معاون فروش و بازاریابی ایران خودرو از افزایش فروش و توسعه روش های مختلف فروش محصولات خبر داد.
عبدالله بابایی در حاشیه نمایشگاه خودروی شیراز در جمع خبرنگاران با اشاره به عبور از بحران های دوساله که در اثر تحریم های اقتصادی دامنگیر صنایع خودروسازی ایران شد، از شکل گیری مجدد روند مثبت صنعت خودرو خبر داد که نوید بخش افق های روشن در تمامی بخشهای زنجیره بزرگ این صنعت و صنایع وابسته است.
وی بهبود فرایند توزیع محصولات و توسعه حضور در بازار را از نتایج شکل گیری روند جدید دانست و گفت: تعداد خودروهای تجاری شده از اول امسال ۱۳۷ هزار دستگاه است که از این میان ۱۱۰هزار دستگاه آن تحویل مشتریان داده شده و ۲۷ هزار دستگاه نیز در فرایند تحویل به مشتریان است.
بابایی تعداد ثبت نام خودرو در سه ماه اول سال جاری را بیش از ۱۵۵ هزار دستگاه در انواع روش های فروش کوتاه مدت ، میان مدت و بلندمدت عنوان کرد که همگی از طریق اینترنت و با سهمیه بندی مشخص یکسان برای هر نمایندگی در هر استان صورت گرفته است .
وی در ادامه تصریح کرد: افزایش تقاضای خودرو در بازار و کمبود عرضه ناشی از مشکلات حاکم بر تولید در طول دو سال گذشته باعث افزایش کنترل های هنگام ثبت نام مشتریان در وب سایت اینترنتی فروش شده که عملیات ثبت نام مشتریان را زمانبر می کند.
وی تاکید کرد: تغییرات ساختاری درگاه های بانکهای عامل و استفاده از سیستم شاپرک ، منجر به تاخیر در ثبت نام متقاضیان و در برخی موارد برگشت وجوه آنان شده است.
معاون بازار یابی و فروش ایران خودرو متذکر شد:از جمله تغییرات صورت گرفته در فروش فوری عدم امکان ثبت نام مشتریانی بوده که در طول شش ماه گذشته بصورت فروش فوری از این شرکت خودرو خریداری کرده اند .
بابایی در ادامه گفت: در آخرین فروش اینترنتی بیش از ۱۱ هزار دستگاه در یک روز به مشتریانی عرضه شده که در شش ماه اخیر خودرو نخریده بودند.
وی همچنین بر عزم جدی برای کاهش تعهدات معوق شرکت به کمترین میزان خود در طول سنوات گذشته تاکید کرد.
بابایی در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر خصوص افزایش قیمت خودرو اظهار داشت: در تعیین قیمت خودرو عواملی متعددی از جمله هزینه های مواد اولیه ، هزینه های عوامل تولید والزامات استانداردی و قانونی دخیل بوده که بخشی از آن در حیطه خودرو ساز نیست.
معاون بازار یابی و فروش ایران خودرو ادامه داد: در سال ۹۳ با پشت سرگذاشتن دو سال پرچالش با بیش از ۴ هزار میلیارد تومان زیان ، افزایش های قیمت ناشی از افزایش هزینه های مواد اولیه ، افزایش ۲۵ درصدی حداقل دستمزد نیروی انسانی ، افزایش هزینه های اجرای طرح هدفمندی یارائه ها و… از عواملی است که خودروساز را ناچاربه درخواست افزایش قیمت محصول کرده و از شورای ملی رقابت بعنوان مرجع ارائه دهنده دستورالعمل قیمت گذاری خودرو درخواست کرد تا بر اساس مولفه های اقتصادی از جمله تورم بخشی قیمت خودرو را تعیین تکلیف کنند.
وی تزریق مداوم ارز مبادله ای به خودروساز و تداوم افزایش تولید را از عواملی دانست که به خودروساز کمک می کند تا با افزایش حداقلی قیمت خودرو به سوی افزایش تیراژ تولید و عرضه حداکثری خودرو در بازار گام بردارد.
بابایی ضمن تاکید بر رعایت عرضه خودرو با قیمت مصوب در چارچوب شرایط و ضوابط مورد نظر ، به نمایندگان هشدار داد تا از هرگونه دریافت وجوه خارج از قیمتهای ابلاغی حذر کنند و در این زمینه در صورت وجود گزارشات مستدل با نمایندگان برخورد لازم صورت می گیرد.
بابایی تعداد قطعات به کار رفته در هر خودرو را بالغ بر ۳ هزار قطعه دانست که حتی یک مورد آن نیز تولید محصول را مختل می کند و گفت: تامین و تدارک صورت گرفته در زنجیره قطعه سازی به گونه ای صورت گرفته که هر روز شاهد افزایش تولید خودرو و تسهیل قطعات یدکی در خدمات پس از فروش با مرتفع شدن موانع ناشی از محدودیتهای بین الملی هستیم .
معاون فروش و بازاریابی ایران خودرو تامین نقدینگی قعطه سازان را از رویدادهای مثبت برای سازندگان عنوان کرد که به کمک آن توانستند علاوه بر تامین قبلی مورد نیاز ، نیاز جاری شرکت را نیز پوشش دهند.
بابایی مذاکرات با شرکای خارجی را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در برنامه بلندمدت شرکت همکاری لازم با برندهای معتبر جهانی منجمله پژو در کنار توسعه محصولات جدید گامی مهم برای رسیدن به خواسته مشتریان است .
معاون بازار یابی و فروش ایران خودرو در پایان از شروع تولید انبوه دنا در تیرماه امسال خبر داد و گفت: در سال جاری ۱۵ هزار دستگاه از این محصول از ابتدای مرداد ماه عرضه می گردد.