به گزارش سایت خودرو ، چند سالی می شود که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با انتشار گزارش رضایت مشتریان از کیفیت خودروهای سواری به ارائه اطلاعاتی از وضع شرکت های خودروساز و نمایندگی برندهای خارجی فعال در ایران می پردازد.
در آخرین گزارشی که از این دست گزارش های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد منتشر شد، رضایت مندی مشتریان سال ۱۳۹۵ در مقایسه با سال ۱۳۹۴ از رشد ۲۳ امتیازی برخوردار شده است.
در گزارش شرکت بازرسی کیفیت خودروها در شش دسته قیمتی کمتر از ۲۵ میلیون، ۲۵ تا ۵۰ میلیون، ۵۰ تا ۷۵ میلیون، ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون،۱۰۰ تا ۱۲۵ میلیون و بالاتر از ۱۲۵ میلیون دسته بندی و بررسی می شوند. در گزارش سال ۱۳۹۵ به ترتیب دسته های قیمتی خودروهای تیبا، پارس تندر،چانگان cs35 اتومات، کیا پیکانتو، هیوندا ولستر، و بی ام و ۷۳۰ بالاترین میزان رضایت مشتریان از کیفیت محصول را کسب کرده است.
نتایج این گزارش از مصاحبه و گفتگو با ۲۷۵۸۹ نفر از خریداران ۱۱۴ خودروی سواری که از ۱۶ شرکت عرضه کننده خودرو در سال ۱۳۹۵ خودروخریداری کرده بودند استخراج و منتشر شده است.
این گزارشات که خود به منبع موثقی برای انجام تحقیقات فعالان بازار و خریداران تبدیل شده است البته ایراداتی نیز دارد.
وقتی به لیست خودروهای مورد بررسی قرار گرفته در این گزارش نگاه می کنید جای خالی ۲ محصول با کیفیت جهانی که اتفاقا در ایران نیز حضور موفقی دارند را مشاهده خواهید کرد. نیسان ایکس تریل و جوک در حالی در لیست خودروهای این گزارش حضور ندارند که بسیاری از خودروهای چینی بازار در گزارش رضایت مشتریان ۹۵ مورد بررسی قرار گرفته اند.در ابتدای این گزارش قبل از اینکه شما در لیست خودروها به دنبال نیسان ایکس تریل و جوک بگردید، شرکت بازرسی کیفیت آب پاکی را روی دست شما ریخته است و دلیل عدم حضور نیسان ایکس تریل و جوک را برای شما تشریح کرده است.
در صفحه اول این گزارش شرکت بازرسی کیفیت در جمله ای کوتاه دلیل عدم حضور جهان نوین آریا در گزارش سال ۹۵ را عدم همکاری شرکت جهان نوین آریا با بازرسان این شرکت عنوان کرده است والبته اینکه این عدم همکاری را به نوعی با قرار دادن نام جهان نوین آریا به عنوان نماینده رسمی نیسان ژاپن در ایران در کنار گروه دیگری که همکاری لازم را نداشته اند، یعنی گری مارکت ها کاری غیر حرفه حرفه ای در سطح وارد کننده های غیر رسمی نشان داده است.
در جستجوی پاسخ این سوال که چرا شرکت جهان نوین آریا که یکی از باکیفیت ترین محصولات ژاپنی را در بازار ایران عرضه می کند در این گزارش حضور ندارد با یکی از مدیران شرکت به گفتگوی تلفنی نشستیم که در جواب این عدم همکاری به نوعی توپ را در زمین شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد انداخت و گفت: در زمان تهیه گزارش هیچ گونه قراردادی بین جهان نوین آریا و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد وجود نداشته است که بخواهد همکاری در این حوزه شکل بگیرد ضمن اینکه شرکت جهان نوین در سال ۹۵ هیچ گونه فعالیتی نداشته است!
این عدم همکاری اشاره شده در گزارش سال ۹۵ دلایل زیادی می تواند داشته باشد مثل نگرانی از کسب امتیاز پایین به دلیل کم بودن مراکز خدمات پس از فروش نسبت با سایر رقبا یا دلایل بسیار دیگری که ما از آن بی خبریم. این دلایل هر چه باشد توجیه شرکت قابل قبول نمی نماید چرا که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد طبیعتا نباید از شرکتی که فعالیتی در حوزه فروش نداشته یا قراردادی برای بررسی فنی با این شرکت امضا نکرده است آن چنان گلایه مند باشد که صریحا در گزارش سالانه خود از این شرکت نام ببرد و به نوعی گلایه خود را به گوش رسانه ها و مردم برساند!