تصور کنید یک خودرو به بهترین پیشرانه ، گیربکس و امکانات مجهز باشد اما در ظاهر شما را جذب نکند . وقتی جذب ظاهر یک خودرو نشوید، فاصله زیادی تا درک باطن آن خواهید داشت و این مسئله میتواند یک خودروساز را حتی تا مرز ورشکستگی نیز پیش ببرد. چنین نگرانی بزرگی در جهان خودرو باعث شده تا دپارتمان طراحی یک کمپانی هم به قلب اصلی آن خودروساز مبدل شود و هم به جذابترین صنعت جانبی حوزه خودرو؛ تخصصی که ساده به دست نمی آید اما آنچنان جذاب است که عده زیادی در جهان سعی میکنند حتی در حد یک طرح دوبعدی هم سهمی از آن داشته باشند.
به گزارش سایت خودرو ، طی قسمت نخست بخش « چگونه طراح خودرو شویم؟» تصمیم گرفتیم به برخی سوالات رایج در زمینه جایگاه طراحی خودرو در دانشگاه های داخل و خارج ، سن مناسب برای شروع طراحی خودرو و نحوه استقبال خودروسازان از طرحها پرداختیم . در این قسمت نیز در ادامه سوالات رایج مطرح شده طی قسمت نخست، شما را با حواشی دیگر طراحی خودرو آشنا خواهیم کرد تا پیش از اینکه دست به قلم شوید و به جان کاغذ بیفتید، از تمامی بالا و پایینهای این حرفه آگاه شوید .
هزینه و زمان مورد نیاز برای اینکه یک طراح خوب شویم چه مقدار است؟
بسته به اینکه تا چه میزان از کلاسهای مختلف در آموزشگاهها گذرانده باشید و اینکه چقدر خودتان پشتکار داشته باشید، چیزی حدود یک تا ۳ سال طول میکشد که به نقطه ایدهآل برسید. در مورد هزینه هم تفاوتهایی وجود دارد. معمولا بین ۲ تا ۵ میلیون تومان برای دورههای کامل میتوان هزینه کرد. اما اگر برای خرید رایانه و ابزارهای مورد نیاز طراحی هم بخواهید گوشه چشمی داشته باشید، این مبلغ میتواند افزایش چشمگیری داشته باشد. البته لازم به توضیح است که این مبلغ در یک بازه زمانی یک تا ۳ ساله و به مرور زمان پرداخت خواهد شد. همین جا لازم به توضیح است که در کلاسهای ذکر شده، تنها قدرت دست و ذهن شما نسبت به درک تناسبات و هندسه خودرو افزایش پیدا میکند. انتظار این را نداشته باشید که به یکباره طراح خودرو شوید، بلکه این راه برای تهیه رزومه و سوابق خوب شما جهت اخذ موافقت تحصیلی در دانشگاههای خارج تاثیرگذار است.
نحوه استخدام در شرکتهای خارجی بعد از تحصیل، به چه شکلی است؟ و احتمال آن چقدر است؟
همانطور که قبلاً هم اشاره شد، با ورود شما به یک دانشگاه معتبر، فصل جدیدی از زندگی هنری شما آغاز میشود که درک شما از خودرو با ارتباط نزدیکتر به استادان این رشته و کارخانجات خودروسازی ملموستر و عمیقتر خواهد بود. یکی دو سال اولیه به گذراندن دورههای کارگاهی و آموزش پرداخته خواهد شد. اسکچینگ و طراحی سریع یکی از کارهایی است که در این سالهای ابتدایی، بیشتر از هرچیزی به آن توجه میشود؛ به نحوی که سرعت دست و به تصویر درآوردن خودرو در هر زاویهای برایتان راحت میشود.
بعد از آن با تکنیکهای دستی و رایانهای، شما رنگ و لعاب روی کارتان میگذارید که به اصطلاح به آن رندرینگ میگویند. همچنین شما با نرمافزارهای سازمانی طراحی خودرو، چه به صورت دوبعدی و چه به صورت سهبعدی آشنا خواهید شد. کارتان باید به نحوی باشد که قابلیت ارتقا و تکمیل توسط مهندسین مکانیک و خودرو در کارخانه را داشته باشد. کارتان باید به نحوی باشد که تم خاصی را رعایت کنید. مثلا به مقوله طراحی سبز که در حیطه خودروهای دوستدار محیط زیست مطرح است، این روزها خیلی توجه میشود. مقوله طراحی رترو که شاخصه آن رعایت تناسبات و ژن مدلهای قدیمی در محصولات یک کارخانه است، میتواند یک تم دیگر باشد. همچنین موارد دیگری که خود به تنهایی یک مقاله منحصربهفرد را میخواهد.منتهی شما باید در محیط و اتمسفر واقعی این رویدادها باشید تا درک صحیحی از آن داشته باشید.
در اینجا اگر خودتان زحمت زیادی کشیده و ارائههای خوبی در پروژههای دانشجویی داشته باشید، طی یک روز خاص از طرحهایتان دفاع خواهید کرد و قابلیتهای خود را به مدیران بخشهای طراحی خودروسازی نشان خواهید داد. در صورتی که کارتان خوب باشد، یک قرار داد با شما بسته میشود و در یک سطح خاص طبقهبندی شده، پروژههای آنان که غالبا خودروهای مفهومی هستند، به صورت کار دانشجویی انجام خواهید داد. هرچه تلاش شما بیشتر باشد و بتوانید توجهها را به خود معطوف کنید، احتمال ماندگاری و استخدام شما نیز در این کار بیشتر است. کارهایی مانند طراحی داخل خودرو، توجه به مشکلات زیست محیطی، توجه به معضل ترافیک، جمعیت و … میتوانند کلیدهای موفقیت شما شوند. تنها طراحی یک سوپراسپرت فضایی نمیتواند ضامن استخدام شما شود. باید کمی سیاستمدار باشید و نحوه ارائه و حتی طرز بیان، میمیک، پوشش و … میتواند در جلب نظر داوران تاثیرگذار باشد.
در واقع از هر ۱۰ دانشآموخته طراحی خودرو، تنها ۳ نفر به صورت ثابت استخدام میشوند و ریسک بالایی دارد. اما این نکته خالی از لطف نیست که اگر تلاش کنید و به کارتان عشق داشته باشید، این امر غیر ممکن نیست و شما میتوانید یکی از آن ۳ نفر باشید. بعد از آن نوبت به اثبات خودتان در کارخانه و آتلیه طراحی میرسد. بحث پیرامون این مطلب بسیار است که در مقالات پیش رو به آن پرداخته خواهد شد.
چه موقع میتوانیم کانسپتها و طرحهای آرمانی درون ذهنمان را روی کاغذ بیاوریم؟
برمیگردیم به آموزشهای قبل از دانشگاه شما. توصیه من به همه هنرآموزانم این بوده که قبل از اینکه بخواهند تصورات فانتزی، کانسپت و اختصاصی خودشان را روی طرحشان اعمال کنند، بهتر است که مدت زیادی را وقت صرف درک هندسه صحیح، روش درست کشیدن خودروهای روتین و امروزی و درک صحیح حجم خودرو در پرسپکتیو داشته باشند. چه بسا کانسپتهایی که علیرغم داشتن پتانسیل قوی در عناصر و ایده، با کمتر توجه کردن به موارد ذکر شده، بیشتر تبدیل به کاریکاتوری از خودرو شدهاند.
تمرین در این خصوص صبر و حوصله زیادی میخواهد، چه بسا مدت زیادی یک طراح آماتور باید خودروهای موجود را به اصطلاح کپی کند. این کپی کردن مانند این است که یک بار راهی که یک طراح رفته را بروند تا درک صحیح از تناسبات و هندسه آن طرح و برند خاص را داشته باشند. یک طراح خبره باید با خصوصیات و عناصر تشکیلدهنده تمام برندهای مطرح آشنا باشد و آنها را درک حسی کند. آیندهنگری، کمالگرایی و خلق فرمهای فراتر از زمان، در مقابل قابلیت ساخت داشتن، عدم مشکلات فنی در کارکرد قطعات و محافظهکاری فرمی، دو کفه ترازویی هستند که همیشه باید بین آنان تعادلی ایجاد کرد. هرگاه هرکدام از کفههای ترازو بیش از حد پایین بروند، طرح شما محکوم به فنا میشود. در اینجاست که فرق شما به عنوان یک مدیر طراحی و یک طراح اسکچزن مطلق مشخص میشود.
لوازم مورد نیاز در طراحی خودرو چه چیزهایی هستند؟
لوازم در ابتدای امر محدود به مداد، مدادپاککن و کاغذ سفید میشود، اما هنگامی که بخواهید طرحتان را رندرینگ کنید، طیف وسیعی از لوازم طراحی وجود دارند که عمدهترین و پرمصرفترین آنها چیزی نیست غیر از گچ پاستل و مارکرها که در ایران بیشتر به نام ماژیک معروف است. تکنیکهای مختلف ارائه و رندر هم قابل فراگیری است، اما این مقوله قبل از تکمیل قدرت دست شما در طراحی اسکچینگ، غیر از خرابی، چیزی عایدتان نمیکند. توجه داشته باشید که مراحل کار باید گام به گام باشند و قدمهای آهسته ولی محکم بهتر از قدمهای سریع و سست است.
بعد از این مورد شما باید درک صحیحی از حجمتان داشته باشید که بتوانید چهار نمای فنی از آن، طبق مقیاس خاصی رسم کنید. این چهار نما راهگشای شما برای مدل کردن طرح شما در نرمافزار سهبعدی خواهد بود.
از چه زمانی میتوانیم کارمان را وارد کامپیوتر کنیم؟ و نرمافزارهای مورد نیاز در این کار چیست؟
اگر مراحل قبلی را خوب طی کرده باشید و طراحی در مرحله اسکچینگ خوب اجرا شده باشد، (گاهی ۱۰ بار تغییر در طرح اولیه در این مرحله یک چیز عادی است) به مرحله رندرینگ دستی و رندرهای رایانهای در نرمافزارهای ویرایش تصویری خواهید رسید. در اینجا از اسکچ نهایی اسکن دقیقی تهیه میکنیم و با نرمافزارهایی مانند فتوشاپ، پینتر و یا اسکچ بوک پرو عمل رنگآمیزی را انجام میدهید که گام نخست ارائه شما محسوب میشود.
بعد از تهیه چهارنما، خطوط اولیه حجم خودرو خود را در آن، در نرمافزارهای سهبعدی وارد میکنید که در اینجا انتخاب نرمافزار مدلسازی هم میتواند تاثیرگذار باشد. فراخور عادت و مقدار نیاز به فنی بودن و یا زیبا بودن طرحتان در رندرهای رایانهای شما میتوانید از ۲ نوع نرمافزار استفاده کنید. گونه اول که به اصطلاح به آنان نرمافزارهای مش مدلینگ گفته میشود، معمولا خروجی این نرمافزارها برای ساخت انیمیشن و جلوههای ویژه تصویری در فیلمها استفاده میشود. دو نوع از آن عبارتند از: تریدی استدیو مکس و نرمافزار مایا. این گونه از نرمافزارها مدلسازی نسبتا راحتی دارند و خروجی تصویری فوقالعادهای به لطف موتور رندرهایی مانند ویری دارند اما خروجی مهندسیای ندارند.
گونه دوم این نرمافزارها به نام نرمافزارهای برداری و مهندسی معروف هستند که خروجی آنها برای سیانسی مناسب است. معروفترین و راحتترین آنها نرمافزار راینو است که کار با آن معمولا در محیطهای دانشجویی متداول است. اما جایگزین پیشرفتهتر آن اتودسک آلیاس استادیو اتوموتیو دیزاین است که برای طراحی خودرو ساخته شده. پیشرفتهترین این نرمافزارها را میتوان در برنامه کتیا دانست که معمولا از نرمافزارهای مورد استفاده طراحان مکانیک بوده و شامل ۱۳ محیط مختلف آزمایشگاهی است و ارتقادهندگان طرح برای تکمیل اجزا و عناصر خودرو با آن کار میکنند و از خصوصیات بارز آن، امکان کار چندین نفر به صورت همزمان تحت شبکه است. البته بازهم توضیح میدهم که قبل از اینکه وارد حیطه طراحی سهبعدی با رایانه شوید، قدرت دستتان و خلاقیتتان را باید پرورش دهید، زیرا شما میخواهید خالق یک اثر باشید، نه تکمیلکننده کار گروهی دیگر.
آیا برای طراح شدن احتیاج به استعداد ذاتی است، یا هرکسی میتواند طراح شود؟
من با کسانی کار کردم که در ابتدای امر حتی نمیتوانستند خط راست بکشند، اما از آنجایی که تکنیکهای ترسیمی اکتسابی هستند، با تمرین و جلوگیری از خطاهای ناخواسته آنان، توانستیم به سطح قابل قبول و خوبی از ترسیم برسیم. بزرگترین فاکتور در این زمینه چیزی نیست جز خواستن، علاقه و پشتکار شخصی که میخواهد طراحی را یاد بگیرد. در جواب نهایی باید بگویم، بله… همه میتوانند طراحی خودرو را یاد بگیرند و میزان موفقیت آنان رابطه مستقیم به موارد فوقالذکر دارد و اینکه خود را در محیط واقعی خلاقیت و کار گروهی، بهعلاوه تبادل نظر با افراد دیگر قرار دهند.
در پایان ما سعی داریم که سلسله مقالاتی را تحت عنوان طراحی خودرو در اختیار شما قرار دهیم تا با تمرینهای عملی گام به گام تواناییهای بالقوه خود را تقویت کنید و خود را باور کنید که شما هم میتوانید یک طراح خودرو شوید و برای به دست آوردن چیزی، باید چیز دیگری را فدا کنید و پشتکار داشته باشید.
منبع: عصر خودرو
2 Comments
سلام من طراح خودرو هستم اما این هنر را ذاتی دارم و دوره تحصیلی ان را نگذراندم.هم اکنون یک طرح زیبا به صورت سه بعدی انجام دادم و ثبت شده اما تا کنون موفق نشدم به دست تولید کننده برسانم.باید چه مراحلی را بگذرانم.لطفا راهنماییم کنید
سلام.من قصد دارم طراحی رو شروع کنم ولی نمیدونم از کجا و کجا باید مراجع کنم.البته شایان ذکر است در بحث طراحی خیلی عالی هستم و تو هنرستان که تحصیل میکردم رتبه ای اول در طراحی بودم.ممنون میشم راهنمایی کنید