ظاهراً سرجیو مارچیونه، مدیر عامل فیات کرایسلر از زیان دهی خودروی برقی ۵۰۰e به ستوه آمده چون به صراحت می گوید فیات برقی نخرید.
مارچیونه مدیر عامل فیات در یک کنفرانس خبری در مؤسسه بروکلینز خطاب به مشتریان بالقوه خودروهای برقی فیات ۵۰۰e گفت: این خودرو را نخرید. در حال حاضر شرکت خودروسازی تسلا است که از تولید خودروهای برقی سود می برد و دلیل آن هم این است که مدل سدان اس تسلا جزو خودروهای بسیار لوکس و تجملی است و قیمت آن برای خریداران آن اهمیت ندارد.
مارچوینه در این کنفرانس خبری به صراحت از سیاست های اجباری دولت فدرال آمریکا انتقاد کرد و گفت امیدوار است کمترین تعداد ممکن از محصول فیات ۵۰۰ برقی را در بازار آمریکا بفروشد. وی گفت: «امیدوارم نخرید چون به ازای هر فیات برقی ۵۰۰ که می فروشم ۱۴ هزار دلار ضرر می دهم. من این را صادقانه به شما گفتم.»
قیمت فیات بنزینی ۵۰۰ در آمریکا با احتساب هزینه های تحویل به مشتری ۱۷ هزار ۳۰۰ دلار است در حالی که فیات برقی ۵۰۰ از ۳۲ هزار و ۶۵۰ دلار شروع می شود. مشتریان هم حاضر نیستند هم خودرو را گران بخرند و هم با دردسرهای یک خودروی برقی مثل پیمایش کم و دردسرهای شارژ و غیره سر کنند.
فیات در سال ۲۰۱۳ تعداد ۱۱ هزارو ۵۱۴ فیات۵۰۰ برقی فروخت که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۱۵ درصد کاهش داشت.
دولت آمریکا تا سال ۲۰۲۵ قوانین سخت گیرانه ای در نظر گرفته از جمله برای ایالت کالیفرنیا تا این زمان آلایندگی صفر را در نظر گرفته و برای رسیدن به آن یک سری قوانین و مقررات اجباری به تصویب رسانده. در این خصوص مارچیونه می گوید تصویب قوانین سخت گیرانه درست است اما دولت آمریکا باید دستیابی به این اهداف را برعهده خودروسازان بگذارد تا خود خودروسازان خودشان را وفق دهند.
خودروهای برقی به ازای هر بار شارژ پیمایش کافی ندارند و قیمت آنها در مقایسه با خودروهای بنزینی بسیار بالا است چون هنوز مثل خودروهای بنزینی به مقیاس اقتصادی نرسیده اند.