ﻣﻘﺪﻣﻪ: ﺣﺎل، آﯾﺎ ﺗﺎ ﺑﻪ ﭼﮕﻮ ﻧﮕﯽ ﮐﺎرﮐﺮد وﺳﺎﯾﻠﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﭼﺮﺧﻬﺎی اﺳﮑﯿﺖ ﯾﺎ ﻣﻮﺗﻮر ﻫﺎی اﻟﮑﺘﺮ ﯾﮑﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻧﺮﻣﯽ و ﺑﺎ ﺳﺮﻋﺖ ﻣﯽ ﭼﺮﺧﻨﺪ ﺷﻤﺎ را ﻣﺘﻌﺠﺐ ﺳﺎﺧﺘﻪ اﺳﺖ؟ ﻋﻠﺖ را ﻣﯽ ﺗﻮان در ﮐﻠﻤﻪ ی ﮐﻮﭼﮏ و ﺳﺎده ی ﯾﺎﺗﺎﻗﺎن bearin ﯾﺎﻓﺖ. ﯾﺎﺗﺎﻗﺎﻧﻬﺎ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ در اﺑﺰارﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻣﺎ ﻫﻤﻪ روزه از آﻧﻬﺎ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽ ﮐﻨﯿﻢ وﺟﻮد داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺑﺪون ﯾﺎﺗﺎﻗﺎن، ﻣﯽ ﺑﺎﯾﺴﺖ ﭘﯿﻮﺳﺘﻪ اﺟﺰاﯾﯽ را ﮐﻪ ﺗﺤﺖ اﺻﻄﮑﺎ ک ﺧﺮاب ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﻋﻮض ﮐﺮد. د ر اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻣﯽ آﻣﻮزﯾﻢ ﮐﻪ ﯾﺎﺗﺎﻗﺎن ﻫﺎ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﮐﺎر ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ و ﺑﻪ ﺑﺮﺧﯽ از اﻧﻮاع ﯾﺎﺗﺎﻗﺎن ﻫﺎ ﮔﺬری اﺟﻤﺎﻟﯽ ﺧﻮاﻫﯿﻢ داﺷﺖ.
ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﯾﺎﺗﺎﻗﺎﻧﻬﺎ ﺳﺎده ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﭼﺮﺧﻬﺎی ﻣﺎﺷﯿﻦ ﺷﻤﺎ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﯾﮏ ﯾﺎﺗﺎﻗﺎن ﺑﺰرگ ﻋﻤﻞ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ. اﮔﺮ ﺷﻤﺎ ﭼﯿﺰی ﻣﺎﻧﻨﺪ اﺳﮑﯿﺖ را ﺑﺠﺎی ﭼﺮﺧﻬﺎی اﺗﻮﻣﺒﯿﻞ ﺗﺎن ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار دﻫﯿﺪ اﺗﻮﻣﺒﯿﻞ ﺗﺎن ﺑﻪ ﺳﺨﺘﯽ ﺧﻮا ﻫﺪ ﺗﻮاﻧﺴﺖ از ﯾﮏ ﺳﺮازﯾﺮی ﺑﻪ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺟﺎده ﺣﺮﮐﺖ ﮐﻨﺪ. زﯾﺮا وﻗﺘﯽ ﮐﻪ اﺷﯿﺎء ﻣﯽ ﻟﻐﺰﻧﺪ اﺻﻄﮑﺎک ﺑﯿﻦ آﻧﻬﺎ ﺑﺎﻋﺚ اﯾﺠﺎد ﻧﯿﺮوﯾﯽ ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ ﺗﻤﺎﯾﻞ ﺑﻪ ﮐﺎﻫﺶ ﺳﺮﻋﺖ آن ﺷﯽء دارد اﻣﺎ اﮔﺮ، دو ﺳﻄﺢ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻫﻢ ﺑﻐﻠﺘﻨﺪ اﺻﻄﮑﺎک ﺑﻪ ﻣﻘﺪار ﭼﺸﻢ ﮔﯿﺮی ﮐﺎﻫﺶ ﻣﯽ ﯾﺎﺑﺪ .
ﯾﮏ ﯾﺎﺗﺎﻗﺎن ﺳﺎده ﺷﺒﯿﻪ ﭼﯿﺰی اﺳﺖ ﮐﻪ در ﭼﺮخ اﺳﮑﯿﺖ ﯾﺎﻓﺖ ﻣﯽ ﺷﻮد.
ﯾﺎﺗﺎﻗﺎﻧﻬﺎ ﺑﻮﺳﯿﻠﻪ ی ﻻﯾﻪ ﻫﺎی ﻓﻠـﺰی داﺧﻠـﯽ وﺧـﺎرﺟﯽ وﻧﯿـﺰ ﻏﻠﺘﮏ ﯾﺎ ﺳـﺎﭼﻤﻪ ﻫـﺎ ی ﻓﻠـﺰی ﺻـﯿﻘﻠﯽ ﮐـﻪ ﻧـﺴﺒﺖ ﺑـﻪ ﻫـﻢ، ﻣﯽﻏﻠﺘﻨﺪ اﺻﻄﮑﺎک را ﮐﺎﻫﺶ ﻣﯽ دﻫﻨﺪ. اﯾﻦ ﻏﻠﺘﮏ ﻫﺎ ﯾﺎ ﺳﺎﭼﻤﻪ ﻫﺎ ﺑﺎ ﺗﺤﻤﻞ ﺑﺎر وارده اﺟـﺎزه ﻣـﯽ دﻫﻨـﺪ ﮐـﻪ وﺳـﯿﻠﻪ ﺑﻄﻮر ﯾﮑﻨﻮاﺧﺖ و ﺑﻪ ﻧﺮﻣﯽ ﺑﭽﺮﺧﺪ. ﯾﺎﺗﺎﻗﺎﻧﻬﺎ ﻋﻤﻮﻣﺎ ﺑﻪ دو ﺷﮑﻞ ﺑﺎرﮔﺬاری ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﺷﻌﺎﻋﯽ و ﻣﺤﻮری ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺟﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﯾﺎﺗﺎﻗﺎن در آﻧﺠﺎ ﺑﮑﺎر ﻣﯽ رود ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﺗﻤﺎم ﺑﺎر ﺑﺎﺷﺪ ﺷﻌﺎﻋﯽ ﯾﺎ ﻣﺤﻮری ﯾﺎ ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ از ﻫﺮ دو.
ﯾﺎﺗﺎﻗﺎن ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻣﺘﺼﻞ ﺑﻪ ﺷﻔﺖ ﻣﻮﺗﻮر و ﻗﺮﻗﺮه ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ و ﺗﺤﺖ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺑﺎرﻫﺎی ﺷﻌﺎﻋﯽ ﻗﺮار دارﻧﺪ.
ﯾﺎﺗﺎﻗﺎﻧﻬﺎی ﺑﮑﺎر رﻓﺘﻪ در ﻣﻮﺗﻮر اﻟﮑﺘﺮﯾﮑﯽ وﻗﺮﻗﺮه ﺗﻨﻬﺎ ﺗﺤﺖ ﺗﺎﺛﯿﺮﺑﺎرﻫﺎی ﺷﻌﺎﻋﯽ ﻗﺮار دارﻧﺪ. ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺑﺎرﻫﺎ از ﻧﯿﺮوی ﮐﺸﺶ ﺗﺴﻤﻪ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﮐﻨﻨﺪه ی در ﻗﺮﻗﺮه ﺑﻮﺟﻮد ﻣﯽ آﯾﺪ.
ﯾﺎﺗﺎﻗﺎن ﺑﮑﺎر رﻓﺘﻪ در اﯾﻦ ﺻﻨﺪﻟﯽ ﺗﺤﺖ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺑﺎر ﻣﺤﻮری ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.
ﻣﺎﻧﻨﺪ ﯾﺎﺗﺎﻗﺎﻧﻬﺎی ﺑﮑﺎر، ﯾﺎﺗﺎﻗﺎن ﻧﺸﺎن داده ﺷﺪه در ﺷﮑﻞ ﻓﻮق رﻓﺘﻪ در ﺗﮑﯿﻪ ﮔﺎﻫﻬﺎ ﻋﻤﻞ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. اﯾﻦ ﯾﺎﺗﺎﻗﺎن ﺗﺤﺖ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻧﯿﺮوﻫﺎی ﻣﺤﻮری ﺧﺎﻟﺺ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. وﺗﻤﺎم ﺑﺎر ﻧﺎﺷﯽ از ﻧﯿﺮوی وزن ﺷﺨﺼﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ روی ﺻﻨﺪﻟﯽ ﻧﺸﺴﺘﻪ اﺳﺖ.
ﯾﺎﺗﺎﻗﺎﻧﻬﺎی ﺑﮑﺎر رﻓﺘﻪ در ﭼﺮخ ﯾﮏ ﻣﺎﺷﯿﻦ ﮐﻪ ﺗﺤﺖ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺑﺎرﻫﺎی ﻣﺤﻮری وﺷﻌﺎﻋﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ.
ﯾﺎﺗﺎﻗﺎن ﻓﻮق ﻣﺎﻧﻨﺪ ﯾﺎﺗﺎﻗﺎﻧﯽ ﮐﻪ در رﯾﻨﮓ )ﺗﻮﭘﯽ( ﭼﺮخ ﻣﺎﺷﯿﻦ ﺷﻤﺎ ﻗﺮار دارد، ﻋﻤﻞ ﻣﯽﮐﻨﺪ. اﯾﻦ ﯾﺎﺗﺎﻗﺎﻧﻬﺎ ﻫﻢ ﻣﺘﺤﻤﻞ ﺑﺎر ﻣﺤﻮری ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ و ﻫﻢ ﻣﺘﺤﻤﻞ ﺑﺎر ﺷﻌﺎﻋﯽ . ﺑﺎر ﺷﻌﺎﻋﯽ ﻧﺎﺷﯽ از وزن ﻣﺎﺷﯿﻦ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ وﺑﺎر ﻣﺤﻮری ﻧﺎﺷﯽ از ﻧﯿﺮوﻫﺎی ﺟﺎﻧﺒﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ وﻗﺘﯽ ﺷﻤﺎ در ﭘﯿﭻ ﺟﺎده دور ﻣﯽ زﻧﯿﺪ ﺑﻪ آن اﻋﻤﺎل ﻣﯽ ﺷﻮد.
اﻧﻮاع ﯾﺎﺗﺎﻗﺎﻧﻬﺎ
ﮔﻮﻧﻪ ﻫﺎی ﺑﺴﯿﺎر زﯾﺎد ی از ﯾﺎﺗﺎﻗﺎﻧﻬﺎ وﺟﻮد دارد ﮐﻪ ﻫﺮﯾﮏ ﺑﺮای ﻫﺪﻓﯽ ﺧﺎص ﺑﮑﺎر ﻣﯽ روﻧﺪ . ﺑﺮﺧﯽ از آﻧﻬﺎ ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از: ﯾﺎﺗﺎﻗﺎن ﺳﺎﭼﻤﻪ ای)ﺑﻠﺒﺮﯾﻨﮓ ( ﯾﺎﺗﺎﻗﺎن، ﻏﻠﺘﮑﯽ) روﻟﺮ ﺑﺮﻧﯿﮓ( یاتافان طولی- ساچمه ای، یاتاقان محوری – ساچمه ای، یاتاقان غلتکی محوری و یاتاقان غلتکی – مخروطی
ﯾﺎﺗﺎﻗﺎﻧﻬﺎی ﺳـﺎﭼﻤﻪ ای: (آﻧﭽـﻪ در ﺷﮑﻞ ﻧﺸﺎن داده ﺷﺪه اﺳﺖ) اﺣﺘﻤﺎﻻ راﯾﺞ ﺗﺮﯾﻦ ﻧﻮع ﯾﺎﺗﺎﻗﺎن ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ. آﻧﻬـﺎ در ﻫـﺮ ﭼﯿـﺰ از اﺳـﮑﯿﺖ ﮔﺮﻓﺘـﻪ ﺗـﺎ وﺳـﺎﯾﻞ ﺳﻨﮕﯿﻦ ﺑﮑﺎررﻓﺘﻪ اﻧﺪ. اﯾﻦ ﯾﺎﺗﺎﻗﺎﻧﻬﺎ ﻫﻢ ﺑﺎرﻫـﺎی ﻣﺤـﻮری و ﻫﻢ ﺑﺎرﻫﺎی ﺷﻌﺎﻋﯽ را ﺗﺤﻤﻞ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ. و اﻏﻠﺐ در ﺟﺎﻫﺎﯾﯽ ﺑﮑﺎر ﻣﯽ روﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﺎر ﻧﺴﺒﺒﺘﺎ ﮐﻮ ﭼﮏ اﺳﺖ.
ﻧﯿﻢ ﺑﺮﺷﯽ از ﯾﺎﺗﺎﻗﺎن ﺳﺎﭼﻤﻪ ای
در ﯾﮏ ﯾﺎﺗﺎﻗﺎن ﺳﺎﭼﻤﻪ ای ﺑﺎر از ﺟﺪاره ﺑﯿﺮوﻧﯽ ﺑﻪ ﺳﺎﭼﻤﻪ ﻫﺎ ﻣﻨﺘﻘﻞ ﻣﯽ ﺷﻮد و از آﻧﺠﺎ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﺟﺪاره ی دروﻧﯽ اﻧﺘﻘﺎل ﻣﯽ ﯾﺎﺑﺪ. اﯾﻦ ﺳﺎﭼﻤﻪ ﻫﺎ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﮐﺮوی ﺑﻮدن در ﻧﻘﺎط ﮐﻮﭼﮑﯽ ﺑﺎ دﯾﻮاره ﻫﺎی دروﻧﯽ و ﺑﯿﺮوﻧﯽ ﺗﻤﺎس دارﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﺑﻪ ﻧﺮﻣﯽ ﺑﭽﺮﺧﻨﺪ. اﻣﺎ اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﺳﺒﺐ ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺳﻄﺢ ﮐﻮﭼﮑﯽ ﺑﺎر را ﺗﺤﻤﻞ ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ اﮔﺮ، ﺑﺎر اﺿﺎﻓﻪ ﺑﺮ ﯾﺎﺗﺎﻗﺎن وارد ﺷﻮد ﺳﺎﭼﻤﻪ ﻫﺎ دﭼﺎر ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺷﮑﻞ ﯾﺎ ﻟﻪ ﺷﺪﮔﯽ آن ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﮐﻪ ﻫﻢ ﺑﺎﻋﺚ ﺧﺮاﺑﯽ ﯾﺎﺗﺎﻗﺎن ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.
ﯾﺎﺗﺎﻗﺎﻧﻬﺎی ﻏﻠﺘﮑﯽ: ﯾﺎﺗﺎﻗﺎﻧﻬﺎی ﻏﻠﺘﮑﯽ – آﻧﭽﻪ ﮐﻪ در ﺷﮑﻞ زﯾﺮ ﻧﺸﺎن داده ﺷﺪه، اﺳﺖ در ﺟﺎﻫﺎﯾﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻏﻠﺘﮏ ﺗﺴﻤﻪ ی ﻧﻘﺎﻟﻪ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎرﻫﺎی ﺳﻨﮕﯿﻦ ﺷﻌﺎﻋﯽ را ﺗﺤﻤﻞ ﮐﻨﻨﺪ ﺑﻪ ﮐﺎر ﻣﯽ روﻧﺪ. در اﯾﻦ ﻏﻠﺘﮏ ﻫﺎ اﺳﺘﻮاﻧﻪ ای ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺳﻄﺢ ﺗﻤﺎس، ﯾﺎﺗﺎﻗﺎﻧﻬﺎ ﺟﺪاره ی داﺧﻠﯽ و ﺑﺎ ﺧﺎرﺟﯽ ﻧﯿﺴﺖ ﻏﻠﺘﮏ ﻫﺎ ﯾﮏ ﻧﻘﻄﻪ، ﺑﻠﮑﻪ ﯾﮏ ﺧﻂ اﺳﺖ. اﯾﻦ ﺗﻮزﯾﻊ ﺑﺎرﺑﺮ ﯾﮏ ﺳﻄﺢ ﮔﺴﺘﺮده ﺗﺮ ﺑﻪ ﯾﺎﺗﺎﻗﺎﻧﻬﺎی اﺟﺎزه ﻣﯽ دﻫﺪ ﮐﻪ ﺑﺎر ﺑﯿﺸﺘﺮی را ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﯾﺎﺗﺎﻗﺎﻧﻬﺎی ﺳﺎﭼﻤﻪ ای ﺗﺤﻤﻞ ﮐﻨﻨﺪ درﺣﺎﻟﯿﮑﻪ اﯾﻦ ﻧﻮع از ﯾﺎﺗﺎﻗﺎﻧﻬﺎ ﺑﺎرﻫﺎی ﻣﺤﻮری را ﺗﺤﻤﻞ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﻨﺪ. ﺑﺎ اﻧﺪﮐﯽ ﺗﻐﯿﯿﺮ و در اﯾﻦ ﯾﺎﺗﺎﻗﺎﻧﻬﺎ، اﺳﺘﻔﺎده از ﻏﻠﺘﮏ ﻫﺎی ﺑﺎ ﺷﻌﺎع ﺑﺴﯿﺎر ﮐﻮﭼﮏ ﯾﺎﺗﺎﻗﺎن ﺳﻮزﻧﯽ ﺣﺎﺻﻞ ﻣﯽ ﺷﻮد. در اﯾﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﯾﺎﺗﺎﻗﺎن در ﻣﺤﻠﻬﺎﯾﯽ ﮐﯿﭗ ﻗﺮار ﻣﯽ ﮔﯿﺮد (ﺑﺮای ﺟﻠﻮﮔﺮی و از ﻧﻔﻮذ ﻣﺎﯾﻌﺎت …(
ﻧﯿﻢ ﺑﺮﺷﯽ از ﯾﮏ ﯾﺎﺗﺎﻗﺎن ﻏﻠﺘﮑﯽ
ﯾﺎﺗﺎﻗﺎﻧﻬﺎی ﻣﺤﻮری – ﻏﻠﺘﮑﯽ ﯾﺎﺗﺎﻗﺎﻧﻬﺎی ﻣﺤﻮری – ﻏﻠﺘﮑﯽ: (ﺷﺒﯿﻪ آﻧﭽﻪ در زﯾﺮ ﻧﺸﺎن داده ﺷﺪه اﺳﺖ) ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺎرﻫـﺎی ﻣﺤـﻮری زﯾـﺎدی را ﺗﺤﻤـﻞ ﮐﻨﻨﺪ. آﻧﻬﺎ اﻏﻠﺐ در ﺟﻌﺒﻪ دﻧﺪه ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﯿﺴﺘﻢ اﻧﺘﻘﺎل ﻗﺪرت، ﻫﺎ اﺗﻮﻣﺒﯿﻞ و و در ﺑﯿﻦ ﭼﺮخ دﻧﺪه ﻫﺎ ﻧﯿﺰ ﺑﯿﻦ ﻣﺤﻔﻈﻪ ﺷﻔﺖ ﻫﺎی دوار ﺑﮑﺎر ﻣﯽ روﻧﺪ. ﭼﺮخ دﻧﺪه ﻫﺎی ﺣﻠﺰوﻧﯽ ﮐﻪ در اﻏﻠﺐ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎی اﻧﺘﻘﺎل ﻗﺪرت ﺑﮑﺎر ﻣﯽ روﻧﺪ دارای دﻧﺪاﻧﻪ ﻫﺎی زاوﯾﻪ دار ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺎﻋﺚ اﯾﺠﺎد ﺑﺎرﻫﺎی ﻣﺤﻮری ﻣﯽ ﺷﻮد و ﯾﺎ اﯾﻦ ﺑﺎرﻫﺎ را ﺗﺎﻗﺎﻧﻬﺎ ﺗﺤﻤﻞ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ .
ﯾﺎﺗﺎﻗﺎن ﻣﺤﻮری -ﻏﻠﺘﮑﯽ
ﯾﺎﺗﺎﻗﺎﻧﻬﺎی ﻏﻠﺘﮑﯽ – ﻣﺨﺮوﻃﯽ ﯾﺎﺗﺎﻗﺎﻧﻬﺎی ﻏﻠﺘﮑﯽ ﻣﺨﺮوﻃﯽ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺎرﻫﺎی ﺑﺰرگ ﺷﻌﺎﻋﯽ وﻣﺤﻮری را ﺗﺤﻤﻞ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ.
ﻧﯿﻢ ﺑﺮش (ﺷﮑﻞ ﭼﭗ) ﯾﮏ ﯾﺎﺗﺎﻗﺎن ﻏﻠﺘﮑﯽ ﺑﺎ ﻏﻠﺘﮑﻬﺎی ﮐﺮه ای و (ﺷﮑﻞ ﺳﻤﺖ راﺳﺖ) ﯾﮏ ﯾﺎﺗﺎﻗﺎن ﻣﺨﺮوﻃﯽ – ﻏﻠﺘﮑﯽ
ﯾﺎﺗﺎﻗﺎﻧﻬﺎی ﻏﻠﺘﮑﯽ – ﻣﺨﺮوﻃﯽ
در رﯾﻨﮓ(ﺗﻮﭘﯽ) ﭼﺮخ ﺑﮑﺎر ﻣﯽ رود. و در اﯾﻦ ﺣﺎﻟﺖ آﻧﻬﺎ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺑﺼﻮرت دوﺗﺎ دوﺗﺎ در، ﺳﻮی ﻣﺨﺎﻟﻒ ﻫﻢ ﻧﺼﺐ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﺗﺎ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺎرﻫﺎی ﻣﺤﻮری را در ﻫﺮ دو ﺟﻬﺖ ﺗﺤﻤﻞ ﮐﻨﻨﺪ.
ﺑﺮﺧﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﻫﺎی ﺟﺎﻟﺐ ﺗﻮﺟﻪ
دراﯾﻦ ﻗﺴﻤﺖ ﺑﺮﺧﯽ از ﯾﺎﺗﺎﻗﺎﻧﻬﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده ﻫﺎی ﺟﺎﻟﺐ ﺗﻮﺟﻪ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﯾﺎﺗﺎﻗﺎﻧﻬﺎی ﻣﻐﻨﺎﻃﯿﺴﯽ و ﯾﺎﺗﺎﻗﺎﻧﻬﺎی ﻏﻠﺘﮑﯽ ﻋﻈﯿﻢ.
ﯾﺎﺗﺎﻗﺎﻧﻬﺎی ﻣﻐﻨﺎﻃﯿﺴﯽ
در ﺑﺮﺧﯽ از وﺳﺎﯾﻞ ﺑﺎ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﺎﻻ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎی ذﺧﯿﺮه اﻧﺮژی ﭼﺮخ ﻟﻨﮕﺮ ﭘﯿﺸﺮﻓﺘﻪ از ﯾﺎﺗﺎﻗﺎﻧﻬﺎی ﻣﻐﻨﺎﻃﯿﺴﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽ ﺷﻮ د اﯾﻦ ﯾﺎﺗﺎﻗﺎﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﭼﺮخ ﻟﻨﮕﺮ اﺟﺎزه ﻣﯽ دﻫﻨﺪ ﺗﺎ در ﯾﮏ ﻣﯿﺪان ﻣﻐﻨﺎﻃﯿﺴﯽ ﮐﻪ ﺑﻮﺳﯿﻠﻪ ﯾﺎﺗﺎﻗﺎن اﯾﺠﺎد ﻣﯽ ﺷﻮد ﺷﻨﺎور ﺑﻤﺎﻧﺪ. ﺑﺮﺧﯽ از اﯾﻦ ﭼﺮخ ﻟﻨﮕﺮﻫﺎ ﺑﺎ ﺳﺮﻋﺘﯽ ﺑﯿﺶ از۵۰۰۰۰ دور ﺑﺮ دﻗﯿﻘﻪ ﻣﯽ ﭼﺮﺧﺪ. ﯾﺎﺗﺎﻗﺎﻧﻬﺎی ﻣﻌﻤﻮﻟﯽ ﺑﺎ ﻏﻠﺘﮏ ﯾﺎ ﺳﺎﭼﻤﻪ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ در اﯾﻦ ﺳﺮﻋﺖ ذوب ﯾﺎ ﻣﻨﻔﺠﺮ ﺷﻮﻧﺪ. ﯾﺎﺗﺎﻗﺎﻧﻬﺎی ﻣﻐﻨﺎﻃﯿﺴﯽ ﻫﯿﭻ ﺣﺮﮐﺖ اﺟﺰاﺋﯽ ﻧﺪارﻧﺪ و ﺑﻪ اﯾﻦ ﻋﻠﺖ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ اﯾﻦ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﺎور ﻧﮑﺮدﻧﯽ را ﺗﺤﻤﻞ ﮐﻨﻨﺪ.
ﯾﺎﺗﺎﻗﺎﻧﻬﺎی ﻏﻠﺘﮑﯽ ﻋﻈﯿﻢ
اﺣﺘﻤﺎﻻ اوﻟﯿﻦ اﺳﺘﻔﺎده از ﯾﺎﺗﺎﻗﺎﻧﻬﺎ در ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺳﺎﺧﺘﻦ اﻫﺮام ﺛﻼﺛﻪ ﻣﺼﺮ ﺑﺎﺷﺪ. آﻧﻬﺎﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻏﻠﺘﺎﻧﺪن ﺳﻨﮓ ﻫﺎی ﻋﻈﯿﻢ ﺑﻪ ﻣﺤﻞ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﻫﺎ، ﮐﻨﺪه ﻫﺎی ﮔﺮدی را در زﯾﺮ اﯾﻦ ﺳﻨﮓ ﻫﺎ ﻗﺮار ﻣﯽ دادﻧﺪ. اﯾﻦ روش ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ اﻣﺮوزه ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺟﺎﺑﻪ ﺟﺎﯾﯽ اﺷﯿﺎء ﺳﻨﮕﯿﻦ ﺑﮑﺎر ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮد.
ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﻬﺎی ﺿﺪ زﻟﺰﻟﻪ
ﻓﺮودﮔﺎه ﺟﺪﯾﺪ ﺳﺎﻧﻔﺮاﻧﺴﯿﺴﮑﻮ از ﺑﺴﯿﺎری از ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژﯾﻬﺎی ﭘﯿﺸﺮﻓﺘﻪ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﺳﺎزی ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﻬﺎﯾﺶ درﺑﺮاﺑﺮ زﻟﺰﻟﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﺮده اﺳﺖ. ﯾﮑﯽ از اﯾﻦ ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژی ﻫﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﯾﺎﺗﺎﻗﺎﻧﻬﺎی ﻏﻠﺘﮑﯽ ﻋﻈﯿﻢ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ . ۲۶۷ ﺳﺘﻮن ﻫﺮ ﮐﺪام ﺳﻮار ﺑﺮﺑﻠﺒﺮﯾﻨﮓ ﻫﺎی ﺳﺎﭼﻤﻪ ای ﺑﺎ ﻗﻄﺮ۵ ﻓﻮت (۱,۵ ﻣﺘﺮ) ﮐﻪ وزن ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﻬﺎی ﻓﺮودﮔﺎه را ﺗﺤﻤﻞ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ. ﺳﺎﭼﻤﻪ ﻫﺎ در ﻣﮑﺎﻧﻬﺎی ﻣﻘﻌﺮی ﮐﻪ ﺑﻪ زﻣﯿﻦ ﻣﺘﺼﻞ ا ﺳﺖ ﺳﺎﮐﻦ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ. در ﯾﮏ زﻣﯿﻦ ﻟﺮزه زﻣﯿﻦ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ۲۰ اﯾﻨﺞ (۵۱ ﺳﺎﻧﺘﯿﻤﺘﺮ) در ﺗﻤﺎم ﺟﻬﺎت ﺣﺮﮐﺖ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﺳﺘﻮن ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﺮ روی اﯾﻦ ﺳﺎﭼﻤﻪ ﻫﺎ ﻗﺮاردارﻧﺪ ﮐﻤﺘﺮ از اﯾﻦ ﻣﻘﺪار ﺣﺮﮐﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ و اﯾﻦ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﯽ ﺷﻮد ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن از ﺣﺮﮐﺖ زﻣﯿﻦ در اﻣﺎن ﺑﻤﺎﻧﺪ. وﻗﺘﯽ زﻣﯿﻦ ﻟﺮزه ﺷﺪﯾﺪ ﺑﺎﺷﺪ ﺟﺎذﺑﻪ ﺳﺘﻮن ﻫﺎ را ﺑﻪ ﻣﮑﺎن ﺧﻮد ﺑﺎز ﻣﯽ ﮔﺮداﻧﺪ .