اخبار بیهن دست آمده از خودرو سازی فورد حاکی از این است که این شرکت از سیستم نیمه خودران جدید خود با نام Active Drive Assist رونمایی کرد که تا سال ۲۰۲۱ در خودروی الکتریکی موستانگ Mach-E به بازار عرضه خواهد شد.
به گزارش سایت خودرو ، فورد در راستای ورود به دنیای رانندگی نیمه خودران و بدون دست اعلام کرد که سیستم جدید دستیار فعال رانندگی (ADA) خود را تا پایان سال ۲۰۲۱ روی کراساور برقی موستانگ Mach-E و برخی دیگر از محصولات سال ۲۰۲۱ ارائه میدهد. سیستم دستیار فعال رانندگی (Active Drive Assist) فورد بهعنوان گلسرسبد خانواده فناوریهای Co-Pilot ۳۶۰ این خودروساز، به مجموعهای از سیستمهای طراحی شده برای حفظ ایمنی و کاهش استرس رانندگان در جادههای آمریکای شمالی میپیوندد.
درنتیجه مشتریان باید دو خرید جداگانه انجام دهند؛ اگرچه دارن پالمر، مدیر برنامههای جهانی خودروهای الکتریکی فورد در کنفرانس با رسانهها به موتوروان گفت که «قیمت مجموعه کامل این سیستم بسیار رقابتی خواهد بود».
پالمر گفت:
ما میخواهیم تا حد امکان تعداد افراد بیشتری ADA را داشته باشند.
به گفته مسئولان این شرکت، دستیار فعال رانندگی تکاملیافته سیستمهای
کنترل کروز هوشمند در ترکیب با سیستم Lane Centering است که از دوربینی
پیشرفته برای بررسی وضعیت راننده بهره میبرد. ADA پس از نصب، بسیار شبیه
به سیستم سوپر کروز (Super Cruise) جنرال موتورز عمل میکند. خودرو از
ترکیب حسگرهای بیرونی و مقاطع از پیش نقشهبرداری شده جاده استفاده خواهد
کرد تا امکان رانندگی خودران را فراهم کند.
هماکنون فورد بیش از
۱۶۰،۰۰۰ کیلومتر جاده را در ۵۰ ایالت آمریکا و کانادا برای استفاده ADA
ترسیم کرده است. اما در شرایط فعلی این مجموعه فقط بزرگراههای مجزا را
پوشش میدهد. درحالیکه هنوز حدود ۷۵،۰۰۰ کیلومتر دیگر در سیستم بزرگراهی
بین ایالتی پوشش داده نشده است، سیستم Active Drive Assist هنوز هم باید
مکانهای زیادی را در نقشههای خود بگنجاند.
بهنظر میرسد ADA با
وجود شباهتهایی که با سوپر کروز جنرال موتورز دارد، سیستم هوشمندانهتر و
قابل استفادهتری باشد. فهمیدن زمان فعال شدن سیستم و به دست گرفتن کنترل
خودرو توسط آن، چیزی شبیه منحنی یادگیری است. این مسئله برای مصرفکنندگانی
که با رانندگی خودران آشنایی ندارند، کمی مشکلساز خواهد بود.
پالمر بدون اینکه بهطور مستقیم به سوپر کروز اشاره کند، گفت:
برخی از سیستمهایی که هماکنون به فروش میرسند، بسیار پیچیده هستند و
گاهی اوقات قفل میکنند و وقتی راننده کمی عصبی شود یا بخواهد فرمان را
بچرخاند و کنترل آن را به دست بگیرد، واقعاً باید با آن کشتی بگیرد. این
برای مردم بسیار ناخوشایند است. ما واقعاً میخواستیم اطمینان حاصل کنیم که
چنین چیزی نداریم و وقتی راننده میخواهد کنترل خودرو را دوباره در دست
بگیرد، فورا فرمان را بچرخاند.
علاوه بر تسهیل به دست گرفتن
دوباره کنترل فرمان، فورد اطمینان میدهد که مالکان هرگز تمام کنترل خودرو
را به سیستم واگذار نخواهند کرد. قلب ADA یک سیستم دوربین مادون قرمز
روبهروی راننده است که حرکات سر و چشم راننده را کنترل میکند تا مطمئن
شود که او به جاده توجه میکند. این سیستم حتی در مواقعی که راننده عینک،
عینک آفتابی یا ماسک محافظی داشته باشد، کار میکند و بهعنوان اولین خط
دفاعی برای استفاده بدونتوجه به ADA عمل خواهد کرد.
طبق
گفتههای پالمر، پیش از اینکه رانندگان بخواهند به سیستم اعتماد کرده و
سپس توجه خود را از جاده دور کنند، فعالسازی ADA حدود هفت دقیقه زمان
میبرد. در حقیقت فورد سیستم دوربین مادون قرمز را برای کم کردن این نوع
رفتار طراحی کرده است. طی چند ماه آینده اطلاعات بیشتری درباره سیستم Drive
Drive Assist فورد منتشر خواهد شد.
هائو تای تانگ، مدیر ارشد توسعه و فروش محصولات فورد گفت:
معرفی Active Drive Assist با دوربین روبهروی راننده کاملا منطقی است
زیرا وسیله نقلیه به راننده کمک میکند تا استرس و فشار رانندگی را کاهش
دهد اما همچنان او را بهطور کامل کنترل میکند. اگر راننده تمرکز خود را
روی جاده پیش رو از دست دهد، سیستم Active Drive Assist بهطور خودکار به
او هشدار میدهد و بهطور بالقوه سرعت حرکت خودرو را کند میکند تا
زمانیکه دوباره روی جاده متمرکز شود.