جنرال موتورز ۱۲ میلیارد دلار در بازار چین سرمایه گذاری می کند تا ظرفیت تولید را ۶۵ درصد افزایش دهد.
جنرال موتورز وقعی به کند شدن روند رشد در کشور چین نگذاشته و اعلام کرده که تا سال ۲۰۱۷ می خواهد رقم خیره کننده ۱۲ میلیارد دلار را به پای بازار خودروی چین بریزد و تا سال ۲۰۲۰ ظرفیت تولید در این کشور را ۶۵ درصد افزایش دهد.
این برنامه که در نمایشگاه خودروی پکن اعلام شد بیشتر به منظور افزایش ظرفیت تولید خودروهای شاسی بلند، کراس اور و خودروهای لوکس و تجملی مخصوص ثروتمندان است. با این که رشد صنعت خودرو در چین در سال ۲۰۱۳ کند شد و از این به بعد هم روند کاهشی خواهد داشت اما ۳ سگمنت خودروهای شاسی بلند، کراس اور و لوکس و تجملی به روند افزایشی خود ادامه داده و خواهند داد.
بر اساس پیش بینی های مؤسسه تحقیقاتی IHS رشد صنعت خودروی چین طی سال های آینده به زیر ۱۰ درصد رسیده و تا سال ۲۰۲۰ به کمتر از ۲.۵ درصد می رسد. سال ۲۰۱۳ رشد بازار خودروهای سبک چین ۱۵ درصد بود و ۲۲.۵ میلیون دستگاه خودرو در این بازار به فروش رسید.
چین انتظار دارد سال ۲۰۱۴ با ۱۰ درصد رشد میزان فروش خودرو به ۲۴ میلیون دستگاه برسد. اگر پیش بینی ها درست از آب در بیاید میزان تولید و فروش سالانه خودرو در چین تا سال ۲۰۲۰ بین ۳۳ تا ۳۵ میلیون دستگاه خواهد شد.
خودروساز شماره ۲ چین همین حالا هم در حال احداث ۴ کارخانه جدید است که تا پایان ۲۰۱۵ افتتاح شده و ظرفیت تولید این خودروساز را از ۳ میلیون دستگاه به ۵ میلیون خواهد رساند.
۶۵ درصد افزایش ظرفیت جنرال موتورز در چین به معنی رسیدن به ظرفیت تولید ۸ میلیون دستگاه در سال خواهد بود و تعداد مدل های این خودروساز بین سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ به بیش از ۶۰ نوع مدل جدید خواهد رسید. خودروهای تراکس و بیوک اندازه متوسط در همین سال ۲۰۱۴ متولد می شوند.
تا سال ۲۰۲۰ بازار چین فقط ۷ میلیون شاسی بلند نیاز خواهد داشت که ۳ برابر اندازه بازار کنونی است. در سال ۲۰۱۳ نزدیک به ۶۰ درصد کسانی که برای اولین بار خودرو خریده بودند به سراغ خودروهای شاسی بلند رفته اند. از سویی خودروهای لوکس تجملی مخصوص ثروتمندان نزدیک به ۱۰ درصد بازار خودروی چین را به خود اختصاص داده است. برای پاسخگویی به چنین نیازی در بازار جنرال موتورز در سه سال آتی هر سال یک مدل جدید کادیلاک عرضه خواهد کرد.
خودروسازان بزرگ دنیا باید ظرفیت خود را در چین افزایش دهند والا ریسک بزرگتری آنان را تهدید می کند و آن عقب ماندن از رقبا است. نداشتن ظرفیت کافی تولید در چین به معنی عقب ماندن از رقبا است همان حسی که فرانسوی ها در چین و در بازارهای دنیا حس می کنند.