طبق اخبار متشر شده از خودروها میکروبوس هیپی فولکس واگن از نو متولد شد و این بار قوای محرکه آن برقی است.
به گزارش سایت خودرو ، از اولین ون فولکس تیپ۲ میکروبوس ۷۵ سال می گذرد. در سالنامه های آمریکانا از این خودروی اسطوره ای، عنصر «ضدفرهنگ دهه ۶۰ [میلادی]» یاد کرده اند. حالا فولکس واگن با برقی کردن قوای محرکه، جانی دوباره به این خودروی برقی بخشیده است.
مدیران ارشد فولکس در یک رونمایی اینترنتی پیش از نمایش واقعی آن در SXSW 2022 این ون بار و مسافر را که آی.دی.باز باربر ID.Buzz Cargo نامگذاری کرده اند معرفی نمودند. ون برقی فولکس امسال ابتدا در خیابان ها و جاده های اروپا به حرکت در می آید و برای ورود به بازارهای دیگر دنیا از جمله آمریکا مستلزم تغییرات مطابق با استانداردهای آن بازارها است. برای مثال برای ورود به بازار آمریکا فاصله بین دو محور آن باید کمی کوتاه تر شود و در دسته بندی خودروهای تجاری عرضه شود از این رو به احتمال زیاد به گفته ی اسکات کئوگ Scott Keogh مدیر عامل فولکس آمریکا سال ۲۰۲۴ به مشتریان تحویل می شود.
در شهر هامبورگ آلمان، این ون برقی با سطح۴ خودران عرضه می شود و در سال ۲۰۲۵ دست مشتریان را می گیرد. [شاید این توضیح مختصر لازم باشد که خودران ها را به ۶ سطح تقسیم بندی می کنند که از صفر شروع می شود. سطح ۰: هیچ کاری خودکار انجام نمی شود؛ سطح۱: خودران به کمک راننده نیاز دارد؛ سطح۲: بدون نیاز به راننده حرکت می کند اما به توجه راننده نیاز دارد؛ سطح۳: خودران عمل می کند اما مسئولیت همچنان با راننده است؛ سطح۴: سطح بالایی از خودران که به دخالت راننده نیاز ندارد اما همچنان مسئولیت با راننده است؛ سطح۵: خودران کامل که امکان بروز حادثه در آن به صفر رسیده است.]
کئوگ می گوید این زمانی که آمریکایی ها باید منتظر بمانند تا این ون به دستشان برسد، ارزشش را دارد چون برای بازار آمریکا مجهزتر خواهد آمد. برای ایالت کالیفرنیا هم یک ورژن خاص با نام ادیشن کمپر کالیفرنیا California camper edition مخصوص اردو و کمپینگ ارائه می شود. این ورژن فاصله بین دو محور بیشتری دارد و در آن سه ردیف صندلی جا می شود در حالی که ورژن اروپایی آن فقط دو ردیف جا دارد.
آی.دی.باز روی پلتفرم مدولار ماتریکس درایو (به قول آلمانی ها MEB ) modular electric drive matrix طراحی شده است. فورد هم قرار است روی این معماری محصولی برای اروپا عرضه کند.
پک باتری ۷۷ کیلووات ساعتی (کمی کوچکتر از پک ۸۲ کیلووات ساعتی آی.دی.۴) آن با ظرفیت شارژ ۱۷۰ وات می تواند موتور برقی ۱۵۰ کیلووات آن را به حرکت در آورد. باتری این ون برقی فولکس قابلیت شارژ دوطرفه دارد یعنی هم شارژ می شود و هم شارژ می کند و در صورت برق رفتگی در منزل می توان از آن کمک گرفت.
ون مسافری آن ۵ صندلی دارد و ۱.۲۱ متر مکعب فضای بار و نوع باربری آن ۳.۹ مترمکعب فضا برای بار دارد. نوع اروپایی آن به آپشن های کمک به راننده از جمله حفظ بین خطوط، کمک به پارک، اتصال به اینترنت و اشتراک اطلاعات از نوع V2X و سامانه های هشدار جاده مجهز است.
نکته جالب این ون برقی فولکس، عدم استفاده از حیوانات برای تزئینات داخل خودرو است. فرمان آن از جنس پلی اُرتان است اما به هیچ عنوان به ظاهر و استایل آن لطمه نخورده است. کف پوش های آن نیز از پلاستیک های بازیافتی اقیانوس ها است که نسبت به محصولات دیگر ۳۲ درصد کمتر ردپای کربنی برجای می گذارد. فولکس تا سال ۲۰۵۰ از لحاظ آلایندگی کربنی به صفر خواهد رسید.