عیب های ترمز و دلایل آن می تواند از مسایل زیر ناشی باشد:
پدال ترمز تا انتها پایین میرود و به کف اتاق میرسد:
پدال ترمز میزان نیست. تنظیم کنید.
مایع ترمز (روغن ترمز) کم است. میزان روغن ترمز موجود در مخزن را افزایش دهید.
کفشکهای ترمز از تنظیم خارج شدهاند و نیاز به تنظیم مجدد دارند.
لنتها معیوب هستند. اگر متوجه خوردگی، سایش، ترک و سوختگی در لنتهای ترمز شدید، نسبت به تعویض آنها اقدام کنید.
مجموعه ترمز نیار به هواگیری دارد.
سیلندر ترمز سائیدگی غیر مجاز دارد و تعویضش الزامیاست.
برای فشار دادن پدال ترمز، به نیروی زیادی احتیاج دارید:
لوله خلأ را بررسی کنید تا گرفتگی نداشته باشد. در صورت گرفتگی با محلول مناسب آن را تمیز کنید. اگر گرفتگی زیاد بود، تعویض کنید.
سوپاپ یکطرفه خلئی خراب است. در صورت چسبندگی، آزادش کنید. اگر درجه معیوببودن بالاست، سوپاپ را نو کنید.
اهرمبندی پدال ترمز گیر کردهاند و نیاز به آزادسازی دارند.
شلنگ تا خوردگی دارد. تعویض کنید.
کاسه نمد پیستون فرسوده و معیوب شده است. کاسه نمد نو را جایگزین کنید.
در مدلهای دیافراگمی، دیافراگم معیوب است و نوسازی را میطلبد.
مجراهای عبور هوا را در صورت گرفتگی تمیز کنید.
پیستون را بررسی کنید، اگر گیر کرده بود، آزاد کنید. در صورت مشاهده عیوب اساسی، تعویض کنید.
یکی از ترمزها گیر میکند:
کفشکهای ترمز تنظیم نیستند. اگر معیوب نبودند، مجددا تنظیم کنید.
سیلندر ترمز معیوب است. تعمیر یا تعویض کنید.
یکی از لولههای سیتم ترمز گرفتگی دارد. اگر گرفتگی باز نشد، لوله نو را جایگزین کنید.
فنر برگردان خراب است. در صورتی که متوجه شکستگی یا ضعیف بودن فنر برگردان شدید، تعویضش کنید.
گاهی ممکن است شل بودن بلبرینگ یکی از چرخها باعث بروز این مشکل شده باشد که با یک تنظیم ساده، عیب آن رفع میشود.
پدال ترمز نرم است. به بیان دیگر پدال ترمز اسفنجی است:
کفشکها میزان نیستند و نیاز به تنظیم مجدد دارند.
در مدارات سیستم ترمز هوا وجود دارد. هواگیری کنید.
اگر روغن ترمز کم بود، به میزان آن اضافه کنید.
تمام ترمزها گیر میکنند:
میزان نبودن پدال ترمز میتواند دلیل بروز این مشکل باشد. آن را تنظیم کنید.
سوراخ هواکش مخزن روغن ترمز گرفتگی دارد. قطعات لاستیکی معیوب را تعویض و گرفتگیها را باز کنید.
به جای روغن ترمز از روغنهای غیرمرتبط استفاده شده است. مخزن را تخلیه و تمیز کنید و روغن مخصوص را جایگزین کنید.
ترمزها عملکرد ضعیفی دارند و نیاز به وارد کردن فشار زیاد به پدال ترمز احساس میشود:
لنتها با مواد خارجی چرب و کثیف شدهاند. اگر قابل پاکسازی نبودند، تعویضشان کنید.
کاسه نمد خراب است و نیاز به نو سازی دارد. (باعث برزو نشتی میشود.)
لنتها به روغن ترمز آغشته شدهاند. لنتها را تعویض کنید. نشت روغن از سیلندر ترمز را نیز متوقف کنید. اگر قابل تعمیر نبود، سیلندر نو را جایگزین کنید.
کفشکها را در صورت میزان نبودن، تنظیم کنید.
معمولا بعد از خیس شدن لنتها (هنگام بارندگی، کارواش و...) عملکرد ترمز به طور محسوسی افت میکند و تا زمان خشکنشدن لنتها، این وضعیت ادامه دارد.
با ترمزگیری زیاد، لنتها داغ کرده و ضعیف شدهاند. صبر کنید تا به صورت طبیعی با هوا خنک شوند. هرگز برای خنککردن لنتهای داغ و به طور کل هر قسمت از خودرو و دیگر وسایل که دمای بسیار بالایی دارند، ترجیحا از آب استفاده نکنید. تغییر دمای لحظهای، باعث بروز تغییرات مضر در ساختار ماده شده و ممکن است تغییر شکل، شکستگی، ترکیدگی و... را به دنبال داشته باشد.
کاسه ترمز از حالت طبیعی خود خارج شده است. اگر با تراشکاری مشکل حل نشد، تعویضش کنید.
هنگام ترمزگیری، خودرو به یک سمت کشیده میشود:
لنتها به روغن آغشته شدهاند. لنتها و کاسه نمد را تعویض کنید و سیلندر را نیز رفع عیب یا نو کنید.
کفشکها را تنظیم کنید تا میزان شوند.
گاهی مشکل از یکنواختنبودن باد تایرها و جلوبندی خراب است.
طبق ترمز را در صورت شل بودن محکم کنید.
لنت با دیسک یا کاسه فاصله بسیار کم و غیراستانداردی دارد. فاصله را زیاد کنید. (در حد مجاز)
پدال ترمز زیر پا خالی میکند:
در مدارات ترمز هوا وجود دارد. هواگیری کنید.
فنر پمپ اصلی خراب است و نیاز به تعویض دارد.
در مدارات دستگاه ترمز هوا وجود دارد:
سوپاپ در سیلندر اصلی نشتی دارد. ابتدا سوپاپ را از نظر شکل ظاهری مورد بررسی قرار دهید. اگر ساختارش کاملا صحیح حفظ شده بود و خوردگی، شکستگی و... در آن ندیدید، دیگر متعلقاتش را بازدید کنید. در صورت مشاهده عیوب اساسی، تعویض کنید.
اتصالات شل هستند. آنها را محکم کرده و اتصالات معیوب را تعویض کنید.
لولهها معیوب هستند. تعویض کنید.
سوراخ هواکش گرفتگی دارد. سوراخ را باز کنید. گرفتگی سوراخ هواکش میتواند مهمترین دلیل برای وجود هوا در مدارات سیستم ترمز خودرو باشد.
منبع: عصرخودرو