اخبار به دست آمده ازمدیران خودرو حاکی از این است که این شرکت به صورت رسمی دو تیپ فونیکس FX را معرفی کرد تا سبد محصولاتش را کاملتر کرده و نمایندگان بیشتری را در بازار ایران داشته باشد.از نظر طراحی ظاهری تفاوتی میان این دو تیپ از فونیکس FX وجود ندارد. طراحی ظاهری این خودروی جدید کاملا بروز بوده و بر اساس ترند روز طراحی خودرو در سراسر دنیا طراحی شده است. FX یک خودروی کراس اوور اسپرت بوده که برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ در نمایشگاه گوانگجو چین رونمایی شد.
به گزارش سایت خودرو ، شرکت چری یکی از مطرح ترین و بزرگترین خودروسازان کشور چین است که مسیر پیشرفت را با سرعت زیاد طی نموده و اکنون تبدیل به یکی از غولهای خودروسازی چین شده است. شرکت چری از سال ۱۹۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد و ابتدا با استفاده از پلتفرم شرکتهای مطرح اروپایی مانند فولکس واگن محصولات خود را تولید کرد. رفته رفته این شرکت بزرگ تولیدات خود را افزایش داد و در کشورهای دیگری نیز کارخانجات مونتاژ خودروهای خود را احداث نمود. از جمله کشورهایی که چری در آنها فعالیت میکند میتوان به مصر، ایران، اندونزی، ترکیه، تایوان، اوکراین، برزیل و تایلند اشاره کرد. همین اقدامات سبب شد تا چری تبدیل به بزرگترین صادر کننده خودرو چین شناخته شود و با احداث برندهای جدید مانند اومودا، اکسید و جتور محصولات خود را وسیعتر کرد.
ورود چری به ایران به سالها قبل باز میگردد. شرکت مدیران خودرو که نماینده و شریک تجاری چری در ایران است ابتدا خودروی چری QQ که خودرویی جایگزین برای ماتیز بود را تحت عنوان MVM 110 به ایران عرضه کرد. کم کم با استقبال مردم از این خودرو محصولات دیگر این کمپانی به بازار ایران عرضه شدند و سبد محصولات مدیران خودرو در ایران را متنوعتر کردند.
در دهه ۹۰ شمسی با عرضه محصولاتی همچون تیگو ۵ و آریزو ۵ فروش محصولات این شرکت در ایران رشد بالاتری پیدا کرد و سبب شد تا مردم بیش از پیش با این شرکت مطرح شناخت پیدا کنند. مدیران خودرو سرانجام در سال ۱۴۰۰ برندی تحت عنوان فونیکس را در جهت تولید خودروهای لوکستر از برند چری معرفی کرد و ابتدا تیگو ۷ پرو و تیگو ۸ پرو را با این برند وارد بازار ایران کرد. سرانجام پس از عرضه این دو محصول شرکت فونیکس یکی از جدیدترین خودروهای زیر برند چری که اومودا ۵ نام داشت را در ایران با نام FX رونمایی کرد. فونیکس FX با دو تیپ فعلا در ایران عرضه میشود که اکسلنت و پریمیوم نام دارد اما طبق گفتههای مدیرعامل فونیکس قرار است در سال ۱۴۰۲ دو نسخه دیگر شاممل نسخه دو دیفرانسیل بنزینی و نسخه پلاگین هیبرید FX نیز به بازار ایران عرضه شوند.
مقایسه طراحی ظاهری فونیکس اف ایکس اکسلنت و پریمیوم
از نظر طراحی ظاهری تفاوتی میان این دو تیپ از فونیکس FX وجود ندارد. طراحی ظاهری این خودروی جدید کاملا بروز بوده و بر اساس ترند روز طراحی خودرو در سراسر دنیا طراحی شده است. FX یک خودروی کراس اوور اسپرت بوده که برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ در نمایشگاه گوانگجو چین رونمایی شد.
در نمای جلو اولین موردی که به چشم میخورد جلوپنجره بزرگ و یکدست خودرو بوده که تا دو طرف خودرو کشیده شده و از دو طرف به چراغ های LED مخصوص روز که طراحی باریک، شکسته و کشیدهای دارند ختم میشود. همچنین چراغهای اصلی داخل یک قاب با چراغهای مهشکن یکی شده و روی سپر تعبیه شدهاند. همچنین سپر جلو نیز با یک دیفیوزر مشکی تزیین شده است.
در نمای جانبی فونیکس اف ایکس اولین موردی که به چشم میخورد زاویه زیاد خط سقف بوده که این خودرو را شبیه به کراس اوورهای کوپه کرده و جذابیت این خودرو را دوچندان کرده است. در این بخش سعی شده تا سادگی طراحی در اولویت قرار گرفته و به همین خاطر از خطوط شکسته زیادی استفاده نشده است. نکته مثبت دیگر رنگ مشکی ستونها و سقف بوده و همچنین گلگیرها نیز کمی بیرون زده از بدنه طراحی شده و باعث شده تا خودرو عضلانی به نظر رسد. رینگها سایز بزرگی داشته که در کنار رنگ تیرهای و خطوط قرمز رنگ داخل آن و رکاب، خودرو را اسپرت و تهاجمی کردهاند.
در نمای عقب اف ایکس طراحی هماهنگ با دیگر نماهای خودرو وجود دارد. چراغهای اصلی با زوایای تند و تیز و بر اساس ترند روز به صورت بهم پیوسته طراحی شده و گرافیک جذابی دارند که نگاهها را به خود جلب میکند. شیشه عقب با زاویه زیادی طراحی شده و همچنین درب صندوق نیز از خطوط شکسته نسبتا زیادی تشکیل شده است. نکته مثبت دیگر دیفیوزر عقب این خودرو بوده که دو خروجی دوگانه اگزوز دارد.
مقایسه طراحی کابین فونیکس FX اکسلنت و پریمیوم
کابین و داشبورد اف ایکس اکسلنت با پریمیوم مانند طراحی ظاهری تفاوتی ندارد. با ورود به کابین این خودروی جذاب با یک طراحی زیبا و بروز روبرو میشویم. صفحه نمایش بزرگ مالتی مدیا با صفحه کلاستر دیجیتال خودرو به صورت یکپارچه طراحی شده که کمی هم به سمت راننده زاویه پیدا کرده تا راننده به راحتی با آن کار کند. فرمان به صورت D کات طراحی شده و غربیلک نیز بع صورت سه شاخه به همراه کلیدهای کنترلی تعبیه شده است.
نکته مثبت دیگر داشبورد میانی استفاده از لیور دنده الکتریکی است که سبب شده تا یک فضای خالی زیر کنسول میانی ایجاد شود. فضای کابین نکته مثبت دیگر فونیکس FX است که سبب شده تا این خودروی کراس اوور مناسب خانوادهها در مسافتهای طولانی باشد و سرنشینان خصوصا در قسمت عقب با مشکل خاصی روبرو نشوند. متریال بکار رفته در داشبورد و اتاق کیفیت بالایی داشته و حس خوبی را به سرنشینان میدهد.
مقایسه مشخصات فنی فونیکس FX اکسلنت و پریمیوم
بخش فنی بزرگترین تفاوت میان این دو کراس اوور را رقم میزند. اکسلنت تیپ پایه محسوب شده و پریمیوم تیپ بالاتر این خودرو است. قلب تپنده اکسلنت یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ است که توانایی تولید ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور را داراست. جعبه دنده این تیپ از نوع اتوماتیک CVT با شبیه سازی ۹ سرعت بوده که نیروی پیشرانه را به چرخهای جلو منتقل میکند.
مصرف سوخت ترکیبی این تیپ حدود ۷.۱ لیتر در هر صد کیلومتر بوده تنها از دو حالت رانندگی ECO و SPORT پشتیبانی میکند. سیستم تعلیق این نسخه در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع تورشن بیم است. مشخصات فنی نسخه اکسلنت شباهت زیادی به فونیکس تیگو ۷ پرو و ام وی ام X55 پرو داشته و نسبت به رقبای همرده حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
تیپ پرمیوم اما از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری TGDI بهره میبرد که توانایی تولید ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت توسط یک جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه تر محصول شرکت گتراک به محور جلو انتقال مییابد. مصرف سوخت ترکیبی این نسخه حدود ۷.۸ لیتر در هر صد کیلومتر بوده و برخلاف نسخه اکسلنت از ۳ حالت رانندگی ECO، SPORT و NORMAL پشتیبانی میکند. سیستم تعلیق این نسخه در محور جلو از نوع مک فرسون بوده و در محور عقب از نوع مولتی لینک که سواری نرمتر و لذت بخشتری را برای سرنشینان به همراه دارد.
مقایسه امکانات فونیکس FX اکسلنت و پریمیوم
کراس اوورهای جدید شرکت فونیکس خوشبختانه امکانات رفاهی و ایمنی یکسانی داشته و مانند برخی خودروهای رقیب نسخه پایه امکانات کمتری نسبت به نسخه بالاتر دارد، نیستند. همین یک نکته مثبت بزرگ است تا تنها افراد میان مشخصات فنی متفاوت خودروی ایدهآل خود را انتخاب کنند و کسانی که تیپ اکسلنت یا پایه اف ایکس را انتخاب میکنند نگرانی از بابت کمبود آپشنهای ایمنی و رفاهی نداشته باشند.
فونیکس FX در بخش امکانات رفاهی و ایمنی با دست پر به میدان آمده و برای رقبای خود خط و نشان بزرگی کشیده است. این خودروی کراس اوور اسپرت به امکاناتی نظیر تهویه اتوماتیک دو کاناله، سیستم پاکسازی هوای کابین، سردکن و گرمکن صندلی های ردیف جلو، صندلی برقی راننده و شاگرد، فرمان کمکی برقی، دوربین ۳۶۰ درجه، نمایشگر مالتی مدیا لمسی، دسته دنده الکتریکی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، شارژر بی سیم تلفن همراه، سیستم صوتی سونی، سانروف، درِ صندوق عقب برقی، نورپردازی متغیر کابین، استارت دکمه ای، فرمان پذیر صوتی تجهیزات الکتریکی خودرو، سامانه اخطار برخورد از جلو، ترمز اضطراری اتوماتیک، رینگ آلومینیومی ۱۸ اینچی دو رنگ، شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سنسور نور، سنسور باران، رادار نقطه کور، رادار خطی، سامانه رانندگی خودکار بین خطوط، سامانه رانندگی خودران سطح ۲.۵، کروز کنترل تطبیقی و چراغهای LED مجهز شده است. همچنین لازم به ذکر است ایمنی این خودرو در سطح بسیار بالایی قرار داشته که در کنار امکانات ایمنی توانسته در تستهای یورو انکپ ۵ ستاره ایمنی را دریافت کند.
قیمت و زمان عرضه فونیکس FX اکسلنت و پریمیوم
طبق اعلام شرکت مدیران خودرو قرار است تا فونیکس FX اکسلنت در دیماه ۱۴۰۱ به فروش رسد و پس از آن در بهمن ماه ۱۴۰۱ فونیکس FX پریمیوم نیز به فروش رسد. همانطور که قبلتر اشاره کردیم در سال ۱۴۰۲ هم دو تیپ دیگر فونیکس FX شامل نسخه دو دیفرانسیل و نسخه پلاگین هیبرید آن میباشد در بازار ایران عرضه شوند.
قیمت فونیکس FX اکسلنت ۱.۲۸۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان بوده اما هنوز قیمت تیپ پریمیوم این خودرو مشخص نشده اما امکان دارد که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد گرانتر از تیپ اکسلنت به فروش برسد.