تلفن های هوشمند و خودروهای متصل به شبکه ای اینترنتی و ماهواره ای به هم کمک می کنند تا احتمال تصادف با پیاده را به حداقل ممکن برسانند.
فاز جدید مطالعات و تحقیقات در ایالات متحده در خصوص «ارتباط بین خودرویی» بیشتر روی موضوع پیاده های اطراف خودروها متمرکز است تا ارتباط بین خودرویی.
محققان دانشگاه میشیگان با بودجه ی وزارت حمل و نقل آمریکا در حال تحقیقات هستند و تأکیدشان روی حفاظت از پیاده ها با کمک گرفتن از شبکه های عظیم کنترل ترافیک، شبکه های ماهواره ای و شبکه های اینترنتی است. با این که در یک دهه گذشته مرگ و میر ناشی از تصادف در ایالات متحده کاهش یافته اما وقتی در آمار ریز می شویم این حقیقت به قوت خود باقی است که مرگ و میر در پیاده ها، دوچرخه سواران و موتورسواران نه تنها کاهش نداشته که روند افزایشی هم داشته است. این افزایش در سه سال متوالی گذشته قابل مشاهده است. این سه دسته یعنی پیاده ها، دوچرخه سواران و موتورسواران جمعاً ۳۱ درصد مرگ و میرها را در سال ۲۰۱۲ تشکیل می دادند. (هنوز داده های سال ۲۰۱۳ منتشر نشده است).
خودروسازان و محققان هر یک به روش های خود به دنبال حل این مسئله هستند. اما به گفته ی جیم سایر از «مؤسسه ی تحقیقات حمل و نقل دانشگاه میشیگان» راه حل یک شبه برای این مسئله پیچیده متصور نیست اما تحقیقات برای حفاظت از پیاده ها و دوچرخ سواران به طور همزمان همراه با تحقیقات «ارتباط بین خودرویی» دنبال می شود.
جیم سایر خبر از تکوین و توسعه ی تراشه ها و نرم افزارهایی برای تلفن های همراه داده که تلفن های همراه را با کامپیوترها و تراشه های مخصوص خودروها سازگار کرده و بین آنها ارتباط برقرار می کند. به بیان ساده محققان در حال بررسی این امکان هستند که خودرو یا تلفن همراه فرد پیاده یا موتور سوار به موقع و قبل از وقوع حادثه هشدار لازم را بدهد یا حتی در خودروها با ارسال فرامینی از کامپیوتر خودرو به ترمز یا فرمان خودرو جلوی حادثه را بگیرد.
از سویی تلفن های همراه ۱۰ بار در ثانیه سیگنال هایی ارسال می کنند که برای تراشه های خودروها قابل فهم است و تراشه های خودرو با پردازش این سیگنال ها، تهدیدهای اطراف را آنالیز می کنند و در صورت لزوم، هشدار داده یا حتی اقدام به ترمز یا تغییر مسیر می کنند.
اگر این تحقیقات به نتایج قابل اتکایی برسد، دستاوردهای آن در ساخت تراشه ی تلفن های جدید مورد استفاده واقع خواهد شد.