گروه خودروسازی کاسپین دانشگاه فردوسی مشهد در مسابقات بین المللی روسیه دوم شد.
به گزارش سایت خودرو، رضا مختاری لیدر و سرپرست تیم کاسپین گفت: ما برای طراحی و ساخت خودرو فرمول یک دانشجویی از زیر صفر شروع کردیم و به جایی رسیدیم که بعد از اسکاتلند توانستیم دوم جهان شویم.
وی افزود: تیم ما متشکل بود از رضا مختاری به عنوان سرپرست، علی خسرو آبادی، فرهاد باغیاری، امین فرزانه نیا، کیومرث آریانا، علی سالاری نژاد، رضا شریف مقدم، میثم خطیبی و علیرضا حجت خواه.
مختاری بیان کرد: تیم ما در آغاز کار از ۱۷ نفر تشکیل شده بود که به علت سختی های کار و مشکلات زیادی که در سر راه ما قرار داشت فقط ۹ نفر از کل تیم باقی ماندند.
سرپرست تیم کاسپین تصریح کرد: برای ساخت و طراحی این خودرو هیچکس نبود که به ما آموزش لازم را بدهد و ما در اوایل کار تمام وقتمان را بر روی خواندن مقالات و بررسی خودرو های ساخته شده در دوره های قبل گذاشته بودیم، همچنین در مورد طراحی و ساخت خودرو های فرمول یک دانشجویی مشکل دیگری که بر سرراه ما بود این بود که ما نمیتوانستیم قطعات مورد نیاز و مطابق با استاندارد های خواسته شده توسط دبیرخانه مسابقات را در داخل ایران تامین کنیم و به اجبار مجبور بودیم با تمام مشکلات مالیمان خود قطعات مورد نیازمان را بسازیم و به استاندارد ها برسانیم.
وی در ادامه گفت: ما توانستیم با یک خودرو شصت میلیونی که تا امروز هم تمام این شصت میلیون تامین نشده کاری کنیم که خیلی از گروه ها با خودرو های چندصد میلیونی و شاید چند میلیاردی خود نتوانستند این کار را انجام بدهند امروزه مصر توانسته تیم های طراحی و ساخت خود را به۱۳تیم برساند یا برای مثال تیم دانشگاه واشنگتن۲۵تیم داشت اما به جایگاه ما نرسید اما تیم ما واقعا از حمایت های کافی برخوردار نبود و خیلی از شرکت ها و قطعه سازان به ما و طرح پیشنهادی ما و این که بتوانیم موفق شویم شک داشتند اما باز هم ما توانستیم با تمام این مشکلات پرچم کشورمان را در بالاترین نقطه ای توانستیم و دستمان رسید برافرازیم و این بزرگترین افتخار برای بچه های تیم کاسپین است.
همچنین مختاری از خدابخشیان و دوستان اصفهانی خود که کمک های زیادی به آنها در طراحی خودرویشان کرده بود تقدیر و تشکر کرد و افزود: اگر کمک های دوستان اصفهانی و همچنین زحمات بی دریغ همکارانم در تیم نبود شاید همین امروز هم این خودرو آماده نمیشد طی این ۲ سالی که ما برای طراحی و ساخت این خودرو تلاش میکردیم بچه ها گاهی اوقات حتی از زندگی شخصی خود نیز زدند تا کار زودتر به نتیجه برسد.
سرپرست تیم کاسپین در ادامه گفت: ما در این دوره دو ساله ای که برای ساخت خودرو تلاش میکردیم مجبور شدیم کار های زیادی را بیاموزیم و دوره های مختلفی را نیز بگذرانیم از کار با نرم افزار ساده ای چون فتوشاپ گرفته تا نرم افزار های چند هزار دلاری برای شبیه سازی کارکرد خودرو یا حتی آموزش کار با دستگاهی چون C.N.C اما با این حال و با همه این سختی ها ما موفق شدیم.
در پایان مختاری به پانا گفت: همچنین ما به مسابقات سال آینده انگلستان امید داریم و خود را برای آن آماده میکنیم و مطمئنا اگر اسپانسرهای بیشتری برای حمایت از گروه ما پیدا شود میتوانم به جرات بگویم که سال آینده نیز میتوانیم جزء چهار تیم اول مسابقات باشیم.