راههای رفع ایراد کولر خودرو :
روش عیب یابی سیستم کولر:
مشکل: هوای خروجی از کانال های کولر به اندازه کافی خنک نیست.
علت ها:
۱- دریچه ورودی هوای خارج خودرو باز است.
روش اصلاح: دریچه را ببندید.
۲- تسمه کمپرسور خوب سفت نیست و لغزش دارد.
روش اصلاح: یا تسمه را تعویض کنید و یا اگر سالم است آنرا به اندازه کافی سفت کنید.
۳- شیر آب رادیاتور بخاری باز است.
روش اصلاح: شیر آب بخاری را ببندید و در صورتی که در خودرو شیری به این منظور پیش بینی نشده شیلنگ آب بخاری را با پوسته موتور یکسره کنید.
۴- دریچه بخاری باز است.
روش اصلاح: دریچه بخاری را ببندید.
۵- پره های کندانسور توسط ذرات ریز مسدود گشته.
روش اصلاح: کندانسور را با فشار هوا تغییر کنید.
۶- مایع مبرد (گاز مبرد) در محلی از کولر به بیرون نشت کرده.
روش اصلاح، سیستم را از نظر نشتی چک کنید و نشتی را بر طرف کنید.
۷- خشک کن بر عکس نصب شده
روش اصلاح: خشک کن را باز کرده و به نحو صحیح مونتاژ کنید.
۸- خشک کن مسدود است.
روش اصلاح: خشک کن تعویض گردد.
۹- اواپراتور مسدود است.
روش اصلاح: محل گرفتگی اواپراتور را تمیز کنید.
۱۰- سطح اواپراتور یخ زده است.
روش اصلاح: ترموستات را کنترل کنید.
مشکل: هوای خروجی از اواپراتور دارای طعم و بوی خاصی است.
علت ها:
۱- ذرات ریزی در لابه لای پره های اواپراتور جمع شده اند.
روش اصلاح: داخل پره های اواپراتور را تمیز کنید.
۲- لوله تخلیه آب زیر اواپراتور مسدود است.
روش اصلاح: لوله تخلیه آب اواپراتور را تمیز کنید.
۳- جلبک هایی در لابه لای پره های اواپراتور رشد کرده اند.
روش اصلاح: پره های اواپراتور را با مواد هیدروفیلیک شتسشو دهید.
مشکل: سیستم کولر سر و صدا و ارتعاش زیادی دارد.
علت ها:
۱- تسمه کمپرسور شل شده و یا اینکه کمپرسور در محل خود محکم نصب نشده است.
روش اصلاح: تسمه کمپرسور را سفت کرده و یا پیچ های اتصال کمپرسور را در جای خود محکم کنید.
۲- داخل سیکل کولر کمی هوا وجود دارد.
روش اصلاح: گاز کولر را توسط دستگاه ریکاوری تخلیه و مجدداً شارژ نمایید.
مشکل: کمپرسور روشن نمی شود و یا به سرعت قطع و وصل می شود.
علت ها:
۱- رله کنترل آمپر خراب است.
روش اصلاح: رله مربوطه را چک کنید.
۲- ترموستات خراب است.
روش اصلاح: ترموستات را کنترل و در صورت امکان تنظیم کنید.
۳- سوئیچ فشار خراب است.
روش اصلاح: سوئیچ فشار و کانکتور برق آن را چک کنید.
۴- فیوز اصلی کولر سوخته است.
روش اصلاح: فیوز را تعویض کنید.
۵-تسمه کمپرسور شل می باشد.
روش اصلاح: تسمه را به اندازه مناسب سفت کنید.
۶- کمپرسور مشکل داخلی دارد.
روش اصلاح کمپرسور را تعبیر و یا تعویض کنید.
۷- ولتاژ باتری خودرو خیلی کم است.
روش اصلاح:باتری را مجدداً شارژ و یا تعویض نمایید.
۸- کلاچ کمپرسور خراب است.
روش اصلاح: کلاچ را تعویض کنید.
۹- سطح درگیری کلاچ آغشته به روغن شده است.
روش اصلاح: سطح درگیری کلاچ را تمیز کرده و یا کلاچ را تعویض کنید.
۱۰- فاصله بین پولی کمپرسور و صفحه کلاچ زیاد است.
روش اصلاح: فاصله محرک کلاچ تا پولی را تنظیم کنید.
۱۱- بعضی یا یکی از رله های سه تایی خراب است.
روش اصلاح: رله خراب را از رله سه تایی جدا کرده تعویض کنید.
مشکل: فشار در شیر شارژ فشار پایین خیلی بالا است.
علت ها:
۱- کمپرسور مشکل داخلی دارد.
روش اصلاح: کمپرسور تعمیر و یا تعویض شود.
۲- اتصال حس کننده شیر انبساط به لوله خروجی اواپراتور به درستی برقرار نیست.
روش اصلاح: اتصال تعمیر شود.
۳- خمیر حباب شیر انبساط کنده شده است.
روش اصلاح: خمیر تعویض گردد.
۴- تنظیم شیر انبساط به هم خورده و بیش از حد باز است.
روش اصلاح: شیر انبساط تعویض گردد.
مشکل: فشار در شیر شارژ فشار پایین خیلی پایین است.
علت ها:
۱- میزان شارژ کافی نیست.
روش اصلاح: سیستم را مجدداً شارژ کنید.
۲- خشک کن (درایر) مسدود است.
روش اصلاح: درایر تعویض گردد.
۳- شیر انبساط مسدود است.
روش اصلاح: شیر انبساط تعویض گردد.
۴- ترموستات خراب است.
روش اصلاح: ترموستات را چک کنید.
۵- لوله ها یخ زده اند.
روش اصلاح: لوله ها را تمیز کرده و یا جایگزین کنید.
مشکل: فشار در شیر شارژ فشار بالا خیلی بالا است.
علت ها:
۱- خنک کاری کندانسور ضعیف است.
روش اصلاح: کندانسور را کنترل کرده و پره های آن را با فشار هوا تمیز کنید.
۲- فن کمکی کندانسور خراب است.
روش اصلاح: فن کندانسور تعمیر و یا تعویض شود.
۳- شارژ گاز بیش از اندازه است.
روش اصلاح: شارژ گاز تخلیه و مجدداً شارژ شود.
۴- داخل لوله ها هوا وارد شده است.
روش اصلاح: شارژ گاز تخلیه و مجدداً شارژ شود.
مشکل: فشار در شیر شارژ فشار بالا خیلی پایین است.
علت ها:
۱- میزان شارژ گاز کافی نیست.
روش اصلاح: سیستم را از نظر نشتی چک کنید و پس از رفع عیب، آنرا مجدداً شارژ کنید.
۲- کمپرسور یا کلاچ آن مشکل داخلی دارد.
روش اصلاح: کمپرسور تعمیر و یا تعویض گردد.
مشکل: در حین عملکرد کولر دمای آب رادیاتور به صورت غیر طبیعی بالا می باشد.
علت ها:
۱- مدار دور تند درست تنظیم نشده است.
روش اصلاح: پیچ تنظیم مدار تند را تنظیم کنید.
۲- رله مربوط به فن کندانسور خراب است.
روش اصلاح: رله مربوط را تعویض و یا تنظیم کنید.
۳- فن کندانسور سوخته است.
روش اصلاح: فن کندانسور را تعمیر و یا تعویض کنید.
۴- درپوش رادیاتور خودرو درست آب بندی نشده است.
روش اصلاح: درپوش رادیاتور را تعمیر و یا تعویض کنید.
۵- فن رادیاتور کار نمی کند
روش اصلاح: فن رادیاتور و سنسور کنترل دمای آب رادیاتور را کنترل کنید.
۶- عقربه دمای آب رادیاتور روی داشبورد، دما را درست نشان نمی دهد.
روش اصلاح: عقربه مربوطه و یا سنسور کنترل عقربه مربوطه را کنترل و در صورت اشکال تعمیر و یا تعویض کنید.
مشکل: کمپرسور کولر به طور دائم کار می کند و به صورت متناوب قطع و وصل نمی شود.
علت:
ترموستات اواپراتور تنظیم نشده و یا تنظیم آن به هم خورده است.
روش اصلاح: ترموستات را تعمیر و یا تعوض کنید.
456 Comments
سلام خسته نباشید من ماشین دوو سیلو دارم کولررا روشن میکنم تا لوله زیر موتور سرده ولی داخل اطاق باد گرم میده لطفا راهنمایی بفرمایید
سلام برق به کلاچ کمپراسور نمیاد با لامپ ازمایش کردم و سویچ فشار هم عوض کردم و گاز هم کردم ولی برق نیست علت چیه ماشین سیترویین Citroën c3 است
سلام پارس tu5 دارم ، زمانی که کوعر رو روشن میکنم جریان هوا معمولی هست ولی بعد از یه مدت کوتاه و برای یکی دو ثانیه جریان باد شدید میشه، در واقع به زور متناوب خروجی باد کم و زیاد میشه. علتش چی میتونه باشه؟ ممنون
زمانی که کولر رو روشن میکنم پرتاب باد به طور متناوب کم و زیاد میشه، دلیلش رو دوستان میدونن؟
سلام کولر ماشین من بدون زدن دکمه روشن خود کولر بصورت خودکار زیر بار میروه و دیه خاموش نمیشوه مشکل از چیه
ماشین من پرایده کلا کمپرسور روشنه مشکلش چیه؟
سلام گازکولرت کمه داداش ببین نشتی داره یا نه
باسلام پژو ۲۰۶ دارم بعد از شارژگاز کمی که کار میکنه لوله ای که از کندانسور به کمپرسور بسته میشه میترکه و گاز تخلیه میشه علت چیه با تشکر
. سلام استاد کولر روشن میکنم دو دقیقه باد سرد میده ولی بعد باد گرم میده مشکلش چیه؟؟؟
سلام اول مدل ماشینتون چیه بعدش باید دید از موتور کولر میفته یا رو موتور میمونه و سر نمیکنه احتمال زیاد از موتور کولرتونه.من خودم کولر ساز خودروام خوزستانم اندیمشک ۰۹۳۶۱۴۵۹۰۹۷
سلام
ماشینم پراید هست ولی وقتی همه چی خاموشه ولی در حرکت هستم انگاری فن پرتاب باد روشنه و هوا متناسب با سرعتم از کانال کولر خارج میشه و انگار پنکه گرفتم و هوا به داخل اتاق میاد
روی داشبورد هم کلید کنترل گردش هوا از بیرون به داخل و گردش داخلی خودرو کار نمیکنه و هوای بیرون به داخل اتاق میاد
ممنون میشم راهنمایی کنید و حدود هزینش هم بگید
سلام دریچه باز مونده سمت راست بالا پای شاگرده در داشبورد رو باز کنید خودتون میتونید ببندیدش ۰۹۳۶۱۴۵۹۰۹۷
سلام یه ماشین اپتیما دارم که گازش مشکلی نداره و فشارها در لوله رفت و برگشت هم تنظیمه ولی سرد نمیکنه چند جا بردم سر در نمیارن چکار کنم
ببر ادیک تو میدون سپاه برات ردیفش میکنه
سلام کولر باید از لوله رفت حدود ۲۰۰psi فشار داره و از برگشت حدود ۴۰ psi فشار و حتما باید لوله برگشت سر باشه و اگه نباشه یا اسپکشن مسدود شده یا کمپرسور درست کمپرس نمیکنه
۰۹۳۶۱۴۵۹۰۹۷
سلام
خودروی من ۴۰۵ هستش دکمه a/cرو میزنم کمپرسور درگیر میشه وقتی فن رو روشن میکنم دکمه a/cخاموش میشه .
سلام.خودرو اس ال ایکس صفر خریدم وقتی کولر را روشن میکنم روی درجه ۱و۲ خیلی مشخص نیست وروی درجه ۳ مشخصه کولر باد خنک میده.علتش چی میتونه باشه.
سلام.من ال نود اتومات ۹۳دارم.مقتی کولر ماشینم راروشن میکنم کمپرسور کولر به طور یکسره کار میکنه و کلاچ نمیکنه.باد کولر هم سرد میباشد و اصلا فشار روی متور نمیباشد و وقتی کوار روشنه دور متور۷۵۰میباشد فن دور تند هم کار میکنه وقتی خنک میشه از کار میفته ولی کولر بازم یکسره میباشد.چندین مکانیک نشان دادم هرکدام کاری انجام دادن از کم و زیاد کردن گاز کولر تا تعویض رله و دیاگ و …. نمیدونم چکارش کنم که مشکلی پیش نیاد.راهنمایی کنید تشکر
سلام پراید دارم مشکل من دکمه کولر و روشن میکنم فقط فن روشن میشه کمپرسور روشن نمیشه
احتمالا گاز نداره
من ۲۰۷ دارم کولر روشن میکنم یک طرف سرد طرف دیگر باد معمولی دارد .مشکل چیه.لطفا راهنمایی بفرمائید
سلام من ۴۰۵ دارم یکماه پیش کمپرسور و پنل داشبورد رو عوض کردم خوب بود اما چند روز هست که دکمه ac رو که روشن میکنم کمپرسور ده دقیقه بعد وصل شده و سیستم خنک میکند و بعداز روشن شدن هم مرتب خاموش روشن میشه و گاهی بعد از off شدن ۱۰ دقیقه طول میکشه تا باز روشن بشه،
سلام خسته نباشید
ماشین من ٢٠٧ هست. کولر رو که روشن میکنم از دریچه های سمت راننده هوای سرد میده و درست کار میکنه اما دریچه های سمت شاگرد هوای معمولی میده و سرد نیست. گاز کولر هم فشارش درسته. به نظرتون مشکل از چیه. ممنون و متشکر
داداش واسه منم همین مشکل رو داره
*سلام
من وقتی کولر ماشین (پراید)رو روشن میکنم فیوز مربوط به کولر و فن اینقدر داغ میشه تا بسوزه .پیش هر متخصصی هم بردمش یه ایراد الکی به ماشین میگرفتم ،خواستارم ببینم مشکل چیست!!! باتشکر*
سلام اتاق منفی باتری و تقویت کن یه سیم قوی مثلا کابل ۶ از ننفی به بدنه وصل کن مثلا به پیج کلگیر یا جای دیگه که اتصال تقویت بشه خیلی تاثیر گزار میباشد
با سلام و عرض ادب’کولر خودرو تیبا زمانی که روشن میکنم از قسمت کمپرسور صدای ناله یا صدایی شبیه به (ووووو)میده’گاز میدم حتی بیشتر هم میشه وقتی اتومات میزنه دیگه صدایی نمیده’سرما دهیش عالیه’مشکل از کجا میتونه باشه؟
بعد از روشن شدن کولر صدای شیپور میاد از داخل اطاق .مثل اینکه شما صدای ترمز عقب رو بشنوید .علت این صدای کولر از چیست .گاز هم تازه زدم .هر چند دقیقه این اتفاق میافته .دقیقا وقتی که کمپرسور دورش کم میشه یا دنده کم میکنم .هوای خنک داره ولی صدای شیپور هم هست .؟ ممنون
سلام گاز کولر بیش از اندازه زدی واز سوپاپهای کمپرسور کولر اون صدا میاد
ماشین من سمند ۹۳ هستش . کولرو که روشن میکنم یک صدای کمی مثل زدن دو تا تیکه آهن روی همو میده . خواستم بدونم ایرادش از کجاست