واژگونی خودرو یا به اصطلاح عموم چپ کردن یکی از مهمترین آسیب هایی است که برای یک خودرو وجود دارد که می تواند درآینده مشکلات جدی را به همراه خواهد داشت. شاید زمانی تشخیص خودروی واژگون شده با کمی توجه امکانپذیر بود اما امروزه به مدد پیشرفت روش های ترمیم و بازسازی، تشخیص خودروی نو و سالم از ترمیم شده به سختی امکانپذیر است.
به گزارش سایت خودرو ، اولین مورد برای شناسایی یک خودروی واژگون شده ایراد در رنگ خودرو است. خودروی واژگون شده حتما نیازمند رنگ شدن است و رنگ کارخانه با رنگ تعمیرگاه متفاوت است. مراحل رنگ آمیزی خودرو در کارخانه بسیار متفاوت از مراحل رنگ کردن خودرو در تعمیرگاه است. به عنوان مثال در کارخانه، رنگ خودرو در دمای بالای ١۵٠ درجه خشک میشود اما در تعمیرگاه خودرو را درون اتاقی با دما ۵٠ تا ۶٠ درجه قرار می دهند تا رنگ آن خشک شود بنابراین کیفیت رنگ بدست آمده هرگز با کیفیت رنگ کارخانه یکی نخواهد بود. این مسئله اگر با چشم هم قابل تشخیص نباشد با استفاده از دستگاه های تست رنگ دیجیتال قابل شناسایی است.
سقف خودرو یکی از مواردی است که در واژگونی ها دچار آسیب جدی می شود. با توجه به حساس بودن سقف کوچکترین ضربه ای می تواند سقف را از حالت اصلی خود خارج کند بنابراین در صورتی که به سقف ضربه ای وارد شود شکل و زاویه ستون ها و شیب سقف تغییر می کند که میتوان آن را تشخیص داد. تعویض کامل سقف هم از طریق ستون ها امکانپذیر است. که البته نیازمند یک کارشناس و فرد با تجربه است.
در زمان واژگونی خودرو و تعمیر توسط تعمیرکار، پرس های موجود در زیر نوارهای دور درها از بین می رود. اثر پرس هایی که توسط کارخانه ایجاد می شود به راحتی قابل تشخیص است. گاهی اوقات تعمیرکاران هم این نوع پرس ها را ایجاد می کنند اما هرگز مشابه یا پرس کارخانه نمی شود.
یکی دیگر از نقاط مهمی که می تواند به تشخیص واژگونی کمک کند فاصله سر شاسی هاست. یک کارشناس در صورت قرارگرفتن اتومبیل روی چاله مخصوص می تواند متوجه بازسازی شاسی شود. علاوه بر تمام مواردی که گفته شد اتومبیل های واژگون شده در نحوه حرکت هم مشکلاتی دارند که قابل تشخیص هستند.
در خودروهایی که از جلو تصادف شدید داشته اند تنظیم فرمان به هم میخورد و شاسی خودرو از تنظیمات اولیه خود خارج می شود. اگرچه برخی از تعمیرکاران سعی می کنند با کشیدن شاسی و تنظیم آن این نقص را پنهان کنند اما به مرور زمان این نقص به خوبی خود را نشان می دهد.
عدم تنظیم جلوبندی در خودروهای واژگون شده منجر به لاستیک سایی نیز می شود که در آن به دلیل خارج شدن لاستیک ها از زوایای استاندارد، از یک سمت ساییده می شوند. علاوه بر این وجود انواع صداهای اضافی می تواند دلیلی برای واژگونی خودرو باشد.