به گزارش سایت خودرو ، یکی از اتفاقات خوبی که پس از برجام در صنعت خودروی کشور افتاد، بازگشت برندهای معتبر خودرویی به بازار تولید خودرو در کشور بود.
در مورد خودروهای سواری این بازگشت مشهود تر از سایر تولیدات نقلیه بود اما در حوزه خودروهای سنگین نیز نمی توان از فعال تر شدن برندهایی مانند ولوو و بنز وحتی اسکانیا گذشت. به این برندهای معتبر حضور برخی برندهای چینی را نیز می توانیم اضافه کنیم که اگر بتوانیم در فضای رقابتی همه این ها را در کنار هم قرار دهیم دست آخر سود این حضور همراه با رقابت در جیب صنعتگر ایرانی و مردم خواهد رفت.
یکی از دلایل حمایت از حضور مجدد برندهای خودرویی در ایران، وارد شدن بحث ساخت داخل خودروها و انتقال فن آوری به قراردادهای جدید بود که منتج به اتفاقات خوب در صنعت خودروی داخلی و در آخر ورود به بازارهای جهانی می شود.
سایپا دیزل یکی از خودروسازانی است که در این مدت تلاش های بسیاری برای به روز شدن کرده است.
رسول محمد صادقی در مورد قراردادهای جدید این مجموعه سنگین ساز با ولو و سایر شرکت های طرف قرارداد گفت: از سال ۶۲ با ولوو همکاری می کنیم و آنها وظیفه انتقال دانش فنی و تامین خودرو به صورت CKD را بر عهده داشتند.
وی ادامه داد: در همکاری جدید سعی می کنیم به سوی جوینت شدن حرکت کرده و در سال ۹۷ با ۵۰ درصد داخلی سازی محصولات ولوو را روانه بازار کنیم.
مدیرعامل سایپادیزل با تایید توافقات اولیه تشکیل جوینت ونچر با ولوو گفت: قرار ما و ولوو در قرارداد همکاری جدید این است که مقداری از قطعات را از این شرکت و بقیه را از سازندگان داخلی تامین کنیم.
وی در مورد خط تولید ولوو در ایران نیز تصریح کرد: این مهم فاز به فاز در حال انجام است و امسال ۳۰ درصد و در سال آینده ۵۰ درصد تولید ولوو را داخلی سازی می کنیم و این اتفاق تا رسیدن به هدف ساخت داخل کل محصول ادامه پیدا خواهد کرد.
صادقی در مورد فروش سهام سایپا دیزل به ولوو گفت: چنین برنامه ای اصلا مطرح نیست و ما در حال حاضر در بورس هستیم و دلیلی برای فروش سهام به ولوو وجود ندارد.
با رنو تنها به صورت جوینت ونچر کار می کنیم
مدیرعامل سایپا دیزل در مورد همکاری با رنو نیز گفت: با این شرکت فرانسوی تازه کار را آغاز کردیم و تنها با روش جوینت شدن همکاری خود را پایه ریزی خواهیم کرد.
وی افزود: ما در تمام قراردادهای جدید خود فقط به شرطی ورود می کنیم که بتوانیم تولید مشترک انجام دهیم و این مهم شامل رنو و حتی برندهای چینی طرف قرارداد با ما نیز می شود.
صادقی در مورد پیش بینی اولیه برای داخلی سازی ولوو، رنو و چینی ها خاطرنشان کرد: برای دو برند اروپایی روی عدد ۵۰ درصد توافق شده است اما برای محصولات چینی رقم داخلی سازی بیش از ۵۰ درصد خواهد بود