آنچه از اخبار به دست آمده برمی آید اولین نسل نیسان جوک که یک کراس اوور جذاب با طراحی خلاقانه است، ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۰ وارد بازار خرید و فروش خودرو شد.
به گزارش سایت خودرو ، نیسان جوک یک کراس اوور ساب کامپکت (SUV) است که از سال ۲۰۱۰ توسط شرکت خودروسازی ژاپنی نیسان تولید و به بازار عرضه شد و هنوز در حال تولید است. خودرو جوک برای اولین بار به عنوان کانسپت نیسان در نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۰۹ ظاهر شد. در سال ۲۰۱۰، تولید این کراس اوور جذاب در کارخانه نیسان موتور به طور محدود در ساندرلند انگلستان آغاز شد و در سال ۲۰۱۶ توسط شرکت جهان نوین آریا وارد کشور ما شد. جوک دارای انواع مختلفی است و البته تنها سه نوع آن وارد ایران شده است که شامل اسکای پک، پلاتینیوم و نوع اسپرت آن است.
نام “جوک” یا “Juke”ا ز کلمه ای که معمولاً در ورزش استفاده می شود گرفته شده است که به معنای “انجام یک حرکت ساختگی غیر معمول برای گمراه کردن حریف” است. با توجه به طراحی عجیب و جالب ماشین نیسان جوک، فریم کوچک، چراغ ها متفاوت و وجود موتور پرانرژی، نام این خودرو کاملا مناسب آن برگزیده شده است. بنابراین می توان گفت نیسان با معرفی این خودروی کراس اوور کوچک با طراحی غیر معمول، ایده های تازه ای را به بازار جهانی عرضه کرده و صنعت خودرو را متحول کرد.
از مزایای این خودرو کراس اوور مینی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– طراحی جالب و جدید این خودرو
– اسپرت و جوان پسند بودن جوک
– مناسب بودن هزینه نسبت به مشخصات فنی نیسان جوک با استاندارد بالا
– موتور ۱.۶ لیتری توربو استاندارد
– داری سیستم کنترل کشش و پایداری
– دارای سیستم تغییر حالت رانندگی
– دارای سنسورهای مختلف کاهش فشار باد لاستیک، باران، نور
– دارای رادار های تشخیص اشیای متحرک، نقطه کور و رادار تغییر لاین
– وجود ترمز کمکی در این خودرو
– سیستم تنظیم ارتفاع نور، چراغ مه شکن و شستشو دهنده های چراغ جلو
از معایب این خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– وجود فضای کم عقب خودرو برای سرنشینان که در نسخه ۲۰۲۰ آن حل شده است
– عدم وجود نمایندگی و خدمات پس از فروش به دلیل تحریم های کشور
– گارانتی سه ساله که باعث نارضایتی صاحبان خودرو از شرکت وارد کننده این خودرو شده است
– نسخه ی اسکای پک و پلاتینیوم در ایران فاقد ترمز دیسکی هستند
اولین نسل جوک ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۰ وارد بازار خرید و فروش خودرو شد. ظاهر بیرونی جوک دارای طراحی عجیب و غریب با لامپهای L شکل است که در بالای جلوپنجره نصب شدهاند که در ابتدا فکر میکردند تنها چراغهای جلو هستند، اما در واقع چراغهای راهنما هستند. چراغهای جلو واحدهای بزرگ و گردی هستند که در سپر قرار گرفتهاند. از طرفی، جوک دارای طراحی بدنه الهام گرفته از هاچ بک است، با خط سقف درهم و برهم که از شیشه جلو کشیده شده و به یک اسپویلر کوچک در بالای درب عقب ختم می شود.
بررسی داخل نیسان جوک نشان می دهد یک کنسول مرکزی با کلید رنگی که شبیه مخزن بنزین موتور سیکلت است، شیفتر دنده را در خود جای داده است. کلید های ابزار شفاف و اسپرت دارای سرعت سنج، و یک صفحه نمایش دیجیتالی کوچک در بخش میانی است که کیلومتر شمار سفر، کیلومتر شمار معمولی و میزان سوخت در زمان مصرف را نمایش می دهد.
جوک دارای پنج صندلی است، دو صندلی در جلو و سه صندلی در عقب. در خارج از ایران جوک دارای یک فضای بار کوچک (۲۹۷ لیتری) است که قابلیت افزایش دارد و مدلهای دیفرانسیل جلو دارای فضای ذخیرهسازی اضافی در زیر قسمت بار هستند. کنسول مرکزی این خودرو شامل رادیو و کنترل نیسان است. ویژگی های استاندارد بسته به مدل و بازاری که در آن به فروش می رود شامل اتصال iPod، دوربین دید عقب، USB، GPS Nissan Connect و اتصال بلوتوث است. به استثنای مدلهای پایه، همه جوکها مجهز به سیستم کنترل نیسان هستند که حالت رانندگی خودرو (عادی، اسپرت یا اکو) و کنترل آب و هوا را مدیریت میکند.
در سال ۲۰۱۴، در نمایشگاه خودرو ژنو، شرکت نیسان از فیس لیفت جدید جوک مدل ۲۰۱۵ خود رونمایی کرد. این نسخه دارای چند تغییر ظاهری و ویژگیهای داخلی جدید بود. تغییرات بیرونی تنها شامل تغییر چراغهای جلو بود که اکنون دارای چراغهای روشنایی LED در روز است و همینطور طراحی جدیدتر سپر جلو و عقب و رنگ های جدید که به مجموعه جوک اضافه شدند. محبوب ترین و بهترین رنگ نیسان جوک در بین سه رنگ قرمز مشکی و زرد بر اساس سلیقه ها متفاوت هستند. تجهیزات دیگر این نسخه شامل دوربین دید در عقب، سیستم تلفن بلوتوث و سیستم ورود بدون کلیدبه داخل خودرو بود.
از مشخصات موتور نیسان جوک می توان به یک موتور پایه ۱.۵ لیتری سیلندر خطی و بنزینی با ۹۹ اسب بخار قدرت و گشتاور ۱۵۸ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه نام برد، در حالی که موتورهای پیشرفته شده آن ۱.۶ لیتری سیلندر خطی و بنزینی با ۱۱۸ اسب بخار و وزن تقریبی ۱۲۵۵ کیلوگرم هستند. جوک اسپرت با موتور ۶/۱ لیتری توربوشارژ ۱۹۰ اسب بخار و بنزینی ۴ سیلندر و توربوشارژ ۱.۵ لیتری آن دیزل خطی ۴ سیلندر با قدرت ۱۱۰ اسب بخار است. موتور خودرو جوک به سه شکل ۵ دنده ای و دستی، ۵ سرعته اتوماتیک یا ۶ دنده ای دستی وجود دارند.
از JUKE-R به عنوان یک خودروی منحصر به فرد در ژانویه ۲۰۱۲ در دبی رونمایی شد. اما پس از رونمایی، با چندین پیشنهاد واقعی که منجر به تولید تعداد محدودی از نیسان شد، علاقهمند شد. نیسان در ابتدا قصد داشت بین ۱۷ تا ۲۳ دستگاه تولید کند اما در نهایت تنها ۵ دستگاه تولید کرد. Juke-R یک جوک بازسازیشده و قدرتمند با استخوان بندی نیسان GT-R است. Juke-R به موتور ۳.۸ لیتری توربو شارژ GT-R با قدرت ۵۴۵ اسب بخار مجهز شده است. این نیسان جوک سرعت ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۳ ثانیه پر می کند و حداکثر سرعت آن ۲۷۳ کیلومتر در ساعت است. قیمت خودرو جوک با وجود چنین امکانات ارزشمندی برای عاشقان سرعت ۵۹۰ هزار دلار تخمین زده شده است.
در نسخه NISMO جوک نیسان تغییرات ظاهری در فضای داخلی، سپرها و رکابهای این خودرو ایجاد شد تا معدود معایب نیسان جوک که اکثر مصرف کنندگان از آنها ناراضی بودند برطرف شود. فرمان و سیستم تعلیق اصلاحشده، چرخهای ۱۸ اینچی جدید، تنظیمات موتور بهتر از دیگر ویژگی هایی بود که در این خودرو از آن پرده برداری شد. البته دیگر مشخصات نیسان جوک نیسمو RS رده بالا که دارای تجهیزات استاندارد هستند بهبود یافته و این ویژگی ها شامل صندلی های جلو نیز می شود. همچنین این مدل خودرو جوک یک موتور ارتقا یافته با ۲۱۵ اسب بخار دارد.
نیسان نسل دوم جوک را در سپتامبر ۲۰۱۹ به عنوان مدل ۲۰۲۰ در چندین شهر اروپایی رونمایی کرد این نسخه بر اساس یک پلت فرم جدید CMF-B ساخته شد که حجم خودروی را بزرگتر از حالت های قبل جوک کرده بود. این پلت فرم جدید دارای اجزایی از جنس فولاد با استحکام بالا است که گفته می شود عملکرد، پایداری، هندلینگ و قابلیت های پیچیدن بهتر این خودرو را برای رانندگان ارائه می دهد و در عین حال باعث می شود خودرو ۲۳ کیلوگرم سبک تر از مدل قبلی باشد. اندازه بزرگتر خودرو به جوک با فضای بهتر برای سرنشینان صندلی عقب، همینطور فضایی بهتر برای سر در عقب کمک کرده است. طرح داشبورد نیز در مدل ۲۰۲۰ با معرفی نمایشگر مرکزی جدید، کنسول مرکزی ساده تر و فرمان چند منظوره جدید تغییر کرد.
از ویژگیهای موجود در مدل جدید می توان به سیستم صوتی Bose Personal Plus با ۸ بلندگوی قدرتمند و ۲ بلندگوی UltraNearfield سبک وزن در پشتسریهای جلو، صفحه نمایش لمسی ۸ اینچی، سیستم سرگرمی با Apple CarPlay یا Android Auto اشاره کرد. این سری از خودروی جوک دارای ویژگی های اختیاری نظیر هات اسپات بی سیم داخلی و ترافیک زنده نیز هست. این خودرو به یک موتور ۱.۰ لیتری توربو شارژ خطی بنزینی با قدرت ۱۱۵ اسب بخار مجهز شده است. این موتور با گیربکس ۶ سرعته دستی یا ۷ سرعته دو کلاچ همراه است و البته در زمان عرضه، مدل های جدید تنها در نسخه های دیفرانسیل جلو موجود بودند. مشخصات گیربکس نیسان جوک نشان می دهد به طور کل در رده استاندارد و مناسبی قرار دارد.
به طور کلی نیسان جوک رقیبی جدی برای خودروهای پژو ۲۰۰۸، تویوتا C-HR، رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی محسوب میشود ولی اختلاف قیمت سبب شده تا بسیاری گزینه های پیش رو را محدود تر در نظر بگیرند. نیسان جوک اسپرت در کشور ما رقیب تویوتا CHR و جوک پلاتینیوم نیز رقیب سرسخت رنو کپچر، پژو ۲۰۰۸ و سانگ یانگ تیوولی محسوب می شود.
خودرو جوک ۱۱ سال یا به عبارتی دو نسل پی در پی، در خط تولید است، اما همچنان، در جادهها هیچ ماشینی شبیه به آن، به این اندازه متفاوت از بقیه نمی بینید. سقف متحرک، طراحی دماغه جسورانه و مشخصات منحصر به فرد Juke ، آن را به یک کراس اوور ساب کامپکت متمایز تبدیل کرده است. قبل از ورود جوک، کراس اوورها معمولاً خودروهای بزرگتری بودند، اما جوک تعریف جدیدی را با ابعاد جمع و جور خود به صنعت خودرو اضافه کرد و به نوعی با حجم کمتر به شتاب نیسان جوک افزوده شده است. علیرغم نظرات ضد و نقیض در مورد این خودرو، جوک با طراحی غیرمتعارفش، همچنان یک کراس اوور عالی با جذابیت فراوان است. در این مقاله به نقد و بررسی نیسان جوک پرداختیم. بررسی موتور و گیربکس نیسان جوک نشان داده که این کراس اوور جذاب یکی از بهترین های بازار خودرو تا کنون بوده و رقبای کمی از این نظر دارد./