اسپیکرهای خودرو آخرین حلقه در زنجیره تولید و پخش صدا هستند که محصول نهایی سیستم صوتی خودرو را به گوش سرنشینان میرسانند. کیفیت صدایی که از اسپیکرها به گوش سرنشنیان میرسد به عوامل مختلفی وابسته است که از زمان خواندن اطلاعات موسیقی توسط پخش ماشین آغاز میشود و تا زمان رسیدن سیگنالهای صوتی به اسپیکر به منظور پخش صدا ادامه پیدا میکند. این مسئله نقض کننده نقش اسپیکر در پخش صدای با کیفیت و پر قدرت برای سرنشنینان خودرو نیست. در واقع کارایی و توان اسپیکر نقش بسیار مهمی در تولید صدای با کیفیت دارد. به همین دلیل اسپیکرها جزو محبوبترین و کاربردیترین اجزای سیستم صوتی خودرو به حساب میآیند که کمپانیهای معتبر دنیا مدلهای متنوعی از آن را برای ارائه صدای با کیفیت درون خودرو، طراحی و به بازار عرضه میکنند.
اسپیکر یک مبدل الکتروآکوستیک به حساب میآید که طی چند مرحله صدا را تولید کرده و به گوش سرنشینان در خودرو میرساند. سیگنالهای صوتی توسط پخش ماشین به صورت یک جریان الکتریکی به اسپیکر ارسال میشوند و اسپیکر این سیگنالها را دریافت کرده و به صوت تبدیل میکند. سیگنالهای الکتریکی از پخش ماشین به صورت یک جریان الکتریکی متناوب به اسپیکر فرستانده میشوند و اسپیکر پس از دریافت این جریان متناوب، انرژی الکترومغناطیسی را به انرژی مکانیکی تبدیل میکند. انرژی مکانیکی در واقع همان لرزشهای اسپیکر است که مولکولهای هوا را در اطراف اسپیکر به حرکت درآورده و به این ترتیب انرژی مکانیکی را به انرژی آکوستیک یا صوت تبدیل میکند. اسپیکرهای خودرو از نظر ساختاری به دو دسته اسپیکرهای کامپوننت و اسپیکرهای کواکسیال تقسیمبندی میشوند که هر کدام کارایی و عملکرد متفاوت از یکدیگر دارند. اسپیکرهای کواکسیال به شکلی طراحی شدهاند که اجرای مختلف اسپیکر مانند ووفر، توییتر و میدرنج در یک مجموعه به صورت یکپارچه و در کنار هم قرار گرفتهاند و وظیفه خود را انجام میدهند. اسپیکرهای کامپوننت ساختاری کاملا متفاوت نسبت به نوع کواکسیال دارند و اجزای اسپیکر در آنها به صورت جداگانه طراحی شدهاند به طوری که معمولا اسپیکرهای کامپوننت به همراه دو توییترف دو میدرنج و دو ووفر عرضه میشوند.
کامپوننت ماشین در واقع نوعی از اسپیکر است که ساختار آن به این شکل طراحی شده است که اجزای آن به صورت جداگانه عرضه میشوند. اسپیکرهای کامپوننت در زمان عرضه معمولا همراه با یک جفت توییتر، میدرنج و ووفر عرضه میشوند تا درون خودرو نصب و راهاندازی شده و وظایف خود را انجام دهند.
کامپوننتها یک عضو حیاتی دارند که وظیفه مهمی بر عهده دارد. این عضو کراس اوور نام دارد و وظیفه دارد که فرکانسهای صوتی را برای تقویت و پخش توسط هر یک از اجزای اسپیکر تفکیک کند. در اسپیکرهای کامپوننت، ووفر وظیفه دارد که فرکانسهای پایین را از کراس اوور دریافت کرده و آنها را تقویت و پخش کند. وظیفه تقویت و پخش فرکانسهای بالا بر عهده توییتر بوده و فرکانسهای میانی را نیز میدرنج تقویت و پخش میکند. با خواندن این توضیحات شاید این سوال در ذهن شما شکل بگیرد که دلیل این کار چیست و چه فوایدی میتواند داشته باشد؟
همانطور که از نام این نوع اسپیکر مشخص است، کامپوننت ماشین از اجزای جدا از هم تشکیل شده است که کاربر میتواند محل نصب هر یک از این اجزا بر مبنای جهت حرکت صدا انتخاب کند تا به این ترتیب بتواند صدای ۳ بعدی و فراگیر را درون خودرو به ارمغان آورد. این ویژگی زمانی اهمیت پیدا میکند که کابین خودرو فضای محدود و کوچکی داشته باشد و نحوه صحیح قرارگیری اجزا درون خودرو صدای فراگیر و ۳ بعدی را ایجاد میکند تا سرنشینان از شنیدن صدای موسیقی با کیفیت غرق در لذت شوند.
اگر قصد خرید کامپوننت ماشین دارید بهتر است بدانید که این نوع اسپیکرها نسبت به اسپیکرهای کواکسیال مزایایی دارند که انتخاب آنها را به عنوان اسپیکر خودرو به بهترین انتخاب ممکن تبدیل میکند.
وجود کراس اوور در سیستمهای کامپوننت باعث میشود که تفکیک فرکانسهای صوتی متناسب با اجزای اسپیکر جهت تقویت و پخش صدا به بهترین شکل ممکن و با نهایت دقت انجام شود که نتیجه آن پخش صدا با نهایت کیفیت و شفافیت است. در واقع میزان کیفیت و شفافیت صدای خروجی از کامپوننت به طور مستقیم به دقت کراس اوور برای تفکیک سیگنالها برای توییتر، ووفر و میدرنج وابسته است.
سیستمهای کامپوننت به نوعی طراحی شدهاند که نسبت به اسپیکرهای کواکسیال معمولا از توان خروجی بالاتری برخوردار هستند. کیفیت و قدرت صدای خروجی از اسپیکرها رابطه مستقیمی با توان خروجی اسپیکر دارد به نحوی که هر چه توان خروجی کامپوننت بالاتر باشد، صدای خروجی از کیفیت و قدرت بالاتری برخوردار است و میتوان صدای قدرتمندتری از کامپوننت انتظار داشت.
با توجه به اینکه اجزای اسپیکر در نوع کامپوننت به صورت جدا از یکدیگر طراحی شده است این امکان وجود دارد که بتوان هر یک از اجزا را نسبت به موقعیت راننده و سرنشینان نصب و راهاندازی کرد تا به این ترتیب بتوان صدا را با بالاترین میزان کیفیت و قدرت در خودرو پخش کرد.
در سیستمهای کامپوننت برای کراس اوور از خازن استفاده میشود که باعث میشود شدت جریان در کراس اوور کنترل شده باشد. به همین دلیل محافظت از قطعات کامپوننت در سطح بالاتری قرار دارد که باعث میشود طول عمر این اسپیکرها نسبت به اسپیکرهای کواکسیال بیشتر باشد.
اسپیکرهای کامپوننت معمولا به صورت دایرهای طراحی میشوند که در ابعاد و اندازههای مختلفی در دسترس هستند. همین نوع طراحی کامپوننتها باعث میشود که بتوان از این اسپیکرها به راحتی برای جایگزین کردن اسپیکرهای فابریک در تمامی مدلهای خودرو استفاده کرد.
با تمام مزایایی که در مورد سیستمهای کامپوننت گفته شد، این اسپیکرها معایبی نیز دارند که نمیتوان از آنها چشمپوشی کرد. اسپیکرهای کامپوننت از قدرت و توان بالایی برخوردار هستند که باعث میشود برای نصب و درایو کردن آنها نیاز به خرید آمپلی فایر باشد. در واقع اگر قصد خرید اسپیکر کامپوننت دارید، نگاهی به قیمت آمپلی فایر و انتخاب مدل مناسب نیز داشته باشید. یکی دیگر از معایب اسپیکرهای کامپوننت این است که این اسپیکرها نسبت به اسپیکرهای همرده خود در مدلهای کواکسیال قیمت بالاتری دارند و هزینه بیشتری برای خرید آنها نیاز است. همچنین با توجه به طراحی جداگانه اجزای اسپیکر در مدلهای کامپوننت، نصب و راهاندازی آنها مشکل است و حتما باید یک فرد کاربرد و متخصص در این زمینه نسبت به نصب و راهاندازی اقدام کند.
اسپیکرهای ماشین که در دو نوع اسپیکرهای کامپوننت و کواکسیال دستهبندی میشوند در مدلهای متنوعی توسط کمپانیهای معتبر طراحی و تولید میشوند که از قابلیتها و ویژگیهای متفاوتی برای پخش صدای با کیفیت درون خودرو برخوردار هستند. فروشگاه اینترنتی آدیوکلاب یکی از فروشگاههای اینترنتی معتبر در ایران است که مدلهای متنوعی از انواع اسپیکر کامپوننت را در یک مجموعه فراهم کرده است تا کاربران بتوانند با بررسی هر یک از مدلها و مقایسه آنها، بهترین مدل را انتخاب کرده و خریداری کنند.