردن ماشین مشکل رفع ومجدد اتفاق تکرار میشه لطفا در صورت امکان راهنمایی بفرمایید باتشکر
با سلام ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۸۵ دارم امروز چراغ ترمز دستیش روشن شده مشکل از کجا
سلام
ماشین ۲۰۶ تیپ ۵ سال ۹۶ دازم .شتاب ماشین کند میشه اول ماشین یک کپ میکنه بعد حرکت میکنه و اگر بخاری یا کولر هم روشن کنی ماشین خاموش میشه شمع هایی که روی خود ماشین بود توی خونه یک و چهار شمع از کار افتاده بود و جرقه نمیزد بعد شمع رو عوض کردم و بوش انداختم اما هر موقع مسیر طولانی میری با ماشین شمع پیلت هاش فاصله میگرفت و میبردم تعمیر گاه شمع ها رو تمیز میکرد و فیلر میزد و تشخیص نمیاد از چیه تا امروز که ماشین از ۱۰۰تا بیشتر نمی رفت بردم ماشین رو تعمیر گاه که دو تا از اون شمع ها ی خونه ی یک و چهار قسمت سرامیکی شکسته بود باز دوباره شمع خریدم که اسمش NGK سوزنی پایه بلند ژاپنی اما کلا توی هشت تعمیر گاهی که رفتم متوجه نشدن از چی خونه یک و چهار ماشین مشکل پیدا میکنه .
لطفا راهنمایی کنید .
سلام ممنون میشم راهنمایی کنید
۲۰۶ صندوقدار V9 دارم با بنزین معمولی مخصوصا با کولر روشن خیلی بد کار میکنه موقع حرکت مجدد خاموش میشه فقط با بنزین سوپر خوب کار میکنه سوپر هم که گاهی گیر نمیاد
راه حلی هست برای این مشکل؟
مکمل بنزین اصلا فایده نداره
با سلام و احترام
مدتی است که ۲۰۶ تیپ ۶ من در هنگام رانندگی بطور ناگهانی خاموش میشود.البته در داخل شهر این اتفاق نم افتد و فقط در جاده و بعد از یک ساعت رانندگی این اتفاق می افتد.پس از خاموش شدن هرچی استارت بزنی استارت میخوره ولی روشن نمیشه و باید نیمساعت صبر کنی تا روشن بشه و اینبار دیگه اصلا خاموش نمیشه.البته اگرده دقیقه بعد از خاموش شدن هم استارت بزنی روشن میشه ولی مجددا بعد از طی یک کیلومتر مجددا خاموش میشه.
دیاگ زدم و کد خطای p0550(سنسور فرمان هیدرولیک) و کد خطای p1536 میده.
لطفا راهنمایی بفرمایید علت چیست که واقعا خطرناکه چون فرقی نمیکنه تو سبقت باشی یا سر پیچ باشی و بطور ناگهانی خاموش میشه
سلام
فیلتر بنزین رو تعویض بفرمائید.
ماشین روشن میشه یکم راه میری چراغ چک روشن میشه با صوت آلارم
سلام من یک ۲۰۶جعبه دارV8گرفتم مدل ۸۶لطفاکمک کنیدمن وقتی که توطرافیک هستم وامپر اب رادیات گرم میشه وبه وسط میرسه چراغ روغن واستوپم روشن میشه و توماله گازحادی و وقتی یک ضره گازمیدم خاموش میشه روغن شمع روغن فیلتر ایورپمپ روغن هم عوض کردم بازم روشن میشه لطفا دلیلشوبگیدبه هرکی مکانیکی که میگم نمیدونن
سلام
درحال حرکت در جاده بودم با سرعت ۱۰۰ الی۱۱۰ که موتور خواموش شد و صدایی مثل رد کردن دنده بدا بعد از توقف استارت که میزنم مثل اینکه استارت موتور نمیچرخونه
فکر کردم تسمه تایم پاره شده ولی اونم سر جاشه محکم هم هست
ممنون میشم راهنماییم کنید و ایرا موتورو بگید
با تشکر
مشکل امروز ماشین روشن شد . بعد خاموش استارت نمیخوره استارت میزنم چراغ ها روشن
استارت برای روشن اصلا نمیزنه
سلام موقعی ماشینو روشن میکنم از داخل دریچه ها (داخل داشبورد)صدای چندتا تق میاد بعدش قطع میشه ماشینم ۲۰۶SDوی ۸است ؟
سلام مشکل پژوی من درحالت حرکت یکدفعه خاموش میشه دریچه گاز خرابه آیا باید تعویض بشه موتور تازه تعمیر شتاب اولیه را ندارد ممنون از زحمات راهنماییهای شما عزیزان
باسلام خودروی ۲۰۶sdمدل ۹۴دارم که مدتی است صبح ها روشن که میکنم هنگام گاز دادن صدایی مشابه صدای فیلر های آن بصورت پیوسته هنگام گاز دادن شنیده میشود نمایندگی فنرهای استکانی راعوض کرده ولی مشکل همچنان وجود دارد لطفا راهنمایی بفرمایید