گیربکس اتوماتیک خودرو توسط یک سیستم الکترو هیدرولیک کنترل میشود. فرآیند تعویض دنده در گیربکس اتوماتیک به دلیل فشار سیال کار است و واحد کنترل الکترونیکی حالت های عملکرد را کنترل می کند و با استفاده از سوپاپ ها جریان سیال کار را تنظیم می کند. در حین کار، دومی اطلاعات لازم را از سنسورهایی دریافت می کند که دستورات راننده، سرعت فعلی وسیله نقلیه، بار کار روی موتور و همچنین دما و فشار مایع کار را میخوانند.
هدف اصلی سیستم کنترل گیربکس اتوماتیک را میتوان تعیین لحظه بهینهای نامید که در آن تعویض دنده باید رخ دهد. برای این کار باید پارامترهای زیادی را در نظر گرفت. طرحهای مدرن مجهز به یک برنامه کنترل پویا هستند که به شما امکان میدهد بسته به شرایط عملیاتی و حالت رانندگی فعلی خودرو که توسط سنسورها تعیین میشود، حالت مناسب را انتخاب کنید.
در گیربکس اتوماتیک، سنسورهای سرعت (تعیین سرعت در محورهای ورودی و خروجی گیربکس)، سنسورهای فشار و دمای سیال کار و سنسور موقعیت انتخابگر (بازدارنده) هستند. هرکدام از آنها طراحی و هدف خاص خود رادارند. از اطلاعات سایر سنسورهای خودرو نیز میتوان استفاده
هر چه یک وسیله نقلیه جدیدتر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که اکثر عملکردهای آن توسط سنسورهای الکترونیکی کنترل شود. گیربکس یک وسیله نقلیه دارای تعدادی سنسور مختلف است که بر نحوه عملکرد آن تأثیر میگذارد، ازجمله سنسور سرعت و سانسور که دمای گیربکس را کنترل می کند تا از گرم شدن بیشازحد جلوگیری کند. اگر یک وسیله نقلیه بهدرستی تعویض نکند، لزوماً به این معنی نیست که خود گیربکس مشکل دارد، زیرا این مشکلات میتواند توسط یک سنسور ایجاد شود.
برخلاف گیربکس قدیمی و معمول، که راننده دنده موردنظر را با استفاده از یک دستهدنده و کلاچ انتخاب می کند، یک گیربکس اتوماتیک کنترلشده الکتریکی از چندین سنسور برای سنجش زمان نیاز به تعویض استفاده می کند. این سنسورها دادهها را به ماژول کنترل پیشرانه و ماژول کنترل انتقال میدهند و تصویری کلی ایجاد میکنند که PCM از آن برای سنجش زمان تعویض دنده استفاده می کند.
سنسور سرعت ورودی و خروجی سنسور
سرعت شفت ورودی (ISS) دور در دقیقه شفت ورودی را اندازهگیری می کند درحالیکه سنسور سرعت شفت خروجی (OSS) شفت خروجی را اندازهگیری می کند. این دو سنسور پشت سر هم کار میکنند تا به ماژول کنترل پیشرانه کمک کنند تا اختلاف سرعت بین میللنگ موتور و شفت خروجی گیربکس و درنتیجه نسبت دنده را محاسبه کند. با توجه به اهمیت این سنسورها، استاندارد EOBD حاوی DTC برای هر دو سانسور شفت سرعت ورودی و خروجی است. بهعنوانمثال، P0723 یک مدار متناوب را برای OSS نشان میدهد که علت احتمالی آن خطای سیمکشی یا اتصال ضعیف به PCM است.
سنسور موقعیت دریچه گاز موقعیت
دریچه گاز یا TPS معمولاً روی محور صفحه دریچه گاز قرار دارد و مستقیماً موقعیت دریچه گاز را کنترل می کند – در اتومبیلهای مدرن اینیک سنسور غیر تماسی است که ممکن است از اثر هال یا القایی برای نظارت بر گاز استفاده کند. مقاومت بین آهنربای متحرک و سنسور نصبشده در پوشش گیربکس.
سنسور شفت سرعت توربین سنسور
شفت سرعت توربین بهطورکلی از یک سیمپیچ پیچیده شده به دور یک آهنربای دائمی تشکیلشده است – زمانی که یک ماده مغناطیسی در میدان ایجادشده توسط آهنربای دائمی حرکت می کند، خطوط میدان را تغییر میدهد و جریان را در سیمپیچ القا می کند و جهت را معکوس می کند. مواد به سمت میدانها حرکت میکنند و سپس دور میشوند – بهعبارتدیگر، تولید ولتاژ AC. دامنه و فرکانس ولتاژ تولیدشده با سرعت توربین و فاصله بین سنسور و توربین مطابقت دارد.
سنسور دمای هوای ورودی (IAT)
سنسورهای دمای هوای ورودی مقاومت الکتریکی را اندازهگیری میکنند – هر چه دمای لوله مکش بیشتر باشد، مقاومت کمتری دارد که ولتاژ سنسور را کاهش میدهد. و بالعکس. ازآنجاییکه IAT ها اغلب توسط واحد کنترل موتور برای تنظیم ترکیب سوخت استفاده میشوند، عیوب احتمالاً در ماژول DTC ذخیره میشوند. بهعنوانمثال، کد عیب P0095 یک نقص مدار در سنسور IAT دوم را نشان میدهد، که احتمالاً خطای اتصال ضعیف است.
سنسور سیستم خنککننده
دمای مایع خنککننده سیستم مدیریت سوخت از سنسور دمای مایع خنککننده برای تشخیص دمای کارکرد موتور استفاده می کند. PCM همچنین از این سنسور برای تنظیم ترکیب سوخت هوا و تنظیم کلاچ استفاده می کند. همانند IAT، سنسور دمای مایع خنککننده ولتاژ را اندازهگیری می کند. مقاومت سنسور براساس دما تغییر می کند.
سنسور جریان هوا
PCM از خوانش های حسگر جریان هوا برای تعیین سرعت حرکت هوا به داخل ورودی موتور استفاده می کند. حسگرهای جریان هوای سیم داغ (حسگر جریان هوای جرمی یا MAF) رایجترین در وسایل نقلیه مدرن هستند و رشته گرم شده و یک حسگر دما را تشکیل میدهند – وقتی موتور در حالت آرام است جریان بسیار کمی برای گرم نگهداشتن سیم مصرف میشود. هنگامیکه دریچه گاز باز میشود، هوا روی سیم داغ جریان مییابد و آن را خنک می کند. هرچه هوای بیشتری در جریان باشد، جریان بیشتری برای گرم نگهداشتن سیم موردنیاز است. یک سنسور جریان هوای حجمی (VAF) از یک پره هوا با فنر متصل به یک مقاومت متغیر استفاده می کند. با تغییر زاویه پره هوا به دلیل نیروی کشش هوا در حال حرکت از طریق ورودی، ولتاژ اندازهگیری شده تغییر می کند.
خرابی سنسور سرعت گیربکس میتواند باعث روشن شدن چراغ موتور شود. برخی از سنسورهای سرعت انتقال توسط چرخدندهای هدایت میشوند که آنها را مانند یک گاورنر میسازد، بااینحال، اکثر سنسورهای سرعت آهنربایی هستند که هنگام چرخش شفت خروجی سیگنال را تغییر میدهند.
شفت خروجی دارای یک بلوک طراحی برش کلید روی شفت است. بلوک با شفت میچرخد و هر کلید از روی آهنربای حسگر عبور می کند. همانطور که آهنربا به یک مقاومت قابلاندازهگیری به فلز اشاره می کند، مقداری ولتاژ به کامپیوتر ارسال می کند. هنگامیکه آهنربا ذرات فلزی زیادی روی خود میگیرد یا آهنربا خاصیت مغناطیسی خود را از دست میدهد، سنسور کار نمیکند. گاهی اوقات، اگر سنسور در روغنی متفاوت ازآنچه توصیه میشود غوطهور شود، به دلیل ویسکوزیته از کار میافتد.
تعمیر گیربکس اتوماتیک در انواع مدلها و در انواع خودروها در تعمیرگاه خودروهای آلمانی به کمک دستان ماهر و حرفهای متخصصین ما سرویس و تعمیر میشوند. مهم نیست مشکل گیربکس شما چیست، استادکاران ما اینجا هستند تا هر مشکلی در گیربکس شمارا حل کنند.
قیمت رقابتی
قیمت تعمیرات گیربکس در تعمیرگاه خودروهای آلمانی واقع در عظیمیِ کرج در مقایسه با تعمیرگاههای غیرتخصصی گیربکس بسیار مقرونبهصرفه تر و پایینتر است، با توجه به اینکه گیربکس شما توسط تکنسینهای متخصص با به صورتک امل تعمیر میشود و دقت زیادی در حین تعمیرات به خرج داده میشود هیچ مشکل مجددی در گیربکس شما ایجاد نمیشود.
پشتیبانی کامل از خدمات
تمامی خدمات ارائهشده در تعمیرگاه خودروهای آلمانی با ضمانتنامه یکساله مهرشده مجموعه ارائه میشود، شما میتوانید از پشتیبانی رایگان و عیبیابی گیربکس رایگان مجموعهی ما بهرهمند شوید.
خودروبر رایگان
خرابی گیربکس و سنسورهای آن میتواند سبب خاموش شدن کامل خودرو و عدم حرکت خودرو شود به همین دلیل در مجموعه خودرو بهرایگان یا همان یدککش برای انتقال خودروی شما بدون بروز مشکل به مجموعه فراهمشده است، رانندگی با گیربکس خراب سبب تشدید خرابی و افزایش هزینه و زمان موردنیاز برای تعمیرات میشود.
مجید طارمی: ۰۹۱۲۵۶۳۶۸۶۰
وبسایت: germany-service-center.com