یکی از مشغولیات فکری برای افرادی که در زمینه خودرو فعالیت دارند و یا علاقه وافری به اتومبیل دارند این است که اتومبیل های دیفرانسیل عقب برتر هستند یا اتومبیل های دیفرانسیل جلو؟ در اینجا باید اظهار داشت که امروزه خریداران تحت تاثیر تبلیغات وسیع فروشندگان قرار گرفته اند و به همین علت خرید اتومبیل های دیفرانسیل جلو زیادتر بوده و آن را رسماً به عنوان نمونه برتر در سطح دنیا پذیرفته اند که این انتخاب کاملاً درست نیست چون فروشندگان براساس همین تبلیغات هدایت و چسبندگی خودرو دیفرانسیل جلو را بهتر از دیفرانسیل عقب دانسته اند که در بسیاری از موارد خالی از حقیقت است. در این مقاله برای روشن شدن تفاوت این دو خودرو این سیستم ها را با هم مقایسه می کنیم، هر کدام از این دو سیستم دارای امتیازات مخصوص به خود هستند و بد نیست بدانید که بیشتر امتیازات خودرو دیفرانسیل جلو در مواردی غیراز چسبندگی و نحوه حرکت اتومبیل است.
مهمترین امتیاز دیفرانسیل جلو افزایش فضای داخلی اتومبیل است چون قراردادن موتور و جعبه دنده و دیفرانسیل در محفظه موتور باعث جلوگیری از احداث برجستگی میانی در کف اتومبیل می شود. در نتیجه کف اتاق اتومبیلهای دیفرانسیل جلو مزاحمتی برای سرنشیان ایجاد نمی کند. از دیگر محاسن با اهمیت اتومبیل های دیفرانسیل جلو موضوع اقتصادی بودن آنها از نظر میزان مصرف بنزین است. چون در مقایسه با انواع مشابه دیفرانسیل عقب از وزن کمتری (حدود ۱۰ % کاهش وزن) برخودارند.
بعلاوه بدلیل جمع و جور بودن قطعات مکانیکی امکان بهره گیری از فضای بیشتر را به طراحان در جهت کم کردن ابعاد اتومبیل بخصوص طول آن میدهد. بنابراین کاهش وزن و کوچک شدن اتومبیل تاثیر زیادی در کاهش مصرف سوخت آن دارد. شتاب حرکت خودرو دیفرانسیل جلو در حرکت روی برف یخ و سطوح لغزنده خیلی خوب است، چون وزن بیشتری را در چرخهای محرک جلوی خود خواهند داشت و چون چسبندگی چرخهای جلو بدلیل وزن بیشتر جلوی اتومبیل زیاد است، شتاب اینگونه اتومبیل ها در سطح لغزنده خوب است. برای پیشرفت خودروها از نظر آیرودینامیکی طراحان به سه مورد توجه بیشتری دارند.
۱- بدنه خودرو از جلو به عقب باید با شیب ملایمی صعود کند.
۲- انتهای خودرو از جهت عرض رفته رفته باریک شود.
۳- انتهای خودرو مانند مخروط سربریده باشد (دم خودرو بریده شود)
یکی از محدودیتهای خودروهای دیفرانسیل جلو این است که به دلیل انباشتگی قطعات مکانیکی در جلوی خودرو نمی توان این قسمت را با شیب ملایمی ساخت در نتیجه بند یک را که یکی از اساسی ترین اصول طراحی است نمی توان خوب برای خودرو دیفرانسیل جلو اجرا کرد و در نتیجه مقاومت خودرو در برابر هوا زیاد است. از نظر سرویس و نگهداری به دلیل انباشتگی قطعات روی هم هزینه تعمیر و نگهداری آنها زیاد است. در مسئله شتاب گیری و سرعت عمل در آغاز حرکت عامل تعیین کننده شتاب یک خودرو دیفرانسیل جلو )صرفنظر از نیروی موتور و گیربکس) مقدار نیروی عمودی است که به چرخهای دارای نیروی محرک آن وارد می شود. این نیرو تشکیل شده است از:
حاصل تفریق وزن ساکن و مقدار وزنی که در هنگام شتاب گیری از چرخهای محرک به قسمت عقب منتقل می گردد. چنین کاهش وزن در جلوی اتومبیل باعث کاهش چسبندگی محور جلو به زمین می شود. بنابراین دیفرانسیل جلو در هنگام آغاز حرکت به دلیل همین موضوع دارای قدرت سرعت گیری کمتری است.
البته میتوان این نقیصه را با انتخاب مدلی از دیفرانسیل جلو که تقسیم وزن در قسمت جلو بیشتر است تا حدودی مرتفع ساخت اما نقایص انجام چنین عملی این است که محدودیتهای زیادی در هنگام چرخشها به وجود آمده و همینطور ترمزها کارایی خود را از دست می دهند و چرخهای عقب به سرعت قفل شده و چرخهای جلو هم علاوه بر این که مصرف لنت ترمزشان بالا می رود زود گرم می شوند و هدایت اتومبیل مشکل تر می گردد. مهمترین محدودیت اتومبیل های دیفرانسیل جلو را میتوان در قابلیت کم آن در هنگام ترمز و توقفهای خیلی فوری بر روی سطوح لغزنده به حساب آورد.
در اتومبیلهای دیفرانسیل جلو اگر ترمز شدید گرفته شود بعد از رها کردن پدال ترمز مقاومت موتور و گیربکس و دیفرانسیل که به چرخهای جلو متصل است بسیار زیاد بوده و چرخهای عقب بلافاصله شروع به چرخیدن می کند که این حالت وضع نا مناسبی را برای راننده در جهت کنترل اتومبیل و هدایت آن به سمت جلو به وجود می آورد، چون نیروی بازدارنده در جلو است و در این حالت اتومبیل تمایل زیادی به چرخیدن و منحرف شدن از مسیر دارد. اتومبیل های دیفرانسیل عقب هم دارای ویژگی خاصی هستند یکی از این محاسن راحتی در ارائه طرح است. طراحی خودروها باید به صورتی باشد که نیروی مثبت آیرودینامیکی (نیروی فشار که به جلوی خودرو وارد می شود) و نیروی منفی آیرودینامیکی (نیروی مکشی ناشی از حرکت رو به پایین لایه هوادر پشت بدنه اتومبیل) به حداقل رسد .
19 Comments
سلام
خیلی عالی بود به دانشمون اضافه شد😄
خلاصه دمتون گرم
سلام پیکان سلطان ماشیناست
پیکان تو سرعت ازپژو کم میاره ولی تو قدرت از پژو خیلی سر تره
اونهایی که باور نمی کنن تو اینترنت بزند مسابقه تناب کشی بین پیکان و پژو ببینید کدوم میبره
سلام
ماشین من نه پیکانه نه پژو
اما !!!!!!!!!!
مرد حسابی داری پژو رو با پیکان مقایسه میکنی؟
با از خودت کوچیکتر درمیفتی؟
اگه راس میگی موتو پژو رو بزار رو پیکان دف عقب و موتور پیکان رو بزار رو پژو دف جلو اونوقت قضاوت کن
یا اگه میخوایی با انصافانه قضاوت کنیم بین دف عقب و دف جلو، هردو یک موتور داشته باشن و هردو یک وزن داشته باشن
اون وقت دف عقب و دف جلو قضاوت بشن
درسته؟؟؟؟
دف جلو ها یک جورایی کم فرمونن. تو دف جلو ها دریفت فقط با
دستی میکشند.دف عقب هاهم بیش فرمونن.ولی توی اینها بدون دستی کشیدن هم راحت دریفت میکنین.مثلا با زیاد فرمونو چرخوندن یا گاز دادن زیاد سر پیچ هم میشه دریفت کرد.از نظر من بهتره برای اونایی که تازه رانندگی را شروع کردن،FWD,AWD,4WD بخرن.
دوست عزیز سی ان چی خشکه اگه کپسول گاز رو یک زره باز کنی یک قطر گاز مایع روی دستت بیفته میبینی چربه
مصیبت دف عقب سربالاییه، حداقل برا من که روا داشتم اینجوری بود
سلام
نمیدونم چرا بعضیا میگن cng موتور رو از بین میبره من یه آردی مدل ۸۴ دارم هشت ساله دست منه نود و نه در صد هم با گاز کار کرده چه تو جاده چه داخل همه ش با گاز کارکرده تا حالا که خرجی نداشته منظورم سیلندر و سرسیلندر و واشر و ایناس باهاش تو اژانس هم کار کردم همیشه هم روغن موتور تمیز عوض میکنم
با سلام.از نظر فنی و علمی دف عقب خیلی بهتر از دف جلو هست.از نظر ایمنی و کنترل ماشین در سطوح مارپیچ تخیلی موارد دیگه مثل طراحی این اصل همیشه مهمه که ماشین دف عقب باشه.تنها موضوع مهم نحوه ی رسوندن قدرت به چرخ های عقبه.برای مثال توی خودروهای برقی که انتقال راحتتره دف عقب خیلی بهتر از دف جلو عمل میکنه.متاسفانه تو ایران خودروی دف عقب استاندارد و به روز نداریم و از همین جهت ایرانیا به این باورند که دف جلو بهتره.اگه توی ایزویر سرچ کنید مقاله های متعدد با دلیل علمی و ازمایشی در شرایط یکسان و برای یک خودرو وجود داره که اثبات میکنه دف عقب بهتر از دف جلوهست.اما ایجاد ماشین با دف عقب هزینه تولید بیشتری به نسبت به دف جلو داره ولی لوکستر و ایمنی بالاتر داره.الان اکثر خودروهای لوکس دنیا دف عقب هستند و سایرشون دو دف.
بعضیا هم واسه خنده مطلب میزارن آخه پیکان چجوری پژو رو میگیره.احتمالا پژو پارک بوده بعد پیکان ازش زده جلو.خخخخ..کمتر چرت بگید
لطفا تو چرت نگو پیکان شاه اول ماشین هاست سلطان اول ماشین هاست برو تو انتر نت سرچ کن طناب کشی پیکان و پژو پارس ببین کدوم میبره
سلام.
دیفرانسیل عقب برای قدرت و شتاب ساخته شده اگه یه پیکان رو با پژو کل بندازیم توی قدرت و شتاب پیکان جلوتره .دیفرانسیل جلو هم توی سرعت گرفتن و سرعت بالا،کنترل بیشتر ماشین توی برف و بارون و جاهای لیز و کم نیاوردن اون هستش و اگه نو سرعت مسابقه بدن پیکات به گرد پای پژو نمیرسه.دیفرانسیل جلو اصلا کم نمیاره.چنگ میندازه و خودشو میکشه و هرگز تسلیم نمیشه ولی دیفرانسیل عقب یکدفعه از تمام قدرتشون استفاده میکنن و وقتی نتونن موتورشون خاموش میشه ولی موضوع توی دیفرانسیل جلو برعکسه از قدرتشون استفاده میکنن و چنگ میزنن و اصلا از خاموش شدن خبری نیس و هرگز کم نمیارن.الان پیکان رو با ال۹۰کل بندازی میبینی وقتی ال۹۰داره پیکانو میکشه پیکان کم میاره و خاموش میکنه.جفت دیفر یا همون دو دیفرانسیل هم از هردوشون از همه لحاظ بهتره هم قدرت هم سرعت از همه ماشینای تک دیفرانسیل سر تره.
سلام
ماشین من نه پیکانه نه پژو
اما !!!!!!!!!!
مرد حسابی داری پژو رو با پیکان مقایسه میکنی؟
با از خودت کوچیکتر درمیفتی؟
اگه راس میگی موتو پژو رو بزار رو پیکان دف عقب و موتور پیکان رو بزار رو پژو دف جلو اونوقت قضاوت کن
یا اگه میخوایی با انصافانه قضاوت کنیم بین دف عقب و دف جلو، هردو یک موتور داشته باشن و هردو یک وزن داشته باشن
اون وقت دف عقب و دف جلو قضاوت بشن
درسته؟؟؟؟
به نظر من دیفرانسیل عقب واسه ی حرکات نمایشی عالیه ولی دیفرانسیل جلو از نظر قدرت بهتر عمل میکنه و دو دیفرانسیل واسه ی آفرود و کوه خوبه من هر سه تاشون رو داشتم دو دیفرانسیل بهتر از همه است
ینی چیزخل ترین ادما همینا هستن که میگن
دیف عقب برا حرکات نمایشی خوبه اما قدرت ندار
بعد که میخاد نهایت بیسوادیشو نشون بده میگه دو دیفرانسیل برا افرود خوبه
هنوز نمیفهمه دو دیفرانسیل با چهار چرخ محرک هم تفاوت داره
اگه نظر منو بخواید جفتشونم دارای معایبی هستن
ولی
خودرو هایی که دو دفرانسیل دارن ( مثل سوبارو ) از همه نظر بهترن ولی اینجا که میخوایم مقایسه کنیم باید رتبه بندی بشه به ترتیب
۱.دو دفرانسیل
۲.دفرانسیل عقب
۳.دفرانسیل جلو
دلیلاشم خودم میدونم از ۴۰ تا مکانیک حرفه ای تحقیق کردم
اون دوستی که گفته قدرت دیف عقب بیشتره…بدونه کلا ماشین های گاردون دار هدر رفت قدرت زیادی دارن و به هیچ وجه اینطور نیست،برای نمونه پژو ۵۰۴ رو با جی ال ایکس ۴۰۵ مقایسه کنید، با این وجود که موتور ۵۰۴ بسیار قدرتمند اما دیفرانسیل عقبه و ۴۰۵ با موتور ضعیف تر اما چابک تره…معایب دیگری هم هست مثل مواقع بارش برف که دیف عقب مشکل کنترل داره و زنجیر به چرخ جلو بسته نمیشه
سلام حتما دیفرانسیل عقب قدرتش بیشتره اما دیفرانسیل جلو در برف و سرخوردن امنیتش بیشتره مثل کلیه وانتها که دیفرانسیل عقبند چون جا برای گیربکس بزرگتر و همچنین دیفرانسیل بزرگ جا دارد نیسان با موتور ۲۴۰۰ میتونه ۳ تن بار ببره در همین رنج سواری دیفر جلو فقط سرعتی خوبه
بیشتر ماشین های اروپایی و امریکایی دیفرانسیل عقب تولید میشن به نظر من فقط راحتی طراحی نیست.یه امتیاز مثبت که گفته نشده اینه که خودروهای دیفرانسیل عقب برای حرکت روی سطح به اصطکاک کمتری نیاز دارند در مقایسه با خودروهای دیفرانسیل جلو(مورد مشابه.پژو۴۰۵ رو با اردی مقایسه نکنین)۴۰۵ در مقایسه با ۴۰۵ که دیفرانسیل عقب ساخته شده.
در بسیاری از خودروهای دو در کوپه و ماشینهای دست ساختی همچون بوگاتی لامبورگینی و لکسوس lfa… دیفرانسیل عقب هستن علتش فقط بخاطر شتابش هست ؟