براساس اخبار بدست آمده از سوی قایم مقام مرکز مطالعات سایپا ، صنعت خودرو در اندیشه ی کوچک کردن سایز خودرو ها والبته رشد روز افزون و پیشرفت این صنعت می باشد .
به گزارش سایت خودرو ، محسن قره ئی، با بیان این مطلب گفت: خودروهای هیبریدی نیز بخش دیگری از تغییرات آینده صنعت خودرو به شمار میرود که پیشبینی میشود رشد ۱۶ درصدی را در طول سال تجربه کنند.
به گفته وی، پیشبینیها حاکی از این بود که از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ میلادی صنعت خودرو سالانه ۶ درصد رشد داشته و تولید از ۷۲ میلیون به ۱۰۸ میلیون برسد اما این رشد حدود ۴ درصد و تولید خودرو در سال ۲۰۱۶ میلادی بین ۹۴ تا ۹۷ میلیون دستگاه بوده است.
قره ئی، اضافه کرد: سه کشور ایران، اندونزی و مکزیک به کشورهای صنعتی تولیدکننده که رشد مناسبی داشتهاند، اضافه شدند و سهمی از بازار را به محصولات خود اختصاص دادند.
قائممقام مرکز مطالعات و برنامهریزی استراتژیک گروه سایپا ادامه داد: صنعت خودرو یکی از صنایع بزرگ دنیا بوده که با میزان فروش ۳ میلیارد دلار، در رده پنجم اقتصاد قرار گرفته است.
وی ادامه داد: صنعت خودرو یکی از بزرگترین صنایعی است که در امر صادرات نقش داشته و خودروهای سواری دومین کالای صادر شده در جهان به شمار میرود، از این رو مزیت رقابتی امروز توان مدیریت شبکه است. ضمن آنکه طراحی و تولید نیز مهم بوده اما در شاخص رقابتی، این توان مدیریت شبکهای است که از اهمیت بیشتری برخوردار است.
قرهئی تاکید کرد: در این زمینه روشهای درآمدی از تولید به سمت سرویس و خدماتدهی سوق پیدا کرده است.
وی گفت: بهطور پیوسته باید ساختار شبکه تغییر کند تا بتوانیم برای آینده مدیریت عمران داشته باشیم. امروز به دلیل سرعت شتاب نوآوری، این روند در صنعت خودرو و خدمات پس از فروش آن افزایش بسیاری یافته است.
این کارشناس صنعت خود به نوآوریها در خدمات پس از فروش تاکید کرد و گفت: امروز بالاترین درصد این امر در اختیار اروپاست و چین با وجود تولید، جایگاهی ندارد یا هند نیز درصد پایینی را در اختیار دارد. بنابراین باید گفت که بحث نوآوری در سازمانها از محصول به خدمات پس از فروش شیفت پیدا کرده است.
قره ئی در پایان خاطرنشان کرد: رقابت و تقاضای مشتری و تامین قطعات مورد نیاز مصرفکننده در دنیای امروز صنعت خودروسازی، دارای اهمیت است و خودروسازان داخلی باید توجه جدی توام با توسعه روز افزون در این بخش داشته باشند.