به گزارش سایت خودرو ، با مطرح شدن بحرانهای زیست محیطی از جمله اتمام ذخایر نفتی و گازی در آینده و یا حتی آلودگی هوا که ناشی از سوختهای فسیلی در ماشین آلات و کارخانجات صنعتی است، چند سالی میشود که شرکتهای بزرگ خودروسازی به فکر تولید ماشینهای پاک با انرژیهای تجدید پذیر افتادهاند که موفقترین آن ماشینهای الکتریکی از آب درآمدهاند، ولی خب زمان زیادی برای شارژ مجدد باتریهای این نوع سیستم محرک نیاز است که خود یک عیب بزرگ تلقی میشود، از این رو خودروسازان به دنبال پیشرانهای میگردند که سریعا مخزن سوخت آن پر شده و در عین حال پاک و مقرون به صرفه هم باشد که در این میان سیستمهای محرک سلول سوختی (هیدروژنی) به عنوان گزینهای مناسب مطرح شدهاند.
در میان شرکتهایی که پروژه ساخت موتورهای هیدروژنی را در دستور کار خود قرار دادهاند، نام کمپانی ژاپنی تویوتا هم دیده میشود که با تولید سدان “میرای” توانست یک جهش بزرگ در زمینه هیدروژنیها داشته باشد، حال به لطف سدان “میرای” و به سفارش سازمان حمل و نقل عمومی ژاپن، شرکت تویوتا به تولید اتوبوسهای درون شهری با سیستم محرک هیدروژنی مشغول است که اخیرا نسخه تقریبا نهایی آن تحت عنوان “Sora” معرفی شده است.
همانطور که گفتیم، این اتوبوس هیدروژنی قرار است در ناوگان حمل و نقل عمومی توکیو مورد استفاده قرار گیرد و از اوایل سال آینده میلادی هم قرار است تنها ۲ مدل دستگاه به صورت آزمایشی وارد چرخه حمل و نقل عمومی توکیو شوند تا عملکرد آن مورد بررسی قرار گیرد. در ادامه گفتنی است که شروع به کار این اتوبوس هم قبل از شروع مسابقات المپیک تابستانه توکیو خواهد بود که تویوتا میبایست تا قبل از این تاریخ پروژه را تکمیل کرده و حدود ۱۰۰ دستگاه اتوبوس یا بیشتر به ناوگان حمل و نقل عمومی توکیو تحویل دهد تا جابجایی گردشگران بویژه اهالی شهر توکیو بدون آلایندگی انجام شود.
برای توسعه این اتوبوس هم تویوتا از سیستم محرک سدان “میرای” الگوبرداری کرده است، ولی در ابعاد و اندازهای بسیار بزرگتر استفاده کرده که متشکل از یک موتور هیدروژنی و دو موتور کمکی الکتریکی ۱۱۳ کیلووات از نوع “سنکرونیز الکتریک AC” میشود که میتوانند به صورت ترکیبی نیروی ۳۰۶ اسب بخاری و گشتاوری ۶۷۰ نیوتن متری تولید کنند. برای تامین سوخت مورد نیاز موتور هیدروژنی هم از مخزن سوخت ۶۰۰ لیتری استفاده شده که میتواند این اتوبوس حدودا ۱۰.۵ متری را تا حداکثر ۲۰۰ کیلومتر همراهی کند و برای تامین انرژی موتورهای الکتریکی هم از مجموعه باتریهای ظرفیت بالای ۲۳۵ کیلووات ساعتی کمک گرفته شده است.