وقتی کارخانهای محصولات بسیاری میسازد، باید راهی برای شناختن و متفاوت کردن هر محصول پیدا کند، راهی که باعث شود هیچ اشتباهی رخ ندهد. حتما تا الان متوجه شدهاید که بامو راه مخصوص خود را پیدا کرده است و آن کدگذاری بر روی محصولات مختلف است.
اگر شما از طرفداران و علاقهمندان صنعت خودرو هستید، حتما نامهایی مانند E30 یا E46 را شنیدهاید. این کدها برای شناسایی محصولات بامو به کار گرفته میشوند. حرف E از کلمه آلمانی Entwicklung به معنای «توسعه» گرفته شده است.
از این حرف برای نامگذاری چندین مدل اولیه استفاده شده؛ مدلهایی که بعضی از آنها برای تولید نهایی تایید شدند. به عنوان مثال از بین E36 سری۳ تا E46 سری۳ نزدیک به ۱۰ محصول مختلف تولید یا معرفی شد.
اولین استفاده از این کدها دهه ۶۰ میلادی برمیگردد. در آن زمان اولین مدل E3 طراحی شد و تولید آن دوران جدیدی را در بامو شروع کرد. دورانی که بعدها «New Six» نام گرفت.
پس از گذشت سالها، مدلهای اولیهای که نام E را بر خود داشتند به صد محصول رسیدند و آلمانها مجور بودند از کدها و حروف جدیدی استفاده کنند. آنها این بار به سراغ حرف F رفتند.
محصولات قبلی که از این کدها استفاده میکردند، اکنون بسیار معروف و شناختهشده هستند، اما محصولات فعلی به اندازه متصدیان پیشین خود محبوب نیستند و ما به همین خاطر تصمیم گرفتیم که کدگذاریهای بعضی از این مدلها را برای شما بازگو کنیم.
۲۰۱۱ – بامو سری۱ هاچبک
این مدل که در واقع دومین نسخه سری۱ محسوب میشد، در سال ۲۰۱۱ عرضه شد و نسخه ۵ در آن F20 و نسخه ۳ در آن F21 نام داشت.
۲۰۱۳ – بامو سری۲
سری۲ در واقع جایگزین سری۱ کوپه شد و از شاسی مدل سری۱ هاچبک استفاده میکرد. کد سری۲ کوپه F22 بود و نسخه دیفرانسیل جلو سری۲ اکتیو تورر با کد F45 شناسایی شد. این در حالی است که نسخه بدون سقف این مدل هماکنون در مرحله آزمایش است و اواخر سال جاری با کد F23 عرضه خواهد شد.
۲۰۱۲ – بامو سری۳
کد F30 برای سری۳ فعلی سدان استفاده شد. طیف محصولات سری۳ شامل نسخه تورینگ با کد F31 و نسخه گرنتوریسمو با کد F34 نیز میشود.
۲۰۱۳ – بامو سری۴
سری۴ با هدف جایگزینی سری۳ کوپه ساخته شد و در داخل بامو با کدهای F32 برای نسخه کوپه، F33 برای نسخه بدون سقف و F36 برای نسخه گران کوپه شناخته میشوند.
۲۰۱۰ – بامو سری۵
نسخه سدان سری۵ کد F10 را داشت و نسخههای تورینگ و گرنتوریسمو به ترتیب با کدهای F11 و F07 شناخته میشوند.
۲۰۱۱ – بامو سری۶
مدل GT محصولات بامو قبلا با کدهای E63\64 شناخته میشد.امروز سه کد متفاوت برای سری۶ ساخته شده است. F06 برای نسخه گرانکوپه، F12 برای نسخه بدون سقف و F13 برای نسخه کوپه.
۲۰۱۰ – بامو سری۷
این در واقع سری۷ فعلی بود که مجموعه محصولات F را آغاز کرد. بامو میخواست پرچمدار جدید خود را که پیشرفتهترین و بروزترین تکنولوژی را داشت، با نام جدیدی عرضه کند و نشان دهد که این مدل کاملا جدید است. به همین خاطر بود که سری جدیدی در سال ۲۰۱۰ و با کد F01\F02 عرضه شد. کد اول برای نامگذاری نسخه معمولی سری۷ بود و کد دوم نیز برای نامگذاری نسخه فاصله بینمحوری طولانیتر. کد F03 هم بعدها برای نسخه مخصوص زرهی و ضدگلوله استفاده شد.
۲۰۱۱ – بامو X3
SUV جدید کارخانه هم کدهای جدید گرفتند. X3 فعلی که قبلا با کد E83 شناخته میشد، اکنون با کد F25 شناخته میشود.
۲۰۱۴ – بامو X4
بامو امسال دومین کوپه اسپرت اکتیویتی را در قالب X4 معرفی کرد. آنها کد F26 را برای مدل جدید انتخاب کردند زیرا این مدل شاسی همان مدل برادر خود یعنی X3 را داشت.
۲۰۱۴ – بامو X5
سومین نسل از X5 محبوب نیز کد F15 را به خود گرفت. مدل X6 نیز با کد F16 اواخر سال جاری عرضه خواهد شد.
محصولات رنج M تا حالا با همان کدهای نسخههای معمولی خود شناخته میشدند. مثلا آخرین مدل سدان M3 قبلا با کد E90 یعنی همان کد سری۳ معمولی شناخته میشد. اما بامو تصمیم گرفت که برای چند خودروی جدید خود، کدهای متفاوتی استفاده کند. آنها این کار را به این خاطر انجام دادند که تفاوت بین دو نسخه را نشان دهند.
به همین خاطر است که M3 2015 بر خلاف سری۳ F30 با کد F80 شناخته میشود. نسخه کوپه M4 هم کد F82 را گرفته است.
محصولات آتی
خودروهای رنج M در حال تولید نیز کدهای متفاوتی خواهند داشت. مدل X5 M با کد F85 از نسخه معمولی X5 متمایز خواهد شد و X6 M هم با در پیش گرفتن همین رویه، کد F86 را خواهد داشت.
اولین دیفرانسیل جلو X1 که در سال ۲۰۱۵ جایگزین نسل فعلی خواهد شد، با کد F48 شناخته میشود. این کد به خاطر استفاده از شاسی مدل سری۲ اکتیو تورر F45 انتخاب شده است.
بامو استفاده از حرف F را هم در سال ۲۰۱۶ پشت سر خواهد گذاشت. مدل جدید سری۷ در سال ۲۰۱۶ و با کد G11\G12 عرضه خواهد شد و فصلی جدید در رنج محصولات بامو را رقم خواهد زد.