زمانی که کارلوس گون، مدیرعامل نیسان، در پایان ژوئیه ۲۰۱۴به باشگاه خبرنگاران خارجی ژاپن گفت که نفوذ فزاینده زنان در صنعت خودرو یکی از چهار روند عمدهای است که کسب و کار جهانی خودرو را دگرگون خواهد کرد، دیگر خودروسازان احساس کردند رازشان فاش شده، زیرا کل این صنعت درحال چرخش به سمت زنان است.
به گزارش سایت خودرو به نقل از اقتصادآنلاین، درحال حاضر با این واقعیت رو به رو هستیم که در آمریکا در میان همه گروههای سنی، تعداد زنانی که گواهینامه رانندگی دارند از تعداد مردان بیشتر است و در کشورهایی همچون کانادا و بریتانیا نیز وضع به همین منوال است. توازنی که انتظار میرود طی دو تا چهار سال آینده به وجود آید، خودروسازان را وادار خواهد کرد بر روی زنان بهعنوان مشتریان اصلی تمرکز کنند.
جالب اینکه، طی چند ماه گذشته شواهد فراوانی به دست آمده است که نشان میدهد شرکتهای خودروسازی هماکنون به روندی پیوستهاند که خودروهای جدید و سفارشی برای فروش به زنان تولید کنند. بنابراین به نظر میرسد که جنگ آغاز شده است و از آنجایی که خودروسازان کسانی نیستند که جنگ خونین بر سر مشتری را از دست بدهند، دورموتورشان را تندتر کردهاند. جنگ بر سر زنان به بخشهایی که زنان در آن حضور چشمگیر دارند، رسیده است یعنی خودروهای شهری و اسیوویها.
اما زنان فقط مشتری اسیووی نیستند. از نظر خرید خودرو، زنان هم مانند مردان سلیقه متنوع و پیچیدهای دارند و به نظر میرسد آنها در آینده همه بخشها را تحت سلطه خود در خواهند آورد. در صنعت خودرو شایعاتی وجود دارد مبنی براینکه پس از پورشه، یک خودروساز آلمانی دیگر(اوایام) قرار است خودرویی را که برای زنان طراحی شده به بازار عرضه کند. پورشه با طراحی پورشه ماکان، برادر(یا شاید خواهر) کوچکتر پورشه کاین، برای زنان گامی جسورانه برداشت.
این اقدام در واقع در پاسخ به تولید لندروور ایووک بود که به لطف طراحی و حمایت ویکتوریا بکام، در میان زنان بیش از مردان طرفدار دارد. به گزارش دنیای اقتصاد،در گذشته، ایده«خودرو برای زنان» ناموفق بوده است، چون تنها ویژگی این خودروها، رنگ صورتی آنها بود! اما واقعیت این است که با بهینهسازی مدلی که برای زنان طراحی شده بود، «اوایام» توانست هم در میان زنان و هم درمیان مردان طرفدار پیدا کند. شرکت فیات میگوید مدل ۵۰۰ طراحی شده است که«روح حساس» مشتریان را به حرکت درآورد.
برخی ممکن است اینگونه تصور کنند که این مدل برای زنان طراحی شده است، زیرا زنان بیشتر براساس احساس خرید میکنند. اما، فیات از طریق تولید سفارشی، مشتریان زن و مرد خود را حفظ کرده است. این خودروساز ابتدا دو مدل ۵۰۰ تکجنسیتی را به بازار عرضه کرد و سپس دو مدل لانگ و کول را برای زنان و اسپرت و جیکیو را برای مردان تولید کرد. از دیگر مدلهایی که هم برای زنان و هم برای مردان جذاب هستند بام و مینی، رنو توئینگر و سیتروئن سی۱ هستند. در مدلهای ۲۰۱۴ این خودروها صفحه لمسی، افزایش فاصله دو محور و صندلی چرمی لحاظ شده است که مطمئنا مردان از آن شکایتی ندارند و زنان این مدلها را بیشتر خریداری میکنند.