آنچه از اخبار منتشر شده از نیسان لیف بر می آید این خودرو با ثبت ۲۳۰ مایل بدون راننده، طولانی ترین سفر بدون نیاز به راننده را ثبت کرد.
به گزارش سایت خودرو ، خودروی لیف (Leaf) تغییر یافته نیسان، مسافت ۲۳۰ مایلی در بریتانیا را با سیستم خودران [بدون نیاز به راننده] که طولانی ترین و پیچیده ترین مسافت از نوع خود بود با موفقیت پشت سر گذاشت و به این ترتیب، مفهوم سفر با این شیوه، تغییر بنیادی را آغاز کرده است.
کشور بریتانیا برای تشویق سازندگان و توسعه دهندگان خودران ها، از یک طرف، و داشتن سهمی از آینده خودران ها، از سوی دیگر، این اقدام را در دستور کار قرار داده است چون پیش بینی می شود خودران ها صنعتی معادل ۹۰۰ میلیارد پوند (معادل ۱۲۰۰ میلیارد دلار آمریکا) در سراسر جهان تا سال ۲۰۳۵ به وجود خواهند آورد.
خودروی لیف در این سفر، به ۸ اسکنر لیزری، ۷ دوربین و رادار دور تا دور خودرو و ۶ یونیت کنترل الکترونیکی ECU مجهز شده بود و همراه با سایر خودروها در مسیرهای عادی مسافت تعیین شده را طی کرد.
این مسافرت ۳۷۰ کیلومتری، از مرکز فنی اروپایی نیسان در کرانفیلد در جنوب انگلستان شروع شد و در کارخانه ساندرلند در شمال شرقی این کشور به اتمام رسید. در این سفر، مسیرهایی وجود داشت که از کمترین نشانه گذاری یا علائم رانندگی برخوردار بود و در بخش هایی چهار راه های دشوار، دوربرگردان های پیچیده هم داشت اما فناوری مکان یابی پیشرفته در این خودرو از پس همه ی این دشواری ها برآمد.
دیوید ماس رئیس تحقیق و توسعه نیسان در اروپا در مصاحبه با رویترز گفت: «رانندگان اطراف این خودران متوجه نمی شدند که این خودرو به طور کامل خودران است. این خودرو به مراتب از یک راننده هوشیارتر نسبت به محیط اطرافش بود چون در این خودرو تعداد بیشماری حسگر به کار رفته بود و به طور مداوم در حال رصد محیط اطراف بود.»
نام پروژه، هیومن درایو HumanDrive به رهبری نیسان و بخشی از یک کنسرسیوم بود که دولت ژاپن نیز در سرمایه گذاری آن حضور داشت و متولیان مرتبط در آن مشارکت داشتند.
در این سفر، چند اقدام ایمنی استقرار یافته از جمله ترمز های عادی، اندازه گیری ریسک و حضور دو نفر هم در صندلی راننده و هم در صندلی سرنشین جلو برای به دست گرفتن کنترل در مواقع ضروری در نظر گرفته شده است.
یکی از دلایلی که نیسان این آزمایش را در بریتانیا به اجرا گذاشت، رویکرد منعطف لندن نسبت به گسترش خودران ها است. بریتانیا از سال ۲۰۱۷ این رویکرد را آغاز کرده و اولین سفر انجام شده ۵۰ مایل را پوشش داد.
پیشرفت خودران ها در چند سال گذشته با موانعی رو به رو شده از آن جمله، مسائل مرتبط با بیمه و قوانینی که هنوز به تصویب نرسیده اند.
نظیم زهاوی از متولیان ارشد وزارت حمل و نقل می گوید: «کامل شدن سالم و سلامت طولانی ترین رانندگی خودران در بریتانیا دستاوری خیره کننده برای نیسان و کنسرسیوم هیومن درایو و گامی بلند در توسعه خودران ها در خیابان های لندن است.»
این که از چه زمانی خودران ها اجازه حضور در خیابان ها را به شکل قانونی پیدا خواهند کرد روشن نیست. دو موضوع اول باید روشن شود. موضوع اول تصویب قوانین مرتبط با خودران ها و اجرایی شدن آن است. موضوع دوم، قدرت خرید مردم است که به دلیل وجود تعداد بیشمار فناوری لازم و تجهیزات مورد نیاز در خودران هنوز محقق نشده است.
دولت ها از جمله دولت بریتانیا در این زمینه می گویند که اولویت اول، تأمین ایمنی و سلامت لازم برای حضور این نوع وسایل نقلیه در خیابان های عادی است.
ماس می گوید: «طی طولانی ترین سفر بدون نیاز به راننده به معنی آن نیست که از فردا این خودران ها در خیابان ها فراگیرو متداول می شوند. اما یکی از گام های بزرگ برای حصول چنین هدفی برداشته شده است.»