ایمنی خودرو با دوربین دید عقب بهتره یا حسگرها

۰ 851

مطالعات نشان می دهد که دوربین دید عقب از حسگرها در پیشگیری از تصادف و جلوگیری از خسارت جانی بهتر عمل می کنند.

مؤسسه بیمه ایمنی بزرگراه در آمریکا تحقیقی انجام داده که مشخص می کند دوربین دید عقب مؤثرتر از سنسورهای دنده عقب است که برای جلوگیری از تصادف تعبیه شده اند.
بر اساس این گزارش  هر ساله در آمریکا حدود ۳۰۰ نفر در تصادفهایی جان خود را از دست می دهند که خودرو رو به عقب در حرکت است و بیش از ۱۸ هزار نفر به همین دلیل زخمی می شوند. دوربین های دید عقب نقاط کور را کاهش می دهند و به همین دلیل تا ۹۰ درصد مانع برخورد یا تصادف می شوند.

حسگر بهتر است یا دوربین؟
در این تحقیق رانندگان داوطلب در یک پارکینگ خودرو، به پارک خودرو با دنده عقب می پرداختند تا مشخص شود چگونه می توان این نوع تصادف ها را بهتر شناخت وبهتر پیشگیری کرد. این تحقیق نشان داد کودکان بین ۱۲ تا ۱۵ ماه بیشتر از سایر کودکان در معرض خطر هستند چون قد آنها طوری است که با آینه ساده و نگاه به عقب محال است که دیده شوند.
دیوید زوبی قائم مقام مؤسسه بیمه ایمنی بزرگراه و مدیر این تحقیق می گوید: در حال حاضر دوربین های دید عقب نویدبخش ترین فناوری برای به حداقل رساندن این نوع تصادف های دلخراش هستند که معمولا جان کودکان را در گاراژ یا پارکینگ منازل می گیرند.
در این تحقیق معلوم شد که خودروهای شاسی بلند کمترین دید عقب را داشته و بیشترین نقاط کور را دارند. این موضوع در مورد اغلب خودروهای شاسی بلند، فارغ از مدل یا برندشان صادق است. البته فورد اف ۱۵۰ کمی بهتر از سایر برندها است و دلیل آن هم وجود آینده های بغلی است که مخصوص یدک کشی ساخته شده و کمی نقاط کور را کاسته است.
نکته عجیب این تحقیق این بود که سوناتا که یک خودروی سدان به حساب می آید ۴۲ درصد بیشتر از خودروی وانت اف ۱۵۰ نقطه کور دارد! و دلیل آن را شیب پنجره عقب می دانند.
در یکی از آزمایش های این تحقیق به رانندگان گفته نشده بود که قرار است در مورد تصادف از عقب مورد آزمایش قرار گیرند و به آنها گفته بودند سیستم صوتی و اینترنتی آن در حال آزمایش است. در این آزمایش از آدمک های ثابت و متحرک استفاده شد و در هر بار آزمایش رانندگانی که فقط به آینده ساده و نگاه به عقب اتکا داشته اند بدون استثنا با آدمک ثابت تصادف کردند اما متوجه آدمک متحرک شده اند. خودروهای مجهز به دوربین دید عقب کمترین میزان تصادف را ثبت کردند. به بیان دقیق تر این دوربین ها ۴۶ درصد تصادف را کاهش داد و حسگرها ۶ درصد!
از این عجیب تر این که در خودروهایی که هم سنسور داشتند و هم دوربین دید عقب فقط ۲۵ درصد در کاهش تصادف مؤثر بود. به بیان واضح تر وجود این دو باهم دقت را پایین می آورد وبهتر است که از دوربین دید عقب به تنهایی استفاده شود.
در ماه دسامبر سال ۲۰۱۳ اداره ایمنی ترافیک بزرگراه ملی آمریکا لایحه ای را به دولت ارائه داد که در آن تقاضا شده است استفاده از دوربین دید عقب در خودروها اجباری شود.

نظرات

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای ستاره دار الزامی هستند *

دسته‌ها

درباره ما

در وب سایت خودرو کاربران میتوانند تمای اطلاعات خودروهای ایرانی و خارجی را دریافت کنند اعم از: قیمت خودرو مقالات مرتبط با خودروها، لیست خودروها، مشخصات فنی خودروها، جدیدترین اخبار خودرو و مقالات مرتبط با خودروها