مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: برای رونق و توسعه صنعت خودرو باید بخشهای مهندسی برای طراحی و تولید محصولات جدید تقویت شود و قطعهسازان نیز توسعه یابند تا صنعت خودرو نیز حجیم، گسترده و پرونق شود.
سعید مدنی در حاشیه بازدید از کارخانجات قطعهساز و زیرمجموعه سایپا در شهرک صنعتی گلپایگان اظهار کرد: امروز شاهد روند رو به رشد و توسعه کارخانجات قطعهساز و زیرمجموعه سایپا در گلپایگان هستیم.
وی افزود: در یکی دو سال اخیر برخی تولیدکنندگان دچار فراز و نشیبهایی شدند اما در مدت اخیر روند روبه رشدی داشتهاند و امیدواریم تمام شرکتها در سال جدید دو برابر کار کنند چرا که ظرفیت تولید در سال ۹۳ دو برابر سال گذشته پیشبینی شده است.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تصریح کرد: در دهه ۸۰ که قیمت کلیه اجناس در کشور به تدریج چند برابر شد قیمت خودروها ثابت ماند و در یکی دو سال گذشته با افزایش چندبرابری قیمتهای مواد اولیه به یکباره قیمت خودرو هم دو برابر شد و به همین دلیل این مشکلات ایجاد شد در صورتی که اگر قیمت خودروها به در طول سالهای گذشته افزایش مییافت این مشکلات بروز نمیکرد.
وی بیان داشت: مدنی شرایط حاکم بر فضای کسب و کار کشور و برخی سیاستهای مغرضانه دول استکباری را از مهمترین علل رکود بازار خودرو در سالهای اخیر عنوان و بیان کرد: اگرچه این شرایط و تحریمها میزان تولید کشور را کند کرد و کاهش داد اما خودباوری در نیروهای داخلی ایجاد کرد که توانستند بسیاری از قطعات وارداتی را در کشور تولید و روند خودکفایی را تسریع کنند.
مدنی گفت: در حال حاضر روند رو به رشدی بر فضای تولید خودروهای داخلی حاکم شده و هر روز هم بهتر می شود تا جایی که سال ۹۵ سال احیای کامل صنعت خودروسازی کشور اعلام شده تا خودورسازان دوباره به تولید حداکثری خود برسند.
وی خاطرنشان کرد: برای رونق و توسعه صنعت خودرو باید بخشهای مهندسی برای طراحی و تولید محصولات جدید تقویت شود و قطعهسازان نیز توسعه یابند تا صنعت خودرو نیز حجیم، گسترده و پرونق شود.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه خودروهای جدید در دست طراحی و تولید این گروه قرار دارد، اظهار کرد: در آینده تولید خودوری پراید به تدریج کاهش مییابد و تولید خودروهای داخلی دیگر جایگزین آن میشود.
وی با اشاره به برنامههای حمایتی از زیرمجموعههای سایپا گفت: گروه سایپا زیرمجموعههای خود را از لحاظ فنی و تکنیکی حمایت میکند و از بعد مالی نیز دولت بودجههای ویژهای برای توسعه صنعت خودروسازی و صنایع وابسته به آن پیشبینی کرده است.
مدنی با بیان اینکه ارزش افزوده خودروسازی ۱۵ تا ۲۰ درصد و ارزش افزوده قطعهسازان حدود ۸۵ درصد است، تصریح کرد: در حال حاضر واحدهای قطعهساز در سایتهای مختلف به اندازه کافی داریم و بهتر است دیگر بر روی نقاط ضعف صنعت خودروسازی و همچنین افزایش توان تحقیقاتی قطعهسازان برای تولید محصولات جدید و طرحهای نو کار کنیم.